Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben wel benieuwd hoe dat zodirect gaat lopen als de model 3 komt. Ervan uitgaande dat de batterij rond de 50kWh zal gaan komen, hoe snel zal een model 3 batterij wel niet gaan taperen tot onder 22kWh laadsnelheid?

Wellicht een idee om model 3 incl supercharging te beperken tot doorreis (bijv. minimaal 80 km van woonplaats) en daarnaast wel volledig mee laten doen met destination charging (22kw gratis Tesla aanluitingen) op die manier voorkom je opstoppingen door "trage" kleinere batterijen... Zou, indien er toch een afspraak tussen Tesla en Taxi's is waarbij SuC wegvalt vanwege een korting...... ook voor Taxi's kunnen werken.
Zelfde techniek kun je dan ook gebruiken om SuC gebruikers die na laden nog lang blijven staan een x aantal uren gebruik SuCs (naar waarschuwing) te ontzeggen....
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat zodirect gaat lopen als de model 3 komt. Ervan uitgaande dat de batterij rond de 50kWh zal gaan komen, hoe snel zal een model 3 batterij wel niet gaan taperen tot onder 22kWh laadsnelheid?
Model 3 zal zuiniger zijn is de verwachting, dus je hoeft minder lang te laden voor de zelfde afstand.

Het punt blijft echter, ze nemen een SuC stall in en daar zal Tesla op moeten voorzien. De Taxi's die nu laden is gewoon een goede les voor ze.

Om overigens nog even de eenhedenpolitieagent uit te hangen:
- Een batterij druk je uit in kWh
- Het laden druk je uit in kW

Wellicht een idee om model 3 incl supercharging te beperken tot doorreis (bijv. minimaal 80 km van woonplaats) en daarnaast wel volledig mee laten doen met destination charging (22kw gratis Tesla aanluitingen) op die manier voorkom je opstoppingen door "trage" kleinere batterijen... Zou, indien er toch een afspraak tussen Tesla en Taxi's is waarbij SuC wegvalt vanwege een korting...... ook voor Taxi's kunnen werken.
Zelfde techniek kun je dan ook gebruiken om SuC gebruikers die na laden nog lang blijven staan een x aantal uren gebruik SuCs (naar waarschuwing) te ontzeggen....

Is dat niet nodeloos complex en gewoon klantje pesten? Terug komen op een model wat je verzonnen hebt en dan niet werkbaar is.

Als ik thuis sta met een SoC van <20% en wil ineens weg en heb een SuC om de hoek. Dan mag ik daar niet laden omdat het te dicht bij huis is?

Dat je een SuC niet uren bezet met houden is wat anders, maar ineens beperkingen gaan opleggen aan het gebruik neemt een groot voordeel weg.

We moeten mensen motivieren elektrisch te gaan rijden, daar hoort vrijheid bij. Geen beperkingen opwerpen lijkt me zo.
 
Agree. Snel voor elkaar openstellen. Geeft ons allemaal (dus ook andere merkrijders zoals Renault) een mooi netwerk van laadpunten.

Als je het nog te bouwen netwerk bedoelt van Tesla dan heb ik daar een post over geschreven in een ander draadje.

Omdat de Zoe iets anders in elkaar steekt omdat daar inplaats van gangbaar DC snelladen is gekozen voor AC laden tegen hogere snelheid kan deze toevallig ook op 22 kW laden.

Gezien de opzet van het netwerk verwacht ik eigenlijk niet dat er uitzonderingen gemaakt worden op de basisregel: "Open voor SuC toegelaten auto's."
Maar wie weet. Overigens denk ik niet dat ik bij een Renault garage zal gaan laden hoewel ik het gebaar natuurlijk prachtig vind.

Voor mij is laden onder te verdelen in drie vormen:

1) Thuis of op langverblijf lokatie laden, dan is de laadsnelheid niet belangrijk en de 11kW die ik in mijn eigen garage heb is ruimschoots voldoende. Bij blijven slapen, zoals bij schoonouders, is ook 9 A (iets teruggedraaid om aansluiting daar niet te zwaar belasten, is al wat ouder huis) voldoende.

2) Onderweg laden met toekomstig 22 kW net van Tesla. Wanneer die bij leuke restaurants staan dan zou ik daar onderweg gebruik van maken, ook om gewoon een uurtje te eten en te werken. Omdat het in Nederland eigenlijk hoeft te gaan om bijvullen met maximaal 100 km kan dat mooi. Wanneer dat net er is en behoorlijke vormen aan gaat nemen zal het ook de SuC's gaan ontlasten.

3) Onderweg aan de SuC. Gecombineerd met werken een goede en snelle manier om te laden.

Wat ik wil vermijden is laden terwijl je "erbij staat te wachten". Zelfs bij de SuC wil ik de tijd "inpassen" zoals nu in de nieuwe lounge in Amsterdam. maar dat kan ook met een wandelingetje, een praatje o.i.d. Zolang het maar geen "verloren" tijd wordt.

Voor de rest lukt het mij altijd om te voorkomen dat het ergens spannend wordt. Daarom heb ik tot nu nog geen noodgevallen meegemaakt waarbij ik moest uitwijken. Je kunt dat ook een vorm van "smart charging" noemen :)

- - - Updated - - -

Ik ben wel benieuwd hoe dat zodirect gaat lopen als de model 3 komt. Ervan uitgaande dat de batterij rond de 50kWh zal gaan komen, hoe snel zal een model 3 batterij wel niet gaan taperen tot onder 22kWh laadsnelheid?

Als dat zo is dan zal men wellicht minder snel naar een SuC gaan omdat men sneller geladen is bij een (dichterbij gelegen) 22 kW punt en lost zich dat vanzelf op. En wie weet de infrastructuur er in 2018 uitziet. Waarschijnlijk behoorlijk meer SuC's en 22 kW laders omdat andere merken, onder druk van hun klanten, hun nieuwe EV's met grote batterij en groot bereik laten deelnemen aan het SuC programma.

- - - Updated - - -

Wellicht een idee om model 3 incl supercharging te beperken tot doorreis (bijv. minimaal 80 km van woonplaats) en daarnaast wel volledig mee laten doen met destination charging (22kw gratis Tesla aanluitingen) op die manier voorkom je opstoppingen door "trage" kleinere batterijen... Zou, indien er toch een afspraak tussen Tesla en Taxi's is waarbij SuC wegvalt vanwege een korting...... ook voor Taxi's kunnen werken.
Zelfde techniek kun je dan ook gebruiken om SuC gebruikers die na laden nog lang blijven staan een x aantal uren gebruik SuCs (naar waarschuwing) te ontzeggen....

Ik ben hier ook geen voorstander van. De koers die men wil varen is op zich duidelijk en misschien zien wij wel beren op de weg. Voorlopig zit ik hier een kleine drie kwartier, werken en forum bijhouden, in Amsterdam en er is na mijn komst één witte taxi gekomen en inmiddels weer vertrokken, dus nu nog zeven stalls vrij.
 
Last edited:
Gezien deze opmerkelijke afname van het aantal ladende taxi's, vermoed ik nieuwe 'afspraken' met hen.
Die waren al aangekondigd voor gisteren, toen was er een briefing aan de bewakers. (Ik ken de inhoud niet.)

Is wel heel toevallig anders.
 
Maar dat is ook logisch.. als taxichauffeur doe je twee dingen: rijden en wachten op een rit. Waarom zou je dat als privé-rijder niet doen bij een SuC net naast de A2 ? Prachtige locatie. ik begrijp dat wel en vind dat ze ook groot gelijk hebben (gegeven dat ze daarvoor deal met Tesl hebben).

Staan inmiddels al weer 4 taxi's dus ik denk niet dat er nieuwe afspraken zijn hieromtrent. Volgens mij staan ze trouwens ook miet langer dan een kleine 20 minuten per keer. De doorstroming is dus geen probleem!
 
ik zie ineens een nieuw win-win mogelijkheid:

Afspraak in Amsterdam? je gaat bij Tesla snelladen. Een aanwezige Tesla taxi brengt je naar de binnenstad voor een vast bedrag. een ander koppelt je Tesla los als ie vol genoeg zit. Vervolgens wordt je opgehaald door een andere taxi die zelf kan bijladen. Wegwezen. Iedereen blij, en de kosten vallen reuze mee t.o.v. de parkeertarieven. Een Uber-achtige app regelt het allemaal. Verliezer is de gemeente met minder inkomsten, maar zelfs die ziet liever minder parkeerdruk in de stad. win-win-win!


Maar dat is ook logisch.. als taxichauffeur doe je twee dingen: rijden en wachten op een rit. Waarom zou je dat als privé-rijder niet doen bij een SuC net naast de A2 ? Prachtige locatie. ik begrijp dat wel en vind dat ze ook groot gelijk hebben (gegeven dat ze daarvoor deal met Tesl hebben).
 
en dan vanaf versie 8.1: zodra de accu geladen is ontkoppelt de auto zich van de SuC v2 en zoekt een parkeerplek op het terrein. alleen voor de autopilot versie dan -;)


ik zie ineens een nieuw win-win mogelijkheid:

Afspraak in Amsterdam? je gaat bij Tesla snelladen. Een aanwezige Tesla taxi brengt je naar de binnenstad voor een vast bedrag. een ander koppelt je Tesla los als ie vol genoeg zit. Vervolgens wordt je opgehaald door een andere taxi die zelf kan bijladen. Wegwezen. Iedereen blij, en de kosten vallen reuze mee t.o.v. de parkeertarieven. Een Uber-achtige app regelt het allemaal. Verliezer is de gemeente met minder inkomsten, maar zelfs die ziet liever minder parkeerdruk in de stad. win-win-win!
 
Gezien deze opmerkelijke afname van het aantal ladende taxi's, vermoed ik nieuwe 'afspraken' met hen.
Die waren al aangekondigd voor gisteren, toen was er een briefing aan de bewakers. (Ik ken de inhoud niet.)

Is wel heel toevallig anders.

Toen ik wegreed waren er inderdaad vier, dus waarschijnlijk zit er een soort van cyclus in hun verbruik waardoor ze op bepaalde tijden behoefte hebben aan wat extra stroom :)

Dat ze maar kort blijven kan ik me voorstellen. Ook voor hen is tijd geld en naarmate je langer blijft neemt de laadsnelheid en dus de efficiency af.
 
Dat is natuurlijk de sleutel achter dit idee:
60 min laden = ca 65 kWh à € 0,24 ~ € 15,00 per uur
30 min laden = ca 50 kWh à € 0,24 ~ € 24,00 per uur
15 min laden = ca 35 kWh à € 0,24 ~ € 33,60 per uur

Dit is - nog zonder de te verrekenen BTW - natuurlijk geen vetpot, maar als je toch even niets te doen hebt of toch koffie moet tanken of lozen...
 
Dat is natuurlijk de sleutel achter dit idee:
60 min laden = ca 65 kWh à € 0,24 ~ € 15,00 per uur
30 min laden = ca 50 kWh à € 0,24 ~ € 24,00 per uur
15 min laden = ca 35 kWh à € 0,24 ~ € 33,60 per uur

Dit is - nog zonder de te verrekenen BTW - natuurlijk geen vetpot, maar als je toch even niets te doen hebt of toch koffie moet tanken of lozen...

Ik denk dat meer mensen nu enigszins het minder erg vinden dat taxi's komen laden na het lezen van onderstaand.

Weet je wat het uurloon is van een taxi chauffeur? De hoogste loontrede (8 dienstjaren) voor een straattaxi bestuurder is nog géén 14 euro.... Dus dan is een uur laden aan de SuC lucratiever dan dat uur werken.
http://www.sociaalfondstaxi.nl/sociaalfondstaxi/download/cao/loontabellen-per-1-januari-2015.pdf
Uiteraard zijn dit loonarbeiders maar denk nu maar niet dat zelfstandigen meer verdienen.......
 
Nogmaals, ik ken de afspraken van Tesla met de Taxi's niet, maar laten we er even vanuit gaan dat ze gewoon betaald hebben voor de SuC.

Dan zijn ze nét zo welkom bij de SuC als elke andere Tesla rijder.

Tesla wil het model van free-for-life SuperChargers voor iedereen, dan moeten ze zich daar ook aan houden:
- Amsterdam uitbreiden
- 2e SuC in regio Amsterdam
- Meer SuC's door het land

Geen van de bovenstaande voorstellen sluit elkaar uit overigens.

Dit is gewoon de generale repetitie alvorens de 'flood gates' van Model 3 open gaan.

Mee eens.

- - - Updated - - -

Is dat niet nodeloos complex en gewoon klantje pesten? Terug komen op een model wat je verzonnen hebt en dan niet werkbaar is.

Als ik thuis sta met een SoC van <20% en wil ineens weg en heb een SuC om de hoek. Dan mag ik daar niet laden omdat het te dicht bij huis is?

Dat je een SuC niet uren bezet met houden is wat anders, maar ineens beperkingen gaan opleggen aan het gebruik neemt een groot voordeel weg.

We moeten mensen motivieren elektrisch te gaan rijden, daar hoort vrijheid bij. Geen beperkingen opwerpen lijkt me zo.

Helemaal mee eens.
 
Sprak bijzonder vriendelijke zelfstandige taxichauffeur (1 out of 3). Hij zegt wel voor de SuC betaald te hebben. Hun belang is inderdaad even 15 min. bijladen als je in de buurt bent (zie pvh). Hij ging er ook met 2/3 vol weer vandoor. Er is dus veel doorstroming (sec). Voldoende SuCs met voldoende power voor iedereen in combinatie met die 22 kW-ers lost alles op.
 
Eens zullen we t allemaal goed doen .. 
Het ezelsbruggetje is toch eenvoudig. Je hoeft maar één ding te onthouden: batterijen zijn in kiloWattuur = kWh.
(voor de nerds: energie)

Klaar.

Het laden is vervolgens hoeveel kWh krijg je per uur je batterij in, dus laden is in kiloWattuur per uur = kWh/h = kW
(voor de nerds: vermogen)

Simpel, toch?
 
Vanmiddag tussen 15:25 en 16:00 bij SuC Amsterdam geladen. Redelijk rustig: Bij aankomst was ik nummer 4 van de 8 stalls. Zat nu rond de 100 kW laadvermogen. Dat is beter dan die 70 kW vlak na de opening :).

Kopje koffie in de lounge gedronken en wat werk mails beantwoord. Verder 1 taxi gezien en bij vertrek waren er 6 stalls leeg.