Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Met de Tesla moet ik al vijf keer laden. Dan sta ik toch telkens tot 40 minuten bij de SC (gaat immers niet zo snel als bij een recentere Tesla). Een keer extra laden kost me dan met de extra rijtijd bijna een uur. Dan moet ik wel heel veel harder rijden wil dat lonen.
Ik zie dat zo nog niet vliegen, temeer vanwege de dakkoffer en de beroerde aërodynamica die dat met zich meebrengt. Maar ben zeker ook benieuwd naar de ervaring die anderen hebben met dakkoffer.
 
Wat dacht je van: ik wil geen grote onhandige lompe bak....... dan koop ik wel een cybertruck. Nog nooit lang groot gereden (wel zat getest). Ik vindt kleiner/compact rijtechnisch gewoon beter. Model X...... never gonna happen.
Snap ik, is ook helemaal goed :)

Voordat het verder escaleert; de reactie ik ik gaf( al enige tijd weer terug...) was op een hele onnozele reactie waarbij een model 3 wordt gesteld als de vervanging van een model X voor de wintersport... omdat die efficiënter is.... Ja duhhh dan zakt mijn broek even af :) vandaar

Punt is dat je ook weet dat je vaker aan de paal staat met een X, er past ook veel in...
 
Met de Tesla moet ik al vijf keer laden. Dan sta ik toch telkens tot 40 minuten bij de SC (gaat immers niet zo snel als bij een recentere Tesla). Een keer extra laden kost me dan met de extra rijtijd bijna een uur. Dan moet ik wel heel veel harder rijden wil dat lonen.
Ik zie dat zo nog niet vliegen, temeer vanwege de dakkoffer en de beroerde aërodynamica die dat met zich meebrengt. Maar ben zeker ook benieuwd naar de ervaring die anderen hebben met dakkoffer.
Je zal dan wellicht 1 keer 45 minuten laden ipv 40. Wat doe je trouwens die andere 20’ om aan een uur te komen?
Het kan even goed zijn dat je 1 keer minder lang moet laden. Je komt misschien toevallig een paar keer leger aan en zal dan ook meer vermogen krijgen. Batterij zal minder moeten opwarmen (hoe meer ze levert, hoe warmer ze vanzelf wordt)…
Er zijn hier al verschillende vergelijkende studies gepost. Ik denk dat pas boven de 170km/u er een break even is.

En, oh ja. Even forum-technisch. Als je verder gaat over een post, terwijl er in hetzelfde draadje ook over iets anders gediscussieerd wordt, is het handig om de post waarop je reageert te quoten.
Dit kan op 3 manieren.
  1. Knop ‘reply’ in de originele post
  2. Knop ‘quote’ en dan vooraleer je schrijft ‘insert quote’
  3. Als je maar op een deel van de post reageert, de desbetreffende tekst in de originele post selecteren, op ‘quote’ drukken en in jouw bericht ‘insert quote’ aanklikken.
 
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
Je zal dan wellicht 1 keer 45 minuten laden ipv 40. Wat doe je trouwens die andere 20’ om aan een uur te komen?
Het kan even goed zijn dat je 1 keer minder lang moet laden. Je komt misschien toevallig een paar keer leger aan en zal dan ook meer vermogen krijgen. Batterij zal minder moeten opwarmen (hoe meer ze levert, hoe warmer ze vanzelf wordt)…
Er zijn hier al verschillende vergelijkende studies gepost. Ik denk dat pas boven de 170km/u er een break even is.

En, oh ja. Even forum-technisch. Als je verder gaat over een post, terwijl er in hetzelfde draadje ook over iets anders gediscussieerd wordt, is het handig om de post waarop je reageert te quoten.
Dit kan op 3 manieren.
  1. Knop ‘reply’ in de originele post
  2. Knop ‘quote’ en dan vooraleer je schrijft ‘insert quote’
  3. Als je maar op een deel van de post reageert, de desbetreffende tekst in de originele post selecteren, op ‘quote’ drukken en in jouw bericht ‘insert quote’ aanklikken.
Thx, fijn dat je de moeite wilt nemen om te reageren.
Het is de moeite waard om het eens te proberen. Zondag wordt de terugweg, gooien we wat watts er bij op. Ik zal mijn ervaring terugkoppelen.
Behalve 40 minuten laden ben ik ook tijd kwijt om van de snelweg af te geraken naar de SC, en andersom. Is geen 20 minuten, vandaar ‘bijna’. Het laatste deel vh laden gaat tergend langzaam. Als ik rond 60-70% zit gaat het laden nog maar met 50-60 Kw.
Je technische deel: helemaal correct, is beter. Ik dacht snel genoeg te kunnen reageren om het niet nodig te hebben…
 
Klopt. Dan kan je overwegen om te vertrekken en desnoods een keer extra te laden.
Abetterrouteplanner site en app al eens geprobeerd om te simuleren wat beter is? Meer korte stops of minder stops maar langere.
Interessant, heb het gelijk even gesimuleerd
Klopt. Dan kan je overwegen om te vertrekken en desnoods een keer extra te laden.
Abetterrouteplanner site en app al eens geprobeerd om te simuleren wat beter is? Meer korte stops of minder stops maar langere.
ABRP heb ik uitgeprobeerd en als ik de max snelheid fors hoger zet en de max lading vd accu lager, dan heb ik inderdaad veel meer laadsessies (tot vier extra) maar geeft het per saldo nauwelijks een betere tijd.
Dit staat of valt eigenlijk met het extra verbruik vd dakkoffer. In ABRP kun je hier niets voor opnemen.
Komende zondag zal ik het real live gaan testen. Maar ook dan zal temperatuur, windsnelheid en - richting een rol spelen. Jullie horen van me.
 
Dit staat of valt eigenlijk met het extra verbruik vd dakkoffer. In ABRP kun je hier niets voor opnemen.
Zeker wel, je kunt je referentieverbruik (Wh/km @110 km/h) aanpassen.
Zo heb ik dat op basis van ervaringscijfers aangepast naar 260 als ik met m'n vouwwagen door Frankrijk cruise.
Zodra je die er beetje correct in hebt staan past ie 't verbruik bij hogere snelheden keurig aan voor je.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Zeker wel, je kunt je referentieverbruik (Wh/km @110 km/h) aanpassen.
Zo heb ik dat op basis van ervaringscijfers aangepast naar 260 als ik met m'n vouwwagen door Frankrijk cruise.
Zodra je die er beetje correct in hebt staan past ie 't verbruik bij hogere snelheden keurig aan voor je.
Die heb ik op 250 gesteld. Ik doelde erop dat er niet een specifieke dakkofferinstelling is opgenomen in ABRP.
 
Ah zo, nee dat klopt idd. Te afhankelijk van wat voor dakkoffer (formaat, vorm).
Ik schat zo in dat 250 erg aan de hoge kant is voor je normverbruik bij 110 km/h. Ergens tussen de 200 en 225 lijkt me reëler.
Klopt, ik had gemiddeld 210 met dakkoffer op de 3 en toegestane snelheden aangehouden ( geen regenachtige rit naar de franse skigebieden) dus max 130
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Mars2020 and ERvee
Ah zo, nee dat klopt idd. Te afhankelijk van wat voor dakkoffer (formaat, vorm).
Ik schat zo in dat 250 erg aan de hoge kant is voor je normverbruik bij 110 km/h. Ergens tussen de 200 en 225 lijkt me reëler.
Met een kruissnelheid van 100 km/h ligt mijn normverbruik (MS 75 D uit 2017 bij ca 10 graden, 5 personen, bagage en met erg grote dakkoffer) op 250.
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Je kunt wel zelf diverse profielen aanmaken voor jouw auto. Bijvoorbeeld:
  • Met aanhanger
  • Met trekhaakkoffer
  • Wintersport
  • Zomervakantie
  • Etc...etc...
Het is geen doen voor ABRP om een dakkoffer setting te maken; verbruik verschilt teveel per type koffer icm dakdragers icm plaatsing op de auto icm weer.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gisteren terug vanuit Alpe d’Huez.
Vertrokken om 04.30 met 90% en 0 graden. Met 4 personen en skies door het skiluik. Geen dakkoffer of Towbox.

1e stop 311 km SuC Chalon-sur-Saône 28 stallen
Waren de enigste die aa het laden waren. SuC op een grote parkeer terrein met verschillende eet gelegen heden en een Supermarkt. 6 graden

2e stop 149 km Ionity Perrogney-les-Fontaines
Had in principe als back-up SuC Val du Muse als deze laders bezet waren. Hier ontbijtje gehaald.

3e stop 202 km SuC Metz Sud 28 stallen 8 graden.
Stonden hier met ongeveer met 6 auto’s. 3 Tesla’s en 3 andere EV merken. Even rondje gelopen door het winkelcentrum en toilet bezoek.

4e stop 265 km SuC Maastricht 24 stallen 12 graden.
Hier ongeveer 10 bezet. Even geluncht en daarna door naar Zaanstad.

Totale reis kilometers waren 1141 km en de reis duur 12.05 uur.
 
1e stop 311 km SuC Chalon-sur-Saône 28 stallen
Waren de enigste die aa het laden waren. SuC op een grote parkeer terrein met verschillende eet gelegen heden en een Supermarkt. 6 graden
Die is voor mij wel fijn. Wij doen vanuit Cormot regelmatig boodschappen bij de Geant in Chalon. De laatste tijd weken we uit naar de E. Lelerc in Beaune maar die is net iets verder weg..

Jullie hadden een prima reis zo te lezen.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
De M3 heeft toch geen skiluik? Aan je gebruikersnaam te zien heb je namelijk een M3, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
F9CD577E-0E43-4151-89E4-5E4D705BAD71.jpeg

DiY versie. Ondertussen er behoorlijk wat gebruik van gemaakt
 
Gisteren terug vanuit Alpe d’Huez.
Vertrokken om 04.30 met 90% en 0 graden. Met 4 personen en skies door het skiluik. Geen dakkoffer of Towbox.

1e stop 311 km SuC Chalon-sur-Saône 28 stallen
Waren de enigste die aa het laden waren. SuC op een grote parkeer terrein met verschillende eet gelegen heden en een Supermarkt. 6 graden

2e stop 149 km Ionity Perrogney-les-Fontaines
Had in principe als back-up SuC Val du Muse als deze laders bezet waren. Hier ontbijtje gehaald.

3e stop 202 km SuC Metz Sud 28 stallen 8 graden.
Stonden hier met ongeveer met 6 auto’s. 3 Tesla’s en 3 andere EV merken. Even rondje gelopen door het winkelcentrum en toilet bezoek.

4e stop 265 km SuC Maastricht 24 stallen 12 graden.
Hier ongeveer 10 bezet. Even geluncht en daarna door naar Zaanstad.

Totale reis kilometers waren 1141 km en de reis duur 12.05 uur.
Mooie prestatie. Wat is jouw kruissnelheid op de peage?