Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi, de zomervakantie is hier (zuiden) weer afgelopen ,dus we kunnen voorbereiden voor de volgende vakantie. We gaan voor het eerst op wintersport. Ik heb de afgelopen dagen al veel gelezen op het forum en ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips: Welk hotel met DeC in een fijn wintersportgebied (voorkeur: Oostenrijk) adviseren jullie voor een gezin met twee kinderen (3 en 4)? Ben benieuwd!

Winterurlaub

Auto wordt ‘s nachts aan de DeC gehangen (plugged-in Tesla is a happy Tesla; zeker bij vriestemperaturen). Hotel heeft zelf een Tesla te huur, dus vallet weet er mee om te gaan.
Verder zeer aangenaam verblijf zowel op culinair als wellness vlak. Wat skiën betreft, ligt het in een van de grotere Oostenrijkse gebieden (Saalbach - Hinterglemm - Leogang - Fieberbrunn).
 
Winterurlaub

Auto wordt ‘s nachts aan de DeC gehangen (plugged-in Tesla is a happy Tesla; zeker bij vriestemperaturen). Hotel heeft zelf een Tesla te huur, dus vallet weet er mee om te gaan.
Verder zeer aangenaam verblijf zowel op culinair als wellness vlak. Wat skiën betreft, ligt het in een van de grotere Oostenrijkse gebieden (Saalbach - Hinterglemm - Leogang - Fieberbrunn).

Staar je niet blind op de DeC. Je bent vaak voordeliger uit met een publieke laadpaal naast een simpele, doch goede hotelkamer.

En aangezien je meestal onderweg slechts daar slaapt...
 
Landal Brandnertal - geen DeC maar wel een laadpaal zodat je toch vol kunt vertrekken. 15 minuten vanaf de snelweg, parkeergarage en maar 850 km vanaf midden NL. Super gebied met kinderen - skiles, verhuur en lift op het parkje.
Je wilt juist niet helemaal vol vertrekken, dan heb je namelijk geen regeneratie meer tijdens de afdaling. Slecht voor je remmen...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je wilt juist niet helemaal vol vertrekken, dan heb je namelijk geen regeneratie meer tijdens de afdaling. Slecht voor je remmen...

De “regen” is volgens mij sowieso beperkt als je auto onder het vriespunt heeft gestaan voor vertrek. Dan moet je alsnog remmen en heb je ook nog minder bereik (want niet vol vertrokken)

Overigens is een beetje goed remmen bij een tesla soms goed om vuil/roest van de riemschijven te verwijderen, omdat je de schijven niet zoals bij een ICE gebruikt.

Roest

Met “je wilt juist niet”, bedoel je wellicht “ik wil niet”. Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt.
 
Dankjewel allemaal! Dankzij jullie tips een mooie bestemming gekozen. Aangezien de kinderen nog echt jong zijn en wij nog nooit geskied hebben, kiezen we voor Landal Brandnertal, klinkt in alle reviews en info als een goeie plek voor ons. En die laadpalen daar voor de deur geven me toch een fijn gevoel dat ik steeds vol kan vertrekken en de auto steeds lekker kan voorverwarmen als we em nodig hebben, haha.
Eerst nog even de wintersport uit mn hoofd en naar de zon (of regen?) in Thailand. Zonder auto, dat dan weer wel.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
De “regen” is volgens mij sowieso beperkt als je auto onder het vriespunt heeft gestaan voor vertrek. Dan moet je alsnog remmen en heb je ook nog minder bereik (want niet vol vertrokken)

Overigens is een beetje goed remmen bij een tesla soms goed om vuil/roest van de riemschijven te verwijderen, omdat je de schijven niet zoals bij een ICE gebruikt.

Roest

Met “je wilt juist niet”, bedoel je wellicht “ik wil niet”. Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt.
Allereerst geef ik slechts tips. Niemand is verplicht ze op te volgen.

Het klopt dat regen in het begin niet beschikbaar is vanwege koude accu. Maar dat duurt niet lang, die warmt redelijk snel genoeg op om regen mogelijk te maken. Ik zet sowieso de voorverwarming al aan vóór vertrek bij lage temperaturen.

Zelfs met regen beschikbaar zul je nog bij moeten remmen voor een scherpe haarspeldbocht. Maar zonder regen hang je de hele weg naar beneden op de rem, bijna continue, en dat is gewoonweg slecht voor je rem en kan zelfs gevaarlijk worden.

Het is niet voor niks dat er bij veel afdalingen borden staan die je er in meerdere talen op wijzen af te remmen op je motor. Niemand zegt dat je dat moet doen, verstandig is het wel.

Punt is gewoon dat je motor als rem gebruiken tijdens de afdaling met een volledig volle accu gewoonweg helemaal niet beschikbaar is, de hele afdaling niet...

You do the math...
 
Allereerst geef ik slechts tips. Niemand is verplicht ze op te volgen.

Het klopt dat regen in het begin niet beschikbaar is vanwege koude accu. Maar dat duurt niet lang, die warmt redelijk snel genoeg op om regen mogelijk te maken. Ik zet sowieso de voorverwarming al aan vóór vertrek bij lage temperaturen.

Zelfs met regen beschikbaar zul je nog bij moeten remmen voor een scherpe haarspeldbocht. Maar zonder regen hang je de hele weg naar beneden op de rem, bijna continue, en dat is gewoonweg slecht voor je rem en kan zelfs gevaarlijk worden.

Het is niet voor niks dat er bij veel afdalingen borden staan die je er in meerdere talen op wijzen af te remmen op je motor. Niemand zegt dat je dat moet doen, verstandig is het wel.

Punt is gewoon dat je motor als rem gebruiken tijdens de afdaling met een volledig volle accu gewoonweg helemaal niet beschikbaar is, de hele afdaling niet...

You do the math...

Lang niet altijd ga je meteen downhill vanaf je vakantielocatie en moet je eerst nog een (of meerdere) berg(en) OVER om vervolgens af te dalen. En dan is een volle accu zeker nuttig.
 
Lang niet altijd ga je meteen downhill vanaf je vakantielocatie en moet je eerst nog een (of meerdere) berg(en) OVER om vervolgens af te dalen. En dan is een volle accu zeker nuttig.
Dat kan, maar uiteindelijk daal je over het hele traject af, daar zijn we het toch over eens? Ik zeg alleen maar dat een volle accu (dus 100%) niet verstandig is ivm regen die juist van pas komt in de bergen. 80 of zelfs 90% is natuurlijk geen probleem.

Persoonlijk heb ik alleen de eerste keer op de eindbestemming wat bijgeladen in Tignes. Achteraf bleek dat helemaal niet nodig en had ik genoeg aan de laatste SuC vóór de eindbestemming om heen en weer te kunnen.
 
Dat kan, maar uiteindelijk daal je over het hele traject af, daar zijn we het toch over eens? Ik zeg alleen maar dat een volle accu (dus 100%) niet verstandig is ivm regen die juist van pas komt in de bergen. 80 of zelfs 90% is natuurlijk geen probleem.

Uiteraard zit er een daling in, dat hoor je mij ook niet ontkennen maar vaak begint die niet meteen en dan is het dus wel gewoon prima en verstandig om met een volle accu vertrekken.
Voordat je echt aan de stevige daling begint zit je dan alweer op 90% want die eerste procenten gaan er relatief snel af.
 
  • Like
Reactions: nico180
100% vertrekken is gewoon echt niet slim*, want de eerste SuC na de bergen haal je natuurlijk altijd met 80%.
*Je hebt dan gewoon zeker geen regeneratie en MOET de eerst 30-50 km alles met de rem opvangen. Zit er binnen 50 kilometer geen enkele afdaling zou je t kunnen overwegen, maar waarom?
Voorverwarmen en/of zo laat mogelijk beginnen met laden zorgt voor een zo warm mogelijke batterij. NB De Model 3 heeft GEEN preheat van de batterij, dus dan helpt laat bijladen enigszins, even als het opwarmen van de cabine, door de interne weerstand van de batterij
Of zoals in het tesla forum is gepost door
Magic 8 Ball | November 13, 2018
Put some cat food under it. Cat's are warm.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik zou ook met klem adviseren om tot 90% te laden. (of tot 80% als er langdurige steile afdalingen na vertrek zijn)
Vertrek bij 100% zorgt ervoor dat er de eerste periode niet geregenereerd wordt. Zelfs niet als er eerst een stukje bergopwaarts volgt. En omdat de meeste wintersport-huisjes relatief hoog op de berg staan is het weinig stijgen na vertrek richting huis of andere locatie.

Bovenstaande is gebaseerd op Model 3 ervaringen :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
In de koud is verbruik echt veel hoger, juist op moment dat je vertrekt gebruikt de auto veel extra energie.

Ik kies er juist dus wel voor om met 100%SoC te vertrekken, eventueel in begin van reis met accu verwarming zelfs aan voor wie ludicrous heeft kan accu verwarming aanzetten, niet voor de acceleratie, maar even verwarmen zal gedurende de reis vaak helpen verbruik lager te houden.

En perfecte manier om de auto warm te krijgen is vooraf de reis even ludicrous+ snel de berg op :rolleyes:. Vervolgens daarna het gezin op te halen en met geprepareerde regen relaxter rijden berg af :)
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
En perfecte manier om de auto warm te krijgen is vooraf de reis even ludicrous+ snel de berg op :rolleyes:. Vervolgens daarna het gezin op te halen en met geprepareerde regen relaxter rijden berg af :)
Da's nog eens een goede tip voor hen die niet kunnen laden./verwarmen op locatie... NB Moet je niet vergeten om sentry uit te zetten op locatie. da's toch (in totaal) 24 km drain per dag.
 
100% vertrekken is gewoon echt niet slim*, want de eerste SuC na de bergen haal je natuurlijk altijd met 80%.
*Je hebt dan gewoon zeker geen regeneratie en MOET de eerst 30-50 km alles met de rem opvangen. Zit er binnen 50 kilometer geen enkele afdaling zou je t kunnen overwegen, maar waarom?

Tsja, waarom zou je de maximale capaciteit van je accu gebruiken als je een verre reis gaat maken.... :rolleyes:
 
Tsja, waarom zou je de maximale capaciteit van je accu gebruiken als je een verre reis gaat maken.... :rolleyes:
Omdat je die 100% helemaal niet nodig hebt om de volgende SuC te halen, in welk wintersportgebied in de EU je ook zit. Maar je ontneemt jezelf wél de mogelijkheid om op de motor te remmen m.b.v. regen, en dat is gewoon niet verstandig en zeker niet goed voor je remmen. Nogmaals, die borden staan er niet voor niets. Je zal niet de eerste zijn die met oververhitte remmen in de problemen komt omdat je enkel afremt op de remmen, zeker met een zware Tesla is dat gewoon vragen om problemen.

Laten we niet uit het oog verliezen hoe deze discussie op gang kwam. Volgens mij omdat sommigen zich afvroegen hoe je op de bestemming kon bijladen. Mijn advies is slechts die range anxiety te negeren want niet nodig en bijkomend voordeel is de regen tijdens de terugweg.
 
In de koud is verbruik echt veel hoger, juist op moment dat je vertrekt gebruikt de auto veel extra energie.

Ik kies er juist dus wel voor om met 100%SoC te vertrekken, eventueel in begin van reis met accu verwarming zelfs aan voor wie ludicrous heeft kan accu verwarming aanzetten, niet voor de acceleratie, maar even verwarmen zal gedurende de reis vaak helpen verbruik lager te houden.

En perfecte manier om de auto warm te krijgen is vooraf de reis even ludicrous+ snel de berg op :rolleyes:. Vervolgens daarna het gezin op te halen en met geprepareerde regen relaxter rijden berg af :)
Dus je laadt tot 100% omdat je denkt dat je bij de kou die lading nodig hebt om tot je volgende bestemming te komen, en vervolgens ga je die extra lading teniet doen door ludricous accu verwarming aan te zetten en even snel de berg op te gaan? Mij ontgaat de logica...

Weet vrij zeker dat als je de binnenverwarming aanzet 10 a 20 minuten voor vertrek middels je mobiel, en je vertrekt gewoon met een SoC tussen de 50-80% je vrij snel regen tot je beschikking hebt tijdens de afdaling, lekker comfortabel zit en het snelst bij de volgende SuC bent.
 
Weet vrij zeker dat als je de binnenverwarming aanzet 10 a 20 minuten voor vertrek middels je mobiel, en je vertrekt gewoon met een SoC tussen de 50-80% je vrij snel regen tot je beschikking hebt tijdens de afdaling

Ik kan je bevestigen dat als het -15 is in de nacht je geen tot heel erg weinig regeneratie hebt de eerste 150+ kilometers, als het niet meer is.
 
Last edited: