Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is nu toch wel erg duur aan het worden 74 cent per kw betaald aan de supercharger in Remouchamps.
Ik heb het nog niet berekend maar heb zo het gevoel dat op deze manier elektrisch rijden duurder is geworden dan rijden op staat gesponsorde benzine ... In januari 2021 was het nog 28 cent per kw.
 
Last edited:
Dat is nu toch wel erg duur aan het worden 74 cent per kw betaald aan de supercharger in Remouchamps.
Ik heb het nog niet berekend maar heb zo het gevoel dat op deze manier elektrisch rijden duurder is geworden dan rijden op staat gesponsorde benzine ... In januari 2021 was het nog 28 cent per kw.
74 cent per kWh, met een verbruik van 16kWh per 100 kilometer, geeft je een prijs van €11,96 per 100km.

Daarvoor moet je dus een benzine of diesel hebben die minder dan 6,65 liter per 100km rijdt aan €1,8 per liter om goedkoper af te zijn dan je continu superchargende Tesla.

Maar kans is groot dat je ook thuis kan laden, of in de wijk aan een trage lader laad, en daar zijn de tarieven toch nog altijd lager.
 
74 cent per kWh, met een verbruik van 16kWh per 100 kilometer, geeft je een prijs van €11,96 per 100km.

Daarvoor moet je dus een benzine of diesel hebben die minder dan 6,65 liter per 100km rijdt aan €1,8 per liter om goedkoper af te zijn dan je continu superchargende Tesla.

Maar kans is groot dat je ook thuis kan laden, of in de wijk aan een trage lader laad, en daar zijn de tarieven toch nog altijd lager.

Mijn verbruik is 18,1 kWh per 100 km. +/- 7,5l/100km aan €1,8/l. Een benzine met zulk verbruik is niet moeilijk te vinden. Begin 2021 aan 28 cent per kWh zou dat een equivalent van 2,8l/100km geweest zijn. Maar eigenlijk is dat mijn punt niet. Op benzine en diesel werden de accijnzen verlaagd om het betaalbaar te houden maar EV chauffeurs moeten aanvaarden dat de prijs bijna x3 omhoog is gegaan (als we de superchargers van Tesla gebruiken). Stel je voor dat diesel vandaag €3,6 of €4,0 zou kosten, 'het kot zou te klein zijn'. Ik laad vooral thuis maar dat Superchargen is echt wel duur geworden.
 
Je bovendien niet vergeten dat de BTW op je thuis-elektriciteit naar 6% gezakt is, en er inderdaad accijnzen van benzine en diesel zijn af gegaan, maar dat je nog altijd aan 21% afrekent bij Superchargers en andere publieke laadpalen.

Zonder gefoefel van de overheid zat je nu ook makkelijk boven de €2/liter te betalen.
 
ik zit rond de 0,50 al …
Als ik op de Vreg site kijk, krijg ik schrik voor diegene die in BE een nieuw contract in September hebben moeten aflsuiten…
 

Attachments

  • 5CD766F4-0713-4C2E-AB18-F86782CA1321.png
    5CD766F4-0713-4C2E-AB18-F86782CA1321.png
    1,011.8 KB · Views: 91
Last edited:
Gasprijs is gedaald, en elektriciteit spotprijs ook. Kans is groot dat degene die een variabel tarief in september hebben afgesloten, ruimte hebben om te kunnen dalen.

Maar goed, de GBP is gezakt door roekeloos economisch beleid in GB, Rusland dreigt met kernwapens en de oliereserves van de VS zijn aanzienlijk geslonken, dus het kan nog een spannende herfst worden.
 
Er is maar 1 oplossing. Je hele dak volhangen met panelen. Stuk of 40 minimaal voor een 10000-15000Wp. Met deze absurde prijzen binnen twee jaar terugverdienen.

(En tot die tijd in het boodschappenwagentje van de vrouw rondcrossen, mits deze nog op benzine rijdt.)
Gaat natuurlijk lang niet voor iedereen werken. Je moet de ruimte hebben en ook met zoveel productie kom je al snel in de knoei met de saldering waardoor het minder oplevert.
 
Gaat natuurlijk lang niet voor iedereen werken. Je moet de ruimte hebben en ook met zoveel productie kom je al snel in de knoei met de saldering waardoor het minder oplevert.
In België krijg je nu 28ct hoorde ik voor alles wat je terug levert. Is zoveel als vroeger met de terugdraaiende teller en toen leverde je alles onder 0 nog gratis.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
In België krijg je nu 28ct hoorde ik voor alles wat je terug levert. Is zoveel als vroeger met de terugdraaiende teller en toen leverde je alles onder 0 nog gratis.
Injectietarieven zijn inderdaad mee met de marktprijs omhoog gegaan.

Luminus geeft bv €0,5662 per geïnjecteerde kWh, maar het afnamecontract vraagt €0,76/kWh.
 
  • Like
Reactions: adjego
74 cent per kWh, met een verbruik van 16kWh per 100 kilometer, geeft je een prijs van €11,96 per 100km.

Daarvoor moet je dus een benzine of diesel hebben die minder dan 6,65 liter per 100km rijdt aan €1,8 per liter om goedkoper af te zijn dan je continu superchargende Tesla.

Maar kans is groot dat je ook thuis kan laden, of in de wijk aan een trage lader laad, en daar zijn de tarieven toch nog altijd lager.
Ik kan vanaf 1 oktober beter gaan laden bij de Allego paal een paar straten verder voor €0,36/kWh met m'n Shell Recharge pas dan thuis voor €0,70 (daltarief) of €1,04 (normaaltarief). Heb helaas geen zonnepanelen en die komen er voorlopig ook niet want het dak is van de VvE.

Dit lijkt me toch niet de bedoeling want die openbare palen raken zo snel overbezet.

Probeer nu over te stappen van Greenchoice naar Frank Energie met echte variabele tarieven en dan Jedlix te gebruiken om slim te laden, zie De twee Rotterdamse bedrijven gaan samenwerken om de energietransitie te versnellen. - Frank Energie