Myfirstone
Member
Nee hoor... Mijn S bevalt me prima. Er is technisch ook niets mee aan de hand. Het is de software van Tesla die hem verslechterd heeft. Ze software versie 8 er weer op en hij is helemaal goed.
Het is bovendien een stuk hobby van me en mijn werk. Ik ben dagelijks bezig met Tesla accupakketten, BMSsen en elektromotoren. De technische delen zijn uitstekend. Het bedrijf Tesla pakt het alleen verkeerd aan door zich alleen te richten op mooie uitspraken en nieuwe modellen, en zo veel mogelijk nieuwe verkoop. Er is geen aandacht voor eerdere klanten, zie de prijsverlagingen van een tijd geleden waarmee je auto opeens minder waard was, de zeer slechte bereikbaarheid van de servicecenters en de belachelijke tarieven en tegenwoordig het onder de garantie van de batterijen proberen uit te komen en het knijpen van de accu.
Het mooie van een forum is dat je je ervaringen kan delen en antwoord kan geven op vragen. En daar maak ik naar volle tevredenheid gebruik van . Het is juist goed dat er hier gewoon verteld wordt hoe het zit met deze auto's in plaats van allemaal leuke fanboy verhalen. Er lezen hier ook mensen mee die nog geen Tesla hebben, en er overwegen er één aan te schaffen. Als ze dan alleen maar onrealistische positieve verhalen lezen doen ze mogelijk een aanschaf waar ze spijt van krijgen. Heel leuk een nieuwe Tesla, of lease Tesla, die onder garantie gerepareerd wordt, maar er komen steeds meer gebruikte Tesla's op de markt, en juist die auto's worden aangeschaft door mensen met een kleiner budget, en die realiseren zich mogelijk niet dat er enorme kosten aan kunnen komen door aanschaf van een gebruikte Tesla. Lees hier net iemand op het forum die zijn tiende ! driveunit heeft gekregen. Tesla knijpt nu de accu's al om de batterijgarantie te kunnen uitzingen, daarna gaan ze mogelijk bij bosjes stuk. Grote kans dat er voor 60's 70's en 75's tegen die tijd gewoon helemaal geen vervangende batterijen meer leverbaar zullen zijn. Dan hebben we het nog niet gehad over defecte deurgrepen, MCU's, laders, DCDC converters, TPMS systemen, ruitenwissermotoren, lekkende achterlichten, vastzittende remklauwen, afbrekende subframes en stuurhuisbouten, problemen met aandrijfassen en dergelijke. Veel is relatief eenvoudig te repareren, maar als je de juiste wegen niet kent en hiermee naar Tesla moet, wordt het een extreem duur verhaal. Eigenlijk is een gebruikte Tesla tegen het eind van de garantie aanschaffen een heel erg grote gok. Mensen moeten goed worden voorgelicht, daar voel ik me als Tesla eigenaar verantwoordelijk voor.
Dus Bas, als je het niet leuk vindt, scroll je mijn berichten gewoon voorbij, en zie je er niks van en ben jij ook weer net zo blij als ik!
Ik hoop dat er een bedrijf komt dat zich richt op gebruikte Tesla's. Revisie van accupakketten, want vaak zijn er natuurlijk maar een paar slechte cellen. Evt hele aftermarket batterijen. Custom firmware, met programmeerbare BMS bv. Moet allemaal goed mogelijk zijn, maar is nu natuurlijk nog geen markt voor zolang alles nog in de garantie valt. Maar daarna wel. Alles is natuurlijk al lang te koop, voor gebruik van de Tesla onderdelen in andere auto's, maar nog niet voor gebruik in een Tesla zelf. Al zou je natuurlijk al best een aftermarket Drive-unit controller in een Tesla zelf kunnen bouwen
Maar kunnen we nu aub weer on-topic gaan? Dit topic gaat over superchargers in Nederland.
Het herprogrammeren van de BMS moet al mogelijk zijn met de juiste hardware.