Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Velen van ons hebben een Lojack en gebruiken een RF blokkerend hoesje (of koekblik) maar waar is het good old 'kenteken graveren in de ramen' gebleven? Zowel de S als de X hebben nogal wat moeilijk te vervangen raampartijen... Daarnaast overweeg ik aan de slag te gaan met microdots.
Gestolen Tesla's worden niet teruggevonden. De makkers die dit doen gaan echt niet een eind rijden met die gestolen Tesla.
Hij verdwijnt waarschijnlijk al om de hoek in een trailer en wordt zo snel mogelijk ontmanteld.
Op Ebay.com worden delen van het pack van 444 cellen verkocht voor 1.399 USD. Dan levert alleen het complete accupack al 25 mille op. Losse 18650 cellen gaan voor 6 tot 7 USD. Voor de opbrengst daarvan koop je een mooie occasion, inclusief accupack.
 
Vraagje: Vinden jullie het key less rijden via de app uiteindelijk ook niet een gevaar? Ik heb toch mijn wachtwoord aan een paar apps "gegeven" waarbij je eigenlijk toegang geeft tot je auto. Hoe zien jullie dat?

Om die reden heb ik heel bewust mijn password niet gegeven aan andere apps.

Als je het niet meer vertrouwt misschien beter om je password te wijzigen.
 
Vraagje: Vinden jullie het key less rijden via de app uiteindelijk ook niet een gevaar? Ik heb toch mijn wachtwoord aan een paar apps "gegeven" waarbij je eigenlijk toegang geeft tot je auto. Hoe zien jullie dat?
De dieven zoeken naar een makkelijke optie, zoals key less entry die nu helaas biedt.
Het is denk ik veel lastiger maar niet onmogeijk om via die andere providers die jij je wachtwoord toevertrouwde te hacken. Ik peins er in ieder geval niet over dat wachtwoord aan anderen te geven, niet eens wegens een concreet risico maar uit principe.

Dat uiteindelijk ook Tesla te hacken is, klopt theoretisch ook. Maar dat is dan vergelijkbaar met de aloude vrees dat de hemel op ons hoofd valt. Valt mee te leven.
 
  • Like
Reactions: sweep
Hoe zeker is het dat de dieven telkens dezelfde methode (key fob repeater) gebruiken?

In principe is het dan niet gekraakt en volstaat inderdaad een koekblik of RFID blokkerend hoesje. Als er echter een methode is waarbij de dieven het signaal kunnen nabootsen ipv herhalen is het een heel ander verhaal.

Eigenlijk vraag ik dus of al deze mensen hun fob hebben laten rondslingeren besef ik me nu.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Hoe zeker is het dat de dieven telkens dezelfde methode (key fob repeater) gebruiken?

In principe is het dan niet gekraakt en volstaat inderdaad een koekblik of RFID blokkerend hoesje. Als er echter een methode is waarbij de dieven het signaal kunnen nabootsen ipv herhalen is het een heel ander verhaal.

Eigenlijk vraag ik dus of al deze mensen hun fob hebben laten rondslingeren besef ik me nu.
Liever gedoe met tweemaal klikken dan gedoe met blikjes, zeg ik. Passive entry off.
Of had ik dat al gezegd? :(:)
 
  • Like
Reactions: Carl and Steven
Liever gedoe met tweemaal klikken dan gedoe met blikjes, zeg ik. Passive entry off.
Of had ik dat al gezegd? :(:)

De reden dat ik het vraag is dat mijn sleutels in mijn tas al in een RFID vakje zitten, reservesleutels al in een out koekblik en ik ook in mijn sporttas een RFID hoesje heb om een sleutel in te doen.

Met al die mogelijkheden is het toch wel fijn om keyless entry te hebben op zich. Als het dus alleen om een repeater aanval gaat heb ik weinig om me zorgen over te maken. En jij ook met passive entry uit.

Is het echter een ander soort hack dan moet iedereen zich hier zorgen maken.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Daarom heb ik ok geen Jedlix.

Inderdaad, geef nooit je wachtwoord aan een andere app. En gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor je Tesla account als ergens anders.

Even wat achtergrondinformatie hierover, voor de geinteresseerden. Hackers richten zich al bijna nooit meer direct op de leverancier (Tesla in dit geval) omdat die vaak de veiligheid wel op orde hebben.

Makkelijker is het om derden aan te vallen die dit soms minder goed voor elkaar hebben. Als je het wachtwoord hergebruikt hoeft het niet eens direct gerelateerd te zijn aan Tesla.

Gestolen login/wachtwoord combinaties van zwakke sites (bijvoorbeeld een forum) die achterlopen met security updtes, worden geautomatiseerd gematched met banking sites, email accounts, creditcard sites etc. Werkt een login, dan wordt deze verkocht via de zwarte markten (ga voor de grap maar eens kijken op sites als Hansa/Silkroad en de vervangers er van op het dark net).

Zelf zou ik er dus voor zorgen dat je een uniek wachtwoord gebruikt, dit niet deelt en niet opslaat in een online password app als lastpass oid.

Niet dat de makers van bijvoorbeeld Jedlix niet te vertrouwen zouden zijn; maar je hebt gewoon geen poot om op te staan als zij gehackt worden en iemand rijdt doodleuk weg met je auto.

Zorg er daarom ook voor dat het mail account dat je gebruikt voor Tesla beveiligd is met two-factor authentication, zodat bij een gestolen email account ze niet je Tesla account kunnen resetten.

Als laatste tip: zorg dat de firmware van je wifi-router up-to-date is. Er was onlangs een hack waar ALLE routers ter wereld vatbaar voor waren gepubliceerd, die hackers in staat stelt het verkeer over je wifi netwerk af te luisteren. In theorie zouden ze op die manier ook aan gegevens kunnen komen. Dit is wel iets verder gezocht.

Just my 2 cents ;)
 
Ik heb een goedgekeurde startblokkering ingebouwd.
Deze is uiteraard pas goedgekeurd als hij ook SCM gecertificeerd ingebouwd is.
Als mijn startblokkering ingeschakeld is krijg je de auto niet uit de P. Ook is de parkeerrem er op geen mogelijkheid af te krijgen.
Je kunt dis niet wegrijden en de auto is ook niet te verslepen.
Maar ik krijg het systeem niet goedgekeurd.
Want de SCM schrijft dat een startblokkering de startmotor, de ontsteking of de brandstof pomp moet onderbreken.
 
Ik heb een Kiwa goedgekeurd systeem. Startonderbreker met jammingdetector, een extra voertuigvolgsysteem met abbo meldkamer (€20). Met certificaten!
Kostte wat, maar daardoor is de verzekeringspremie weer wel erg laag, maar dat is een ander draadje.
 
Ik heb een goedgekeurde startblokkering ingebouwd.
Deze is uiteraard pas goedgekeurd als hij ook SCM gecertificeerd ingebouwd is.
Als mijn startblokkering ingeschakeld is krijg je de auto niet uit de P. Ook is de parkeerrem er op geen mogelijkheid af te krijgen.
Je kunt dis niet wegrijden en de auto is ook niet te verslepen.
Maar ik krijg het systeem niet goedgekeurd.
Want de SCM schrijft dat een startblokkering de startmotor, de ontsteking of de brandstof pomp moet onderbreken.

Janken dit. Of kun je er een dummy mini brandstofpompje bijmaken die je onderbreekt maar het overigens überhaupt niet doet?
 
Last edited: