TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Reserve km's na 0 stand gewijzigd

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by bartdv, Feb 3, 2016.

Tags:
  1. bartdv

    bartdv Member

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    33
    Location:
    Heist-Op-Den-Berg, BELGIUM
    Hebben Julie hier ervaring mee. Krijg tegenstrijdige antwoorden bij tesla. (Uk vs ,Bel)
    Blijkbaar was er een kleine reserve van een 20 km voorzien. Sinds 7.1 zou deze reserve volledig weg zijn en 0 zou dus nu effectief 0 zijn. Dit zou eveneens verklaren waarom bij vele de range anders is na de update
     
  2. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,642
    Location:
    Eindhoven
    Ik heb op het forum in verschillende threads (ik ga ze nu niet opzoeken) hetzelfde gelezen inderdaad, maar ook verschillende verhalen van anderen gelezen die al stilstonden met nog enkele kilometers te gaan, terwijl anderen weer ruim over de 0 door konden rijden.
    Mijn conclusie: YMMV (your milage may vary).
     
  3. justroll

    justroll Member

    Joined:
    Feb 12, 2015
    Messages:
    269
    Location:
    Maaseik, Belgium
    range is hier niet gewijzigd; Bj0rn (teslabjorn) van NO, heeft ook al eens laten zien dat 0 .. echt 0 was, terwijl hij op andere momenten een 15 tal km onder 0 km kon gaan.
     
  4. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    508
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    Ik had laatst nog 2km resterend en kon nog rijden. Meer durfde ik echt niet.

    image.jpeg
     
  5. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Watje [emoji12]
     
  6. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Volgen uber-hacker wk057 is het rijden onder 0 simpelweg een calculatiefout van het range algoritme wat meestal (maar niet altijd) iets te conservatief rekent waardoor dus veel mensen wel eens hebben ervaren dat ze onder de nul kunnen rijden.
    Devies is dus: niet op vertrouwen dat je reserve hebt, nul is stop.
     
  7. Carl Leermakers

    Joined:
    Nov 24, 2013
    Messages:
    329
    Location:
    Brussels
    Koffer dicht doen bij het rijden. Beter voor aerodynamica. En ook, als zo héél erg steil bergafwaarts rijdt, "standard regen" opzetten :).

    Serieuzer: mij is het ooit (in 2014) gelukt om zo'n 8 km onder 0 te duiken, maar geen idee of dat vandaag nog kan. Prognose is mogelijk aangepast.

     
  8. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Inderdaad, het zou vrij idioot zijn van Tesla om die waardevolle range onder 0 te gaan verstoppen. Als je geluk hebt, zal de batterij nog wat capaciteit bevatten omdat het onderste limiet voltage nog niet is bereikt. Eens dat punt daar is, stopt het BMS het ontladen om de batterij te beschermen.

    Het is verstandig van Tesla om hier conservatief mee om te gaan gezien je er wel wil op kunnen rekenen dat je effectief tot 0 kan door gaan. Maar ook dat is een gevaarlijke piste omdat er een correlatie is tussen de capaciteit van een batterij en de temperatuur. Als je wagen stil staat bij een hele lage temperatuur en je hebt al een hele lage SoC (stel een range van 20 km), zou je wel eens tot de vaststelling kunnen komen dat je range 0 blijkt te zijn als je wil vertrekken.
     
  9. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Ik zou er maar van uit gaan dat 0 nu echt wel 0 is.
    Vorig jaar heb ik met die auto in een record test (waar ik 388 km uit een lading heb gehaald) nog 18 km onder 0 gereden.
    Maar met de 7.0 update was er plots een 30 km bij gekomen. Dus ga er nu maar van uit dat 0 echt wel 0 is.
     
  10. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Frank, weet jij nog hoeveel kWh je tijdens die test uit je 60 kWh batterij hebt kunnen halen?
     
  11. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    618
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Betere indicatie is om de energy app op het kleine scherm aan te zetten. Zodra de gele streepjes onder de 75kW zakken moet je oppassen, onder de 30kW is het snel afgelopen en is je marge echt op.
    Ik heb zelf al enkele (≤5km) onder 0 gereden, ook met 7.1, zonder grote zorgen.
     
  12. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,319
    Location:
    Den Haag
    Afgelopen weekend heb ik nog zo'n 8 km onder 0 gereden, maar het stippellijntje stond nog steeds bij 160 kW dus dacht dat ik nog wel veilig zat. Misschien toch maar niet meer doen dan...
     
  13. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,275
    Location:
    Third rock from the sun
    54,7 kWh en 388,7 km, ik had toevallig het plaatje ergens opgeslagen ;)
     
  14. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    TMC lid smac uit de UK heeft dezelfde CAN bus logger als ik aangeschaft en hij is gisteren zijn S60 beginnen uitmeten. Hij heeft hem ooit eens tot 56 kWh leeg kunnen rijden dus er zat misschien nog meer in voor Frank. :rolleyes:

    Volgens de Battery Energy Status message (ID 0x0382) op CAN 3 is de beschikbare capaciteit van zijn batterij 59.8 kWh met een energy (brick protection) buffer van 2.8 kWh.
     
  15. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    voor Bart nu, bedoel je
     
  16. LastNLSig

    LastNLSig Active Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    1,053
    Location:
    Netherlands
    ik bennog niet zwaar over 0 geweest. Feit is wel dat er vroeger na 0 'charge now' kwam en de teller nu gewoon op 0 blijft staan.

    zou me overigens zwaar verbazen als TESLA hier bewust iets gewijzigd zou hebben. Denk niet dat ze behoefte hebben aan mer flatbed/afsleep kosten.

    denk eerder dat het een gevolg kan zijn van de problemen met het verbruiksalgoritme
     
  17. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,469
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Mogelijk, maar mijn trip planner lijkt geen last te hebben van het haperende gereken...
     
  18. RudiDL

    RudiDL Member

    Joined:
    Sep 30, 2015
    Messages:
    104
    Location:
    Tielt-Winge, Belgium
    Sinds 7.1 heb ik 10km minder, het was 354, nu nog 344. En dat is dus tussen 2 laadbeurten, vorige 7.0, volgende 7.1. Ik ga er vanuit dat het algoritme is aangepast.

    Met mijn CAN monitor meet ik tevens het volgende:
    Nominal Full Pack: 75.8 kWh (25000km gereden P85D)
    Energy Buffer: 4.0 kWh
     
  19. Devils son

    Devils son Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    111
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Mij is het met 7.1 gelukt om nog 18 km door te rijden na 0 en dat zelfs meestentijds bergop. En nog een keer 15 km na 0 gewoon in NL (dus vlak).
     
  20. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,854
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Je durft, maar doet in ieder geval je forumnaam eer aan.
     

Share This Page