Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren vertrokken met een overnachting in de buurt van Ulm. Nergens hoeven wachten aan de SuC, wel één keer stall pairing gehad.
Wat mij wel opviel is dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt terwijl ze totaal ander type auto rijden. Blijkbaar maakt het in de praktijk met het aantal stops dus niet zoveel uit of je een M3 SR+, een S of een X rijd.
 
  • Like
Reactions: Gaston
Gisteren vertrokken met een overnachting in de buurt van Ulm. Nergens hoeven wachten aan de SuC, wel één keer stall pairing gehad.
Wat mij wel opviel is dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt terwijl ze totaal ander type auto rijden. Blijkbaar maakt het in de praktijk met het aantal stops dus niet zoveel uit of je een M3 SR+, een S of een X rijd.
Idd, als er nu op elke hoek vd straat een SUC was…..die extra range kan je niet echt benutten op lange reizen aangezien je afhankelijk van het laadstation bent. Ik merkte dit vroeger op tijdens de wekelijkse ritjes Parijs. Via de A1 of A2 vanuit het noorden van Belgie…moet je sowieso laden. Hoop en al wat minder/minder lang.
 
Idd, als er nu op elke hoek vd straat een SUC was…..die extra range kan je niet echt benutten op lange reizen aangezien je afhankelijk van het laadstation bent. Ik merkte dit vroeger op tijdens de wekelijkse ritjes Parijs. Via de A1 of A2 vanuit het noorden van Belgie…moet je sowieso laden. Hoop en al wat minder/minder lang.
Als wij naar het zuiden rijden liggen -toevallig- zo goed als alle SuCs ideaal. Het zou met minder range heel slecht uit komen.
Het scheelt al veel in vergelijking met richting Oostenrijk waar we altijd veel te vroeg moeten laden.
 
En hoe ging het gisteren en vandaag richting de Wintersportgebieden? Goed aangekomen?
Wij zijn gisteren naar Le Grand-Bornand gereden: in de meeste gevallen stonden we er alleen of hooguit met 2 anderen. De hele reis vlotte sowieso erg. Eigenlijk wat ik al verwachtte voor een trip door Frankrijk op vrijdag. Volgend weekend rijden we zondag terug. Ook dan verwacht ik geen problemen.

Overigens bij Bourg-en-Bresse nog een nieuw Tesla familielid mogen helpen. Een Zwitser met een Y gebruikte voor het eerst een SUC en kon niet geloven dat het zo simpel werkt. Hij was aan het zoeken naar het addertje onder het gras, todat ik hem vertelde dat hij echt alleen de kabel er in moest stoppen… 😅
 
Last edited:
Hoe zit het met de mensen die laden bij de skilift zelf? Meestal zijn er maar enkele laadpalen beschikbaar, maar wat ik er van lees is dat je vaak betaalt op basis van tijd in plaats van kWh (ik had de tip van EnBW app ook gelezen, die heb ik inmiddels geïnstalleerd).

Vaak is het zo dat je bij de skilift staat omdat je dus een dag(deel) gaat skiën en je dus eigenlijk geen tijd hebt om je auto te verplaatsen als deze inmiddels opgeladen is. Wat zijn de (ongeschreven) regels hierbij? Toch even terug om je auto te verplaatsen of laten mensen 'm over het algemeen gewoon de hele dag staan? Die laadplekken zullen vaak wel als eerste 's morgensvroeg allemaal gereserveerd zijn, neem ik aan.
 
Hoe zit het met de mensen die laden bij de skilift zelf? Meestal zijn er maar enkele laadpalen beschikbaar, maar wat ik er van lees is dat je vaak betaalt op basis van tijd in plaats van kWh (ik had de tip van EnBW app ook gelezen, die heb ik inmiddels geïnstalleerd).

Vaak is het zo dat je bij de skilift staat omdat je dus een dag(deel) gaat skiën en je dus eigenlijk geen tijd hebt om je auto te verplaatsen als deze inmiddels opgeladen is. Wat zijn de (ongeschreven) regels hierbij? Toch even terug om je auto te verplaatsen of laten mensen 'm over het algemeen gewoon de hele dag staan? Die laadplekken zullen vaak wel als eerste 's morgensvroeg allemaal gereserveerd zijn, neem ik aan.
Nou rij jij al bijna 4 jaar in een Tesla en stel je deze vraag. Hoop je nu echt dat je als antwoord krijgt dat je de auto daar gewoon de hele dag moet laten laten staan opdat jij lekker kunt skiën "en eigenlijk geen tijd heeft om de auto te verplaatsen". Nou mijn reactie zou dan zijn dat ik het niet erg vind dat het tarief exponentieel oploopt als hij vol zit. Onbegrijpelijk dat er geen besef is dat er meer mensen gebruik willen maken van deze faciliteit en dat dus - kan- blokkeren. In Lermoos zoiets wel zien gebeuren.
 
  • Disagree
Reactions: job-lek and Rqcg
Nou rij jij al bijna 4 jaar in een Tesla en stel je deze vraag. Hoop je nu echt dat je als antwoord krijgt dat je de auto daar gewoon de hele dag moet laten laten staan opdat jij lekker kunt skiën "en eigenlijk geen tijd heeft om de auto te verplaatsen". Nou mijn reactie zou dan zijn dat ik het niet erg vind dat het tarief exponentieel oploopt als hij vol zit. Onbegrijpelijk dat er geen besef is dat er meer mensen gebruik willen maken van deze faciliteit en dat dus - kan- blokkeren. In Lermoos zoiets wel zien gebeuren.

Er zitten een hoop misplaatste aannames in je bericht. Ten eerste vraag ik naar wat men over het algemeen doet bij de skilift omdat ik zelf volgende week pas laat ga skiën, zo tussen 11.00 en 12.00 uur. Als dan alle plekken vol zijn en de tendens daar is dat die auto's daar de hele dag blijven staan, dan hoef ik ook verder geen moeite te doen om eea. te checken. Dit is de eerste keer dat ik met de Tesla op wintersport ga en heb dus geen idee wat me daar precies te wachten staat. Op deze manier een toon aanslaan hoeft wat mij betreft dus niet, ik ga graag goed geïnformeerd op reis.

Ten tweede, dat de leeftijd van de auto bijna 4 jaar is, wil niet gelijk zeggen dat ik de auto ook al die tijd bezit.
 
Hangt een beetje van de grote van het skiegebied af, denk ik.

Als je in een iets of wat uit de kluiten gewassen skigebied zit, lijkt het mij “moeilijk” om even terug te komen
om de wagen te verzetten of te komen kijken of er een plaatsje vrij is gekomen.
(Vb. les quatres vallees in Zwitserland)

De ongeschreven regel is dat je na het (niet onnodig) laden, je wagen verzet zodat iedereen een kans krijgt om te laden. Volgt iedereen deze regel? Kent iedereen deze regel? Is iedereen zo onbaatzuchtig?

Persoonlijk probeer ik zulke voorzieningen meestal te mijden omdat ik er enkel maar stress van krijg, iets wat je nu net niet wil tijdens vakantie.

Een goude raad, probeer sowieso in je hotel de nodige voorzieningen te treffen. (Al is het maar via schuko)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hangt een beetje van de grote van het skiegebied af, denk ik.

Als je in een iets of wat uit de kluiten gewassen skigebied zit, lijkt het mij “moeilijk” om even terug te komen
om de wagen te verzetten of te komen kijken of er een plaatsje vrij is gekomen.
(Vb. les quatres vallees in Zwitserland)

De ongeschreven regel is dat je na het (niet onnodig) laden, je wagen verzet zodat iedereen een kans krijgt om te laden. Volgt iedereen deze regel? Kent iedereen deze regel? Is iedereen zo onbaatzuchtig?

Persoonlijk probeer ik zulke voorzieningen meestal te mijden omdat ik er enkel maar stress van krijg, iets wat je nu net niet wil tijdens vakantie.

Een goude raad, probeer sowieso in je hotel de nodige voorzieningen te treffen. (Al is het maar via schuko)
Helemaal mee eens. Daarnaast vind ik eigenlijk dat je met een Tesla beter zulke plekken vrij kunt laten voor mensen met een veel lagere range dan wij. Gewoon 's nachts laden in de plaats waar je overnacht is het beste. De kans is groot dat je dat de hele week maar één keer hoeft te doen om aan het einde van de week met gemak de eerste SuC op de terugweg weer te kunnen halen. Vergeet ook niet dat je op; de terugweg het eerste stuk nauwelijks gebruikt omdat je vaak eerst de berg af moet. Maar wij weten natuurlijk niet waar je precies naar toe gaat.
 
Helemaal mee eens. Daarnaast vind ik eigenlijk dat je met een Tesla beter zulke plekken vrij kunt laten voor mensen met een veel lagere range dan wij. Gewoon 's nachts laden in de plaats waar je overnacht is het beste. De kans is groot dat je dat de hele week maar één keer hoeft te doen om aan het einde van de week met gemak de eerste SuC op de terugweg weer te kunnen halen. Vergeet ook niet dat je op; de terugweg het eerste stuk nauwelijks gebruikt omdat je vaak eerst de berg af moet. Maar wij weten natuurlijk niet waar je precies naar toe gaat.
Elke dag na het skiën een uurtje inpluggen tijdens de après-ski aan de piste.
1 keer naar beneden komen voor de lunch ipv boven te lunchen en dan een halve dag inpluggen.
Beetje creatief zijn.
 
Ik had vorige week een chalet geboekt in Les Gets. Les chalets d'Adelphine. Elk chalet had een eigen garagebox met ruimte voor twee auto's en een stopcontact. Dus bij aankomst de auto aan de druppel lader en 30 uur later was ie weer vol genoeg voor de terugtocht. Ideaal. Daarnaast heeft het dorp ook bij diverse hotels DeCs en een openbare DeC bij de Mont Chery. Echt prima geregeld daar.
 
Ik zou ook proberen laden aan openbare laadpalen te voorkomen. Zeker wanneer je de auto hele week niet nodig hebt. Dan wil je gewoon lekker vakantie vieren en niet bezig zijn met de logistiek rond het laden van die auto. Waar ga je heen en, vooral, is laden wel nodig? Met de ligging van de huidige SUC’s is tussendoor laden vaak helemaal niet nodig. En anders is een verlengsnoer een relaxere oplossing.

Veel plezier bij je eerste wintersporttrip! Ik heb vandaag weer heerlijk genoten van bergen, buiten zijn, zon en vooral lol hebben met gezin en vrienden (3 EV’s, geen laadpalen, maar ook geen zorgen).
 
  • Like
Reactions: watt and job-lek
Overigens 10:45 over gedaan naar Zell am See (1000km), vindt dat niet slecht (4 uur regen gehad en veel wind). Afgelopen zaterdag nacht in relaxed mode, dus had telkens ruim over bij aankomst SUC (15-20%) en 125-145 km/h qua snelheid. In de zomer exact dezelfde route gedaan en toen 1 stop minder en iets sneller. Winst zat hem nu in het feit dat er niemand op de weg was (nacht), mijn gemiddelde snelheid lag gewoon hoger.

Suc's in overvloed in Duitsland en van drukte geen sprake (gewoon leeg). En laatstse laadstop even extra doorgeladen (aankomst met 30%).
 
  • Like
Reactions: job-lek and Gaston