Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Gekoelde stoelen, scherm achterin en sfeerverlichting, noem mij eens een merk waar je dat voor 1000 euro krijgt.
Nergens, maar dat zijn ook geen opties die ik perse zal aanvinken op een M3. Als kost het maar 600 of 750 ;-) Misschien ben ik idd "no nonsens" ingesteld.

Het nieuwe stuur vind ik erg mooi. Het oude stuur vond ook ook niet lelijk overigens. Het ontbreken van de 2 hendels aan het stuur (en PRND via touchscreen) vind ik geen verbetering. Misschien is dat voor mij wel de meest belangrijk reden nu om de bestelknop nog niet in te drukken. Nogmaals...dit is wat ik vind. Anderen kunnen daar anders over denken.
 
Last edited:
Nergens, maar dat zijn ook geen opties die ik perse zal aanvinken op een M3. Als kost het maar 600 of 750 ;-) Misschien ben ik idd "no nonsens" ingesteld.

Het nieuwe stuur vind ik erg mooi. Doe oude vond ook ook niet lelijk overigens. Het ontbreken van de 2 hendels aan het stuur vind ik geen verbetering. Misschien is dat voor mij wel de meest belangrijk reden nu om de bestelknop nog niet in te drukken. Normaals...dit is wat ik vind. Anderen kunnen daar anders over denken.
Prima toch. Gelukkig willen we niet allemaal exact hetzelfde.

Kijkende naar de toekomst dat de auto steeds meer voor je doet zijn die hendels helemaal niet nodig. Je navigeert naar punt B en de knipperlichten gaan vanzelf aan en weer uit. Voor nu vind ik die knoppen prima. Enige moment waar ze misschien wat jammer zijn is op bijvoorbeeld een rotonde. Maar ook dat went.
 
Enige moment waar ze misschien wat jammer zijn is op bijvoorbeeld een rotonde.

Dat was ook mijn eerste idee, maar sinds ik er ben beginnen op te letten, staat mijn stuur nooit in een stand dat een richtingaanwijzer aanzetten door middel van een knop op het stuur een probleem zou vormen...
Maar, gelukkig zijn er mensen die er anders over denken. Zo geraak ik mijn M3 volgend jaar misschien makkelijker kwijt dan verwacht 😜
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Dat was ook mijn eerste idee, maar sinds ik er ben beginnen op te letten, staat mijn stuur nooit in een stand dat een richtingaanwijzer aanzetten door middel van een knop op het stuur een probleem zou vormen...
Maar, gelukkig zijn er mensen die er anders over denken. Zo geraak ik mijn M3 volgend jaar misschien makkelijker kwijt dan verwacht 😜
Just thinking out loud, another use for the S3XY buttons?
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Sprins
Just thinking out loud, another use for the S3XY buttons?
Leg me dat eens uit.
Wat maakt een sexy button "more usable" als een button die op het stuur staat?

Ik zie me al zitten, een SEXY button voor:
- handschoenkastje
- regen laag of hoog
- ruitenwissers
- chill, standaard of sport
- spiegels inklappen
- binnenverlichting
- laadpoort openen
- zetel verwarming
- zetel koeling
- nood knipperlichten
- clima
- open trunk
- open frunk

Om maar enkele extra knoppen te noemen.
Ik kan me voorstellen dat het dan beter is een mercedes of BMW aan te schaffen....
 
Last edited:
Nergens, maar dat zijn ook geen opties die ik perse zal aanvinken op een M3. Als kost het maar 600 of 750 ;-) Misschien ben ik idd "no nonsens" ingesteld.

Het nieuwe stuur vind ik erg mooi. Het oude stuur vond ook ook niet lelijk overigens. Het ontbreken van de 2 hendels aan het stuur (en PRND via touchscreen) vind ik geen verbetering. Misschien is dat voor mij wel de meest belangrijk reden nu om de bestelknop nog niet in te drukken. Nogmaals...dit is wat ik vind. Anderen kunnen daar anders over denken.
ow ja...ik vergeet nog iets. Ergens had ik gelezen dat er een 66kWh (ipv 60kWh) CATL LFP accu upgrade op in de Highland zal komen. Ook dit was (vanuit mijn perspectief) een tegenvaller, de accu pack is immers hetzelfde gebleven. Ja, als de accu upgrade er echt was, dan had ik een 2k of 3k meerprijs geen enkel probleem gevonden. Nogmaals...dit is wat ik vind. Anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken. :)
 
ow ja...ik vergeet nog iets. Ergens had ik gelezen dat er een 66kWh (ipv 60kWh) CATL LFP accu upgrade op in de Highland zal komen. Ook dit was (vanuit mijn perspectief) een tegenvaller, de accu pack is immers hetzelfde gebleven. Ja, als de accu upgrade er echt was, dan had ik een 2k of 3k meerprijs geen enkel probleem gevonden. Nogmaals...dit is wat ik vind. Anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken. :)
Als je iets meer verwacht, dan is het inderdaad een tegenvaller. Keerzijde is dat er door verbeteringen toch meer bereik is en je hebt qua interieur en noise canceling wel een echte upgrade.
 
ow ja...ik vergeet nog iets. Ergens had ik gelezen dat er een 66kWh (ipv 60kWh) CATL LFP accu upgrade op in de Highland zal komen. Ook dit was (vanuit mijn perspectief) een tegenvaller, de accu pack is immers hetzelfde gebleven. Ja, als de accu upgrade er echt was, dan had ik een 2k of 3k meerprijs geen enkel probleem gevonden. Nogmaals...dit is wat ik vind. Anderen kunnen daar natuurlijk anders over denken. :)
Maar de WLTP is van 491 naar 554km gegaan (schatting vooralsnog) met de 18 inch wielen. Dat is bijna 13% meer, wat overeenkomt met 67,7 kWh als je alleen de accu zou vergroten van het oude model.
 
Last edited:
Wat maakt een sexy button "more usable" als een button die op het stuur staat?
I think the issue with the indicator 'buttons' is their location. Its on the steering wheel and that moves when you turn the wheel.
The S3XY button could be in a fixed position, but come to think of it, there is no better 'fixed' position close to your left hand that is also not far from the wheel.

Yesterday I had some long drives and I was thinking of the highland indicator buttons. I could not find a time when I found them to be inconvenient, though in this video you can see one such occasion. The driver has to hold the steering with thei rleft hand and operate the turn signal with their right hand.

Screenshot 2023-09-08 at 09.17.12.png
 
I agree that the stalk is more a natural way to use.
But, the guy needs to learn where to put his hands on the steering wheel. On the other hand, try to convince me (again, because you didn't) how a fixed SEXY button under the steering wheel can be more usable than a fixed TESLA button on the steering wheel. They both are fixed and both can be in a position where it does not feel natural. But it never makes the fixed SEXY button more usable than the TESLA fixed button and vice versa...
 
Last edited:
I agree that the stalk is more a natural way to use.
But, the guy needs to learn where to put his hands on the steering wheel. On the other hand, try to convince me (again, because you didn't) how a fixed SEXY button under the steering wheel can be more usable than a fixed TESLA button on the steering wheel. They both are fixed and both can be in a position where it does not feel natural. But it never makes the fixed SEXY button more usable than the TESLA fixed button and vice versa...

2 S3XY knopjes op exact dezelfde locatie als de OEM Tesla knoppen op het stuur zouden al een (kleine) verbetering zijn, doordat deze "uitsteken" en klikbaar zijn (i.v.m. de touch buttons). Dus makkelijker op gevoel te vinden zonder naar je stuur te kijken (het enige wat op OEM Tesla stuur zit is een klein "randje" tussen links/rechter knipperlicht, gezien dit zga hetzelfde stuur is als de S/X Refresh).

Richting aangeven op een scherpe rotonde is, zeker op hogere snelheid, z.g.a. onmogelijk met dit nieuwe stuur.

Source: Eigenaar Model X Plaid met rot stuur.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Als je de pinker aanzet voor je een maneuver uitvoert (zoals het hoort) dan zie ik eigenlijk geen probleem. Op dat moment staat het stuur nog horizontaal. Geen ervaring met de knopjes, maar ik ga er van uit dat het eenmaal drukken is om te activeren.

De "stalk is more natural" -> is ook maar omdat we het zo hebben moeten leren en er geen alternatief beschikbaar was.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Misschien moet je dan eerst eens beginnen met je snelheid aan te passen zodat je je voertuig en zijn bedieningsorganen in elke omstandigheid in de hand hebt, dus... gewoon zoals de wet het voorschrijft.
Op een doorsnee rotonde heb je slechts een kwartslag van je stuur nodig. op zeer kleine rotondes kan dat meer zijn, maar die moet je niet tegen 70km/u nemen, dat kan ook meer verantwoord en trager...
 
De "stalk is more natural" -> is ook maar omdat we het zo hebben moeten leren en er geen alternatief beschikbaar was.

Volledig akkoord, we zitten in een transitie en binnen enkele jaren weten we al niet meer wat een hendel was, bij geen enkel merk.
BMW, Mercedes en Audi hebben de hendel nog steeds, maar gebruiken deze al jaren niet meer... :)
 
Hier een model X refresh rijder met ook de indicators in het (ronde) stuur.
Alles hierboven is een beetje waar kan ik dus uit eigen ervaring melden:
Rotondes zijn in het begin vooral lastig/irritant. Het aanrijden van een rotonde is niet het probleem. Dan staat je stuur nog horizontaal, maar bij het nemen van 3/4 rotonde moet je halverwege aangeven dat je hem gaat verlaten. Dan kom je visueel echt niet uit de knoppen (die dan bijna op de kop staan). Dat is echt prutsen en daardoor in het begin ook vaak te laat geweest met het goed aangeven dat ik de rotonde wilde verlaten.
Maar zoals hierboven ook genoemd wordt: gewenning. Dat is ook echt zo. Ik weet nu precies bij een rotonde waar de juiste knop zit (degene die bij de licht-knop zit). Mijn vrouw gebruikte in het begin een ezelsbruggetje: 'light is right'.
Inmiddels volledig gewend en het rijdt ook rustiger (minder bewegingen nodig). Als ik nu in een auto met 'stalks' rijd ben ik ook weer even onwennig aan het zoeken. Dus het went wel echt.

Dit voor degenen die de keuze lastig vinden...
 
Maar wat is het probleem als je je handen gewoon altijd op kwart voor 3 aan het stuur houd? Alleen bij inparkeren heb je overpakken eventueel nodig. Rotondes zijn nu toch weer niet echt extreem scherp dat je op een rotonde moet overpakken. Kijk maar eens naar coureurs, die rijden alleen maar met de handen op kwart voor 3. Als je dat doet kan je duim van je linker hand altijd prima bij de knipperlichtknop.
 
  • Like
Reactions: Krisja
On the other hand, try to convince me (again, because you didn't) how a fixed SEXY button under the steering wheel can be more usable than a fixed TESLA button on the steering wheel.
I cannot do that.

As I said in my message already
... , but come to think of it, there is no better 'fixed' position close to your left hand that is also not far from the wheel.
This was in context of the S3XY button, so without the stalks, perhaps the best place is what Tesla chose for the highland.
 
  • Like
Reactions: Krisja