Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Nu 3 weken de M3H stealth grey SR in bezit en 1000km gereden. Prima wagen, paar opmerkingen na een 2019 M3 hw3 gereden te hebben.

Autowiper / automatische ruitenwisser functie is waardeloos. Veel slechter dan op mn 2019 hw3. Zal misschien een HW4 issue zijn. Zit op 2023.31.600. Anderen ook last van?

Dankzij regelgeving (zucht.. why?!) moet je gelijk na het starten met rijden de snelheidswaarschuwingssignalering uitzetten. Dus weer klikken op het speakericoontje op het snelheidsbord op je scherm. Dit elke nieuwe rit opnieuw.

Vind richtingaangeven zonder stalks nu prima behalve op rotondes.

Geluid is ook met 9 speakers prima. Lijkt zelfs of er een sub in zit met bass (is niet zo).

Auto is zo stil/ goed geisoleerd je hoort bijna je eigen toeter niet.

Range is echt goed tov 2019 m3. Combinatie van warmtepomp, 100% laden dankzij lfp accu, en iets groter pakket denk ik.
Superchargen is nog 170kw max

Ambient light is geweldig.
 
Nu 3 weken de M3H stealth grey SR in bezit en 1000km gereden. Prima wagen, paar opmerkingen na een 2019 M3 hw3 gereden te hebben.

Autowiper / automatische ruitenwisser functie is waardeloos. Veel slechter dan op mn 2019 hw3. Zal misschien een HW4 issue zijn. Zit op 2023.31.600. Anderen ook last van?

Dankzij regelgeving (zucht.. why?!) moet je gelijk na het starten met rijden de snelheidswaarschuwingssignalering uitzetten. Dus weer klikken op het speakericoontje op het snelheidsbord op je scherm. Dit elke nieuwe rit opnieuw.

Vind richtingaangeven zonder stalks nu prima behalve op rotondes.

Geluid is ook met 9 speakers prima. Lijkt zelfs of er een sub in zit met bass (is niet zo).

Auto is zo stil/ goed geisoleerd je hoort bijna je eigen toeter niet.

Range is echt goed tov 2019 m3. Combinatie van warmtepomp, 100% laden dankzij lfp accu, en iets groter pakket denk ik.
Superchargen is nog 170kw max

Ambient light is geweldig.
Mooi zo, PS: je toeter kan je niet horen => er zit geen in. Er wordt een 'simulatie' gedaan via de externe speaker waardoor het geluid sowieso al helemaal voorraan zit en dus 'zachter' binnenin overkomt. Uiteraard zal de isolatie ook wel bijdragen aan de ervaring die je hebt.
 
Heeft iemand een idee waarvoor deze "haken" in de voorportieren zijn?

DJ
IMG_8770 deur-M3HL.jpg
IMG_8771 deur-M3HL.jpg
 
Last edited:
Op zich heeft @Phil V wel een punt. Het is niet voor niets dat de regelgeving fabrikanten verplicht om steeds meer rijhulpsystemen te implementeren en daar is de snelheidswaarschuwing er één van. Het is de keuze van de berijder om een waarschuwing te krijgen…
Ik vind het volslagen belachelijke betutteling. Maar laten we het ontopic houden. Voor mij iig een reden om niet voor een nieuwe auto/tesla te gaan met deze EU alerts. Ik vond het behoorlijk irritant tijdens de proefrit.
 
Ik vind het volslagen belachelijke betutteling.

Maar het zijn wel die mensen die een Waze, Coyote of andere verklikker opstarten alvorens de wagen te starten.

Voor mij iig een reden om niet voor een nieuwe auto/tesla te gaan met deze EU alerts. Ik vond het behoorlijk irritant tijdens de proefrit.

Dan hoop ik dat je al wat op leeftijd bent of het wordt nog heel lang fietsen voor jou...
 
Of het nu terecht is of niet, betutteling of niet, mijn stelling was dat als je niet te snel rijdt, je geen alarmen hoort. Daar is volgens mij niets tegenin te brengen. Zeker geen disagree. Niet dat ik er mee in zit hoor. Ik durf wel eens hier en dan komt er af en toe een disagree, maar ik hou wel van een goeie discussie. Soms leer ik dan bij en soms verander ik zelfs van mening. Maar vooral wil ik begrijpen wat mensen bezielt.
 
Om dan toch maar eens uit te dagen. Rond 2007 werden er massaal flitscamera’s bijgeplaatst, samen met veel sensibilisering. De impact op het aantal doden was enorm. Ik vond enkel cijfers die teruggaan tot 2008 nu 40% minder), maar ik herinner mij dat op maandag de krant opende met het aantal ‘weekenddoden’. 12-16 was geen uitzondering (België). Nu kunnen ze elke dode een eigen individueel artikel geven.
Ik reed toen ook altijd te snel. Met het idee, ik kan goed rijden, mij overkomt niets.
Toen ik de positieve impact van meer controle zag, heb ik beslist om nooit meer te snel te tijden. Het moet maar 1 dode minder zijn als we ons allemaal aan de regels houden, het zal je kind maar zijn.
Mijn kinderen heb ik leren rijden met de boodschap dat ze zich best aan de regels houden, niet voor mij, niet om boetes te voorkomen, zelfs niet voor een mogelijks slachtoffer, maar voor zichzelf. Je zal jezelf ook maar iets te verwijten hebben als het ergste gebeurt. Dan is je eigen leven ook kapot.
 
Binnen de bebouwde kom helemaal mee eens. Buiten de bebouwde kom zie ik er minder een probleem in en is het vaak ook niet de snelheid die tot ongelukken leidt. Als je zeg max 10 of 20 km te hard rijdt ga je echt niet veel meer gevaar veroorzaken. Kijk eens naar Duitsland waar er op veel stukken geen snelheidslimiet is, en waar er gemiddeld juist minder doden in het verkeer zijn dan hier in Nederland. Het is voor mij meer een gevaar wanneer er mensen gewoon op de snelheidslimiet rijden maar totaal afgeleid zijn omdat ze met hun telefoon of andere dingen bezig zijn, daar komen juist de meeste slachtoffers van. Of de idioten die 40-50 te hard rijden of zelfs harder, en dan vooral in de bebouwde kom. Maar buiten de bebouwde kom constant zo'n irritant geluid als je ook maar 5 km te hard rijdt dat niet permanent uit te schakelen is? Dat vind ik ook gewoon totale onzin. Dat ze vanuit Brussel maar eens dingen gaan bedenken die ook echt nuttig zijn voor de verkeersveiligheid en niet voor nog meer afleiding in de auto zorgen. Nu gaan er veel mensen tijdens het rijden op zo'n piepklein icoontje drukken om het geluid van deze meldingen uit te schakelen bij elke rit, is toch steeds weer een moment dat je even totaal niet op de weg let. Tuurlijk zou je het dan maar even moeten uitschakelen voordat je gaat rijden maar dit gaat in de praktijk natuurlijk toch regelmatig tijdens het rijden gebeuren. Ik ben er geen voorstander van in ieder geval.
 
Bij mij staat hij ingesteld op +5km/u, nog nooit een bekeuring voor gehad en het staat hier vol trajectcontroles.
Maar ik zou perfect kunnen leven met de maximum toegelaten snelheid.
Tegenwoordig is het zo druk op de baan dat er niets meer aan is om snel te rijden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
  • Like
Reactions: job-lek
Niet volgens de statistieken


View attachment 991957


Noorwegen met zijn max snelheid van 80 is het veiligst. De kans om een klapper te overleven is bij een lagere vmax ook veel groter natuurlijk.

Per gereden km zijn de statistieken weer anders en is Duitsland toch echt 'veiliger'. Maar dan nog, in de statistieken die jij laat zien vind ik het verschil nu ook niet bepaald groot. Groter verschil zie ik met België terwijl daar toch ook langzamer gereden wordt dan in Duitsland. Vraag me ook wel eens af of er nu echt veel verschil is bij ons in NL met de tijd toen we wel nog 130 km/u mochten. Dat verschil zal waarschijnlijk ook wel klein zijn. Maar daar gaat het niet om, het gaat erom of dat geluid bij snelheidsovertreding nu echt zo noodzakelijk is. Naar mijn mening dus niet, en brengt het alleen maar meer ergernis en afleiding.

Bij mij staat hij ingesteld op +5km/u, nog nooit een bekeuring voor gehad en het staat hier vol trajectcontroles.
Maar ik zou perfect kunnen leven met de maximum toegelaten snelheid.
Tegenwoordig is het zo druk op de baan dat er niets meer aan is om snel te rijden.

In de bebouwde kom kan ik er zeker ook prima mee leven. Maar buiten de bebouwde kom dus minder, vooral vanaf het moment dat ze paar jaar terug de max snelheid op autowegen van 130 naar 100 hebben gebracht. Je hebt wel gelijk dat het vaak toch veel te druk is om harder te kunnen rijden. Maar als je dan toch eventjes kunt inhalen ofzo is het wel lekker om eventjes wat sneller te kunnen, of als er weinig tot geen ander verkeer op de weg is. Hoef dan niet meteen een melding met geluidssignaal te krijgen dat ik wat harder rij.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Stop jij 's nachts voor het rode licht als er geen verkeer is?
Gebruik jij richtingaanwijzers als er geen verkeer is?
Draag jij je gordel, ook al ben je die dag niet van plan om een boompje mee te nemen?
Doe jij je verlichting aan op een verlichte weg?
Dom dat mijn passagier geen Netflix kan kijken terwijl ik tegen 159km/u over de Belgische snelweg stuur (want vanaf 160km/u ben ik een idioot)...

Allemaal domme, idiote regeltjes. Gelukkig ben je maar pas een idioot als je slechts 40-50km te hard rijdt.

Dat bepaalde regeltjes "krap" zijn geef ik toe, en dat ze bepaalde groepen mensen kan irriteren begrijp ik ook. Maar iedereen weet ook dat zonder regeltjes het verkeer een nog grotere chaos is dan het soms al is.

Of je drukt op dat knopje voor je gaat rijden (net zoals vele gps systemen niet kunnen bedient worden tijdens het rijden) of je neemt vrede met nog een extra piepje. Kies je voor geen van beiden, dan rij je toch gewoon de Vmax.
 
Ik vind het volslagen belachelijke betutteling. Maar laten we het ontopic houden. Voor mij iig een reden om niet voor een nieuwe auto/tesla te gaan met deze EU alerts. Ik vond het behoorlijk irritant tijdens de proefrit.
Als je het betuttelend vind, kun je de hele (verkeers)wetgeving als betuttelend beschouwen. Wet en regelgeving is nu eenmaal nodig om te voorkomen dat iedereen zomaar wat doet en zijn eigen regels gaat bepalen. Er is nu eenmaal bepaald dat het piepje in alle nieuwe auto’s moet zitten, dus als je geen piepje wilt moet je accepteren dat dit ook in de nieuwe Tesla’s zit, en anders ben je verplicht om tot in lengte van dagen een oude auto te rijden.
 
Het concept van de snelheidswaarschuwingen vindt ik op zich niet verkeerd. Al kan je de bedenking maken of er standaard geen 'kleine' marge moet genomen worden en niet van de eerst km/u als je er over gaat. Verder is de database die Tesla gebruikt met de snelheidsinfo ook op veel plaatsen niet correct wat het hinderlijk maakt. idem voor gebruik AP. Want ook al leest hij af en toe de borden aan de zijkant van de weg. tot op heden heb ik nog nergens gelezen dat hij hier ook effectief rekening mee houdt, maar kan het ook gemist hebben.