Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Project Highland (Model 3 redesign)

This site may earn commission on affiliate links.
Stuur rechtzetten heb ik ook al vaker gehad. Geen zorgen, afstellen gebeurd in het onderstel en heeft geen impact op dashboard. Echter ik ben de laatste 2x terug geweest. Sommige monteurs zien het verschil tussen recht en schreef. 1e keer niets gedaan, 2e keer nog steeds niet 100% recht, heb ik maar zo gelaten. Beide keren garantie, dus geen kosten (wat ook logisch is).
Thanks! Het dasboard ging meer om the hvac melding.

Maar deze zit niet in het dashboard maar het is de actuator van de achterpassagier rechts. Dus in het middenconsole.

Ze hebben na mn berichtje hem zelf in de service melding erbij gezet dat de right rear vent een fout geeft.

Dus de tip van @wooter was wel goed, maar eerst een berichtje sturen was beter en ik kan dus nog steeds morgen terecht. :)
 
Heeft iemand eigen winterbanden op een oude Model 3 gehad en nu een Highland?

Heb nog een set 18” Aero winterbanden bij Euromaster maar hoor hier tegenstrijdige verhalen over. Officieel passen ze niet ivm andere steek (wel allebei 18”), maar heb me door iemand laten vertellen dat ze eigenlijk wel passen maar officieel net buiten de marge vallen.

Ga dinsdag bij Euromaster langs met m’n Highland om te passen. Iemand ervaring..?
Ik ben ook wel benieuwd. Volgens mij zijn wel de TPMS sensoren veranderd van 433mhz radiosensoren naar bluetooth sensoren. Dus dat moet in ieder geval aangepast worden ben ik bang. Ik hoop dat de dakdragers gewoon passen :eek:
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
Ik ben ook wel benieuwd. Volgens mij zijn wel de TPMS sensoren veranderd van 433mhz radiosensoren naar bluetooth sensoren. Dus dat moet in ieder geval aangepast worden ben ik bang. Ik hoop dat de dakdragers gewoon passen :eek:
Ik weet waarschijnlijk na morgen (na bezoekje bij Euromaster) meer..

Maar goede aanvullende info mbt de TPMS sensoren, extra aandachtspuntje.
 
Net een proefrit gemaakt met de RWD. Fijne auto, mooie stap ten opzichte van mijn huidige 2019 LR.
Recent heb ik ook in een nieuwe Model Y gereden, en vergeken daarmee vind ik de verschillen in kwaliteitsbeleving en rijgeluidn ten opzichte van de highland minimaal.

Gedoe over missen van stalks en dergelijke echt gezwets, ben je binnen 10 minuten aan gewend.

Minder vermogen wennen maar overkomelijk. Bereik gevoelsmatig onderaan de streep vergelijkbaar. Je moet wel heel graag stoplichtsprintjes willen doen of 4wd willen om het prijsverschil te rationaliseren.

Voor mij dus definitief een RWD.
 
Ik ben nu een week in het bezit van de model 3 highland. De auto rijdt strakker dan de MY maar dat kan ook niet anders met het lagere zwaartepunt.
De rest van de functies zoals schakelen op het scherm en de knipperlichten bedienen went toch wel redelijks snel.
Ik ben alleen niet tevreden met het rijbereik. Met Photon wieldeksels moet een wltp bereik 554 km mogelijk zijn.
Als ik dit vergelijk met mijn MY LR uit maart 2023 heb ik na het laden tot 100% een bereik van 510 km.
Dit haal je nooit in de praktijk, dat weet ik ook wel.
Als ik nu mijn M3 Highland aan de lader zet tot 100% heb ik maar een bereik van 412 km. Dan kom ik ong 140km tekort op de wltp waarde.
Het verbruik overnacht is belachelijk hoog. Ik verlies per nacht 8 tot 10% aan lading. Sentry staat wel aan, maar cabine verwarming staat uit.
En dan neemt sentry ong 5 filmpjes van 5 min op.
Op mijn MY staat sentry ook aan en daar verlies ik per nacht maar 2 tot 3% aan lading.
Mijn idee is dat er iets niet klopt. Of in de software of de accu is niet oke.
Iemand al dezelfde ervaring hiermee in de nieuwe M3 RWD?
 
Het verbruik overnacht is belachelijk hoog. Ik verlies per nacht 8 tot 10% aan lading. Sentry staat wel aan, maar cabine verwarming staat uit.
En dan neemt sentry ong 5 filmpjes van 5 min op.
Op mijn MY staat sentry ook aan en daar verlies ik per nacht maar 2 tot 3% aan lading.
Je moet je sentry instellingen eens vergelijken. 8 à 10% is normaal en is onafhankelijk van het aantal opnames. Als Sentry op staat via cameradetectie, staan de camera’s en de MCU 100% van de tijd op. Alleen slaat hij enkel iets op in het geheugen als hij iets ziet. Dat opslaan kost geen extra verbruik. Het is het aanstaan van de camera’s en de MCU dat voor verbruik zorgt.

Dat het bij je MY maar 2-3 % is, betekent wellicht dat de camera’s en MCU enkel opstarten zijn als de sensoren iets detecteren (alarmsensoren). Je kan dit instellen in het beveiligingsmenu. Dit is veel zuiniger, maar je riskeert dat als er iemand je auto licht beschadigt, dat er niets gefilmd wordt omdat de sensoren niets merken. Met de camera’ wordt er opgeslagen als er iemand dichtbij in beeld komt (optische detectie).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je moet je sentry instellingen eens vergelijken. 8 à 10% is normaal en is onafhankelijk van het aantal opnames. Als Sentry op staat via cameradetectie, staan de camera’s en de MCU 100% van de tijd op. Alleen slaat hij enkel iets op in het geheugen als hij iets ziet. Dat opslaan kost geen extra verbruik. Het is het aanstaan van de camera’s en de MCU dat voor verbruik zorgt.

Dat het bij je MY maar 2-3 % is, betekent wellicht dat de camera’s en MCU enkel opstarten zijn als de sensoren iets detecteren (alarmsensoren). Je kan dit instellen in het beveiligingsmenu. Dit is veel zuiniger, maar je riskeert dat als er iemand je auto licht beschadigt, dat er niets gefilmd wordt omdat de sensoren niets merken. Met de camera’ wordt er opgeslagen als er iemand dichtbij in beeld komt (optische detectie).
Ik heb alles gecontroleerd en het staat echt hetzelfde als in mijn MY. Ik heb een verschil aan vermogens verlies van 5 tot 7% over een nacht heen tov van de MY. Als 10% verlies normaal is, betekent het dat in 10 nachten de accu leeg staat. Lekker als je 14 dgn op vakantie bent. Zet je alarm maar niet aan want anders is je accu leeg. Dat gaat er bij mij echt niet in. In mijn MY staat het gewoon allemaal aan, alarm en camera’s en dat is echt maar 2 tot 3%.

Wltp moet de nieuwe 3 volgens de site met de 18 inch photon 544 km rijden. 100% laden is goed voor 415 en uiteindelijk 300 km gereden.
Als ik naar mijn MY kijk die had wltp 533 dat is nu door degradatie nog 510km. Bij een volle lading geeft hij dit wel gewoon aan. En bij een 80% lading terug rekenen naar 100% kom ik daar ook op uit. Ik kom naar mijn idee 100 km bereik tekort op de M3. De wltp waarde is niet voor niets. Dat het niet het reële bereik is dat snap ik ook. Maar ik mis nu van wltp naar echt bereik ong 244 km en dat is gewoon teveel naar mijn idee.
 
Bij mijn 2019 M3 LR is 3% normaal. Beeld kan vertekenen, na een koude nacht zakt het wat harder.
Dat lijkt mij ook een normaal verbruik en de nieuwe M3 moet 10% zuiniger zijn in verbruik dan de oude. En idd een koude nacht zal wat meer energie kosten. Maar met 10% verbruik vind ik wel erg veel van het goede en dan is het niet eens onder nul. Overigens staat cabin protection uit.
 
Geeft het energieoverzicht je nog info over waar de energie heen is gegaan tijdens parkeren? En je zou op de Engelstalige tak van het forum kunnen kijken of dit breder speelt.
Alarm kan overigens wel ‘gratis’ aan blijven, maar is dan zonder omgevingsbewaking/beeld. Mijn verzekering verplicht dit.
 
Dat is niet zo eenduidig te zeggen. De Model Y heeft een 14 speakersysteem (met een subwoofer) dat vergelijkbaar is met de vorige Model 3 long-range/performance. Er zit verschil tussen de standard and long range versies van de Model 3 m.b.t. audio. De standard-range heeft 9 speakers met 1 subwoofer en de long-range 17 speakers met 2 subwoofers. Ik heb enkel de standard-range gehoord en die vond ik al erg goed. dus daar zou ik de keuze niet van laten afhangen.

De Model 3 is een stukje stiller, zuiniger en heeft dus een betere range. Maar de Model Y is weer een stukje praktischer en een veel praktischere bagageruimte. Ik denk dat uiterlijk, range en praktische bruikbaarheid de doorslag zou moeten geven. De audio is in alle 3 de auto's prima.
 
Een groot voordeel van de Model 3 vind ik ook dat die een stuk zuiniger is dan de Model Y. Daar lees je niet veel over, maar een Model 3 is toch ruim 10% zuiniger (en dus meer range) dan een Model Y. Ik verwacht overigens niet dat de Juniper voor september 2024 aangekondigd wordt voor Europa, want ze moeten de fabriek er voor aanpassen. Dat gebeurd meestal tijdens de vakantie en daarna moet er ook nog wat geproduceerd worden. Ik zou heel erg verbaasd zijn als we een nieuwe Model Y hier voor oktober geleverd zien worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek