Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Je Tesla gewoon wrappen. Heb je meer aan dan zo een kleurtje bij Porsche kiezen terwijl je van dat geld op de tweedehandsmarkt nooit wat van wil terug zien want ze willen allemaal een zwarte met zwart interieur.
Da's waar, maar dat is dan maar het probleem van de leasingmaatschappij, niet het mijne :)
Hoeveel laadstops in totaal ?
Heen 6x : Urvillers, Troyes, Chateauvillain, Beaune, Lyon, Grenoble (Biviers). Beaune en Lyon had ik kunnen combineren tot 1 stop in Poulet de Bresse, wat ik achteraf gezien beter had gedaan want ik heb moeten wachten in zowel Beaune als Lyon. Grenoble was nodig om de berg op te geraken en omdat er maar 2 laadpalen staan in het skidorp, waar ik hem de eerste avond toch heb kunnen opladen maar die daarna bezet waren.
Terug 5x : Mâcon, Beaune, Chateauvillain, Reims, Urvillers.

Het is best wel wat laden maar daardoor ook wel ontspannen rijden en eten onderweg. Enig nadeel was dat er op de terugweg bij het hotel in Beaune waar we bleven overnachten 's avonds een elektrische Kia Niro aan 1 van de 2 laadpalen stond, zonder op te laden. Terwijl er 30m verder vrije parkeerplaatsen waren. 's Morgens stond ie er nog. Dat is iets wat ik totaal niet snap: andermans mogelijkheid tot laden ontnemen omdat je 30m dichter van de ingang wil parkeren... Aan de receptie wisten ze jammer genoeg niet van wie de auto was.
 
Zou mooi zijn als de Tesla een wekalarm zou kunnen geven. Ik heb nu mijn eigen wekker gezet
Ik heb tussen kerst en nieuwjaar zelf m'n wekker gezet, en kunnen zien dat die inschatting van de Tesla van de lengte van de laadtijd toch vrij correct is. Ik denk dat ik één keertje heb gehad dat ie 10 minuten onderschat had.
 
ICE blijft het prettigste als je meerdere chauffeurs hebt en je in de nacht rijdt. In de voorjaarsvakantie ga ik weer met m'n dochter en rij ik alleen.

Dit jaar wederom geen laad mogelijkheid op bestemming dus heb een extra SuC stop nodig voor ik de berg op ga. Heenreis, 4 stops, 2x 40m 2x 30min, terugreis 4 stops, waarvan 2x 50min en 1x 40 minuten. Heerlijk om dan even wat te eten of zelfs te slapen. Grote kans dat sommige stops op de heenreis zelfs langer duren want 30 minuten is te kort om te plassen, eten en rusten.


Maar... heel misschien ga ik wel weer voor de 3 stops met lange stints met sommige stukken langzamer rijden tegen de destination SoC en volledig laden. Dat is me de laatste keer super goed bevallen op de terugweg omdat ik toen echt kon slapen.

Ik ben dit jaar weer eens met de ICE gegaan en dat ging prima alleen. Ik ben 31 december na het skieën vertrokken om 15u (alternatief was de volgende morgen in de file of vroeg vertrekken). Ik scheur dan niet als een malle, gewoon 140 en 100 waar het moet. Ik heb denk ik 2x een halve tank moeten tanken en gelijk een kopje koffie meegenomen. 8,5u (inclusief 2 korte stops) was ik om voor middernacht thuis en konden we een fles champagne open trekken.

maar goed, ieder zijn voorkeur. Met de MS had het ook prima gekund.
 
Vaak stoppen valt wel mee, meestal maar 1 extra stop bij slecht weer (dus sneeuw/regen).

Drukte bij laders is ook enkel alleen van toepassing als je in de weekenden rijd van de schoolvakanties. Dit jaar is dat dus zaterdag 27 februari voor de hollanders (regio overlap in vertrek en aankomst) welke zeker issues zal geven op sommige SuC's zoals dat het voorgaande jaren ook deed.

Verder natuurlijk verstandig om tijdens de rit altijd de SuC stall in de gaten te houden zodat je wellicht een SuC eerder pakt of.... ipv 135 even 110 te rijden en de SuC erna te pakken die waarschijnlijk compleet uitgestorven is omdat de Hollanders meestal niet van rustig rijden houden en daardoor allemaal bij dezelfde SuC aanschuiven ;-)
Ik laat het altijd even van de omstandigheden (weer, drukte bij SuC) afhangen. In principe zal hij altijd 3x willen laden naar Zwitserland (2x 16 min en 1x 34 min), maar 2x langer heb ik ook wel eens gedaan. Moet wel zeggen dat we altijd op zondag rijden en sowieso de zaterdag drukte vermijden.

Wellicht puur een gevoel, maar over de afgelopen jaren heb ik de indruk dat de SuC's langs de West Rheinische route naar zuid Duitsland net wat minder druk zijn.
 
Da's waar, maar dat is dan maar het probleem van de leasingmaatschappij, niet het mijne :)

Heen 6x : Urvillers, Troyes, Chateauvillain, Beaune, Lyon, Grenoble (Biviers). Beaune en Lyon had ik kunnen combineren tot 1 stop in Poulet de Bresse, wat ik achteraf gezien beter had gedaan want ik heb moeten wachten in zowel Beaune als Lyon. Grenoble was nodig om de berg op te geraken en omdat er maar 2 laadpalen staan in het skidorp, waar ik hem de eerste avond toch heb kunnen opladen maar die daarna bezet waren.
Terug 5x : Mâcon, Beaune, Chateauvillain, Reims, Urvillers.

Het is best wel wat laden maar daardoor ook wel ontspannen rijden en eten onderweg. Enig nadeel was dat er op de terugweg bij het hotel in Beaune waar we bleven overnachten 's avonds een elektrische Kia Niro aan 1 van de 2 laadpalen stond, zonder op te laden. Terwijl er 30m verder vrije parkeerplaatsen waren. 's Morgens stond ie er nog. Dat is iets wat ik totaal niet snap: andermans mogelijkheid tot laden ontnemen omdat je 30m dichter van de ingang wil parkeren... Aan de receptie wisten ze jammer genoeg niet van wie de auto was.
Even flink schudden aan de Kia, dan gaat zijn alarm vanzelf af
 
Dit is m'n eerste wintersport met de Tesla naar Valto tijdens de voorjaarsvakantie. Ik vermoed dat dat toch net wat minder Tesla's zal trekken t.o.v. Oostenrijk. Met Oostenrijk toch wel een paar keer #ladestau gehad maar dat komt ook omdat er in DE een paar kleine SuC's zijn of weinig SuC's op een bepaald traject.

In Frankrijk heb ik nog nooit een kleine SuC gehad bijvoorbeeld en er zijn er ook zat langs de drukke routes. Eigenlijk zie ik het erg positief tegemoet naar Valto nu tijdens de voorjaarsvakantie op de heenreis m.b.t. #ladestau
 
Dit is m'n eerste wintersport met de Tesla naar Valto tijdens de voorjaarsvakantie. Ik vermoed dat dat toch net wat minder Tesla's zal trekken t.o.v. Oostenrijk. Met Oostenrijk toch wel een paar keer #ladestau gehad maar dat komt ook omdat er in DE een paar kleine SuC's zijn of weinig SuC's op een bepaald traject.

In Frankrijk heb ik nog nooit een kleine SuC gehad bijvoorbeeld en er zijn er ook zat langs de drukke routes. Eigenlijk zie ik het erg positief tegemoet naar Valto nu tijdens de voorjaarsvakantie op de heenreis m.b.t. #ladestau
Volgens mij is juist andersom. Minder V3 onderweg en de meeste rijden de route Soleil. Naar Oostenrijk heb je meer keuze opties om te rijden. In het verleden waren het vooral gele kentekens bij de SuC maar nu ook veel BE en FR gezien.
Volgens mij is juist andersom. Minder V3 onderweg en de meeste rijden de route Soleil. Naar Oostenrijk heb je meer keuze opties om te rijden. In het verleden waren het vooral gele kentekens bij de SuC maar nu ook veel BE en FR gezien.
 
Wij zijn ondertussen weer terug uit Italië. Een hele fijne halve skiweek gehad tot mijn eega besloot haar tibiaplateau te breken. Maar dat ligt buiten de scope van het Tesla-gebeuren.

Voor wat betreft de reis zelf zijn we met de koude temperaturen een beetje gepakt door de Long Range Raven, dat is voor straks.
De heenreis ging klassiek in twee etappes. Na een vertrek op nieuwjaarsdag moesten we een eerste keer laden in Pfalzfeld: "Charge Here". Weinig op te zeggen, een standaard Duitse SuC. Voor diegenen die het echt willen weten: Plaidt ligt ietsje voor Pfalzfeld, maar de Model S ging er echt niet sneller.
Als tussenstop is het Parkhotel Pforzheim zeker aan te raden, goede bedden en goed restaurant. Er is één DeC in de parkeergarage op -3. De losliggende stekker op de grond is hun alternatieve laadpunt. Parkeren kost 10€ per nacht, laden is gratis.

De volgende dag na een fijn ontbijt vlotjes met 90% SoC vertrokken met als beoogde eerste stop Lermoos. Echter, de zware rechtervoet gooide roet in het eten. Een extra stop in Illertissen bleek noodzakelijk. Krappe plekjes en veel snelladende Model 3's. Ook de palen van Ionity hadden hier behoorlijk wat aantrek, nu nog van exoten maar binnenkort hopelijk mainstream.
In Lermoos hoopten we op een fijne lunch na het fileleed op de A7 en rond Reutte. Echter een debiel in een Mercedes (sorry) had juist besloten om twee stalletjes te bezetten, de laadpoort zit blijkbaar aan de rechterkant en de auto geeft geen signaal dat er niet geladen wordt. Even naar boven rijden dan maar, splash 'n dash en door naar de Brenner: panini! Espresso!
In Italië was het gezellig tot zeer druk op de A22, en dat bleef zo tot de afrit Mezzolombardo, waarna we met een fijne 18% in het hotel arriveerden. Met de 85D was dit altijd anders: vertrek van de Brenner met 80% SoC betekende aankomen met 30-40 km resterend. Tevens merkten we een tijdwinst van ongeveer 2 uur op, waardoor we nog de skipassen en het skimateriaal konden halen. Dit zal waarschijnlijk ook gelegen hebben aan de bizar hoge temperaturen.

Skiën was heel verlossend na de jaren van abstinentie. Ons hotel had blijkbaar genoeg van mijn rebelse laadgedrag aan de rood-blauwe bticino's en had twee mooie laadpuntjes geïnstalleerd, waarvan er één juist bezet was door een ID.4 uit NL (natuurlijk).

De terugreis konden we aldus aanvatten met 90% SoC, maar deze keer wel in zeer winterse temperaturen. Mijn echtgenote verbleef in de CityClinic in Bolzano (aanrader indien nodig) dus zij moest nog even opgepikt worden. Op dergelijke momenten bewijst de Model S zich echt wel als ruime, comfortabele reisauto, al denk ik wel dat een Model X in dergelijk geval ook handig is. Op weg naar de Brenner zagen we dat de hele A7 rood aankleurde op de kaart: sneeuw aan de noordkant! Weer geladen (stroom, koffie en panini) op de Brenner en voluit gekozen voor de route touristique: op het gemak naar Bregenz en daarna via een sprookjesachtig besneeuwd Zwarte Woud naar Kappel-Grafenhausen. Hier konden we voldoende laden om Aarlen te bereiken, waarna nog twee duistere uren volgden over de oersaaie E411.
Vertrek uit Commezzadura om 8u10, thuis om 22u30 wegens lagere temperaturen en langere laadsessies. Een schril contrast met een zomerse rit vanuit de Cinque Terre.

Volgende week Oostenrijk!
(Als het dan nog mag)
 
Met een M3 laad je sneller en heeft meer range. Ik heb een MS en dan is het ongeveer 4keer opladen, en dan ook flink. Van 20km naar bijvoorbeeld 300. Bij 140 - 150km/h is dan dan weer 250km rijden. Het opladen duurt dan weer 40m. Dan ben ik al snel 2,5u aan het laden, ook als ik eigenlijk weer door wil rijden. Voor mijn vrouw een reden om met een ICE te gaan.
Over welke totale afstand hebben we het hier? Naar de Dolomieten met m'n MS100D moet ik in totaal 2 uur laden in over een afstand van 1.016km waar ik precies 12 uur over doe (inclusief laden). Met een ICE zou ik ook minimaal 1 uur gestopt zijn tijdens deze rit, dus ik verlies maar 1 uur. Door FSD en net iets meer pauzes met de EV kom ik wel véél uitgeruster aan merk ik.
 
Over welke totale afstand hebben we het hier? Naar de Dolomieten met m'n MS100D moet ik in totaal 2 uur laden in over een afstand van 1.016km waar ik precies 12 uur over doe (inclusief laden). Met een ICE zou ik ook minimaal 1 uur gestopt zijn tijdens deze rit, dus ik verlies maar 1 uur. Door FSD en net iets meer pauzes met de EV kom ik wel véél uitgeruster aan merk ik.
Rotterdam - valto

Soberste vs snelste voor de heenreis. Vertrekken met 100% en aankomen met 40% zodat ik niet naar een schaarse laadpaal moet zoeken. Zorgt ervoor dat ik op de terugweg extra moet laden en ook niet super snel want koud pack maar door regeneratie naar beneden is het verbruik gunstig en hopelijk net genoeg om in ieder geval met een lauw pack te laden.
 

Attachments

  • Screenshot_20220113-235131.png
    Screenshot_20220113-235131.png
    324.9 KB · Views: 92
  • Screenshot_20220113-235356.png
    Screenshot_20220113-235356.png
    396.4 KB · Views: 60
Rotterdam - valto

Soberste vs snelste voor de heenreis. Vertrekken met 100% en aankomen met 40% zodat ik niet naar een schaarse laadpaal moet zoeken. Zorgt ervoor dat ik op de terugweg extra moet laden en ook niet super snel want koud pack maar door regeneratie naar beneden is het verbruik gunstig en hopelijk net genoeg om in ieder geval met een lauw pack te laden.
Hier is het wel jammer dat je geen batterij voorverwarming hebt in jouw model. Want met afdalen gaat er niet veel verhoging van temperatuur komen ben ik bang.
 
Hier is het wel jammer dat je geen batterij voorverwarming hebt in jouw model. Want met afdalen gaat er niet veel verhoging van temperatuur komen ben ik bang.
Zit zeker wel een heater in de S100D. Zou kunnen overwegen om te preheaten maar om het pack naar 25 graden te verwarmen vanaf 0 gaat zeker 45 minuten duren dus dat is aardig wat energie.

Stiekem hoop ik dat in de parkeergarage ergens een schuko zit en toch kan laden bij aankomst en preheaten voor vertrek.
 
Zit zeker wel een heater in de S100D. Zou kunnen overwegen om te preheaten maar om het pack naar 25 graden te verwarmen vanaf 0 gaat zeker 45 minuten duren dus dat is aardig wat energie.

Stiekem hoop ik dat in de parkeergarage ergens een schuko zit en toch kan laden bij aankomst en preheaten voor vertrek.
Das inderdaad de mooiste oplossing.
Die van jou is natuurlijk wat nieuwer maar die van mij verwarmd nooit verder dan dat ik volledige regeneratie heb. Optimale snellaadtemperatuur bereik ik met de S in de winter alleen met voldoende snelweg kilometers.