Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
@bugboy De Model Y zal inderdaad voor de meeste mensen (vooral gezinnen met kinderen) de betere keuze zijn, vooral wanneer de Y Juniper er is. Crossover/SUV doet het nu eenmaal heel goed hier in Europa. Maar als je echt een sportievere auto wil hebben dan blijft een Sedan als de Model 3 toch beter. Gaf dan ook aan, als je echt een 3 wil hebben maar je maakt uiteindelijk toch de keuze voor de Y alleen vanwege de vering, dan is dat een rare keuze terwijl er genoeg opties zijn om dit voor de 3 aan te passen wat nog steeds beneden de prijs van een Y is.
Ik ben zelf ook geen fan van de Model Y en zou zelf ook enkel een Model 3 overwegen. Ben net 50 jaar, maar zit nog steeds liever laag dan hoog.

Hier in Nederland is het vrij normaal om een auto standaard te kopen en deze ook voor de gehele levensduur standaard te houden. Vind ik soms wel jammer,
In Nederland is een auto vaak al duur genoeg, maar ik ben het met je eens dat de upgrades (alhoewel ik ze vaak spuuglelijk vind) het wel wat frivoler maakt op de weg. Dat er veel valt te winnen op gebied van ondersteltechniek geloof ik graag. Kijk graag de video's van Carrec en daar zie je ook dat zelfs in het hogere segment er vaak heel veel winst valt te behalen.

Het is ook niet zo dat je gehele garantie vervalt. Bij het aanpassen van het onderstel vervalt alleen de garantie op het onderstel. En in het geval van coilovers, deze komen uiteraard ook met garantie bij het bedrijf waar je ze laat inbouwen.
Ook al vervalt de garantie niet. Garantie hebben en garantie krijgen zijn twee verschillende zaken. Als Tesla het (onterecht) afwijst, probeer het dan toch maar eens te regelen. Ga je een zware dobber aan krijgen. Daarbij is het vaak funest voor restwaarde. Heb onlangs een tweedehands A5 cabriolet gekocht en juist eentje gezocht zonder allerlei aftermarket upgrades. Het is erg lastig te behoordelen wat je koopt als er veel vervangen is.
 
Ook al vervalt de garantie niet. Garantie hebben en garantie krijgen zijn twee verschillende zaken. Als Tesla het (onterecht) afwijst, probeer het dan toch maar eens te regelen. Ga je een zware dobber aan krijgen. Daarbij is het vaak funest voor restwaarde. Heb onlangs een tweedehands A5 cabriolet gekocht en juist eentje gezocht zonder allerlei aftermarket upgrades. Het is erg lastig te behoordelen wat je koopt als er veel vervangen is.

Eens, alleen heb je dit bij alle merken wel, en ook gewoon bij elk ander product waar garantie op zit. Is helaas ook vanuit de wet zo geregeld. Eerste jaar na aankoop moet de fabrikant het bewijzen dat hetgeen dat stuk is gegaan door jouw eigen schuld is (of in dit geval als er coilovers ofzo zijn geplaatst door een aftermarket onderdeel), dan zal het minder een probleem zijn. Na dat ene jaar moet je het zelf bewijzen en sta je uiteraard een stuk minder sterk in je schoenen. Is natuurlijk met een Tesla wel zo dat als die helemaal standaard blijft, de kans veel groter is dat dingen gewoon binnen garantie blijven vallen. Ik vond het zelf het risico wel waard, het is echt niet zo dat andere onderstel delen ineens veel minder lang meegaan als je een set coilovers plaatst. Alleen als je flink gaat verlagen, dan kunnen er wel wat problemen ontstaan.

Wat betreft restwaarde, het is alleen funest als je het niet meer terug kan bouwen naar origineel. 😉 Met mijn auto heb ik alle onderdelen nog en kan ik alles weer terug bouwen en gewoon weer als origineel verkopen.
 
Een van de weinige journalisten die snapt hoe bestuurdersprofielen werken. Vaak zitten die journalisten te mekkeren over het feit dat je alles via het scherm moet instellen qua spiegels etc.
Hij snapte het bijna….hij zei dat je de instellingen kan goed zetten door je op je profiel te drukken.
Dat klopt, enkel is dat zelfs niet nodig omdat je gelinkte telefoon het juiste profiel bij het instappen al kiest 😅
 
Hij snapte het bijna….hij zei dat je de instellingen kan goed zetten door je op je profiel te drukken.
Dat klopt, enkel is dat zelfs niet nodig omdat je gelinkte telefoon het juiste profiel bij het instappen al kiest 😅
Niet altijd... Wanneer ik samen met mijn vriendin tegelijkertijd instap, gaat het nog wel eens mis.

Of bij gebruik van 2 profielen (1 bij rijden met paardentrailer).
 
Je kan een prioriteit koppelen aan de profielen.
Volgens mij is dat toch echt een hardnekkige misvatting.

Je kunt bij de Bluetooth instellingen een prioriteitsapparaat instellen, maar die heeft geen enkele invloed op de koppeling tussen phonekey en profiel of welk profiel prioriteit heeft. De instelling "prioriteitsapparaat" heeft alleen betrekking oo de Bluetooth multimedia/telefoon koppeling. In de handleiding vind je die ook alleen onder "connectiviteit > Bluetooth", onder bestuurdersprofielen en sleutels wordt er niet over gerept.

Verder kun je die setting per profiel instellen. In mijn profiel is mijn telefoon prio, in dat van mijn vrouw de telefoon van mijn vrouw. Dus als we beiden in de auto zitten en mijn vrouw rijdt, zit haar telefoon op handsfree en die van mij kan ik vrij gebruiken en vice versa. Je kunt een prioriteitsapparaat ook over meerdere profielen instellen. Die settings, vooral die laatste, zouden tegenstrijdig zijn als het prioriteitsapparaat bepaalde welk profiel/sleutel prioritair geactiveerd zou moeten worden, want dan wil je toch slechts 1 profiel als prio hebben?

Overigens hebben wij het probleem van verkeerde profielen bijna nooit als we samen bij de auto aankomen, ondanks dat wij vaak wisselen en niet echt één vaste chauffeur hebben. Zelfs als bv op een terugreis de ander rijdt gaat het eigenlijk 99 uit 100 goed. Of het timing is van eerste phonekey die gedetecteerd wordt in combinatie met welk portier als eerste open gaat, of obv BLE signal strength, maar hier werkt het feilloos.
 
Last edited:
De instelling "prioriteitsapparaat" heeft alleen betrekking oo de Bluetooth multimedia/telefoon koppeling. In de handleiding vind je die ook alleen onder "connectiviteit > Bluetooth", onder bestuurdersprofielen en sleutels wordt er niet over gerept.
Bij mij lijkt het wel te werken. Altijd het juiste profiel.
Wat wil je bereiken met prioriteit voor sleutels? Dat als je vrouw aan de wagen komt, dat hij pas unlockt als jij er ook aan komt?
Verder kun je die setting per profiel instellen. In mijn profiel is mijn telefoon prio, in dat van mijn vrouw de telefoon van mijn vrouw.
Misschien moet je dat net niet in elk profiel doen. Hoe weet de auto dan wie van de 2 er rijdt en dus welk profiel hij moet nemen? Als je toch passagier bent kan je evengoed even je bluetooth connectie met de wagen verbreken.
 
Bij mij lijkt het wel te werken. Altijd het juiste profiel.
Wat wil je bereiken met prioriteit voor sleutels? Dat als je vrouw aan de wagen komt, dat hij pas unlockt als jij er ook aan komt?
Bij mij werkt de profielkeuze ook zo goed als probleemloos, dat zeg ik ook in mijn post. Ik probeer je uit te leggen dat de optie "prioriteitsapparaat" niet werkt zoals jij (en vele anderen) denkt dat hij werkt, en ook niet zo bedoeld is, getuige de handleiding.

De BLE koppeling voor phonekey en de Bluetooth koppeling voor telefoon en media zijn twee verschillende dingen en beïnvloeden elkaar niet. Zoals gezegd heeft de instelling prioriteitsapparaat geen invloed op de phonekey en de bijbehorende profielkeuze.

Veel mensen zijn op zoek naar een manier om een profiel/phonekey te prioriteren, bijvoorbeeld omdat 1 iemand meestal rijdt. Wat ik probeerde uit te leggen is dat die functie niet bestaat en dat de gedachte dat de setting "prioriteitsapparaat" dit doet, incorrect is. Nogmaals, dat kun je opmaken uit de locatie van de setting in de UI alsmede uit de handleiding.

De misvatting zal ontstaan zijn doordat de phonekey technisch gezien ook Bluetooth is, maar dit is echt een andere koppeling dan media/carkit.

Misschien moet je dat net niet in elk profiel doen.
Juist wel, zo is het bedoeld :) door haar telefoon aan haar profiel te koppelen en die van mij aan mijn profiel, werkt dit zoals ik omschreef en dat is het hele doel van die feature: twee (media)gekoppelde telefoons aanwezig, maar verbinding maken met het prioriteitsapparaat voor het actieve profiel (en dus niet andersom, profiel obv apparaat).

Het hele idee is net dat je twee telefoons in de auto kan hebben die ooit gekoppeld zijn, de juiste telefoon verbinding maakt (die van de bestuurder), zonder dat de ander kunstgrepen hoeft uit te halen zoals Bluetooth uitzetten.

Hoe weet de auto dan wie van de 2 er rijdt en dus welk profiel hij moet nemen?
Geen idee hoe de auto dat nu bepaald, misschien obv BLE proximity sensing. In ieder geval niet op basis van de setting "prioriteitsapparaat" (en dat is niet mijn mening, dat is een feit).

Dat deze setting invloed heeft op welke phonekey primair herkend wordt is een fabeltje dat nergens in de handleiding staat, niet te reproduceren is, maar wel een eigen leven is gaan leiden.
Zet prioriteitsapparaat maar eens uit, je zult geen enkel verschil in phonekey functionaliteit merken ;)

Bovendien: de auto unlockt al obv phonekey en kiest het bestuurdersprofiel (op basis van die phonekey) nog vóórdat de multimedia/carkit koppeling gemaakt wordt. Dus hoe zou deze setting dan nog invloed hebben?

Sorry voor de lange reacties en als het een beetje rant-y overkomt, maar ik heb nu al zó vaak hier en op andere fora mensen incorrect zien claimen dat "prioriteitsapparaat" beïnvloed welke phonekey(en dus profiel) voorrang krijgt als er twee tegelijk aankomen...
 
Last edited:
Misschien moet je dat net niet in elk profiel doen. Hoe weet de auto dan wie van de 2 er rijdt en dus welk profiel hij moet nemen? Als je toch passagier bent kan je evengoed even je bluetooth connectie met de wagen verbreken.
Volgens mij ”weet” de auto wie de deur aan de bestuurderskant open maakt. Als er namelijk eerst iemand anders in mijn auto heeft gereden en ik vervolgens de volgende ochtend eerst de achterdeur open doe, dan blijft de bestuurdersstoel in de positie van de vorige berijder staan. Als ik vervolgens de bestuurdersdeur open, dan gaat de stoel naar mijn positie.
 
Geen idee of dit de juiste blog/onderwerp is aangezien het van hot naar her gaat qua discussie. Ik heb vanochtend echter de nieuwste update gedownload op mijn Tesla y (2023 rwd). Voorheen zag ik bij het parkeren geschatte afstanden ( niet dat het heel accuraat was maar ik begon er net aan te wennen). Na de update van vandaag ziet die bij het parkeren geen auto’s meer maar meer hoopjes sneeuw als het ware. Namate je dichterbij komt bij een object wordt de rand van het hoopje wel wat roder en gaat die ook nog wat meer piepen. De geschatte afstanden laat hij niet meer zien in het scherm. Hebben andere dit ook? En is er een manier om de geschatte afstanden weer terug in het scherm te krijgen?
 
Geen idee of dit de juiste blog/onderwerp is aangezien het van hot naar her gaat qua discussie. Ik heb vanochtend echter de nieuwste update gedownload op mijn Tesla y (2023 rwd). Voorheen zag ik bij het parkeren geschatte afstanden ( niet dat het heel accuraat was maar ik begon er net aan te wennen). Na de update van vandaag ziet die bij het parkeren geen auto’s meer maar meer hoopjes sneeuw als het ware. Namate je dichterbij komt bij een object wordt de rand van het hoopje wel wat roder en gaat die ook nog wat meer piepen. De geschatte afstanden laat hij niet meer zien in het scherm. Hebben andere dit ook? En is er een manier om de geschatte afstanden weer terug in het scherm te krijgen?
Je hebt de kerstmisupdate ontvangen.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Tot mijn verbazing is daar Stealth Grey de standaardkleur en wit is $1.000 meerprijs.

Inderdaad wel bijzonder. Was voornemens Stealth Grey te gaan bestellen, maar als die bij ons plotseling ook standaard wordt wellicht toch maar niet (althans niet met bijbetaling).

Ging het niet een beetje hetzelfde destijds met de Model 3 in 2019? Wit was toen een gewilde kleur met een substantiele meerprijs, en zwart was de standaard kleur. Is op een zeker moment omgedraaid (of wit en zwart waren een tijdje beiden zonder meerprijs, weet het niet meer zeker).

Begrijp de pricing van de kleuren bij Tesla sowieso niet helemaal, maar in de US maken ze het helemaal bont: Solid Black op Ultra Red na de duurste kleur.. 🤔
 
Inderdaad wel bijzonder. Was voornemens Stealth Grey te gaan bestellen, maar als die bij ons plotseling ook standaard wordt wellicht toch maar niet (althans niet met bijbetaling).

Ging het niet een beetje hetzelfde destijds met de Model 3 in 2019? Wit was toen een gewilde kleur met een substantiele meerprijs, en zwart was de standaard kleur. Is op een zeker moment omgedraaid (of wit en zwart waren een tijdje beiden zonder meerprijs, weet het niet meer zeker).

Begrijp de pricing van de kleuren bij Tesla sowieso niet helemaal, maar in de US maken ze het helemaal bont: Solid Black op Ultra Red na de duurste kleur.. 🤔
Wat volgens mij indertijd ook meespeelde: die zwarte auto's uit de US waren slecht gespoten en kwamen vaak vol krassen aan. Ze bleven polijsten en overspuiten bij aflevering. Bij een witte auto zie je krassen en slecht spuitwerk wat minder snel.