Gaston
Active Member
In Oostenrijk op plaats van bestemming bij een laadpaal vlak naast het pension kunnen laden
In St. Anton kun je de Tesla toch ook even aan de plaatselijke Supercharger hangen?ULM/St Anton
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In Oostenrijk op plaats van bestemming bij een laadpaal vlak naast het pension kunnen laden
In St. Anton kun je de Tesla toch ook even aan de plaatselijke Supercharger hangen?ULM/St Anton
Is hier een verklaring voor? Enig verschil dat iets van impact kan hebben, is gewicht en wielmaat. . Maar toch geen 9%. Lijkt de meerprijs van de LR niet te verantwoorden.Verschil in verbruik (trip meter thuis voor vertrek gereset en tussendoor niet meer):
1e trip NL/ULM: SR+ 188 Wh/km, LR 206Wh/km
2e trip ULM/St Anton: SR+ 198 Wh/km, LR 215Wh/km
3e trip St. Anton/NL: SR+ 192 Wh/km, LR 210 Wh/km
Verschil in verbruik dus ongeveer 9%
Is volledig te wijten aan Sentry mode.Wat mij wel opviel was de hoge vampier drain. Na 5 dagen was de SOC gedaald van ongeveer 260km naar 93 km. Snel maar weer even bijgeladen aan de laadpaal en Sentry Mode uitgezet.
Klopt er staat ook een SUC, maar op 50 m van het pension was ook een normale laadpaal, net zo handig.In St. Anton kun je de Tesla toch ook even aan de plaatselijke Supercharger hangen?
Verschil is denk ik te verklaren door de aerocaps, dit zou zo’n 5% verklaren. Verder zal de wielmaat een verschil kunnen maken.Is hier een verklaring voor? Enig verschil dat iets van impact kan hebben, is gewicht en wielmaat. . Maar toch geen 9%. Lijkt de meerprijs van de LR niet te verantwoorden.
Reed de SR altijd in de slipstream van de LR misschien?
210-215 lijkt mij het verbruik van een MS met dit weer. En die is nog eens zoveel zwaarder.
Aantal jaren achter elkaar naar Bormio geweest (komt dus langs Livigno). Voor mij was de meest ideale route gewoon via Ulm, Fernpass, Serfaus en dan bij Nauders richting Scuol/Zernez, waarna door de tunnel bij Livigno. Laatste laadstop bij Ulm of Biberwier (of die eventuele overnachting). Livigno is in een dag prima te doen, maar uiteraard ook afhankelijk van je range.Mensen hier met tips voor de beste route naar Livigno (Italie) vanuit Leiden eind maart? Vertrek op vrijdagochtend ca. 05.00 uur en we willen wel een overnachting doen.
Daar ging ik ook al vanuit. Het viel mij op dat sneeuwval regelmatig een onnodige opname startte. Ook de camera aan de voorzijde bleef redelijk sneeuwvrij, wellicht dat deze iets verwarmd wordt, al zou dat niet heel veel vermogen mogen kosten.Is volledig te wijten aan Sentry mode.
Jaren gedaan met MX 100D, geen probleem. Volladen bij Martigny od Kandersteg en dan gaal je dat met femak terug.Range axienty ??? Dat lijkt me niet echt nodig, Saas Fee ligt 96,5 km van SuC Martigny...
Of ga je op wintersport in Saas Fee veel km's maken ?
Interesting. Dan lijkt het dat je met gelijke configuratie ongeveer 5% verschil hebt in verbruik tussen lr en srEven een reply op mijzelf.....
Gisteren teruggekomen uit Oostenrijk. We zijn met 2 M3's op pad geweest (SR+ 18" met aerocaps en LR op 19" LM).
Zelfde afstand, zelfde snelheid, en hoewel je met de LR minder stops nodig hebt, hebben we toch dezelfde stops aangehouden.
Onderweg weinig oponthoud en de snelheid ongeveer max snelheid +5 tot +10 en daar waar het mocht 145/150km/h.
We zijn op vrijdag de 18e gaan rijden met een overnachting in de buurt van ULM.
Op de heenweg hebben we 7 stops gehad waarvan 6xSUC en 1x destination charger. Uiteindelijk hebben we op de heenreis slechts 1 x stall pairing gehad (Waldlaubersheim), verder was het overal rustig.
In Oostenrijk op plaats van bestemming bij een laadpaal vlak naast het pension kunnen laden.
Wat mij wel opviel was de hoge vampier drain. Na 5 dagen was de SOC gedaald van ongeveer 260km naar 93 km. Snel maar weer even bijgeladen aan de laadpaal en Sentry Mode uitgezet.
Op de terugweg zijn we op zaterdag ochtend (26e) vroeg gaan rijden. Bij Bruchsal was het druk en daar moesten we 1 minuut wachten voor er een plek vrij kwam. Dit was eigenlijk voor het eerst dat ik bij de SUC moest wachten. Uiteindelijk waren er naar een paar minuten alweer enkele plaatsen vrij dus dat viel dan weer mee. Verder was het overal redelijk rustig en op anders SUC's geen stall pairing gehad.
Verschil in verbruik (trip meter thuis voor vertrek gereset en tussendoor niet meer):
1e trip NL/ULM: SR+ 188 Wh/km, LR 206Wh/km
2e trip ULM/St Anton: SR+ 198 Wh/km, LR 215Wh/km
3e trip St. Anton/NL: SR+ 192 Wh/km, LR 210 Wh/km
Verschil in verbruik dus ongeveer 9%
Dat lijkt mij sterk. Zelfs wanneer ik hem in een winkelstraat parkeer gedurende een dag heb ik maar 3% verliesIs volledig te wijten aan Sentry mode.
Onder ideale omstandigheden en hoge snelheid is de verlaging in verbruik Max 3% (was volgens mij restje van tesla Bjorn)Verschil is denk ik te verklaren door de aerocaps, dit zou zo’n 5% verklaren
Wij hebben zo ook al geleerd om dan de verwarming uit te zetten. Ooit eens voor een winterwandeling in de Ardennen bij -10 wat tijd nodig gehad vooraleer de wandeling aan te vatten. Niet op gelet dat er een deur open stond. Wandelschoenen en winterkledij aangedaan, nog een hapje eten, kaart bekijken, rugzak vullen. Gaat hard zo.Maar wel paar keer wat uit de auto gepakt en dan knalt meteen de verwarming aan.
Doordat niet-Tesla's dubbele chargers bezet houden is het moeilijk voor Tesla de situatie goed te monitoren. Uit de data kan blijken dat er genoeg plekken vrij waren terwijl de realiteit anders is. Ook de Tesla Navigatie planner mist hierdoor potentieel veel aanpassingen.Vandaag teruggekomen uit Zwitserland. In Duitsland prima te doen qua laden (voordeel van zondag), maar de laatste snelle (15 minuten) stop in Horst was een debacle. Alle stalls bezet, 4 stalls werkten niet en 2 stalls bezet (lees geblokkeerd) door een ID4. Werd dus helaas een kleine omweg via Uden.
Ik rijd alleen op de Tesla navi en ben hier echt tevreden mee. Zowel op de heen-, als ook terugweg heeft hij besloten de route tijdens het rijden aan te passen en SuC Karlsruhe aan te doen. Waarschijnlijk had hij door dat ik graag a) een V3 lader wilde gebruiken en b) zin in lekkere broodjes had.Persoonlijk laat ik Waze altijd de route bepalen en
Doordat niet-Tesla's dubbele chargers bezet houden is het moeilijk voor Tesla de situatie goed te monitoren. Uit de data kan blijken dat er genoeg plekken vrij waren terwijl de realiteit anders is. Ook de Tesla Navigatie planner mist hierdoor potentieel veel aanpassingen.
Ik weet niet of dat het hele verhaal is. Wij hadden met de Kerstvakantie ook een planning gemaakt (eigenlijk de standaardroute die we altijd naar Les Orres rijden) maar de SuC planning veranderde telkens onderweg. Uiteindelijk bleek dat te maken te hebben met de drukte, want de auto dwong ons telkens om Val-de~Meuse te mijden. Dat hebben we niet gedaan, en dat hebben we geweten qua drukte en bijbehorende laadsnelheid.Moraal van het verhaal: SuC planning van Tesla is onder de maat.
Toen wij twee weken geleden terugreden van de wintersport, ook op zondag, heb ik gewoon weer abetterrouteplanner erbij gepakt. Die had het voorstel om vanuit ons huis bij Beaune naar Chateauvillain te rijden, dan Reims les Petites Loges, dan Nijvel en dan thuis. Vier trajecten van ruim 90 minuten elk, met steeds 15-20 minuten laden. Dat bleek veel beter dan wat de auto voorstelde.
Want toen we op de A31 net ten noorden van Beaune reden werden we ingehaald door een Schotse Model S. Die stond te laden toen we bij Chateauvillain kwamen. Hij reed ruim voor ons weer weg. Bij Reims stond hij er weer dus een praatje gemaakt. Hij was met gezin onderweg naar Hoek voor de ferry naar Hull. Na Reims was zijn volgende stop Antwerpen volgens de auto. Dus stond hij nog te laden toen wij alweer vertrokken. Maar nu komt het. In Nijvel lopen we weer naar de auto na de plas- en laadpauze daar en wie zet daar net zijn auto aan de lader? Diezelfde Schot. Halverwege zijn etappe naar Antwerpen had de navigatie toch bedacht dat hij in Nijvel moest bijladen. Maar dat betekent een flink stuk omrijden en vervolgens zomaar een half uur langer over het traject doen.
Moraal van het verhaal: SuC planning van Tesla is onder de maat.