Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.48.xx

This site may earn commission on affiliate links.
... maar om de beste TACC ter wereld te maken, moet je de omgeving herkennen. En als je dat dan toch bezig bent, kan je voorbij TACC mikken.

De beste TACC die jij kent, is eentje die de meeste objecten negeert, en enkel rekening houdt met een duidelijk radar-signaal dat eveneens beweegt. Alle stilstaande objecten die de radar herkent, worden in klassieke TACC's genegeerd.

Laten we het bij de ene TACC houden die we allemaal kennen. Die is nu niet goed genoeg. Dat valt niet te ontkennen, toch? Tesla heeft 100% focus op FSD. Dat is hun visie en goed recht. Een auto zonder bestuurder heeft geen ‘last van’ spookremmen (een taxi chauffeur remt immers ook steeds onverwachts), daarom vindt Tesla spookremmen een non-issue. Wil je een goede TACC, dan kies je een ander merk.
Om dezelfde reden hebben ze (Elon Musk persoonlijk) ook way-points lang een non-issue gevonden. Daarin lijken ze nu bekeerd te zijn.
 
Er is een groot verschil tussen een visie (lange termijnplanning) en projectprioriteiten. De discussie over lean vs waterval is niet van toepassing, want beide kan gewoon nog.

Ze maken de bekende "features over quality" fout - dat overkomt de beste. :) Als ze nou zeiden "we willen de beste TACC van de wereld" en alle resources daar op zetten dan was het een jaar geleden al af.
Lean is ook waterval, maar dan kortere periodiciteit, dus bvb iedere 2 weken. Volgens mij is daarbij dan wel het idee dat je eerst een solide basis neerzet en daarop verder gaat ontwikkelen en niet dat je allerlei dingen voor 1/10 bouwt en dan langzaam beter gaat maken, als de basis immers niet goed is heb je grote kans dat als je die eenmaal goed hebt, je alles war je bovenop de basis had gebouwd weer moet aanpassen.....volgens mij is dat wat er een beetje aan het gebeuren is. Lean en agile zijn gewoon methodologieën, geen excuses om iets te leveren wat in de basis niet werkt.
 
... maar om de beste TACC ter wereld te maken, moet je de omgeving herkennen. En als je dat dan toch bezig bent, kan je voorbij TACC mikken.

De beste TACC die jij kent, is eentje die de meeste objecten negeert, en enkel rekening houdt met een duidelijk radar-signaal dat eveneens beweegt. Alle stilstaande objecten die de radar herkent, worden in klassieke TACC's genegeerd.
Een systeem kan natuurlijk een fout maken die je als bestuurder moet herstellen, maar ik heb serieus met regelmaat op een stuk snelweg van 5km dat hij 10 keer in de ankers gaat voor een auto die netjes binnen de baan aan de rechterkant rijdt, en in mijn display dan ineens voorbij de streep (1/3) in mijn baan rijdt....
 
Hoevaak komt het bij jullie voor dat 1 van de camera bij de deurstijl geen zicht heeft? Ik krijg de laatste tijd hierover regelmatig een melding van. Is het normaal tijdens de koude periodes?

IMG_9268.jpg


Ik heb er ook last van, vermoedelijk zit er teveel vocht in de deurspijl bij de camera waardoor bij koud weer het raampje aan de binnenkant beslaat. Voor zover ik gelezen heb is dit een gesloten systeem en kan deze vocht moeilijk wegkomen. Wordt een ritje SEC dus :(

B-pillar cameras fogging up?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10173429-9999.pdf
 
  • Like
Reactions: Groenrijder
Laten we het bij de ene TACC houden die we allemaal kennen. Die is nu niet goed genoeg. Dat valt niet te ontkennen, toch?
Volgens mij is er weinig mis met TACC. Het gebeurt bij mij maar zeer zelden dat TACC iets doet wat ik niet verwacht.
Er zijn maar weinig cruisecontrol varianten in omloop die ook naar het verkeer op de naastgelegen rijbanen kijken, de meesten kijken alleen naar de voorganger. En ja, er zijn ook een aantal dingen die beter kunnen, maar dat wil niet zeggen dat TACC niet goed genoeg is.
Voordeel van Tesla is dat je zeker weet dat er een oplossing komt, je weet alleen niet zeker wanneer, terwijl je bij andere merken zeker weet dat er geen oplossing komt omdat ze maar zelden een update uitbrengen.
 
Een systeem kan natuurlijk een fout maken die je als bestuurder moet herstellen, maar ik heb serieus met regelmaat op een stuk snelweg van 5km dat hij 10 keer in de ankers gaat voor een auto die netjes binnen de baan aan de rechterkant rijdt, en in mijn display dan ineens voorbij de streep (1/3) in mijn baan rijdt....
Da's om de 500 meter. Of pakweg telkens je een portiek passeert.
 
Laten we het bij de ene TACC houden die we allemaal kennen. Die is nu niet goed genoeg. Dat valt niet te ontkennen, toch?
1) ik gebruik het ding nauwelijks, want ik gebruik voornamelijk AP
2) TACC is een onderdeel van AP, dus ook al zeg ik dat ik het nauwelijks gebruik, toch gebruik ik het telkens ik AP gebruik.

Ik ben tevreden met AP, en bijgevolg ook TACC.

Wat doe je dat TACC voor jou zo moeilijk werkt? Wat is je probleem? Zijn het phantom brakes bij het inhalen van vrachtwagens als je er naast rijdt? Omschrijf het probleem eens, want ik ervaar geen problemen van die aard bij TACC/AP.
 
  • Disagree
Reactions: OttoR
Waarom alle ballen op Wooter? Zeker dit soort paternalistische neerbuigende commentaren kunnen we wel zonder. Er is een trend om alles wat er bij Tesla is ontwikkeld neer te zetten als amateuristisch broddelwerk wat maar niet af komt. Ze werken daar iteratief met kleine stappen en kunnen daardoor snel innoveren. Daar hoort bij dat er ook wel dingen ontwikkeld worden die nog niet ideaal zijn. Ze hebben vast heel hard gelachen bij Ariane om de neerstortende Falcon 9 raketten in de begintijd van SpaceX. Het lachen is ze daar inmiddels wel vergaan. Uiteindelijk lukt het ze bijna altijd om tot een goed werkend systeem te komen.
 
Waarom alle ballen op Wooter? Zeker dit soort paternalistische neerbuigende commentaren kunnen we wel zonder. Er is een trend om alles wat er bij Tesla is ontwikkeld neer te zetten als amateuristisch broddelwerk wat maar niet af komt. Ze werken daar iteratief met kleine stappen en kunnen daardoor snel innoveren. Daar hoort bij dat er ook wel dingen ontwikkeld worden die nog niet ideaal zijn. Ze hebben vast heel hard gelachen bij Ariane om de neerstortende Falcon 9 raketten in de begintijd van SpaceX. Het lachen is ze daar inmiddels wel vergaan. Uiteindelijk lukt het ze bijna altijd om tot een goed werkend systeem te komen.

Dus eigenlijk zeg je dat er eerst een paar Tesla moeten neerstorten voordat... :(
 
Wat TACC betreft is het wat mij betreft simpel: de auto past constant de snelheid aan, niet conform de geldende snelheid ter plaatse. Daarnaast remt de auto op momenten dat daar absoluut geen reden voor is.

Dit deden al mij vorige auto’s zonder problemen wel goed.

Wat mij betreft een simpele constatering en (wat TACC betreft) een stap terug voor mij persoonlijk.

Dit staat los van het feit dat ik de MS een heerlijke auto vind om in te rijden.
 
Ik wacht wel een antwoord af. Het is wat te kort door de bocht om te stellen dat TACC slecht is, want ik heb in beide Tesla's absoluut geen problemen met TACC/AP.
Hi Wooter,

als jouw tagline klopt, lijkt het alsof jij een upgrade hebt gehad / gedaan van jouw hw. Wellicht dat hier een kern van de oorzaak in zit. Ik weet ook dat ze het beter proberen te maken, maar het lijkt wel of dit bij mijn auto (hw2) een averechts effect heeft. Ik vind bij mij persoonlijk het TACC substantieel minder goed geworden sinds de update is geweest dat hij voor vrachtwagens ietsje meer links in de baan gaat rijden bij het inhalen. En ja, ik heb inderdaad bij inhalen soms dat hij bij de ene na de andere auto in de remmen gaat, soms ook als ik al met mijn neus voorbij de neus van de andere auto ben. Als ik op een rit van 125 km 1 of 2 keer moet ingrijpen is dat prima, maar bij mij is het echt een beetje te gek af en toe, wellicht een idee om eens proberen een relatie te leggen tussen hw versie en tevredenheid over TACC?
 
Ik wacht wel een antwoord af. Het is wat te kort door de bocht om te stellen dat TACC slecht is, want ik heb in beide Tesla's absoluut geen problemen met TACC/AP.
Wellicht dan toch de hw versie, Icm het feit dat veel capaciteit tegenwoordig gaat naar het door ontwikkelen van software voor model 3. Misschien zit hw 2 en 2.5 wel gewoon aan het maximaal haalbare, of er tegenaan....?
 
Daniel, ik heb 3 jaar lang HW2 gereden, en ik vind niet dat er tussen HW2 en HW3 in het rijden op autopilot veel verschil is. Ik zie wel meer dingetjes op het scherm en ie herkent nu ook verkeerslichten en verkeersborden, maar hij rijdt even goed tussen de lijnen en houdt even goed afstand als tevoren.

Ik heb één plek waar mijn auto consistent (HW2 en HW3) gaat vertragen, en dat is net ter hoogte van een afrit waar tijdens de avondspits file staat dus ik denk dat er wat foutieve informatie in het netwerk geslopen is, maar voor de rest doet TACC vrij consistent wat het moet doen.
 
Ook een kleine verandering aan de state-loop van de stoelverwarming merkte ik, nu gaat het van uit-1-2-3-2-1-uit ipv uit-1-2-3-uit, wat ik een aangename verbetering vind :p. Oh en de nieuwe status icon voor de SuC vind ik ook erg fijn, zo moest ik in Kortrijk laden ipv Lille maar het was ten minste duidelijk waarom, of was het al zo in de vorige versie?

Ik weet zeker dat de loop bij mij uit-3-2-1-uit was. Ik had altijd liever uit-1-2-3-uit gehad. Dat het nu uit-1-2-3-2-1-uit is geloof ik graag, maar het is door het kleurgebruik en de afmetingen voor mij niet meer te zien