Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Je kunt natuurlijk het Porsche gevoel alvast een beetje naar binnen halen met wat Taycan accessoires. Bijvoorbeeld met de boordmap leder (€ 401) of de universele neusbrug voor Porsche leesbrillen (€ 7,50).
Voor het Porsche gevoel hoef ik maar naar mijn garage te lopen alwaar mijn 74-er 911 staat te stinken (dat laatste volgens mijn vrouw dan, het 'oude auto luchtje' (wat muffig, vleugje benzine, toefje uitlaatgas, verder stoere-mannengeur) kan mij nog prima bekoren:))
 
  • Like
Reactions: Sahino and michelh
Gisteren hier ene gezien in het hemelsblauw met gouden velgen, just stuning! Daarbij vergeleken ziet de S er maar oudbollig uit, heeft dringend een make over nodig. De S blijft natuurlijk wel de meest praktische van de twee.

Zelfs over 20 jaar ziet dit er nog niet oubollig uit naar mijn mening.
upload_2020-9-7_10-48-15.png
 
Wij hebben het genoegen gehad om een proefrit te maken in de Taycan. We kregen hem vrijdagmiddag 13.00 u mee en moesten hem zaterdagmorgen om 10.30 terugbrengen. Het was de basisversie, de 4S.
We hebben er zo'n 300km mee gereden en dat was genoeg om vast te stellen dat hij gewoon een stuk beter rijdt dan de Tesla: weggedrag, comfort, acceleratie, in alle opzichten een betere auto dan de S. Hij is wat kleiner dan de S, heeft achterin maar twee zitplaatsen maar de zit daar is echt veel beter. Porsche heeft daar uitsparingen in het batterijpakket waardoor je met je knieën niet omhoog zit.
Het is veel meer een luxe 4 zits sportwagen.
We hebben er met onze MS85D en MS75D 300k op zitten en zijn Tesla fans. Helaas kunnen we de Porsche niet betalen: de basisprijs valt misschien nog maar met wat opties zit je zo op 130k.
Laten we gewoon toegeven dat Porsche een beter rijdende EV heeft gemaakt en hen de credits geven!
 
Wij hebben het genoegen gehad om een proefrit te maken in de Taycan. We kregen hem vrijdagmiddag 13.00 u mee en moesten hem zaterdagmorgen om 10.30 terugbrengen. Het was de basisversie, de 4S.
We hebben er zo'n 300km mee gereden en dat was genoeg om vast te stellen dat hij gewoon een stuk beter rijdt dan de Tesla: weggedrag, comfort, acceleratie, in alle opzichten een betere auto dan de S. Hij is wat kleiner dan de S, heeft achterin maar twee zitplaatsen maar de zit daar is echt veel beter. Porsche heeft daar uitsparingen in het batterijpakket waardoor je met je knieën niet omhoog zit.
Het is veel meer een luxe 4 zits sportwagen.
We hebben er met onze MS85D en MS75D 300k op zitten en zijn Tesla fans. Helaas kunnen we de Porsche niet betalen: de basisprijs valt misschien nog maar met wat opties zit je zo op 130k.
Laten we gewoon toegeven dat Porsche een beter rijdende EV heeft gemaakt en hen de credits geven!
Laat ons het voorlopig houden op een betere 'auto' (wat ze al jaren kunnen). Nu zal de tijd uitwijzen of het ook een betere EV is. Ik geloof nog altijd in het feit dat Tesla meer ervaring heeft in EV's en alles eromheen (batterij, motoren, software, ...). Van een auto bouwen zelf en de service errond kunnen ze inderdaad nog veel bijleren. Maar: ze leren uit hun fouten en dat is ook al goed. Hopelijk wordt de Model Y van Europese bodem op echt Europees niveau gebouwd (en dat heeft Elon min of meer al beloofd).
 
  • Like
Reactions: job-lek
MS85D en MS75D

Als ik mij niet vergis is de 85D gemaakt tussen 2014 en 2016 en de 75D tussen 2016 & 2019
(Tesla Model S - Wikipedia)

Uiteraard is dit een knappe prestatie van Porsche maar gaat de vergelijking wel op?
Net hetzelfde als een BMW F31 met de nieuwe G20 te vergelijken....

Nogmaals, neemt niet weg dat dit een auto is die ik ook wel graag zou willen :cool:
 
  • Love
  • Like
Reactions: Bas. and job-lek
Een Taycan mag dan nog beter rijden dan een S, zolang het ding niet grotendeels autonoom kan rijden op de snelweg kom ik er niet aan. Dat en de prijs. Autopilot is een erg belangrijk feature voor mij.

En ik hoor ook dat de Porsche app een puinhoop is.
 
Porsche heeft voor 3243 euro de InnoDrive inclusief adaptieve cruise control. Die kan ook op de snelweg binnen de lijnen blijven, zoals autopilot en dat is ongeveer het enige wat ik van autopilot gebruik. Baan wisselen en afslagen nemen is hopeloos traag en summon idem dito(en Porsche heeft ook een parkeerhulp).
Tesla is natuurlijk het stralende licht aan de horizon maar andere automakers kunnen heus ook wel iets.
Ga eens proefrijden, voor mij wat het een eyeopener!
 
  • Like
Reactions: ERvee and horta
Ik gebruik erg regelmatig baan wisselen en afslag nemen, en wil met HW3 ook de andere functies. Verder heb ik het geld niet voor een nieuwe Taycan.

Maar geen probleem als anderen dat wel hebben, en genoeg nemen met Innodrive. Ik ben er zeker van dat de concurrentie aan een inhaalbeweging bezig is qua rijhulpsystemen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vindt de 2 features die je noemt niet echt unique selling points voor Tesla.
Wellicht werkt de autopilot in België beter, maar hier in NL is het nog steeds zo dat je je handen eigenlijk continu aan het stuur moet houden en de voet op het pedaal voor eventuele doorstart bij Phantom brakes. Dan hebben we het nog niet over het zwalken van de auto en het rare afremmen en versnellen.

Wat betreft de app. Ik ken de app van porche niet,l. Het enige wat de Tesla app doet is 50% vd tijd niet ontgrendelen als je bij de auto staat (komt waarschijnlijk door de telefoon zelf) service inplannen met het SeC en verwarmen, verkoelen van de auto. Oh ja en zien waar eventuele dichtsbijzijnde SuC's zijn en of de auto al klaar is met laden.
Wat kan er bij Porche nog slechter zijn? Ben wel benieuwd naar de problemen met de app.
 
Ik heb mijn informatie over de Porsche app ook maar van een gebruikerservaring van een eigenaar op een ander forum, geen rechtstreekse ervaring. Het zou dan gaan om de app die geen verbinding kan maken met de auto en je dus niet vanop afstand kan zien of de batterij al volgeladen is of zo. De functionaliteit zit er in, maar het werkt niet betrouwbaar volgens de eigenaar.

Ik heb niet de ervaringen die jij hebt met autopilot. Ik ben een vrij tevreden autopilot gebruiker (zeg NPS van 8/10) en natuurlijk merk ik na 3 jaar ervaring wel telkens OTA verbeteringen, iets wat Porsche nog niet kan leveren.

Maar verder is dit niet relevant. Ik rij met een Model X met zes zitplaatsen en een trekhaak; de Taycan is niet het segment van auto wat mij interesseert.
 
Last edited:
In onze gemeente rijden er twee. Een zilvergrijs en een “speciale“ blauwe. Zelfs ben ik geen fan van de voorkant, maar eigenlijk ook geen grote fan van onze nosecone. Maar van de zijkant of achter is het een mooie imponerende typisch Porsche. Kudos aan Porsche, want dit help de voortgang van de EV adoptie.
Nu 2 plaatsen van achter en klein koffer maakt imho dat het geen competitie is met de Model S.
Lucid heeft dat uiteraard ook begrepen en ze vergelijken hun auto met de Model S (5 plaatsen, grote koffers) maar dus niet met de Taycan.

nota off tooic: met de tesla app kunt U ook adressen sturen naar de Nav van de auto, of zelfs YouTube video’s (links), u agenda raadplegen en gebruiken om automatisch de Nav te starten, en zonder extra kost of abonnement van alles op afstand controleren (klimaat aanzetten en ja, alle gekende controles). Ik vermeld dit niet omdat de Porsche app dat niet zou hebben (misschien wel), maar omdat misschien helpt dit iemand :)
 
Het is wel interessant om te weten wat je exact met de app zou moeten kunnen. Anders is het natuurlijk lastig om te bepalen of het naar behoren werkt of niet. Schitterende auto verder, maar boven mijn budget (net als de x overigens wat ik ook nog steeds een erg mooie wagen vind.

Ota updates van tesla zijn zeker een handige feature, mits een update niet in onverwachts iets stuk of slechter maakt dan dat het was.

Weet niet in hoeverre een merk als porche of de VW groep in de toekomst ota updates gaat leveren? Is daar al meer bekend over?
 
In onze gemeente rijden er twee. Een zilvergrijs en een “speciale“ blauwe. Zelfs ben ik geen fan van de voorkant, maar eigenlijk ook geen grote fan van onze nosecone. Maar van de zijkant of achter is het een mooie imponerende typisch Porsche. Kudos aan Porsche, want dit help de voortgang van de EV adoptie.
Nu 2 plaatsen van achter en klein koffer maakt imho dat het geen competitie is met de Model S.
Lucid heeft dat uiteraard ook begrepen en ze vergelijken hun auto met de Model S (5 plaatsen, grote koffers) maar dus niet met de Taycan.

nota off tooic: met de tesla app kunt U ook adressen sturen naar de Nav van de auto, of zelfs YouTube video’s (links), u agenda raadplegen en gebruiken om automatisch de Nav te starten, en zonder extra kost of abonnement van alles op afstand controleren (klimaat aanzetten en ja, alle gekende controles). Ik vermeld dit niet omdat de Porsche app dat niet zou hebben (misschien wel), maar omdat misschien helpt dit iemand :)
Hey dat van de adressen en YouTube filmpjes wist ik dan weer niet snel even uitrpoberen.!
 
Weet niet in hoeverre een merk als porche of de VW groep in de toekomst ota updates gaat leveren? Is daar al meer bekend over?
Het laatste nieuws was dat je voor een OTA update naar de dealer moet, en mensen met een auto van 2019 en 2020 niet de opties krijgen die nu geleverd worden in auto's vanaf zomer 2020 (modeljaar 2021).

Unlike Tesla, Porsche Taycan Owners Must Visit Dealer For Big Updates

De claim is dat grote updates zoveel data vereisen dat ze niet over het SIM kaartje willen sturen, en erna willen testen of de update geslaagd is.

“The OTA system is already used for updates of a smaller scope. However, for compound updates such as this one, such a large amount of data is transferred that a smooth update in the Porsche Center is ensured with a high-speed line. Subsequently, the function of all control units is verified with a test. With a technology carrier such as the Taycan, the complexity of the systems is at a very high level, so we decided on this procedure."

Je krijgt de release notes ook per brief thuis :D

ota-porsche.jpg


Stel je voor dat je een Macbook kocht, en elk jaar een brief van Apple kreeg met de release updates van de nieuwe versie van MacOS, en de vraag om een afspraak te plannen bij een Apple Store of service center in je buurt.

Ter referentie: ik heb vannacht na middernacht 2020.36.3.1 geïnstalleerd en dat had letterlijk en figuurlijk niet veel om het lijf.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and Gaston
Ok dus vooralsnog moet je gewoon naar de garage om een update te krijgen. klinkt als een mooi extra verdienmodel vroeger deed je dat ook voor de navigatie en betaalde je de hoofdprijs.
Wat er wel goed aan is, is dat de kans kleiner is op bugs (aanname).

Release notes per post :p:D