Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Jouw vragen hebben niets met het model te maken en zijn gelinkt aan de software.
Maar ik wil ze wel beantwoorden.
Audiogeluid staat standaard uit (ook bij de huidige3). Je moet het opzetten als je het wil.
Alle Tesla’s gebruiken dezelfde database voor de maximum toegelaten snelheid. Waarom denk je dat dit bij de Highland een andere zou zijn? En mocht het een andere en correctere zijn, waarom denk je dat de andere modellen die dan niet zouden gebruiken?
De database is niet altijd correct inderdaad.
De reden waarom ik deze vragen stel is omdat het heden Europees verplicht is om melding te maken als de maximale snelheid wordt overschreden voor alle nieuw gehomologeerde wagens. Ik vermoed dat de Highland als nieuw zal worden aanzien. Uit sommige filmpjes blijkt immers al een 'speaker'-icoon te staan op het snelheidsbord. Dit laatste is in mijn M3 nog niet zo. Donderdag ga ik naar het Tesla event, maar ik had graag voordien al iemands bevindingen gehoord ;-)
Ik bedoel dus dit: Er is geen ontkomen aan: Europa verplicht (ergerlijke) snelheidswaarschuwing in nieuwe auto’s
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Phil V
Bij de Highland staat dit standaard aan (anders dus als bij de vorige Model 3) maar kun je meteen uit zetten door op dat speaker icoontje te klikken naast de aangegeven maximale snelheid. Volgens mij komt het daarna niet elke rit terug maar dat kan ik niet bevestigen. Daarvoor zullen we moeten wachten op reactie van iemand die zelf een Highland heeft.
 
Mooier is subjectief en vooral ingegeven door de herkenbaarheid. Onze hersenen koppelen daar zekerheid en rust aan (zoals in been there done that). Wat is er praktischer aan een audi?
Mooier is zeker subjectief, maar ik ben 5 jaar een Tesla gewend, dus zeker gewend aan het "opgeruimde" dashboard. Ik ben juist van mening dat Tesla-rijders (ben er zelf ook al 5 jaar eentje) lijden aan confirmation bias en de tekortkomingen van Tesla goedpraten.

Het interieur van een Audi A4 heeft mooiere materialen (IMHO) en heeft tenminste nog knopjes voor zaken die je veel gebruikt. In de Model S vond ik het minimalistische eigenlijk al net iets te ver doorgevoerd, maar in de Model 3 Highland is dat nog extremer gedaan. Natuurlijk valt er wel mee te leven, maar dit zijn praktische zaken die je dagelijks tegenkomt. Ik vind het jammer dat Tesla zo obsessief het gebruiksgemak om zeep helpt.

Draaiknoppen met een aluminium rand en daarbinnen een OLED schermpje dat de temperatuur aangeeft vind ik mooier en makkelijker werken dan een touchscreen. Daarbij heb ik graag een knop voor ontwaseming ipv dit ergens op het scherm achter een menu in te schakelen. Vooral als je ruiten beslaan wil je je ogen niet van de weg halen.

De "automatische" ruitenwissers van Tesla zijn al 5 jaar lang dramatisch slecht. Nu kon ik die bij de Model S nog eenvoudig handmatig bedienen, maar dat is bij de Model 3 weer wat omslachtiger. Ook de richtingaanwijzers van de Highland zijn gewoon onhandiger dan een stengel. Iedereen kan roepen wat die wil, maar het is gewoon een ordinaire maatregel om de auto goedkoper te maken.

Verder is een station gewoon een heel stuk praktischer dan een sedan. Helaas zijn stations een uitstervend soort en is er niet eens een EV in die carrosserievorm. Het is helaas allemaal MPV of SUV spul en laat dat nu net niet mijn smaak zijn.

Dat is waarom ik een Audi A4 praktischer en mooier vind, maar de kans is groot dat ik toch gewoon een Model 3 koop. Meer bang-for-the-buck en zekerder naar de toekomst toe. Die ongemakken leer je wel mee leven. Helaas zijn de meeste andere EV's allemaal SUV (of SUV-achtig) en dat vind ik niet mooi. Als EV is Tesla onverslaanbaar (ondanks bepaalde ongemakken).
 
De reden waarom ik deze vragen stel is omdat het heden Europees verplicht is om melding te maken als de maximale snelheid wordt overschreden voor alle nieuw gehomologeerde wagens. Ik vermoed dat de Highland als nieuw zal worden aanzien. Uit sommige filmpjes blijkt immers al een 'speaker'-icoon te staan op het snelheidsbord. Dit laatste is in mijn M3 nog niet zo. Donderdag ga ik naar het Tesla event, maar ik had graag voordien al iemands bevindingen gehoord ;-)
Ik bedoel dus dit: Er is geen ontkomen aan: Europa verplicht (ergerlijke) snelheidswaarschuwing in nieuwe auto’s

Ik heb blijkbaar onder een steen gelegen. Het is het eerste dat ik hierover lees.
Als de snelheidlimiet klopt, vind ik het een goeie zaak eigenlijk, maar die klopt nu vaak niet.
Als het in de highland zou moeten dan is dat de snelste manier om Tesla een betere limietendatabase te laten gebruiken.
Er zullen snel veel klachten komen.
 
heeft mooiere materialen
Mooier uitziende materialen. Is gewoon ook plastic meestal
Draaiknoppen met een aluminium rand en daarbinnen een OLED schermpje dat de temperatuur aangeeft
Zijn gewoon duur. Als je 20-30k meer wil uitgeven. Tesla is gemaakt om de transitie te bevorderen. Zelfs nu nog wordt geklaagd dat een EV te duur is.
Daarbij heb ik graag een knop voor ontwaseming
Gaat nu automatisch.
De "automatische" ruitenwissers van Tesla zijn al 5 jaar lang dramatisch slecht.
Blijkt inderdaad een punt bij sommigen. Ik heb geen problemen. Hier is Tesla blijkbaar te snel geweest.
Verder is een station gewoon een heel stuk praktischer dan een sedan.
Dan ga je voor een MY toch. Nog praktischer dan een station. En als hij niet voldoet is er de trekhaak.

Beetje kort door de bocht geantwoord, ik weet het, maar met dank zij de compromissen staat Tesla waar het nu staat.

Vroeger wou men in automotive alles perfect en zei men: “Good enough is the enemy of perfect”.
Ik zou dat willen omdraaien. Perfect is te duur als good enough, good enough is.
Tenzij je exclusiviteit wil.
 
  • Love
Reactions: Dikkie Dik
Helaas zijn stations een uitstervend soort en is er niet eens een EV in die carrosserievorm.

IMG_2249.jpeg

IMG_2248.jpeg
IMG_2247.jpeg


 
Last edited:
Mooier is zeker subjectief, maar ik ben 5 jaar een Tesla gewend, dus zeker gewend aan het "opgeruimde" dashboard. Ik ben juist van mening dat Tesla-rijders (ben er zelf ook al 5 jaar eentje) lijden aan confirmation bias en de tekortkomingen van Tesla goedpraten.

Het interieur van een Audi A4 heeft mooiere materialen (IMHO) en heeft tenminste nog knopjes voor zaken die je veel gebruikt. In de Model S vond ik het minimalistische eigenlijk al net iets te ver doorgevoerd, maar in de Model 3 Highland is dat nog extremer gedaan. Natuurlijk valt er wel mee te leven, maar dit zijn praktische zaken die je dagelijks tegenkomt. Ik vind het jammer dat Tesla zo obsessief het gebruiksgemak om zeep helpt.

Draaiknoppen met een aluminium rand en daarbinnen een OLED schermpje dat de temperatuur aangeeft vind ik mooier en makkelijker werken dan een touchscreen. Daarbij heb ik graag een knop voor ontwaseming ipv dit ergens op het scherm achter een menu in te schakelen. Vooral als je ruiten beslaan wil je je ogen niet van de weg halen.

De "automatische" ruitenwissers van Tesla zijn al 5 jaar lang dramatisch slecht. Nu kon ik die bij de Model S nog eenvoudig handmatig bedienen, maar dat is bij de Model 3 weer wat omslachtiger. Ook de richtingaanwijzers van de Highland zijn gewoon onhandiger dan een stengel. Iedereen kan roepen wat die wil, maar het is gewoon een ordinaire maatregel om de auto goedkoper te maken.

Verder is een station gewoon een heel stuk praktischer dan een sedan. Helaas zijn stations een uitstervend soort en is er niet eens een EV in die carrosserievorm. Het is helaas allemaal MPV of SUV spul en laat dat nu net niet mijn smaak zijn.

Dat is waarom ik een Audi A4 praktischer en mooier vind, maar de kans is groot dat ik toch gewoon een Model 3 koop. Meer bang-for-the-buck en zekerder naar de toekomst toe. Die ongemakken leer je wel mee leven. Helaas zijn de meeste andere EV's allemaal SUV (of SUV-achtig) en dat vind ik niet mooi. Als EV is Tesla onverslaanbaar (ondanks bepaalde ongemakken).
Nog even wachten, en de A6 Etron zal al je wensen vervullen (tegen een 1.5x prijs, voor iets minder range & performance maar met een veel hogere afwerking).
 
Mooier uitziende materialen. Is gewoon ook plastic meestal
Ja, alles is kunststof tegenwoordig. Maar er zit wel een verschil in wat zachter aanvoelend plastic dan keihard Japans plastic uit de jaren 90 (alhoewel dat laatste wel onverwoestbaar is). Zelfs de stoelen in een Tesla zijn van kunststof en dat ziet er toch uit als leer en blijft prima heel. Dat was iets waar ik bij aanschaf sceptisch over was, maar die stoelen zien er beter uit dan de leren stoel uit mijn andere auto.
Zijn gewoon duur. Als je 20-30k meer wil uitgeven. Tesla is gemaakt om de transitie te bevorderen. Zelfs nu nog wordt geklaagd dat een EV te duur is.
Die klacht dat EV's te duur zijn vind ik onzin. Mensen klagen dat ze geen nieuwe Model 3 kunnen betalen, terwijl ze ook geen nieuwe VW Golf kunnen betalen. Nu het electrisch is moet het nieuw ineens voor iedereen betaalbaar zijn. Nieuwe auto's zijn altijd duur geweest en dat zal ook zo blijven. Er wordt geklaagd dat een Model 3 begint bij €43.000 en een VW Golf (automaat) heeft een basisprijs van €40.000. Die Golf is trager, duurder in onderhoud en is bijzonder karig qua opties.
Gaat nu automatisch.
Ik heb geen ervaring met de automatische ontwaseming, maar de automatische functies van Tesla hebben mij tot nu toe nog niet echt kunnen overtuigen.
Blijkt inderdaad een punt bij sommigen. Ik heb geen problemen. Hier is Tesla blijkbaar te snel geweest.
De enige die geen probleem hebben met de automatische ruitenwissers van Tesla zijn mensen die nooit een goed werkend systeem hebben gehad en/of mensen die het op handmatig hebben gezet. Die obsessie voor vision-based werkt ook hier niet goed, terwijl er een goedkope en goed werkende implementatie bestaat (IR-sensor). Tesla probeert het al 5 jaar goed te krijgen (zo lang heb ik mijn Tesla Model S) en in die 5 jaar heeft het nooit zo goed gewerkt als in een 10-jaar oude auto met ouderwetse regensensor.
Dan ga je voor een MY toch. Nog praktischer dan een station. En als hij niet voldoet is er de trekhaak.
Nog subjectiever, maar een Model Y vind ik echt niet mooi. Maar het is inderdaad een bijzonder praktische auto voor (relatief) weinig geld. Een Model Y met SEPP-subsidie is eigenlijk een no-brainer als je met je verstand een auto koopt. Zoals ik eerder schreef is de station carrosserievorm een uitstervend iets en dat is jammer als je niet zo'n behoefte hebt aan MPV/SUVs.
Beetje kort door de bocht geantwoord, ik weet het, maar met dank zij de compromissen staat Tesla waar het nu staat.
Ik heb 5 jaar met -meestal- veel plezier in de Model S gereden en ben ook best fan van Tesla. Ik snap alleen niet de obsessie om alles zo in het extreme door te voeren. Daarbij zitten er ook enkele features in een Tesla die de auto ook duurder maken, terwijl die auto denk ik net zo goed zou verkopen zonder. Voorbeeld is stoelkoeling, automatische achterklep, scherm achterin, ... Stuk voor stuk mooie features, maar als je een auto bereikbaarder wil maken, dan zijn dat de features die ik het eerste weg zou laten.
Vroeger wou men in automotive alles perfect en zei men: “Good enough is the enemy of perfect”. Ik zou dat willen omdraaien. Perfect is te duur als good enough, good enough is. Tenzij je exclusiviteit wil.
Dat is wel een mooie inderdaad. Tesla is de enige is die het EV-concept begrijpt en een auto aflevert met een goede efficiency en goede software. De "premium" versie van de Model 3 is denk ik de BMW i4 en daar betaal je inderdaad €20.000 meer voor. Ik ben denk ik teveel Hollander. Wil voor een dubbeltje, eerste rang zitten. ;-)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nog niet eens zo'n heel verkeerde wagen om te zien, maar een dramatische efficiency. Dit zijn de WLTP cijfers:
  1. Kia ET5 touring (long range): 100kWh / 560km
  2. Tesla Model 3 (long range): 75kWh / 629km
De ET5 touring heeft dus een 33% grotere accu en nog geen 90% van het bereik van de Model 3. De basisprijs is zonder accu, dus je mag er ook nog een €21.000 bij optellen en dan komt de prijs al uit op €72.900 en dat is niet competitief (batterij huren kan ook voor €3.500 per jaar). Daarbij rij je in een auto met een dashboard dat niet veel luxer is dan een Model 3. Daarbij ook nog twee Chinese oogjes die alles wat je doet doorbrieft aan Xi Jinping ;)
De MG5…
Dat vind ik helemaal niet zo'n heel verkeerde propositie, maar ook hier missen weer triviale zaken zoals een frunk en is ook de kofferbak relatief klein (voor een station). De range van deze auto's is echter aan de lage kant en ook het "snelladen" is niet van deze tijd (nog geen 90kW). Als je kijkt in het segment van de Model 3, dan denk ik dat je de MG5 niet op je shortlist hebt staan.
Nog even wachten, en de A6 Etron zal al je wensen vervullen (tegen een 1.5x prijs, voor iets minder range & performance maar met een veel hogere afwerking).
Ik vind het vreemd dat Audi de A4 niet een vervolg geeft. Dat was toch altijd een bijzonder populaire auto. Een half jaar geleden is aangegeven dat de A4 en A6 zullen worden hernoemd naar A5 en A7 (en waarschijnlijk dus ook weer in prijs een stukje omhoog gaan). De even nummers zullen de electrische versies worden, dus een A6 zal inderdaad electrisch zijn. Een A6 zie ik meer in het segment van de Model S en van een electrische A4 heb ik nog niets vernomen. De focus ligt toch vooral op de Q-serie lijkt het. Overigens vond ik het interieur van een Q4 etron ook goedkoop ogen t.o.v. een A4. Maar het publiek wil blijkbaar SUVs, dus daarom worden ze gemaakt.
 
Last edited:
Iemand hier die al met een M3 Highland rijdt die al iets meer kan vertellen over het audiogeluid als je boven de toegelaten snelheid begint te rijden? Vraag is eigenlijk: Irritant? Moet je het bij elke rit afzetten of kan je dit ook nog permanent uitschakelen? Is de toegelaten snelheid nog steeds niet altijd correct zoals bij de huidige M3?
In de software heb een "Joe modus". Heb je die al geactiveerd?

 
Mooier is zeker subjectief, maar ik ben 5 jaar een Tesla gewend, dus zeker gewend aan het "opgeruimde" dashboard. Ik ben juist van mening dat Tesla-rijders (ben er zelf ook al 5 jaar eentje) lijden aan confirmation bias en de tekortkomingen van Tesla goedpraten.

Het interieur van een Audi A4 heeft mooiere materialen (IMHO) en heeft tenminste nog knopjes voor zaken die je veel gebruikt. In de Model S vond ik het minimalistische eigenlijk al net iets te ver doorgevoerd, maar in de Model 3 Highland is dat nog extremer gedaan. Natuurlijk valt er wel mee te leven, maar dit zijn praktische zaken die je dagelijks tegenkomt. Ik vind het jammer dat Tesla zo obsessief het gebruiksgemak om zeep helpt.

Draaiknoppen met een aluminium rand en daarbinnen een OLED schermpje dat de temperatuur aangeeft vind ik mooier en makkelijker werken dan een touchscreen. Daarbij heb ik graag een knop voor ontwaseming ipv dit ergens op het scherm achter een menu in te schakelen. Vooral als je ruiten beslaan wil je je ogen niet van de weg halen.

De "automatische" ruitenwissers van Tesla zijn al 5 jaar lang dramatisch slecht. Nu kon ik die bij de Model S nog eenvoudig handmatig bedienen, maar dat is bij de Model 3 weer wat omslachtiger. Ook de richtingaanwijzers van de Highland zijn gewoon onhandiger dan een stengel. Iedereen kan roepen wat die wil, maar het is gewoon een ordinaire maatregel om de auto goedkoper te maken.

Verder is een station gewoon een heel stuk praktischer dan een sedan. Helaas zijn stations een uitstervend soort en is er niet eens een EV in die carrosserievorm. Het is helaas allemaal MPV of SUV spul en laat dat nu net niet mijn smaak zijn.

Dat is waarom ik een Audi A4 praktischer en mooier vind, maar de kans is groot dat ik toch gewoon een Model 3 koop. Meer bang-for-the-buck en zekerder naar de toekomst toe. Die ongemakken leer je wel mee leven. Helaas zijn de meeste andere EV's allemaal SUV (of SUV-achtig) en dat vind ik niet mooi. Als EV is Tesla onverslaanbaar (ondanks bepaalde ongemakken).
Ik ben het zeker met een aantal zaken eens; ruitenwissers zijn dramatisch slecht. Auto highbeam valt inmiddels mee te leven
Stengels achter het stuur weghalen lijkt mij zeer onpraktisch(zeker bij wat vaker steken tijdens parkeren). Misgrijpen bij richting aangeven..
Gemis van verder wat handige knoppen heb ik ook soms. Knopje voor ontgrendelen laadpoort, knopje ontwaseming, ventilatiesnelheid even wat plussen of minnen, is al rijdend tikkend op het scherm niet heel ideaal(ik weet het kan via het li knopje aan het stuur.
Ik mis de instelbare regeneratie(als ik mensen laat rijden die niet zo handig zijn met one pedal systeem geeft dat een zeer onrustige rit.
Al gekeken bij de S3XY knob? Dit lijkt mij voor jouw wensen een uitkomst. Check de video bij dit produkt wat begin volgend jaar leverbaar wordt(is anders dan die losse knopjes)
Verder merk ik dat ik de MYP echt steeds mooier begin te vinden. Waarschijnlijk ben ik ook lichtelijk cognitief dissonant( heb vroeger auto’s gereden die de schoonheidscheck veel beter doorkwamen). Vind hem ook heerlijk rijden en veel, veel beter inelkaar gezet dan mijn M3. Daarnaast is de MY zeer praktisch en mijn echtgenote wil er eindelijk in rijden!(niet in mijn M3 en andere lage auto’s(ze is niet zo groot dus dat snap ik wel)
Heb even gewacht op de Highland, maar behalve de geventileerde stoelen kon deze mij niet zo bekoren en vind het gemis van de stengels ronduit te groot. Moet zeggen als je vrijwel uitsluitend snelweg kilometers maakt is het wellicht te doen Omdat je het simpeleweg niet veel nodig hebt.
Die pornolichtbalk heb ik al eens gehad in een mini. Na instelling in een acceptabele kleur nooit meer aangezeten.
Dus wordt ie lelijk/praktisch of iets minder lelijk/onpraktisch??
95% van de nederlanders woont in een lelijk huis, maar praktisch en dichtbij: OV/uitvalswegen/scholen/werk of andere voorzieningen.
Geen haan die hier over kraait…

dat goed praten komt mogelijk ook door het nimmer aflatend gezeik wat ik de afgelopen jaren ongevraagd over tesla over mij heen heb gekregen.
Vandaag nog: elke 250-350 km stoppen? Ik wil een auto die 1200 km in een keer kan: ik rijd altijd onafgebroken het liefst 10 uur achterelkaar.
Ik ga er nooit meer tegenin. zeg slechts, “ dan is een tesla idd niets voor jou, maar elke andere EV ook. Ik zou in jouw geval lekker benzine blijven rijden”
 
Last edited:
Die S3XY knob kende ik nog niet, maar dat ziet er best fraai uit en lijkt me inderdaad best praktisch (als het vlot en altijd werkt). Het geeft ook wel aan dat er behoefte is aan meer knoppen, maar Elon Musk lijkt me niet iemand die zijn principes laat varen. Als zo'n club het voor ruim €300 kan leveren, dan zou standaard inbouwen nog niet eens de helft mogen kosten (inclusief een ruime marge). Benieuwd hoe je de kabels weg kan werken. Als dat allemaal netjes is, dan zou ik het best een mooie feature vinden.

Ik vind TeslaMate overigens ook een geweldige feature. Je hebt gewoon alle informatie van je auto en ik had het eigenlijk wel wat voor Tesla gevonden dat ze zoiets op abonnementsbasis aan hun gebruikers zouden aanbieden. Uiteindelijk doe je niets met die statistieken, maar toch vond ik het leuk.
 
De enige die geen probleem hebben met de automatische ruitenwissers van Tesla zijn mensen die nooit een goed werkend systeem hebben gehad en/of mensen die het op handmatig hebben gezet.
Dat wil ik tegenspreken. Ik heb al zeker 20 jaar automatische ruitenwissers, waaronder ook Mercedes C en E en verder Tesla MS met regensensor (AP1).
Met mijn vision only MS loopt het goed. Ze wissen nooit onnodig, heel soms, bij miezer iets later dan ik zou doen, maar dat is met een druk op de knop opgelost. Bij mijn wagens et sensor gebeurde dit ook wel eens. Hoewel, als ik nog even wacht komt het nog goed alvorens er onvoldoende zicht is. Wij willen wissen als er druppels op de ruit zijn. Tesla wist als het zicht onvoldoende is.
Ik rij 95% van de tijd
Nog subjectiever, maar een Model Y vind ik echt niet mooi.
Ik ook niet. Maar voor gebruiksvoorwerpen geldt voor mij: “Function over beauty”.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Hoe zit het met de parkeersensoren? Ik heb begrepen dat die tegenwoordig Vision gebaseerd is? Met de ruitenwissers heeft het een poosje geduurd voordat Vision eindelijk net zo goed als werkte als een ouderwetse sensor.
De ruitenwissers via vision werken nog steeds niet goed (op een 2023 Y en 3) wat mij betreft. Vision gebaseerd parkeersensoren werken niet goed en zullen denk ik nooit goed werken. De camera's hebben onvoldoende zicht over wat er "voor de bumpers" gebeurd. Dan kan je software nog zo slim zijn. Zie het -zonder additionele hardware- niet meer goed komen.
 
  • Like
Reactions: rmaz