Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Typisch, vandaag aan de SuC in Oosterhout gehangen. Voordat ik aankoppelde stonden er géén andere auto's, toch gaf hij aan dat er 2 stalls bezet waren. Buitentemperatuur rond de 13 graden, ik had al zeker zo'n 50 kilometer gereden dus batterij opgewarmd. Ik heb een MS75D, opladen kwam niet verder dan 45 Kwh. Maf..
 
Typisch, vandaag aan de SuC in Oosterhout gehangen. Voordat ik aankoppelde stonden er géén andere auto's, toch gaf hij aan dat er 2 stalls bezet waren. Buitentemperatuur rond de 13 graden, ik had al zeker zo'n 50 kilometer gereden dus batterij opgewarmd. Ik heb een MS75D, opladen kwam niet verder dan 45 Kwh. Maf..
Het accupakket warmt niet erg veel op van 50 km rustig rijden.
 
Typisch, vandaag aan de SuC in Oosterhout gehangen. Voordat ik aankoppelde stonden er géén andere auto's, toch gaf hij aan dat er 2 stalls bezet waren. Buitentemperatuur rond de 13 graden, ik had al zeker zo'n 50 kilometer gereden dus batterij opgewarmd. Ik heb een MS75D, opladen kwam niet verder dan 45 Kwh. Maf..

45Kwh bij een MS75D? Dat is serieuze degradatie!
 
Last edited:
Typisch, vandaag aan de SuC in Oosterhout gehangen. Voordat ik aankoppelde stonden er géén andere auto's, toch gaf hij aan dat er 2 stalls bezet waren. Buitentemperatuur rond de 13 graden, ik had al zeker zo'n 50 kilometer gereden dus batterij opgewarmd. Ik heb een MS75D, opladen kwam niet verder dan 45 Kwh. Maf..
Jouw Tesla dacht dat je thuis aan het laden was ... :D
 
  • Funny
Reactions: S-19910 and M@rtinV
Het accupakket warmt niet erg veel op van 50 km rustig rijden.
Dat mag zo zijn, bij deze buitentemperatuur en 50km gereden mag je er echt van uit gaan dat je bij een Supercharger volle bak krijgt. Het enige wat @zkpq niet vermeldt is de SoC, als die zo'n 70% was (niet heel waarschijnlijk overigens) dan is 45kW laadvermogen bij een MS75 wel normaal.
 
Dat mag zo zijn, bij deze buitentemperatuur en 50km gereden mag je er echt van uit gaan dat je bij een Supercharger volle bak krijgt. Het enige wat @zkpq niet vermeldt is de SoC, als die zo'n 70% was (niet heel waarschijnlijk overigens) dan is 45kW laadvermogen bij een MS75 wel normaal.
Vergis je niet hoeveel massa het pakket bevat en hoeveel koude dit des nachts al heeft geabsobeerd in dit jaargetijde. Als het over een buitenslapertje gaat, tenminste. En tegenwoordig wordt de laadsnelheid al fors beperkt bij temperaturen onder 15 graden Celsius van de batterij. Vroeger (oudere softwareversies) was alles anders en volgens mij is het laden bij de Classics nog steeds minder beperkt dan bij nieuwere exemplaren.

Range mode uitzetten helpt enorm voor het opwarmen van de batterij, trouwens, dus dat kan een hoop verschil maken.
 
Door problemen met mijn electra heb ik de eerste 4 maanden alleen via SuC kunnen laden (en dan zelden erg vol)
Maar ik kan niemand aanraden er een gewoonte van te maken want:
1. Daar zijn SuC's niet voor bedoeld en het wordt er al steeds drukker. Hoe zou jij het op doorreis/vakantie vinden als je vaak moet wachten op een vrije plek? (zie wintersportdraadje)
2. Meer batterij degradatie (2x zo veel minstens)
3. Geen tijdverlies als je thuis laadt
4. Je bespaart ook genoeg als je thuis laadt, t.o.v. brandstof tanken.
5. Na introductie van de model 3 ga je je zeker ergeren aan het wachten en dat is het al helemaal niet waard.
Mijn excuus hoef ik waarschijnlijk niet aan te bieden, want ik heb voorzover ik weet nooit iemand laten wachten. Afgelopen vrijdag waren voor het eerst dat ik er was alle (12) Apeldoornse stalls bezet en ben ik (met net genoeg juice om thuis te komen) vertrokken toen er nog een Tesla verscheen. Sinds juli supercharge ik nog ongeveer 1 x per week (het hoognodige).
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: SeBsZ and Keezje
Vergis je niet hoeveel massa het pakket bevat en hoeveel koude dit des nachts al heeft geabsobeerd in dit jaargetijde. Als het over een buitenslapertje gaat, tenminste. En tegenwoordig wordt de laadsnelheid al fors beperkt bij temperaturen onder 15 graden Celsius van de batterij. Vroeger (oudere softwareversies) was alles anders en volgens mij is het laden bij de Classics nog steeds minder beperkt dan bij nieuwere exemplaren.

Range mode uitzetten helpt enorm voor het opwarmen van de batterij, trouwens, dus dat kan een hoop verschil maken.

de Classics starten iig nog steeds snel. maar ik merk ook wel dat, tijdens het rijden, het management de batterij strikter beschermd dan voorheen. Ik merk sneller de gele lijnen, en ook dat de batterij sneller wordt opgewarmd bij lagere temperaturen.


dat alles maakt wel dat ik mij vragen stel over het hoge laadvermogen waar de newbies mee pronken, met kleinere batterijen dan nog.
Tesla heeft intussen + 400.000 wagens ervaring. De TeslaKillers die claimen sneller te laden nog geen procent van dat aantal.
 
de Classics starten iig nog steeds snel. maar ik merk ook wel dat, tijdens het rijden, het management de batterij strikter beschermd dan voorheen. Ik merk sneller de gele lijnen, en ook dat de batterij sneller wordt opgewarmd bij lagere temperaturen.


dat alles maakt wel dat ik mij vragen stel over het hoge laadvermogen waar de newbies mee pronken, met kleinere batterijen dan nog.
Tesla heeft intussen + 400.000 wagens ervaring. De TeslaKillers die claimen sneller te laden nog geen procent van dat aantal.

Ik geloof onmiddelijk dat het kan, kijk maar naar Hyundai Ioniq. Elon Musk heeft ook bevestigd dat het kan maar dat je dan inlevert op energiedichtheid. Tesla richt zich vooral op energiedichtheid en efficientie. Porsche zal wellicht meer richten op ont/oplaad vermogen om zich te onderscheiden. Batterij zal dan relatief zwaar zijn en efficientie van auto zal wellicht ook wat minder zijn.
 
Door problemen met mijn electra heb ik de eerste 4 maanden alleen via SuC kunnen laden (en dan zelden erg vol)
Maar ik kan niemand aanraden er een gewoonte van te maken want:
1. Daar zijn SuC's niet voor bedoeld en het wordt er al steeds drukker. Hoe zou jij het op doorreis/vakantie vinden als je vaak moet wachten op een vrije plek? (zie wintersportdraadje)
2. Meer batterij degradatie (2x zo veel minstens)
3. Geen tijdverlies als je thuis laadt
4. Je bespaart ook genoeg als je thuis laadt, t.o.v. brandstof tanken.
5. Na introductie van de model 3 ga je je zeker ergeren aan het wachten en dat is het al helemaal niet waard.
Mijn excuus hoef ik waarschijnlijk niet aan te bieden, want ik heb voorzover ik weet nooit iemand laten wachten. Afgelopen vrijdag waren voor het eerst dat ik er was alle (12) Apeldoornse stalls bezet en ben ik (met net genoeg juice om thuis te komen) vertrokken toen er nog een Tesla verscheen. Sinds juli supercharge ik nog ongeveer 1 x per week (het hoognodige).

Oneens met punt 1 en 2.
1. Daar zijn Superchargers wel voor bedoeld. Ik kan thuis niet legaal laden, er moeten dan draden over de stoep en dat verbied mijn gemeente... Op de site van Tesla staat dat je gebruik mag maken van de Superchargers als dit thuis niet kan. Ook staat er niet dat dit niet mag. Als ze dit echt willen verbieden kunnen ze dat gewoon software matig op basis van locatie doen. Als ik geen haast heb en het vol staat laat ik echt wel anderen voor.bron: Supercharging

2. Dit is niet bewezen, wat is je bron? Als je echt te veel Supercharged limiteert Tesla de laadsnelheid permanent. Niks wijst erop dat de degradation toeneemt. Ik had hier een bron voor maar kan deze even niet vinden. Daar werd degradation vergeleken tussen mensen die veel Superchargen en nooit. Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges

EDIT hier is wat info van de bron die ik zocht. Blijkt zelfs dat juist 2x per week supercharging goed kan zijn tegen degradatie! Tesla battery data shows path to over 500,000 miles on a single pack

EDIT2 gevonden. Dit documentje, op de stats tab, laat zien dat degradatie niets met Superchargen te maken heeft. Dit is echte data van 379 eigenaren: MaxRange Tesla Battery Survey
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: nico180
Oneens met punt 1 en 2.
1. Daar zijn Superchargers wel voor bedoeld. Ik kan thuis niet legaal laden, er moeten dan draden over de stoep en dat verbied mijn gemeente... Op de site van Tesla staat dat je gebruik mag maken van de Superchargers als dit thuis niet kan. Ook staat er niet dat dit niet mag. Als ze dit echt willen verbieden kunnen ze dat gewoon software matig op basis van locatie doen. Als ik geen haast heb en het vol staat laat ik echt wel anderen voor.bron: Supercharging

Volgens jouw link:
"Moet ik een thuislaadstation installeren wanneer ik in de buurt van Superchargers woon?
Opladen waar u parkeert is een van de handigste manieren om uw Tesla volledig op te laden zonder dat u hoeft te rijden. Wij raden u aan thuis of op uw werkplek, indien mogelijk, een eenvoudig te installeren Level 2-oplaadoplossing te gebruiken. Superchargers zijn ideaal voor onderweg of wanneer u ver van huis bent, of wanneer het thuislaadstation nog wordt geïnstalleerd."

Is toch wat genuanceerder dan dat Tesla het goed vindt dat je enkel bij SuC oplaadt.
 
Door problemen met mijn electra heb ik de eerste 4 maanden alleen via SuC kunnen laden (en dan zelden erg vol)
Maar ik kan niemand aanraden er een gewoonte van te maken want:
1. Daar zijn SuC's niet voor bedoeld en het wordt er al steeds drukker. Hoe zou jij het op doorreis/vakantie vinden als je vaak moet wachten op een vrije plek? (zie wintersportdraadje)
2. Meer batterij degradatie (2x zo veel minstens)
3. Geen tijdverlies als je thuis laadt
4. Je bespaart ook genoeg als je thuis laadt, t.o.v. brandstof tanken.
5. Na introductie van de model 3 ga je je zeker ergeren aan het wachten en dat is het al helemaal niet waard.
Mijn excuus hoef ik waarschijnlijk niet aan te bieden, want ik heb voorzover ik weet nooit iemand laten wachten. Afgelopen vrijdag waren voor het eerst dat ik er was alle (12) Apeldoornse stalls bezet en ben ik (met net genoeg juice om thuis te komen) vertrokken toen er nog een Tesla verscheen. Sinds juli supercharge ik nog ongeveer 1 x per week (het hoognodige).

Even iets verduidelijken, lijkt me goed. Dat ik zes km moest rijden naar SUC Apeldoorn betekent niet dat ik daar ook woon. Ik was een weekend naar de Veluwe en had een lege accu en nog 300 km te reizen vandaag. Ik gebruik SUC’s alleen op doorreis. Ik laad 80 % thuis en de rest afwisselend op straat bij een paal of SUC. Waar het me uitkomt en niet waar het gratis is.
 
  • Like
Reactions: grommelsch
Volgens jouw link:
"Moet ik een thuislaadstation installeren wanneer ik in de buurt van Superchargers woon?
Opladen waar u parkeert is een van de handigste manieren om uw Tesla volledig op te laden zonder dat u hoeft te rijden. Wij raden u aan thuis of op uw werkplek, indien mogelijk, een eenvoudig te installeren Level 2-oplaadoplossing te gebruiken. Superchargers zijn ideaal voor onderweg of wanneer u ver van huis bent, of wanneer het thuislaadstation nog wordt geïnstalleerd."

Is toch wat genuanceerder dan dat Tesla het goed vindt dat je enkel bij SuC oplaadt.

Vorig jaar stond het er nog anders. Ik kan de oude tekst even niet terugvinden. Maar goed het kan natuurlijk dat ze er nu wat op terug komen. Er is mij zelfs aan de telefoon verteld door Tesla dat ik geen kabel over de stoep moet leggen omdat dat gevaarlijk is, en dat ik dan beter bij de Supercharger kan laden.

Toch is de site duidelijk. "Moet ik een thuislaadstation installeren wanneer ik in de buurt van Superchargers woon?" - "Wij raden u aan thuis, of op uw werkplek, indien mogelijk, een...."

Het wordt dus aangeraden indien mogelijk. Als dit niet mogelijk is, dan mag je laden bij een supercharger als je in de buurt van een supercharger woont.

EDIT:
Zie dat de Tesla supercharging pagina ook niks zegt over degradation bij Superchargen:
Tast Supercharging mijn batterij aan?
De hoogste oplaadsnelheid van de batterij kan enigszins afnemen na een groot aantal snelle oplaadsessies, zoals bij Superchargers. Om een maximaal bereik en de veiligheid van de batterij te garanderen, wordt de oplaadsnelheid van de batterij verlaagd wanneer deze te koud is, bijna vol is, of als de staat ervan verandert door gebruik en met de jaren. Door deze veranderingen van de staat van de batterij, kan de totale Supercharger-tijd in de loop der tijd met een paar minuten toenemen.

EDIT 2: Gevonden! Op deze site staat de tekst die ik zocht: Privacy & Legal | Tesla
We zijn voortdurend bezig om ons wereldwijde netwerk van Supercharger oplaadstations uit te breiden om lange afstandsreizen mogelijk te maken en om een oplaadmogelijkheden te creëren voor Tesla-eigenaren zonder oplaadmogelijkheden thuis of op werk, waardoor de wereldwijde invoering van elektrische voertuigen wordt versneld.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN