Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
In de mei vakantie? De kans op sneeuw is dan enkel aanwezig in plekken als Val Thorens vanwege de hoogte. Nog nooit goede sneeuw meegemaakt in die week.

Mijn ervaring is anders. Als je hoog genoeg blijft is de sneeuw bij mij altijd prima geweest.
Natuurlijk is het wel eens papperig en wat groen in het dal maar zolang het boven goed is hoor je mij niet klagen.
In Oostenrijk kan je trouwens ook terecht in de mei vakantie. Dit jaar wederom de mei vakantie voor mij.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Dank voor jullie reacties!

Het was op de heenreis erg druk. Heb niet hoeven wachten gelukkig maar zag in mijn dashboard vaak volle SUCs. Toevallig had ik het geluk dat in lermoos mijn gepairde snel weg ging en ik van 50KW naar 150 schoot. Heb ook twee locaties gehad die niet snel waren (50kw: ulm en gensingen (moest ik pakken omdat waldlaubversheim vol zat)

Mijn Mx heeft geen CCS dus ik kan bij Ionic niet sneller laden dan 50KW... dat is helaas geen alternatief. (Weet iemand wat dit mogelijk is en wat dit kost dit geeft een hoop flexibiliteit in de toekomst denk ik).
Wij gaan vrijdag naar italie op skivakantie, we rijden via fernpass. Maak me eerlijk gezegd wel wat zorgen over de SUCs. Als ik zei hoe druk het in NL is geworden... stonden er de afgelopen twee jaar vaak 75% van de SUCs leeg nu ben ik vaak een van de laatste en laadt ik met 50%... Is jullie ervaring dat het in dld ook zo druk is geworden? afgelopen twee jaar ging het nog goed maar maak me dit jaar wat zorgen of is dat ongegrond? ben benieuwd naar jullie ervaringen

Dank voor jullie reacties! Zal jullie even een update geven:

Het was op de heenreis erg druk. Heb niet hoeven wachten gelukkig maar zag in mijn dashboard vaak volle SUCs. Toevallig had ik het geluk dat in lermoos de suc leeg liep toen ik kwam en mijn gepairde snel weg ging en ik van 50KW naar 150 schoot. Heb ook twee locaties gehad die niet snel waren (50kw: ulm en gensingen (moest ik pakken omdat waldlaubversheim vol zat)

Mijn Mx75d heeft geen CCS dus ik kan bij Ionity laden... dat is helaas geen alternatief en heb onbeperkte suc laden (alhoewel 8 euro mij niet zou doen laten wachten ;-). (Weet iemand wat dit mogelijk is en wat dit kost dit geeft een hoop flexibiliteit in de toekomst denk ik).

Qua drain: dit jaar had ik weinig drain. In een week maar 50 kilometer.

Heeft iemand voor de MX75 al de ideale ABRP settings? 250 w/km op 110 en 500 kg gewicht komt niet uit als ik met volgepakte auto rijdt. als ik zijwind heb dan is ABRP met tegenwind te strak en met meewind te los. In de zomer met de vouwwagen werkte 270 w/km @110 en 500KG bewonderenswaardig perfect
 
Je kunt via de Tesla app een CCS retrofit aanvragen. Dan komt er een mobile ranger een aanpassing aan de laadinfra van je auto doen en kun je daarna overal met CCS laden middels een kleine adapter.

Heb ik ook met mijn X90 gedaan en bij Ionity haalt ie 140 kW laadsnelheid. De CCS retrofit kostte 500 euro.
 
Heeft iemand voor de MX75 al de ideale ABRP settings? 250 w/km op 110 en 500 kg gewicht komt niet uit als ik met volgepakte auto rijdt.

Als je de snelheid rijd die je volgens ABRP zou moeten rijden en de SoC wijkt teveel af van het geplande dan zal ABRP automatisch vragen om te herberekenen met het actuele verbruik.

Maar, cruciaal is dus dat je de juiste degradatie en juiste max snelheid invoert.
 
Ik gooi m'n vraag ook even in dit draadje, hoe wel ie ook hier te vinden is. Hoop op wat meer respons in dit draadje.

Deze winter willen wij met gezin gaan wintersporten in Tsjechië (Rokytnice nad Jizerou). Route er naartoe is perfect te doen met 4 Supercharger stops. Op locatie echter geen laadpunt in de buurt. Wil graag weten hoe laden met de UMC in Tsjechië gaat. In Oostenrijk is me dat eerder prima afgegaan. In Frankrijk was het in het verleden bij meerdere afgelegen huisjes een drama. Tegenwoordig is Frankrijk goed bedeeld in de laadpunten en is t eigenlijk nergens meer nodig. Tsjechië is nog wat minder ver met laadpunten. Hoor dus graag ervaringen met het laden op het reguliere stroomnet (stopcontact) met de UMC en n verlengkabel. Mocht t verschil maken, ik verwacht dan m’n model 3 te hebben ontvangen.
Ik kan je niet helpen aan de gevraagde info maar ben erg benieuwd naar je ervaringen. Zelf ga ik met mijn gezin ook skien in Tsjechie, al is het in een ander (klein) skigebied. Ik ben ook van plan om te gaan laden met mijn granny charger. Is het jou gelukt?
 
Gisteren teruggekomen uit Italië via de fernpass. 1053 kilometer gereden in 13,5 uur. Half uurtje sneller dan de tesla navigatie met behulp van abrp. Viel niet tegen maar veel geluk gehad. Het was erg druk. Lermoos continue vol. Toevallig had ik een plek en ging mijn buurman weg in ulm ook. Met beetje pech sta je bij twee laders een uur meer te wachten. Zelfs om 1.30 ‘s nachts was eindhoven nog 50 procent gevuld. Kortom dit jaar ging het nog net goed maar hou mijn hart vast. Ga series nadenken om de retrofit ccs. Dank voor de tip
 
  • Like
Reactions: Willem80
Gisteren teruggekomen uit Italië via de fernpass. 1053 kilometer gereden in 13,5 uur. Half uurtje sneller dan de tesla navigatie met behulp van abrp. Viel niet tegen maar veel geluk gehad. Het was erg druk. Lermoos continue vol. Toevallig had ik een plek en ging mijn buurman weg in ulm ook. Met beetje pech sta je bij twee laders een uur meer te wachten. Zelfs om 1.30 ‘s nachts was eindhoven nog 50 procent gevuld. Kortom dit jaar ging het nog net goed maar hou mijn hart vast. Ga series nadenken om de retrofit ccs. Dank voor de tip

Fernpass heeft ook een ionity inmiddels. Lermoos met slechts 4 stalls is niet echt iets om op te vertrouwen.

Hoe druk Ulm geworden is verbaast mij. Vorig jaar nog de rust zelve.
 
Lermoos met slechts 4 stalls is niet echt iets om op te vertrouwen.
is gesplits, er zijn 2 lokaties, op beide lokaties staan 4 laders. dus totaal 8 voor Lermoos.

overigens heb ik deze constructie nooit begrepen, maak er dan lokatie A en B of straatnaam erbij o.i.d. ( ik ken het laadplekje boven ook alleen van fotos van hier ;-) )
 
( ik ken het laadplekje boven ook alleen van fotos van hier ;-) )

Hier nog een eigen foto van 2 weekjes terug ;-). Mooi plekje.

81127105_2884552408270645_7770816317845667840_n.jpg


Naast dat in de Tesla Nav staat dat er 8 stalls zijn staan op de borden op locatie ook nog duidelijk aangegeven dat het er 8 zijn en waar ze staan. Bijzonder dat er dan toch nog mensen zijn die dan niet snappen dat er werkelijk 8 stalls zijn.. @Devils son :p
 
Hier nog een eigen foto van 2 weekjes terug ;-). Mooi plekje.

View attachment 494166

Naast dat in de Tesla Nav staat dat er 8 stalls zijn staan op de borden op locatie ook nog duidelijk aangegeven dat het er 8 zijn en waar ze staan. Bijzonder dat er dan toch nog mensen zijn die dan niet snappen dat er werkelijk 8 stalls zijn.. @Devils son :p

Als je daar nog nooit hebt hoeven wachten, waarom zou je dan ook gaan zoeken naar overige stalls? ;)

Maar waar zijn de andere 4 dan?
 
Vandaag even spontaan naar het Salzburgerland gereden. Plek genoeg in Waldlaubersheim & volle bak laden. Zelfde verhaal in Leonberg maar in Jettingen niet boven de 84kW gekregen. Raar want ik was alleen, akku was warm en SoC rond 15%. Nu in Irschenberg, ook weer alleen en 135kW. Zometeen de laatste etappe en morgen op de latten!
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Ik kan je niet helpen aan de gevraagde info maar ben erg benieuwd naar je ervaringen. Zelf ga ik met mijn gezin ook skien in Tsjechie, al is het in een ander (klein) skigebied. Ik ben ook van plan om te gaan laden met mijn granny charger. Is het jou gelukt?

Ik ga in februari dus kan m’n ervaring nog niet delen met je. Ik neem aan dat jij met je gezin dan ook gaat. Ga er eigenlijk wel vanuit dat ik daar kan laden mbv Granny charger en verlengkabel, desnoods op n heel erg laag Amperage.

zal na de vakantie wat ervaringen delen voor toekomstige Tsjechië gangers.
 
Vandaag even spontaan naar het Salzburgerland gereden. Plek genoeg in Waldlaubersheim & volle bak laden. Zelfde verhaal in Leonberg maar in Jettingen niet boven de 84kW gekregen. Raar want ik was alleen, akku was warm en SoC rond 15%. Nu in Irschenberg, ook weer alleen en 135kW. Zometeen de laatste etappe en morgen op de latten!
Wacht maar eens af wat er zaterdag gebeurt. Ik zal het persoonlijk gaan meemaken en zie er niet naar uit!
 
Wacht maar eens af wat er zaterdag gebeurt. Ik zal het persoonlijk gaan meemaken en zie er niet naar uit!
Ik ben afgelopen zaterdag teruggereden uit Ischgl. Als je een beetje speelt met je laadstops, dan is het goed te doen. Zo kwam de routeplanner met een stop waar het ontzettend druk leek te zijn, maar ik kon makkelijk een laadstation bereiken dat maar 50 km verder lag en waar het rustig was. (dat was geen kruispunt van routes meer)
Ik ben 80% vol vertrokken uit Ischgl met bestemming Utrecht en heb maar 2x hoeven te laden. Bij de 2e laadstop rustig gegeten. Totale reistijd ongeveer 12 uur.
 
  • Like
Reactions: jvpEMX