Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Winter gerelateerd.... deze ochtend zaten m'n achterportieren dichtgevroren. Gewoon hier in Nederland.... Straks maar even een potje uierzalf halen want ik heb het nu toch echt wel he-le-maal gehad met vastgevroren portieren. Maar ik denk niet dat het probleem geheel oplost aangezien ik niet van plan was uierzalf te gaan smeren in de raamrand waar je raam het portier in schuift en daar lijkt het ook vast te vriezen.

Oh man dit is echt zo irritant inderdaad. Pas bij 1 uur voorverwarmen (60 km verlies) gingen de deuren open. En dat kan natuurlijk alleen als er genoeg inzit... eerder ging hij na een half uur ook open maar bewogen de ramen niet. Met de ramen dicht aan de buitenkant (dus niet terug in de gleuf) rammelend rondgereden.... tot ze na een half uur wel weer bewogen.

Opladen is ook lastig aangezien de charging port ook dicht gevroren is.
 
Mooie tip van Talking Tasman is om met een visite kaartje langs het raam te gaan. Je deur op een kiertje zetten gaat altijd en dan kun je er een kaartje langs halen. Geen idee of dat in Oostenrijk had gewerkt met min heeeeel veel maar iets om te onthouden.
 
Mooie tip van Talking Tasman is om met een visite kaartje langs het raam te gaan. Je deur op een kiertje zetten gaat altijd en dan kun je er een kaartje langs halen. Geen idee of dat in Oostenrijk had gewerkt met min heeeeel veel maar iets om te onthouden.

Een creditcard of laadpas moet ook kunnen en zijn iets steviger dan een visitekaartje.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
@Ger356
Probeer de terugweg eens te plannen via Martigny (CH), daarna Kriegstetten en door via Duitsland.
Van Les Arcs is de afstand dan +/- 1132 km naar Haarlem en via die route vind je altijd goede SuCs met voorzieningen.

Ik kom net terug uit Chatel met mijn MS85. Dat gaat ook via deze route. Is perfect. Alleen bij Basel hebben ze een belabberde plek uitgezocht met met 4 stalls. Volgens een local is daar altijd alles bezet. Gelukkig hoefde ik maar 5 minuten te wachten, maar toch ff balen als je leeg aankomt en je ziet geen lege stalls. Verder Duitsland in is alles erg goed geregeld. Als je via Venlo Nederland in komt, kun je in Horst ook weer laden.
 
... Alleen bij Basel hebben ze een belabberde plek uitgezocht met met 4 stalls ...
Ja, ik vergat te vermelden dat ik standaard Pratteln/Basel uit mijn planning verwijder en altijd kies voor de route Achern - Kriegstetten of Egerkingen. Dat zijn goede locaties :D

Ben nu bezig om de route Amsterdam - Madonna di Campiglio (IT) te plannen voor 15 feb - 23 feb ..... :confused:
 
  • Like
Reactions: Radd and job-lek
Heeft iemand toevallig ervaring met laden in het plaatsje Dienten am Hochkönig?

Via Plugsurfing en New Motion vind ik geen enkel (publiek) laadpunt daar. Er is wel een hotel met een DC, maar daar zijn we niet te gast in de voorjaarsvakantie.

Ik was daar vorig jaar en volgens mij is dr inderdaad geen publiek oplaadpunt. Maar ik zou ook altijd de voorkeur geven aan 220V laden bij de locatie waar je slaapt. Even informeren bij de verhuurder en dan is dr in mijn ervaring altijd een oplossing. Meeste oostenrijkse huizen hebben wel een buiten stopcontact en in het ergste geval ergens een kabeltje uitrollen en een raampje open. Als je maar een lang en goed verlengsnoer hebt... Gaat niet heel snel, maar de auto heb je daar toch ook niet echt meer nodig? En als het dan écht niet lukt, dan heb je altijd nog een kop koffie drinken bij het hotel met destination charger als backup.
 
Ja, ik vergat te vermelden dat ik standaard Pratteln/Basel uit mijn planning verwijder en altijd kies voor de route Achern - Kriegstetten of Egerkingen. Dat zijn goede locaties :D

Ben nu bezig om de route Amsterdam - Madonna di Campiglio (IT) te plannen voor 15 feb - 23 feb ..... :confused:
Hoor graag je tips. Wij gaan een week later en verlaten jouw route tussen bressano en bolzano
 
Uhm ... tips ... verneem ik ook graag :D Wij gaan voor 't eerst naar dat gebied.
Ik twijfel tussen de oostelijke route via Hilpoltstein-Irschenberg-Brennero, of de middelste route via Bregenz en de Reschenpas, of de westelijke route via Maienfeld-Skt. Moritz (4 stalls en daarna de Julier- en Berninapas over o_O)
 
Dit weekend de eerste lange trip gemaakt met mn 2014 S85. Met drie man en bagage van Haarlem naar La Rosiere (San Bernardo, bij Les Arc’s in Frankrijk). Rit voorbereid met A better Routeplanner die gaf aan: laden bij Urmond (Maastricht), Arlon, Metz, Val de Meuse, Beaune, Macon Nord. Daar hadden we een overnachting vlak bij de supercharger en de volgende dag via laden bij Albertville naar de bestemming. Ik had de planner ingesteld, met 210 Wh/km en 15% aankomst. Ik dacht redelijk defensief want in Nederland haal ik makkelijk 190 Wh/km als ik rustig 110 – 120 rij. Dus ik dacht wellicht wat van die korte laadstops (Arlon, Beaune) over te kunnen slaan.
Met de lijst van A better Routeplanner voerde ik steeds de volgende supercharger in in de navigatie.
Maar het verbruik viel toch behoorlijk tegen, gemiddeld eerder 240 Wh/km bij 3 graden boven nul en nauwelijks wind. Dus 7 keer laden op 1150 km. Wat me ook tegenviel is dat die superchargers vaak wel enkele kilometers van de snelweg afliggen. Op die afstand natuurlijk niet echt een groot probleem, maar even snel een kwartiertje laden kost je vaak een half uur. Op zo’n trip wordt je vanzelf een grote fan van Van der Valk. Mooie plekken, altijd wat te eten, ruime lobbies enz. In Frankrijk is het heel divers: Suc Metz zit bij een groot winkelcentrum, maar het fastfood restaurant was midden op de middag dicht. Gelukkig had de boulangerie vlak bij de lader lekkere broodjes. Val de Meuse is natuurlijk een bekende spot in the middle of nowhere. Het regende, was intussen donker en koud en ik was vergeten waar je de code voor de portacabin kan vinden. Dan ga je in de auto zitten wachten tot je weer verder kan en dan duurt het lang. Pas bij vertrek vond ik de code gewoon in de navigatie bij de realtime gegevens van de lader. Beaune zit naast een mooi Novotel hotel, maar is wel een paar kilometer van de snelweg. Macon Nord is ook een paar kilometer van de weg, in een weiland en heeft een hotelletje ernaast. Daar hadden we bedacht lekker te gaan eten, maar helaas ze waren op vakantie. Dus wederom in het donker in een verlaten weiland laden.
Wat me ook tegenviel was de laadsnelheid: je komt binnen op een lege supercharger met 15% en een warme accu. Dan start het laden met 115 kW, maar al na een paar minuten begint dat gestaag te zakken. Je mag blij zijn als je gemiddeld 70 kW haalt als je van 15% naar 80% laadt. Volgende dag met 70% op pad in plaats van de geplande 100%, dus nog maar een laadsessie gepland in Saint Priest (Lyon) dat is een benzinestation, dus direct langs de snelweg en er is koffie. Dan door naar Albertville. Die is net nieuw en er is niet echt veel omheen. Er is een hotel aan de overkant van de rivier, maar je raadt het al: gesloten. Vlak bij de lader ligt ook een hotel. Daar konden we alleen uitgebreid lunchen, iets kleins zat er niet in. Intussen waren we met het zoeken en het heen en weer lopen een half uur verder en zijn we maar weer op pad gegaan. Dus ik ben met minder lading aangekomen dan gepland en ga op zoek naar een laadmogelijkheid in het dorp.

Het rijden met de Tesla is geweldig, rustgevend en heerlijk ontspannen. Het laden is op zich ook ontspannend als je een goede plek bij de supercharger hebt, zoals we in Nederland gewend zijn. Dan is het prima om elke twee uur even de benen te strekken en wat te drinken of te eten. Maar ik heb geleerd: zo vol bepakt in de winter is het verbruik hoog en het laden duurt langer dan gedacht. Ik twijfelde nog of de model 3 een Long Range moest worden, maar nu twijfel ik daar niet meer over.

Alle tijd om dit lange verhaal te schrijven, want zelfs voor mij zijn de omstandigheden buiten wat al te gortig: hevige sneeuw en dikke mist. Morgen hopelijk een lekker zonnetje.

Ik ga eind februari voor de eerste keer met een MX 100D naar La Rosiere, ben wel heel benieuwd of je laadmogelijkheden hebt gevonden...
 
Heeft iemand toevallig ervaring met laden in het plaatsje Dienten am Hochkönig?

Via Plugsurfing en New Motion vind ik geen enkel (publiek) laadpunt daar. Er is wel een hotel met een DC, maar daar zijn we niet te gast in de voorjaarsvakantie.

Ik had willen kijken in Dienten, net terug uit Muhlbach. Maar door de hevige sneeuwval was de weg naar Dienten dicht wegens hevige sneeuwval. Ik was allereerst van plan om 2 of 3 keer te gaan laden in Villach, maar door de hevige sneeuw toch (gelukkig) gekozen voor de 4x4 suv. Dat was wel nodig, want ik moest alle 4 de winterbanden naar 1 bar terugbrengen om te kunnen blijven rijden (we zaten halverwege de berg) op de niet vrijgemaakte wegen. Ik heb geprobeerd laadpunten te spotten, maar afgezien van een paar fietslaadpalen niets gezien.
 
Last edited:
Ik ga eind februari voor de eerste keer met een MX 100D naar La Rosiere, ben wel heel benieuwd of je laadmogelijkheden hebt gevonden...
In de parkeergarage van het appartement (Les Balcons in Les Eucherts) een gewoon stopcontact gevonden en met de UMC geladen. Na een nacht lag die groep er wel uit ondanks dat ik hem op 8 amp. had gezet. :) Maar ik had intussen genoeg.
Mocht je echt spaak lopen: Het Hyatt hotel heeft laadplaatsen in de garage en na wat vragen had ik hem daar ook mogen zetten voor 1 nacht a 20,—.
Overigens gebruik je tijdens de afdaling helemaal niets (je krijgt er ook geen km range bij) en in Bourg St. Maurice kun je gratis laden bij de Super U. Dat is max. 11 kW geloof ik. En in Albertville kun je Succen.
Veel plezier!
 
Ik had willen kijken in Dienten, net terug uit Muhlbach. Maar door de hevige sneeuwval was de weg naar Dienten dicht wegens hevige sneeuwval. Ik was allereerst van plan om 2 of 3 keer te gaan laden in Villach, maar door de hevige sneeuw toch (gelukkig) gekozen voor de 4x4 suv. Dat was wel nodig, want ik moest alle 4 de winterbanden naar 1 bar terugbrengen om te kunnen blijven rijden (we zaten halverwege de berg) op de niet vrijgemaakte wegen. Ik heb geprobeerd laadpunten te spotten, maar afgezien van een paar fietslaadpalen niets gezien.

Bedankt voor de moeite of in ieder geval de intentie. Inmiddels hebben de vakantie bestemming aangepast naar Les Menuires. Daar schijnt een laad mogelijkheid in de parkeer garage te zijn.

Goed dat je met wat aanpassingen alsnog kon rijden in de sneeuw.