Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
@Gamechanger kan je aangeven waarom je het niet mee eens bent? Als die pro pilots gewoon zomerbanden zijn dan niet: boete voor de bestuurder van 60 euro, bij hinderen overig verkeer 80 euro (b.v. verkeer hinderen omdat je niet kan wegrijden door de gladheid) en de eigenaar van het voertuig kan ook nog een boete van 75 euro krijgen. En dan hebben we het nog niet over schade rijden.

Wat betreft winterbanden in Duitsland: Winterreifenpflicht in Deutschland | ADAC

Wat betreft de vraag van @Klaas ik zou niet met zomerbanden doorrijden, zeker in woonwijken worden vaak alleen de doorgaande wegen gestrooid, maar de rest niet. Heb letterlijk iemand op zomerbanden niet een verkeersdrempel op zien kunnen rijden (hij moest even stilstaan bij een fietspad oversteek). Met all-seasons heb ik die problemen niet.

Kleine correctie op mijn vorige post: de 4mm profieldiepte is een advies van de ADAC, maar met 1,6mm zit je wettelijk nog steeds goed.
 
Last edited:
Ik heb afgelopen winter lange tijd met zomerbanden doorgereden. We zijn met kerst richting Zuid-Spanje geweest en dacht meer plezier van mijn zomerbanden te hebben op die trip. Ik heb toen pas kort voor de skivakantie mijn winterbanden laten monteren. Geen centje pijn gehad van mijn zomerbanden in de winter TOT ik in een sneeuwbui terecht kwam in de Ardennen - heb wel even gevloekt toen ik op mijn zomerrubber aan het slibberen was.
 
Ervan uitgaande dat het filmpje (
) klopt, dan zijn in het algemeen crossclimate en all season het beste bij nat weer. De zomerbanden zijn het beste bij droog weer. WInterbanden zijn beter bij echt sneeuw, iets wat in NL bijna niet meer voorkomt. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken in welke condities hij/zij het meeste rijdt. Aangezien ik niet op wintersport ga, rij ik in de winter, all-seasons vanwege de meer natte periodes. In de lente en zomer rij ik op zomerbanden.

Hieronder, uit de filmpje, 2 grafieken (nat weer en droog weer) hoe de type banden presteren bij verschillende temperaturen:

Nat weer
upload_2019-12-7_11-57-58.png



Droog weer:

upload_2019-12-7_11-58-12.png
 
Aardig filmpje wel. Maar wat ik steeds afvraag: hoe moeilijk is het om de Y-assen van dergelijke grafieken gewoon op 0 te laten beginnen, zodat je ook een beetje een idee krijg van het relatieve verschil?

Of om de X-assen van degelijke grafieken dezelfde kant op te laten lopen (en niet de ene van kouder naar warmer en de ander van warmer naar kouder)? (ik snap wel waardoor het gekomen is, maar het was makkelijk te corrigeren)
 
Al die postings over wat nou beter is bij welke weersomstandigheden zijn prima. Maar in de winter weet je simpelweg niet wat voor omstandigheden je tegen komt. Zelfs als het boven nul graden is kan een sneeuwbui alles veranderen.
Met winterbanden ben je daar in elk geval tegen gewapend, met zomerbanden simpelweg niet.
En zelfs met winterbanden zoek ik de risico's niet op. Als ik thuis ben en er is risico op sneeuw of ijzel, blijf ik gewoon thuis.
Kom ik onderweg in sneeuwbuien terecht, dan weet ik dat ik met winterbanden de goede keuze heb gemaakt.
 
@DutchTM3 Je weet wat ze zeggen: vertrouw nooit de statistiek die je zelf niet gemanipuleerd hebt ;) Als je netjes de Y as op nul zou laten beginnen dan kan het zo maar lijken dat er nauwelijks verschil is en dat willen de meesten niet: je wilt juist de verschillen accentueren die je standpunt onderstrepen.
 
Al die postings over wat nou beter is bij welke weersomstandigheden zijn prima. Maar in de winter weet je simpelweg niet wat voor omstandigheden je tegen komt. Zelfs als het boven nul graden is kan een sneeuwbui alles veranderen.
Met winterbanden ben je daar in elk geval tegen gewapend, met zomerbanden simpelweg niet.
En zelfs met winterbanden zoek ik de risico's niet op. Als ik thuis ben en er is risico op sneeuw of ijzel, blijf ik gewoon thuis.
Kom ik onderweg in sneeuwbuien terecht, dan weet ik dat ik met winterbanden de goede keuze heb gemaakt.

Als ik komende week in een sneeuwbui kom, noem ik mijn tesla “David copperfield”

KNMI - Weer - Verwachtingen
 
  • Disagree
  • Funny
Reactions: Wim S. and DutchTM3
Ik wissel al 15 jaar lang bij mijn eigen auto's (en die van vrienden) zomer- en winterbanden, een klusje dat in 45 tot 60 minuten in je ééntje te doen is.

Voordeel van wisselen:
  • Rouleren van banden tussen voor- en achteras
  • Visuele controle van wielkast, remklauwen en remblokken
  • Visuele controle van banden, loopvlak en profieldiepte
  • Mooi moment om de velgen goed schoon te maken
  • Mooi moment om de banden op de juiste druk te zetten
Naast de Model 3 hebben wij ook nog een Leaf, deze zal nooit Nederland verlaten en rijdt daarom op Vredestein Quadtrac 5 all-season banden.

In de winter is mijn rijstijl altijd wat meer anticiperend en dus wat meer afstand houden. Met winterbanden in droge omstandigheden is de remweg wat minder, als het regent is de remweg sowieso minder, ongeacht het soort band.

Ik wissel braaf...
 
@DutchTM3 Je weet wat ze zeggen: vertrouw nooit de statistiek die je zelf niet gemanipuleerd hebt ;) Als je netjes de Y as op nul zou laten beginnen dan kan het zo maar lijken dat er nauwelijks verschil is en dat willen de meesten niet: je wilt juist de verschillen accentueren die je standpunt onderstrepen.
Bewust gedaan (valt te bezien) of niet bewust gedaan: bij mij heeft het een averechts effect.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Even advocaat van de duivel spelen :)

Maar met de winterbanden heb je meer remweg bij droog weer (ook < 7 graden!). Alleen bij nat wegdek en onder 7 graden doet een winterband het beter. Je moet achterhalen wat nat weg dek definitie is.
Mijn bedenking daarbij is dat consistentie ook wat waard is. Steeds de omstandigheden moeten inschatten om te bepalen hoe lang je remweg vandaag precies is.... Dat lijkt me ook niet handig. Beter een wat langere remweg die niet verandert dan de ene dag een korte remweg en de volgende dag een stuk meer.
 
Het ligt ook een beetje aan welke zomerband je hebt. Met diverse auto's al jaren met zomerbanden in de winter gereden, maar de BMW i3 20" (z'n eco band), gevaarlijk bij lage temperaturen (nat wegdek, bladeren) en nul grip op beetje sneeuw dus die gingen er heel snel af. Echt schrikbarend minder grip.

De model 3 tot nu toe......... ik merkt het nauwelijks, sneeuw en vorst nog niet gehad, dus dat zien we dan wel. Denk dat het wel zal meevallen.
 
Al die testen kijken naar de extreme situatie van een noodstop. Als je wat meer afstand houdt komt die als het goed is weinig voor. Ik ben voor het leuke rijden meer geïnteresseerd in de zijdelingse grip. De winterbanden zijn op de eerste dagen daarom altijd een teleurstelling. Ze voelen 'zoekeriger' door de grote lamellen, wat je ook bij volle acceleratie goed kan voelen (en horen). Al doet dat weinig af aan de grip.
Maar als het echt glad wordt (rond het vriespunt met nat wegdek) merk je dat je wel weer eerder grip/controle hebt als je ergens over uitglijdt.
Je kan dat ook mooi zien in de Formule 1.

Zij die slippen op slicks, zijn verloren.
Zij die slippen op intermediates, herstellen en kunnen door.

Ik heb ook getwijfeld bij gebrek aan (auto-)wintersport plannen. Toch een winterset gekocht toen ik zag dat het KNMI nog uitgaat van 30 sneeuwdagen per jaar en ik niet in een dampende-te-laat-rijdende-misschien-gaat-ie-wel-niet-trein wil zitten.
En de andere reden was dat ik nu andere velgen heb dan de gemiddelde Tesla, en daar heb ik bij alle weersomstandigheden plezier van :)
 
Iedereen moet zelf beslissen welke banden hij/zij onder de auto zet.
Let wel op dat banden een bepaalde hardheid, shore, hebben.
De shore van een winter / zomerband is het laagst als de band nieuw is.
De banden worden tijdens het rijden steeds warmer, maar als de auto stilstaat worden de banden kouder.
Door het steeds warmer & kouder worden van de banden, worden de winter / zomerbanden ook steeds harder.
Dus op den duur, minder grip.

Daarom vraag ik mij af of oude winterbanden met weinig profiel, beter tijdens de winter zijn dan nieuwe zomerbanden.
Ook als je weinig kilometers maakt, dan worden de winter & zomerbanden te oud om goed te kunnen functioneren.

ik kan iedereen aanraden, die met sneeuw rijden niet prettig vindt.
Zoek een groot leeg parkeerterrein & ga rustig spelen met je auto, dan voel je hoe je auto zich gedraagt als je in een moeilijke situatie zou komen.
 
Iedereen moet zelf beslissen welke banden hij/zij onder de auto zet.
Let wel op dat banden een bepaalde hardheid, shore, hebben.
De shore van een winter / zomerband is het laagst als de band nieuw is.
De banden worden tijdens het rijden steeds warmer, maar als de auto stilstaat worden de banden kouder.
Door het steeds warmer & kouder worden van de banden, worden de winter / zomerbanden ook steeds harder.
Dus op den duur, minder grip.

Daarom vraag ik mij af of oude winterbanden met weinig profiel, beter tijdens de winter zijn dan nieuwe zomerbanden.
Ook als je weinig kilometers maakt, dan worden de winter & zomerbanden te oud om goed te kunnen functioneren.

ik kan iedereen aanraden, die met sneeuw rijden niet prettig vindt.
Zoek een groot leeg parkeerterrein & ga rustig spelen met je auto, dan voel je hoe je auto zich gedraagt als je in een moeilijke situatie zou komen.
Winterbanden ontlenen hun betere eigenschappen op sneeuw vooral door de combinatie van beweeglijkheid van de lamellen en de zachte compound. Winterbanden zullen dus altijd beter presteren in sneeuw dan zomerbanden, zelfs als ze de winterbanden deels versleten zijn. Als de lamellen de sneeuw door de slijtage niet makkelijk meer uit hun groeven kunnen verwijderen, blijft nog steeds de zachtere compound.
Wil je evenwel maximale veiligheid, dan moeten winterbanden bij minder dan 4 mm profiel worden vervangen.
 
Ik wissel naar winterbanden als het constant onder de 7 graden is omdat de kans op nachtvorst en lichte sneeuwval dan ook stijgt en ik niet even de auto een dagje kan laten staan.

Ik rij nu ook op zomerbanden maar wissel de wielen zelf. Binnen een uurtje gedaan en in deze periode controleer ik altijd de 10 daagse voorspelling.

Ik ben het niet eens dat 'afstand houden' compenseert. Met zomerbanden in de sneeuw is echt SUPER gevaarlijk en wie zo rijd mag van mij zijn rijbewijs inleveren.
 
Ik ben in mijn vorige Tesla van achter aangereden door iemand die op goede zomerbanden gewoon doorslipte door gebrek aan grip. Dit was net na een brug, bij lage snelheid, bij temperatuur net iets boven het vriespunt, geen sneeuw of ijzel op de weg. Mijn achterbumper kapot (enkele duizenden euro's schade) en haar voorbumper, koplampen en grill kapot, motorkap ingedeukt. Ze remde op tijd, maar had op de afgekoelde, aflopende brug geen grip.

Verder heb ik het verschil tussen winterbanden en zomerbanden aan den lijve mogen meemaken op een koude natte testbaan toen ik nog in de automotive industrie werkte. Dat verschil was bij 50km/u meerdere autolengtes in remweg.

Hou jezelf niet voor de gek, het gaat met zomerbanden in koud weer mis op momenten die je niet verwacht. Rustig remmend op een koude brug, of glijden onder een viaduct waar de weg net in de schaduw ligt, of uitbreken nadat je van een rotonde afdraait en gas geeft, terwijl je helemaal niet gek aan het doen bent maar gewoon rijdt zoals je gewend bent. Of op de dag dat het geijzeld heeft vergeten dat je auto op zomerbanden staat (en in geval van een Tesla genietend van de voorverwarmde auto) op pad gaan, om vervolgens bij de eerste straathoek achterstevoren te staan... (ik heb dit allemaal zelf meegemaakt op zomerbanden toen ik nog dezelfde houding had als de topicstarter, dit was voordat ik Tesla reed overigens).

Ik heb mijn les intussen geleerd en loop het risico met zomerbanden in de winter niet meer.
Qua kosten van zomer/winterbanden zit ik op een set extra velgen plus 50€ per jaar om 2x per jaar de velgen te wisselen. Mijn bandenman checkt dan ook meteen de banden zelf en werpt een scherpe blik op de remmerij en wielophanging.
Met de vorige Tesla liet ik de winterbanden gewoon om dezelfde velgen leggen en kostte het me 100€ per jaar.
 
  • Like
Reactions: MaH
Maar bij droog wegdek is een zomer band rond het vriespunt beter... Die vrouw had jou ook aangereden met winterbanden.

Nat wegdek en onder 7 is de winterband volgens de testers beter. Maar nat is echt paar mm water op de weg. Ik denk dat je in het merendeel van de winter slechter af bent met een winterband in nederland.

KNMI - Zware neerslag (van tweakers.net)
In de winter regent het dus vaker in motregen vorm.