Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
net terug van een tripje livigno met de MYP. Wat opvalt is dat de temperatuurregeling vervelend is. Temperatuur op 19,5 ingesteld en mdt momenten is het te koud en dan weer te warm.

Verder wel een heel fijne reisauto.

Van Livigno tot aan Landquart trouwens een super verbruik van 65 Wh/km.

Colmar Supercharger trouwens in het vervolg te vermijden. Waren daar rond middernacht en was ten eerste niet lekker te bereiken (alles met hekken afgezet). Daarbij was het wel heel donker, enige verlichting was van Tesla logo's en de autowasstraat. Verder stekedonker.

20230317_233644.jpg
 
Hierbij mijn verslag van wintersport tripje naar Oostenrijk vanuit regio Rotterdam. Betreft een MY RWD.

Op de heenweg was het goed weer, maar hadden we veel file het wintersport dorp in (Serfaus). Hierdoor hebben we er in totaal 12:30 uur over gedaan, in plaats van de 11:00 uur die het zou moeten duren (volgens ABRP). Ik heb de route zelf gepland met ABRP, waarbij het eerste station doorslaggevend was. Ik kom uit regio Rotterdam, en dan kan je via de A15/A16 (via Noord Brabant laat maar zeggen) richting Duitsland, of via de A12 (via Utrecht/Arnhem). Ik rij véél liever over de A12 en dat is niet zo veel verder.

Ik heb bij elke stop de volgende SuC ingevoerd in de navigatie. Tesla zelf laat je altijd stoppen rond de 20% en dat is echt veel te conservatief. Ik heb het op de heenweg nog geprobeerd, maar toen gaf die 7 laadstops aan, dus heb aan mijn plan vastgehouden.

Heenreis​

Ik reed overal VMAX, waar dit in Duitsland 140 km/h is op stukken waar geen limiet is. Ik rij altijd op AP tenzij wegwerkzaamheden. Op de heenweg betekende dit dus veel 120/130 in NL (want we reden om 0500 weg). Ik heb thuis tot 100% opgeladen en voorverwarmd, heb toen eerst twee vrienden opgehaald en heb in Teslamate de tweede locatie 'Vertrekpunt wintersport' genoemd (handig trouwens dat je locaties een naam kan geven in Teslamate, nu al fan van!). Daarom is het vertrek SoC slechts 97%.

https://tweakers.net/i/kgJtn2lYsuDpGqWHDkfo1Anetyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eLSzhRF9OAKo4GGUoXjf34k0.png?f=fotoalbum_large

De ritten zijn chronologisch (van boven naar beneden), en heb de start locaties iets groter gemaakt dan de 'Destination' locaties, zodat de namen van de SuC's goed te lezen zijn.

Heenreis - Oplaadpunten​

De oplaadsessies op de heenweg zijn alsvolgt. Dit waren allen V3 laders.
https://tweakers.net/i/1NTl8BNnrzZiTWiqhT7LUHd6D9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChSMhPmZMytoOxp2SC5K0J67.png?f=fotoalbum_large
Bij Hemsbach heb je een leuke auto garage waar een lounge bij zit (echt een top lounge, beste tot nog toe). Maar daar kan je dus vanaf boven kijken hoe ze met Mini's aan het sleutelen zijn, was erg leuk. Stonden we dus iets langer dan gepland.

Heenreis - Laadcurves​

De laadcurve laat mooi zien dat het een vrij steady decline is in KW dat je trekt uit een SuC. Wat mij opvalt is dat met warmer weer, het allemaal nét iets sneller gaat. Op de heenreis was het aanzienlijk kouder dan de terugreis.

https://tweakers.net/i/u8ue1w3jK4Dhqx2ehZej-jk8TlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FragWNZurNbpJRoyV8oimDn0.png?f=fotoalbum_large

Al met al viel de heenreis niet tegen (behalve de laatste stint, met veel files in de Fernpass.

Terugreis​

Na een heerlijke week wintersport (echt topdagen gehad) gingen we weer terug. Ik heb in de week ergens opgeladen in het dorp. Er was een hotel met 4 Desitnation chargers, waar ik had gevraagd of ik daar mocht opladen. Dat kon, mits er geen andere auto's stonden (stonden consequent 4 ICE, zucht) en tegen betaling. Uiteindelijk een ander hotel gevonden waar gewoon een 'pasjes lader' was, welke op de kaart van e-Flux stond. Er stond echter geen bedrag bij in de app, dus heb het erop gegokt. Dit heeft ternauwernood goed uitgepakt want dit was dus gewoon ruim een kwartje per minuut. Het was een slechte dag om te skiën dus had hem rond 13:00 daar neer gezet, en had precies uitgerekend wanneer die 96% zou zijn (wilde hem toch niet 100% laden en een paar dagen in de vrieskou laten staan). Omdat we toen toch ook wel weer wilde apres skiën heb ik hem op tijd opgehaald (was precies 96%), en pas bij aankomst thuis zag ik dat dit echt behoorlijk duur was. Achteraf opgelucht want ik zat nog te twijfelen om hem gewoon daar aan de lader te laten staan, blij dat ik dat niet gedaan heb haha, want het was ingeplugde tijd die gold (niet laad tijd). Poe, dat is echt wel gevaarlijk moet ik zeggen, en dus daarom hier een waarschuwing voor een ieder: kijk altijd goed hoe je moet betalen voor een laadpaal in het buitenland. Had mij zo honderden euro's kunnen kosten!

We wilde om 06:00 vertrekken (werd uiteindelijk 05:50, en ik zal niet zeggen dat dit komt omdat we met 3 mannen waren maar ja, laten we wel wezen... ;)). Had gepland vertrek ingesteld op 06:00 om voor te verwarmen, had de dag ervoor gezien dat de SoC was gedaald tot 94% en we vertrokken uiteindelijk met 90%. Voorverwarmen kostte dus 4%, wat ik aanzienlijk vond. is toch 2 a 3 kWh (afhankelijk hoe de afrondingen van de SoC waren).

https://tweakers.net/i/XBxmY3SSZkBx8_GbCbfWdKkw6Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hd8DRastbQ6dk4lBKmFFz2zh.png?f=fotoalbum_large

Verder weer hetzelfde als heenreis: overal VMAX op AP, behalve bij baustellen.

Terugreis - Oplaadpunten​

Bijzonder aan de terugreis was dat we het nu in 4x laden konden doen (en gemakkelijk ook!). Echt een enorm verschil, verklaarbaar door de temperatuur (en dat je bergafwaarts rijd). In Duitsland was het op sommige plekken 19 graden (!). Heb echt mijn best gedaan om zo leeg mogelijk te rijden, maar is maar 1 keer gelukt (naar 5%).

https://tweakers.net/i/9ubHuZ7lj2t6puf8yC9W6hf86r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqrgMxWw34eogEEXKtJRuF1H.png?f=fotoalbum_large
Die ene keer dat je een half uur staat, was met de lunch. Was helemaal niet de bedoeling om zolang te staan, het gebeurd je gewoon.

Terugreis - Laadcurves​

De laadcurves waren op de terugreis iets beter, maar het ontloopt elkaar niet veel. Tevens weer enkel V3 chargers gehad:
https://tweakers.net/i/ntxaht0R7qjExtqw5yJOSzhYRZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXvccBsmJwbEjuMboPZG4uB3.png?f=fotoalbum_large

Afsluitend..​

Ik kom van een M3 SR+ 2019 model, en daarmee heb ik ook 1x gewintersport met 2 vrienden. Toen moesten we 7x/6x laden, nu 5x/4x. Was ook een ander dorp, dus je kan het niet direct vergelijken, maar ik weet nog dat ik het toen net niet chill meer vond (te snel laden), terwijl ik nu echt twee heerlijke reizen heb gemaakt. Heb alles zelf gereden, en op de terugweg vond ik sommige stints zelfs taai (had natuurlijk ook een week ge(apres)skied) en had ik niet minder willen stoppen/laden.

Grappig is wel: ik zou zweren dat ik nergens langer dan 15-20 minuten heb gestaan en zie ik nu pas dat dit echt helemaal niet waar is. Mijn passagiers hadden nog nooit EV gereden (lange stukken), maar het viel hen helemaal mee. Dat komt ook omdat de ETA gewoon vast staat; laden komt daar niet 'nog eens bij op' wat bij ICE wel het geval is. Dus even stoppen met de ICE is een gehaaste onderneming; want elke minuut die je stilstaat is een extra minuut op je ETA. Dat is bij EV niet; je weet dat je straks stil staat en dan kan je je plasje doen, benen strekken of lunchen. Dat geeft echt een heerlijk rustig gevoel, hoewel je na 11 uur in de auto zitten ook gewoon nog steeds taai bent natuurlijk haha. Wat ook opviel: alleen bij de eerste stint op de heenrit hadden zij last van range anxiety (ik niet; ik weet dat je er tientallen km's bij kan krijgen door gewoon te hypermilen achter een vrachtauto ;)), maar dat was daarna helemaal weg. Zeker toen ze zagen wat het verschil in snelheid is tussen 10% en 30% vs 60% en 80%.

Al met al erg blij, en echt leuk om dit zo bij te houden met Teslamate. Als jullie extra stats willen, laat maar weten; ik ben niet super begaafd met Grafana of Teslamate, maar er zit veel leuke grafiekjes en dingetjes in.

Er zijn in mijn vakantie trouwens ook wat kadootjes bezorgd; ik heb de SEXY buttons (4) binnen en ook zwarte Gemini doppen. Zodra ik de doppen erop heb zal ik een foto hier plaatsen.
 
Leuk verhaal; Wij zaten ook in Serfaus (rond kerst en wss in dat hotel met die 4 laders), maar ik zou toch niet met 96% vol vertrekken. Je gaat fors aantal kilometers berg af en die kun je dan niet meepikken. Wij haalden op de terug weg Ulm
Leuk punt, zat ik laatst ook over na te denken: houdt Tesla rekening met hoogteverschillen !? Ik denk niet, zou wel aardig verbeterpuntje zijn.
 
Leuk punt, zat ik laatst ook over na te denken: houdt Tesla rekening met hoogteverschillen !? Ik denk niet, zou wel aardig verbeterpuntje zijn.
Zeker wel, zelfs met windsnelheid. Heb nu al een aantal keren een melding gehad van hoger verbruik door zware windstoten. In de Energie app kan je alle details zien, hoogteverschillen worden daar ook in meegrekend.
 
  • Informative
Reactions: prettig
Goed punt over gepland laden met voorverwarmen. Ik ben ook al vaker teleurgesteld dat het blijkbaar niet lukt om naar 100% te laden èn de auto en de batterij warm te krijgen op het ingestelde tijdstip.
Ik vermoed dat de planner niet slim genoeg is om rekening te houden met de beschikbare laadstroom en dan eerder en langer moet voorverwarmen en dan ook eerder moet starten met laden naar de ingestelde SoC voor de batterij
 
De wintersport komt weer langzaam in zicht en dus ben ik aan het kijken hoe we dit jaar de reis naar Les Gets gaan maken vanuit Houten. De afgelopen jaren ben ik met onze Model S 75D uit 2018 (met V3/CCS aanpassing) op en neer gereden, altijd dezelfde route over Luxemburg en Frankrijk, zoals geadviseerd vanuit zowel de routeplanner in de auto als ABRP. Sinds kort zijn we overgestapt naar een Model Y LR en ben ik alvast aan het kijken hoe die reis zal lopen, door zowel ABRP te raadplegen als de planning in de auto in te voeren, toen ik laatst toch 100% moest laden voor een ritje Luxemburg, Bertrange (overigens met 22% lading aangekomen zonder laden!!). De auto en ABRP hebben een hele sterke andere mening over de te volgen route. De auto houdt nog steeds de route over Luxemburg en Frankrijk aan, maar ABRP raadt opeens Duitsland en Zwisterland aan en is een stuk optimistischer over de reistijd. Jullie enige ervaring wat de betere route is? Wel handig ivm vignet alvast regelen etc.

ModelY.jpg

ABPR.PNG
 
De wintersport komt weer langzaam in zicht en dus ben ik aan het kijken hoe we dit jaar de reis naar Les Gets gaan maken vanuit Houten. De afgelopen jaren ben ik met onze Model S 75D uit 2018 (met V3/CCS aanpassing) op en neer gereden, altijd dezelfde route over Luxemburg en Frankrijk, zoals geadviseerd vanuit zowel de routeplanner in de auto als ABRP. Sinds kort zijn we overgestapt naar een Model Y LR en ben ik alvast aan het kijken hoe die reis zal lopen, door zowel ABRP te raadplegen als de planning in de auto in te voeren, toen ik laatst toch 100% moest laden voor een ritje Luxemburg, Bertrange (overigens met 22% lading aangekomen zonder laden!!). De auto en ABRP hebben een hele sterke andere mening over de te volgen route. De auto houdt nog steeds de route over Luxemburg en Frankrijk aan, maar ABRP raadt opeens Duitsland en Zwisterland aan en is een stuk optimistischer over de reistijd. Jullie enige ervaring wat de betere route is? Wel handig ivm vignet alvast regelen etc.

View attachment 982298
View attachment 982299
Heb je verkeersinfo uit gezet? ‘s Morgens is er veel file voor luxemburg.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De wintersport komt weer langzaam in zicht en dus ben ik aan het kijken hoe we dit jaar de reis naar Les Gets gaan maken vanuit Houten. De afgelopen jaren ben ik met onze Model S 75D uit 2018 (met V3/CCS aanpassing) op en neer gereden, altijd dezelfde route over Luxemburg en Frankrijk, zoals geadviseerd vanuit zowel de routeplanner in de auto als ABRP. Sinds kort zijn we overgestapt naar een Model Y LR en ben ik alvast aan het kijken hoe die reis zal lopen, door zowel ABRP te raadplegen als de planning in de auto in te voeren, toen ik laatst toch 100% moest laden voor een ritje Luxemburg, Bertrange (overigens met 22% lading aangekomen zonder laden!!). De auto en ABRP hebben een hele sterke andere mening over de te volgen route. De auto houdt nog steeds de route over Luxemburg en Frankrijk aan, maar ABRP raadt opeens Duitsland en Zwisterland aan en is een stuk optimistischer over de reistijd. Jullie enige ervaring wat de betere route is? Wel handig ivm vignet alvast regelen etc.

View attachment 982298
View attachment 982299
Ik doe alles om Duitsland te vermijden (Zelfs vanuit Toscane ga ik terug door de Mont Blanc tunnel). Frankrijk is duurder door tol, maar zoveel rustiger. Heerlijk uren op 133 km/u op autopilot zonder opbrekingen en zonder dat gehijg in je nek van die figuren die zo nodig 200 moeten rijden gedurende 2 minuten. En ja ook dat stuk 110 bij Metz is prima te doen op autopilot.
 
De wintersport komt weer langzaam in zicht en dus ben ik aan het kijken hoe we dit jaar de reis naar Les Gets gaan maken vanuit Houten. De afgelopen jaren ben ik met onze Model S 75D uit 2018 (met V3/CCS aanpassing) op en neer gereden, altijd dezelfde route over Luxemburg en Frankrijk, zoals geadviseerd vanuit zowel de routeplanner in de auto als ABRP. Sinds kort zijn we overgestapt naar een Model Y LR en ben ik alvast aan het kijken hoe die reis zal lopen, door zowel ABRP te raadplegen als de planning in de auto in te voeren, toen ik laatst toch 100% moest laden voor een ritje Luxemburg, Bertrange (overigens met 22% lading aangekomen zonder laden!!). De auto en ABRP hebben een hele sterke andere mening over de te volgen route. De auto houdt nog steeds de route over Luxemburg en Frankrijk aan, maar ABRP raadt opeens Duitsland en Zwisterland aan en is een stuk optimistischer over de reistijd. Jullie enige ervaring wat de betere route is? Wel handig ivm vignet alvast regelen etc.

View attachment 982298
View attachment 982299
Wij gaan altijd naar morzine, vanuit noord-holland. En rijden over duitsland en Zwitserland.
 
De wintersport komt weer langzaam in zicht en dus ben ik aan het kijken hoe we dit jaar de reis naar Les Gets gaan maken vanuit Houten. De afgelopen jaren ben ik met onze Model S 75D uit 2018 (met V3/CCS aanpassing) op en neer gereden, altijd dezelfde route over Luxemburg en Frankrijk, zoals geadviseerd vanuit zowel de routeplanner in de auto als ABRP. Sinds kort zijn we overgestapt naar een Model Y LR en ben ik alvast aan het kijken hoe die reis zal lopen, door zowel ABRP te raadplegen als de planning in de auto in te voeren, toen ik laatst toch 100% moest laden voor een ritje Luxemburg, Bertrange (overigens met 22% lading aangekomen zonder laden!!). De auto en ABRP hebben een hele sterke andere mening over de te volgen route. De auto houdt nog steeds de route over Luxemburg en Frankrijk aan, maar ABRP raadt opeens Duitsland en Zwisterland aan en is een stuk optimistischer over de reistijd. Jullie enige ervaring wat de betere route is? Wel handig ivm vignet alvast regelen etc.

View attachment 982298
View attachment 982299
Ik zou mij vooraf niet druk maken over de route. Gewoon de Tesla navigatie volgen en onderweg kijken of het handig is om een stop eerder of later te nemen dit rijd veel relaxter dan constant twee navigatie systemen te vergelijken om de optimale route te volgen. De situatie en drukte kan tijdens de rit veranderen dus vooraf kijken heeft niet zoveel zin denk ik. Uiteindelijk weet je vaak achteraf pas wat handiger was. Met mijn ICE gebruikte ik ook maar één navigatie systeem omdat elk systeem een andere route aangeeft. Zorgt er alleen maar voor dat je meer bezig bent met de route dan met het plezier van de rit en je vakantie.
Als op het laatste moment blijkt dat Zwitserland toch handiger is, dan kun je onderweg altijd nog een vignet kopen.
 
  • Like
Reactions: job-lek