Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat heb je toch sneue figuren zeg. Sta te laden in Dordrecht (stall 1A). Van de 16 stalls zijn er maar 4 bezet. Komt er een Model S aangereden die precies naast mij gaat staan (stall 1B). Ik was netjes aan het laden op 118kW. Op het moment dat de Model S werd aangesloten zakte dit terug naar 90kW en bleef hierop hangen.

Vraag ik de persoon waarom hij nou precies naast mij komt staan en niet een lege stall combinatie pakt krijg ik als antwoord : "dit is het minst ver lopen naar het hotel". Persoon gaat zelf vast dineren dus het langzame laden zal hem wel goed uitkomen. Heb uiteindelijk mn auto maar verplaatst naar een lege stall combinatie om netjes op 118kW verder te kunnen laden.

Ik dacht altijd dat alleen de 2e auto last zou hebben van een stall-partner maar blijkbaar heeft ook de 1e auto hier last van.
 
Wat heb je toch sneue figuren zeg. Sta te laden in Dordrecht (stall 1A). Van de 16 stalls zijn er maar 4 bezet. Komt er een Model S aangereden die precies naast mij gaat staan (stall 1B). Ik was netjes aan het laden op 118kW. Op het moment dat de Model S werd aangesloten zakte dit terug naar 90kW en bleef hierop hangen.

Vraag ik de persoon waarom hij nou precies naast mij komt staan en niet een lege stall combinatie pakt krijg ik als antwoord : "dit is het minst ver lopen naar het hotel". Persoon gaat zelf vast dineren dus het langzame laden zal hem wel goed uitkomen. Heb uiteindelijk mn auto maar verplaatst naar een lege stall combinatie om netjes op 118kW verder te kunnen laden.

Ik dacht altijd dat alleen de 2e auto last zou hebben van een stall-partner maar blijkbaar heeft ook de 1e auto hier last van.

Je krijgt idd altijd vermogen, op vol vermogen sta je normaliter niet erg lang, in jouw geval was jij blijkbaar helemaal leeg. Maar wist die gast wel dat hij jou hiermee benadeelde?
 
Last edited:
Wat heb je toch sneue figuren zeg. Sta te laden in Dordrecht (stall 1A). Van de 16 stalls zijn er maar 4 bezet. Komt er een Model S aangereden die precies naast mij gaat staan (stall 1B). Ik was netjes aan het laden op 118kW. Op het moment dat de Model S werd aangesloten zakte dit terug naar 90kW en bleef hierop hangen.

Vraag ik de persoon waarom hij nou precies naast mij komt staan en niet een lege stall combinatie pakt krijg ik als antwoord : "dit is het minst ver lopen naar het hotel". Persoon gaat zelf vast dineren dus het langzame laden zal hem wel goed uitkomen. Heb uiteindelijk mn auto maar verplaatst naar een lege stall combinatie om netjes op 118kW verder te kunnen laden.

Ik dacht altijd dat alleen de 2e auto last zou hebben van een stall-partner maar blijkbaar heeft ook de 1e auto hier last van.
dat is wel erg snel conclusies trekken.... veel Tesla rijders weten niet eens van de A/B combinatie en het delen van vermogen.
Laatst een man bij Gouda gesproken die al jaren Tesla reed maar dat dus niet wist.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
dat is wel erg snel conclusies trekken.... veel Tesla rijders weten niet eens van de A/B combinatie en het delen van vermogen.
Laatst een man bij Gouda gesproken die al jaren Tesla reed maar dat dus niet wist.
Nee hoor, hij gaf aan hiervan te weten. Motivatie was puur de afstand wandelen. Oordeel heus niet zo snel maar dit keer sprak de persoon het zelf uit.

Ook ik leg andere uit hoe het werkt. Zelf ook een keer bij Gouda de uitleg kunnen geven. Die Model S rijder snapte al niet waarom hij maar vaak 35kW max kreeg.
 
Je krijgt idd altijd vermogen, op vol vermogen sta je normaliter niet erg lang, in jouw geval was jij blijkbaar helemaal leeg. Maar wist die gast wel dat hij jou hiermee benadeelde?
Ik kwam aan met 75km over, zo'n 25km gereden dus nog niet echt warme accu. Vermogen daalde duidelijk door de 2e gebruiker. Na verplaatsing gewoon weer volledig vermogen. Naast een andere auto staan heb je dus niet alleen jezelf mee maar ook de ander.
 
Tot jouw (@Unit106) bericht ging iedereen er vanuit dat de eerst aangekomen auto gewoon vol vermogen bleef houden toch? Die A- of B-hole dus waarschijnlijk ook. In die wetenschap benadeelt hij dan toch helemaal niemand behalve zichzelf? En als je dan wilt dineren en dus misschien stiekem iets langzamer wilt laden zodat je je auto niet hoeft te verzetten is dit best een snuggere oplossing natuurlijk. En zelfs als je hem verteld hebt dat je langzamer ging laden kon dat met de kennis tot dan toe niet eens aan hem liggen. De meest logische verklaring was op dat moment dat je gewoon langzamer ging laden zoals dat altijd tijdens een laadsessie gebeurt. Je bent er zelf ook pas na het wisselen naar een andere plek achter gekomen dat het (waarschijnlijk) daadwerkelijk aan hem lag, wat voor ons op dit forum ook een verassing is.
Ik was er natuurlijk niet bij. Misschien reageerde hij als een complete A-hole, maar ik wilde toch enige nuance aanbrengen.
 
Tot jouw (@Unit106) bericht ging iedereen er vanuit dat de eerst aangekomen auto gewoon vol vermogen bleef houden toch? Die A- of B-hole dus waarschijnlijk ook. In die wetenschap benadeelt hij dan toch helemaal niemand behalve zichzelf? En als je dan wilt dineren en dus misschien stiekem iets langzamer wilt laden zodat je je auto niet hoeft te verzetten is dit best een snuggere oplossing natuurlijk. En zelfs als je hem verteld hebt dat je langzamer ging laden kon dat met de kennis tot dan toe niet eens aan hem liggen. De meest logische verklaring was op dat moment dat je gewoon langzamer ging laden zoals dat altijd tijdens een laadsessie gebeurt. Je bent er zelf ook pas na het wisselen naar een andere plek achter gekomen dat het (waarschijnlijk) daadwerkelijk aan hem lag, wat voor ons op dit forum ook een verassing is.
Ik was er natuurlijk niet bij. Misschien reageerde hij als een complete A-hole, maar ik wilde toch enige nuance aanbrengen.
Toch niet helemaal correct, B.
Het vertoonde SuC laadproces was altijd al zo. De tweede auto krijgt altijd wat er 'over' is bij de reeds ladende auto, echter met een minimum van 35 kW. Afhankelijk van het maximale laadvermogen van het tweetal aansluitingen resteerde er dus nooit 'de volle mep' voor nummer één.

Het optredende tijdsverlies was echter altijd verwaarloosbaar, omdat er slechts een kleine tijdspanne gedurende de laadcurve was dat een auto meer dan 90 kW kon trekken. (Maximum was zelfs ooit maar 90 kW.) Dat ligt tegenwoordig wat anders, zeker wanneer je een Model 3 hebt. Daarom is het tijdsverschil niet meer verwaarloosbaar. Maar nog steeds erg klein. Ik schat zelfs dat het tijdsverlies door het verplaatsen van de auto groter is dan door het tijdsverlies vanwege het lagere laadvermogen gedurende een korte periode.

Ik wijs inmiddels mensen die een gepaarde lader kiezen daar niet eens meer op. Puur uit egoïstische motieven; wanneer zij dit structureel doen, blijven er statisch meer ongepaarde laders vrij voor hen die daar wel op letten. :D