Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Maar het meest opvallende van deze reis was wel hoeveel bagage er mee kan in een model 3. Met 4 volwassenen, 4 tassen, 2x skischoenen, 4 helmen, 4xlaarzen, etc. En het past allemaal makkelijk. Dat was me in mijn 3-serie nooit gelukt.
Zo herkenbaar dit :) . Ik had bijna alles in een A4 station zitten (Anderhalve tas niet), maar het paste dus niet. Toen alles overgeladen naar de Model 3 en die slikte het allemaal. Er was maar 1 iemand die niet met de Tesla wilde, dus die hebben we de keuze gegeven om of met de Tesla te gaan of wat minder kleren en spullen mee te nemen. Ik hoef denk ik niet te vermelden welke auto het is geworden :)
 
  • Like
Reactions: Gersh1970
Ik hoop dat je dan niet direct bergaf moest, want bij 100% heb je geen regeneratief remmen en heb je het genot gemist om met 1 pedaal de berg af te rijden (vooral haarspeldbochten zijn heerlijk) en om meteen de batterij op te warmen voor een lager verbruik verder op de rit.
De batterij was al voorverwarmd in de garage ;-) De eerste paar kilometer is inderdaad flink bergaf, dus helaas af en toe even bijremmen met de traditionele rem en later pas re-gen beschikbaar, dat is zeker bij de eerste bocht even opletten haha
Ik vraag me af tot welk % laden zou hebben geleid tot 100% vol en maximaal bereik bij aankomst in het dal (wat nu dus het geval was).
 
De batterij was al voorverwarmd in de garage ;-) De eerste paar kilometer is inderdaad flink bergaf, dus helaas af en toe even bijremmen met de traditionele rem en later pas re-gen beschikbaar, dat is zeker bij de eerste bocht even opletten haha
Ik vraag me af tot welk % laden zou hebben geleid tot 100% vol en maximaal bereik bij aankomst in het dal (wat nu dus het geval was).
Ik denk dat je hem nooit op 100% kunt krijgen door af te dalen.
Onderstaande foto is de afdaling van de Simplon pas, wat al een zeer extreme afdaling is. Ik had 6% gewonnen op ongeveer 25 km. Ik had volgens die redenering dus met 94% SoC moeten vertrekken. Maar aangezien regeneratie eerder stopt dan op 100%, of toch al vermindert, zou je nooit op 100% geraken. Vraag is eigenlijk hoe vol je moet laden om geen extra laadstop nodig te hebben. Of extra laadtijd.
71E116B1-C31E-44A4-BC43-9B515D90F199.jpeg
 
Er klopt niet veel van mijn vorige post. Gewicht en meters per percentage zijn fout.
Nieuwe poging:

Aanname gewicht M3 met passagiers 2100kg.
Dan win je per meter hoogteverschil 20601J (ex laadverliezen).
Totale lading van een M3 is 270MJ.
Dan kom je op 1% per 130 meter daling. (270MJ / 20601J/m / 100)

Bij een Model S LR is het 340MJ / 24525 J/m / 100 ≈ 140 meter.
 
Afgelopen week weer naar het Isere dal geweest. We komen daar al jaren, omdat de kinderen dan met de sneeuw Thalys kunnen reizen (in 8,5 uur van Amsterdam naar Bourg st Maurice) en wij met de auto met de bagage. Het is dus een bekende route die ik al een keer of tien met een Tesla heb gereden, ook in de zomer. Eerst met de Model S en de laatste paar keren met de drie.

Heenweg: Haarlem (100%), Remouchamps, Nancy, Dijon, Overnachting in Lyon (98%), Chambery, Vallandry.

Terugweg: Vallandry (33%), Chambery, aire de Drace (Ionity), overnachting in Chalon sur Saonne (98%), Laxou, Urmond, Haarlem.

Totaal 2395 km. Met een gemiddelde 187 Wh/km. Omstandigheden bijna perfect. Zonnig, droog, nauwelijks wind.

De laatste jaren duurde de reis steeds langer omdat we te vaak stopten voor koffie, wat eten enz. We stopten vaak elke 200 km omdat de laadstations zo uitkwamen en dan bleven we vaak langer hangen dan noodzakelijk vanwege de koffie, het plassen enz. Het was zeer ontspannen maar het wordt wel een langdurige zaak. Dit jaar hadden we weer gewoon, zoals vroeger, koffie en broodjes bij ons en we stopten zolang als het laden nodig had. Bovendien reden we wat langere stukken, 260 - 300 km.

Dit jaar viel op:

Zowel heen als terug extreem rustig op de weg. Incl. Laden ruim 100 km/h gehaald. Totaal 2395 km met een gemiddeld verbruik van 187 Wh/km.

Nieuwe V3 Superchargers in Nancy (Laxou), Dijon en Chambery zijn echt een goede aanvulling en die V3 gaat als de brandweer. Steeds de eerste 10 - 15 minuten op volle 250 kW. Als je even moet zoeken naar de toiletten zoals in Laxou, zit de auto al weer vol als je terugkomt.

Er zijn steeds meer hotels, ook goedkopere, met laadvoorziening en het laden is nog steeds gratis. Heenweg Kyriad hotel met 4 palen en terug Ibis ook met 4. Gaat niet echt snel met een enkelfase op 32 amp, maar je hebt de hele nacht.

Nergens drukte bij de Superchargers, altijd slechts enkele plaatsen bezet. Bij de hotels was ik de enige.

Ionity heeft toch wel een groot voordeel dat je er niet voor hoeft om te rijden. Even de afslag af, hup naast de laadpaal (dat achteruit inparkeren bij Tesla is toch gedoe) en even zwaaien met de Maingau pas en het laden begint. Makkelijker en sneller dan bij Tesla.

Wat me wel tegenviel is dat de Ionity laders allemaal 160 kW. Zijn. Dat is jammer, omdat je per minuut betaalt. Ik had op 250 kW gerekend.

Ik ben het vertrouwen in de verbruikgrafiek kwijt geraakt. Op de terugweg in Chambery geladen tot hij aangaf dat ik met 12% lading bij het hotel in Chalon sur Saonne zou komen. (Wij kiezen altijd zelf de volgende laadplek en laden dan genoeg om met 10 - 15% lading daar aan te komen.) 10 minuten na vertrek was de voorspelling 6% bij aankomst. Nou ja, mooie gelegenheid om eens bijna leeg te rijden en dan naar 100% te laden zodat het Batterij Management Systeem (BMS) weer eens gekalibreerd is. Maar weer wat later ineens een waarschuwing in het rood: u gaat het niet redden zonder laden. De schatting was -4%. Een paar minuten later weer +5%, een kwartier later weer -5% enz. Daar wordt je niet rustig van. Snelheid terug van 130 naar 120 maar hij bleef zeggen dat we moesten laden. De enige Suc was Macon, maar dan moet je ver van de weg af en zelfs terugrijden, dus bij een tankstation er even af, 4 min laden bij Ionity en hup weer verder. Daarna reed mijn vrouw meer gerustgesteld.

Je weet het, maar de realiteit is toch confronterent: wat maakt topsnelheid veel uit voor het verbruik. 134 km/h gaf een verbruik van 217 Wh/km en in Nederland bij 104 km/h zakt dat naar 137 Wh/km. Beide over meer dan een uur gemeten.

Consequent pakte hij de max snelheid bij natte weg, terwijl het prachtig weer was. Raam schoonmaken hielp niet.

NOA werkt aardig bij lege wegen, maar eigenlijk gebruik ik het alleen als lane keeping system. Ik kies zelf voor inhalen en terug naar de rechterstrook door de richtingaanwijzer helemaal door te drukken. Als je wacht tot de auto aangeeft dat hij wil inhalen, ben je te dicht genaderd en houdt hij al in. Erg onrustig.

Nog steeds (weer?) die vrachtwagenangst. Zeker naast zo’n verhoogde middenberm (barrier).

Veel meldingen dat ik van strook moest wisselen om afstand te maken tot pilonen die er helemaal niet zijn. (ik geloof dat hij het woord verkeerskegels gebruikt).

Samenvattend, het gaat qua reis steeds meer op oude benzinetijden lijken, maar die software varieert wel erg met de verschillende updates en Autopilot heeft nog heeeeel veel ontwikkeling nodig.
 
Ik hoop dat je dan niet direct bergaf moest, want bij 100% heb je geen regeneratief remmen en heb je het genot gemist om met 1 pedaal de berg af te rijden (vooral haarspeldbochten zijn heerlijk) en om meteen de batterij op te warmen voor een lager verbruik verder op de rit.
Van het regeneratief remmen krijg je je batterij echt niet warm. opwarmen kun je beter voor vertrek doen.
 
  • Helpful
Reactions: ramonneke
Afgelopen week met de Tesla naar Les Trois Vallées geweest. Voor het eerst op Wintersport met de Model 3 en het is mij (en de passagiers) alleszins meegevallen. De bagage ging makkelijk mee (3 personen met bagage, 1 paar ski's + boodschappen) en ook het laden verliep soepel. Het opladen stond op max 85% ingesteld, wat resulteerde in de heenweg 6x laden en de terugweg slechts 4x. Dit zal met het temperatuurverschil te maken hebben, de heenweg was het -4 's nachts en de terugweg rond de 16 graden en zonnig. Daarnaast hebben we 1 extra laadstop vlak voor aankomst gepakt voor de heenweg (na Albertville), om de auto redelijk vol in de garage te stallen. We kwamen aan met 70% en reden een week later weg met 69% (Sentry uit).

We hebben veelal op de navigatie gereden (via Duitsland/Zwitserland) en enkel Superchargers gepakt. Nergens hoefden we te wachten voor het laden en slechts 1x hadden we langzamer laden, doordat het een V2 station was waarbij iemand naast ons stond te laden aan dezelfde 'pair'. Ideaal dat dit bij de V3 superchargers niet meer aan de orde is.

Wat me overigens opviel is dat sommige mensen niet weten dat er bij stations een verschil kan zijn tussen 150kw en 250kw laadpunten. Ik heb veel mensen met Model 3's zien inpluggen in de oude chargers (met de dubbele stekker, type 2 + CCS), terwijl een aantal meter daarachter de 250kw opladers met enkele CCS kabel stonden. Dit is bijvoorbeeld bij Oberhonnefeld het geval (vooraan 150kw, achteraan 250kw stalls), en ook bij Hilden op de terugweg. Dit terzijde.

De heenweg zijn we wat creatief geweest door in 1x naar Oberhonnefeld te rijden, en daarna Karlsruhe aan te doen, dit haalden we bij beide oplaadpunten met nog 3-4% resterend door de vrieskou, even spannend voor de passagiers, maar de auto gaf natuurlijk netjes aan welke snelheid we aan moesten houden om over te komen. Dankzij een "holiday promotie" van Tesla konden we bij beide punten gratis laden, omdat we er voor 8:00 uur waren, gelukje! De terugweg hebben we volledig op de navigatie gereden en dan zie je dat je vaak zonder enige laadstress met 15-20% aankomt bij de volgende Supercharger. De terugweg veelal 150 op de autopilot gereden in Duitsland en dit ging prima, al zal het niet het meest zuinig zijn geweest. Verbruik van de gehele rit van 2300km~ was zo'n 450kw bij 210 kw/h volgens de rit-teller.

In veel gevallen was de auto sneller klaar met laden dan dat wij weer terug waren van onze wandeling of lunch, dus voor ons gevoel viel dat reuze mee. Via de app verhoogde ik dan het laadlimiet om de "idle fees" te voorkomen, en nog wat extra stroom te laden. Ik gok dat je met een elektrische auto maar hooguit 1 tot 1,5 uur later bij je bestemming aankomt in Frankrijk, aangezien tanken ook tijd kost en je dan ook wilt stoppen voor het strekken van de benen, eten en toiletbezoek. Je komt door het "verplichte stoppen" sowieso een stuk uitgeruster aan, met brandstof zul je de neiging hebben om zo min mogelijk te stoppen.

Conclusie: een positieve ervaring en voor herhaling vatbaar, zeker met de huidige benzineprijzen! Jammer natuurlijk dat Tesla de prijzen heeft verhoogd en je in Duitsland en Zwitserland nu rond de 45-50 cent voor Superchargen betaald, maar alsnog scheelt het aanzienlijk met brandstof (mede afhankelijk van het verbruik van je ICE auto).

--

Vermeldenswaardig 1 negatieve noot: Ik kreeg op de terugweg toen we bijna thuis waren een vreemde melding in beeld; "Vermogen beperkt, maximaal 90km/h, plan serviceafspraak". Ik voelde dat het "stroom"pedaal niet meer reageerde en de snelheid zakte terug op de snelweg. Snel eraf gegaan en er stond iets in de zin van "probeer uit te stappen en weer in te stappen om het probleem mogelijk te verhelpen". Ik heb de auto eerst gereboot door de 2 knoppen op het stuur + rempedaal ingedrukt te houden. Dit mocht niet baten. Vervolgens uitgestapt, auto op slot gezet, weer ontgrendeld en weer ingestapt, en inderdaad, toen kon ik weer normaal de rit vervolgen.

Heeft iemand anders dit ook eens meegemaakt? Zo ja, wat was de oorzaak?
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Het opladen stond op max 85% ingesteld, wat resulteerde in de heenweg 6x laden en de terugweg slechts 4x.

Dit snap ik niet... Dit heb je zelf gedaan neem ik aan? Waarom zou je steeds precies tot 85% laden? Dit is toch totaal afhankelijk van wat je navigatie als voorstel geeft?

Vermogen beperkt, maximaal 90km/h, plan serviceafspraak".

Dat zou ik maar meteen doen!
 
Dit snap ik niet... Dit heb je zelf gedaan neem ik aan? Waarom zou je steeds precies tot 85% laden? Dit is toch totaal afhankelijk van wat je navigatie als voorstel geeft?

Yes, ik heb niet telkens tot 85% geladen, soms konden we eerder vertrekken om alsnog met genoeg speling over te komen, maar het limiet waar je de auto op instelt heeft schijnbaar invloed op hoe de navigatie je route maakt.

Toen de auto op 100% ingesteld stond kregen we 1 stop minder en moesten we 55 minuten laden bij de volgende stop. Vervolgens het limiet naar max 85% bijgesteld, de route geannuleerd en opnieuw berekend. Toen kwamen er ineens andere Superchargers in beeld (met 1x extra laden) en stonden we overal maar 20 tot 35 minuten. Via deze manier kun je dus zelf de keuze maken tussen vaker en korter laden of minder stops met langer laden.
 
Last edited:
Yes, ik heb niet telkens tot 85% geladen, soms konden we eerder vertrekken om alsnog met genoeg speling over te komen, maar schijnbaar heeft het limiet waar je de auto op instelt wel degelijk invloed op hoe de navigatie je route maakt.

Toen de auto op 100% ingesteld stond kregen we 1 stop minder en moesten we 55 minuten laden bij de volgende stop. Vervolgens het limiet naar max 85% bijgesteld, de route geannuleerd en opnieuw berekend. Toen kwamen er ineens andere superchargers in beeld (met 1x extra laden) en stonden we overal maar 20 tot 35 minuten. Via deze manier kun je dus zelf de keuze maken tussen vaker en korter laden of minder stops met langer laden.
Ik denk niet dat dat door je limiet komt. De laatste keer, begin januari, werd binnen 5 minuten na het wegrijden van een SuC de volgende SuC alweer gewijzigd. Heel vervelend want sommige SuC's wil je per se mijden vanwege afstand of beperkt aantal laadplaatsen, maar op te lossen door de wenselijke SuC op te nemen in de navigatie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk niet dat dat door je limiet komt. De laatste keer, begin januari, werd binnen 5 minuten na het wegrijden van een SuC de volgende SuC alweer gewijzigd. Heel vervelend want sommige SuC's wil je per se mijden vanwege afstand of beperkt aantal laadplaatsen, maar op te lossen door de wenselijke SuC op te nemen in de navigatie.
Dit zal een combinatie van oplaadlimiet + verkeersdrukte / laaddrukte zijn, en ook je snelheid van rijden en zelfs buitentemperatuur en accutemperatuur lijken mee te spelen. Rekening houdende met dat alles zal de navigatie geloof ik altijd de snelste route prefereren, waarbij je zo kort mogelijk staat te laden (om stalls vrij te houden voor anderen). De software is zelfs zo slim om rekening te houden met het voorverwarmen van de accu bij aankomst van de volgende Supercharger (en hoeveel het voorverwarmen extra verbruikt), en weet dan alsnog hoe lang de auto daar ongeveer moet laden. Bekijk maar eens de "rit" energiegrafiek bij het rijden naar een volgend punt, dan zul je soms een 'knik' in de schatting zien, vanaf dat moment begint meestal het voorverwarmen (of er is hoogteverschil in de weg). Dit kan soms een uur van tevoren al gebeuren, of slechts 5 minuten, afhankelijk van hoe warm de accu op dat moment al is.

Soms wordt inderdaad een Supercharger gewijzigd, maar het lijkt me een feit dat door het verlagen van je oplaadlimiet, de auto/navigatie daar rekening mee houdt. Stel je limiet maar eens in op max 50% en navigeer dan naar Oostenrijk of Frankrijk, dan zul je zien dat de auto zo'n 8 tot 10 laadstops gaat inplannen en je overal maar een paar minuten zult staan om de volgende Supercharger te halen. Andersom, wanneer je je auto op 100% laadlimiet instelt, krijg je heel weinig stops, maar door de lange laadtijd zul je dan soms bijna een uur aan de lader hangen (bij 150kw), tenzij dat overbodig is om bij de eindbestemming te komen, dan zal de auto sneller adviseren dat je je rit kunt voortzetten.
 
Last edited:
Dit zal een combinatie van oplaadlimiet + verkeersdrukte / laaddrukte zijn, en ook je snelheid van rijden en zelfs buitentemperatuur en accutemperatuur lijken mee te spelen. De software is zelfs zo slim om rekening te houden met het voorverwarmen van de accu bij aankomst van de volgende Supercharger (en hoeveel het voorverwarmen extra verbruikt), en weet dan alsnog hoe lang de auto daar ongeveer moet laden. Bekijk maar eens de "rit" energiegrafiek bij het rijden naar een volgend punt, dan zul je soms een 'knik' in de schatting zien, vanaf dat moment begint meestal het voorverwarmen (of er is hoogteverschil in de weg). Dit kan soms een uur van tevoren al gebeuren, of slechts 5 minuten, afhankelijk van hoe warm de accu op dat moment al is.

Soms wordt inderdaad een Supercharger gewijzigd, maar het lijkt me een feit dat door het verlagen van je maximale oplaadlimiet, de auto/navigatie daar rekening mee houdt. Stel je limiet maar eens in op max 50% en navigeer dan naar Oostenrijk of Frankrijk, dan zul je zien dat de auto zo'n 8 tot 10 laadstops gaat inplannen en je overal maar een paar minuten zult staan om de volgende Supercharger te halen. Andersom, wanneer je je auto op 100% laadlimiet instelt, krijg je heel weinig stops, maar door de lange laadtijd zul je dan soms bijna een uur aan de lader hangen (bij 150kw), tenzij dat overbodig is om bij de eindbestemming te komen, dan zal de auto sneller adviseren dat je je rit kunt voortzetten.
Imho, ik kan het verkeerd hebben, heeft het instellen van een limiet geen invloed op je rittenschema tijdens een road trip. Ik kan het eens proberen.
 
Imho, ik kan het verkeerd hebben, heeft het instellen van een limiet geen invloed op je rittenschema tijdens een road trip. Ik kan het eens proberen.
Benieuwd naar je bevindingen :) het lijkt me dat je baas bent over je eigen laadlimiet, dus als je die gaat verlagen, dan kan de navigatie niet anders dan daar rekening mee houden en zal extra stops moeten inplannen om over te komen. Wat wel kan zijn (en wat ik begrijp uit andere forum posts) is dat de auto z'n laadlimiet zal negeren op het moment dat langer laden noodzakelijk is om überhaupt bij de volgende Supercharger aan te komen. Dit heb ik zelf mogelijk niet meegemaakt, doordat er Superchargers in overvloed op de route lagen van NL naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland). Vaak sloegen we 2-3~ Superchargers langs de snelweg over omdat er volgens de navigatie voldoende range over was naar de volgende.
 
Benieuwd naar je bevindingen :) het lijkt me dat je baas bent over je eigen laadlimiet, dus als je die gaat verlagen, dan kan de navigatie niet anders dan daar rekening mee houden en zal extra stops moeten inplannen om over te komen. Wat wel kan zijn (en wat ik begrijp uit andere forum posts) is dat de auto z'n laadlimiet zal negeren op het moment dat langer laden noodzakelijk is om überhaupt bij de volgende Supercharger aan te komen. Dit heb ik zelf mogelijk niet meegemaakt, doordat er Superchargers in overvloed op de route lagen van NL naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland). Vaak sloegen we 2-3~ Superchargers langs de snelweg over omdat er volgens de navigatie voldoende range over was naar de volgende.
Even geduld hebben. Heb nog vakantie. Wellicht kan een ander lid dit proberen. Of weet het ook zo.