Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Nee hoor... Mijn S bevalt me prima. Er is technisch ook niets mee aan de hand. Het is de software van Tesla die hem verslechterd heeft. Ze software versie 8 er weer op en hij is helemaal goed.

Het is bovendien een stuk hobby van me en mijn werk. Ik ben dagelijks bezig met Tesla accupakketten, BMSsen en elektromotoren. De technische delen zijn uitstekend. Het bedrijf Tesla pakt het alleen verkeerd aan door zich alleen te richten op mooie uitspraken en nieuwe modellen, en zo veel mogelijk nieuwe verkoop. Er is geen aandacht voor eerdere klanten, zie de prijsverlagingen van een tijd geleden waarmee je auto opeens minder waard was, de zeer slechte bereikbaarheid van de servicecenters en de belachelijke tarieven en tegenwoordig het onder de garantie van de batterijen proberen uit te komen en het knijpen van de accu.

Het mooie van een forum is dat je je ervaringen kan delen en antwoord kan geven op vragen. En daar maak ik naar volle tevredenheid gebruik van :) . Het is juist goed dat er hier gewoon verteld wordt hoe het zit met deze auto's in plaats van allemaal leuke fanboy verhalen. Er lezen hier ook mensen mee die nog geen Tesla hebben, en er overwegen er één aan te schaffen. Als ze dan alleen maar onrealistische positieve verhalen lezen doen ze mogelijk een aanschaf waar ze spijt van krijgen. Heel leuk een nieuwe Tesla, of lease Tesla, die onder garantie gerepareerd wordt, maar er komen steeds meer gebruikte Tesla's op de markt, en juist die auto's worden aangeschaft door mensen met een kleiner budget, en die realiseren zich mogelijk niet dat er enorme kosten aan kunnen komen door aanschaf van een gebruikte Tesla. Lees hier net iemand op het forum die zijn tiende ! driveunit heeft gekregen. Tesla knijpt nu de accu's al om de batterijgarantie te kunnen uitzingen, daarna gaan ze mogelijk bij bosjes stuk. Grote kans dat er voor 60's 70's en 75's tegen die tijd gewoon helemaal geen vervangende batterijen meer leverbaar zullen zijn. Dan hebben we het nog niet gehad over defecte deurgrepen, MCU's, laders, DCDC converters, TPMS systemen, ruitenwissermotoren, lekkende achterlichten, vastzittende remklauwen, afbrekende subframes en stuurhuisbouten, problemen met aandrijfassen en dergelijke. Veel is relatief eenvoudig te repareren, maar als je de juiste wegen niet kent en hiermee naar Tesla moet, wordt het een extreem duur verhaal. Eigenlijk is een gebruikte Tesla tegen het eind van de garantie aanschaffen een heel erg grote gok. Mensen moeten goed worden voorgelicht, daar voel ik me als Tesla eigenaar verantwoordelijk voor.

Dus Bas, als je het niet leuk vindt, scroll je mijn berichten gewoon voorbij, en zie je er niks van en ben jij ook weer net zo blij als ik!

Ik hoop dat er een bedrijf komt dat zich richt op gebruikte Tesla's. Revisie van accupakketten, want vaak zijn er natuurlijk maar een paar slechte cellen. Evt hele aftermarket batterijen. Custom firmware, met programmeerbare BMS bv. Moet allemaal goed mogelijk zijn, maar is nu natuurlijk nog geen markt voor zolang alles nog in de garantie valt. Maar daarna wel. Alles is natuurlijk al lang te koop, voor gebruik van de Tesla onderdelen in andere auto's, maar nog niet voor gebruik in een Tesla zelf. Al zou je natuurlijk al best een aftermarket Drive-unit controller in een Tesla zelf kunnen bouwen :)

Maar kunnen we nu aub weer on-topic gaan? Dit topic gaat over superchargers in Nederland. :)


Het herprogrammeren van de BMS moet al mogelijk zijn met de juiste hardware.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Nee hoor... Mijn S bevalt me prima. Er is technisch ook niets mee aan de hand. .....................

Ik vind dit moeilijk om te geloven. Ik denk telkens als jij iets schijft, "wat is er nu weer mis met jouw S60?"..

Kan zijn dat ik het verkeerd lees, maar ik lees bijna altijd ellende met jouw auto, waar je niet eens je huis meer mee kunt halen vanaf een supercharger en dat soort opmerkingen.....
 
  • Like
Reactions: Bas. and robertvg
Ik vind dit moeilijk om te geloven. Ik denk telkens als jij iets schijft, "wat is er nu weer mis met jouw S60?"..

Kan zijn dat ik het verkeerd lees, maar ik lees bijna altijd ellende met jouw auto, waar je niet eens je huis meer mee kunt halen vanaf een supercharger en dat soort opmerkingen.....


Dat is ook allemaal zo, maar daar kan de auto niets aan doen.. Het ligt aan de software, dus aan Tesla. Niet aan de hardware, die is van mij, en daar ben ik prima tevreden mee. Zit net toevallig door mijn oude Teslafi data te kijken. Toen ik hem kocht kon ik gewoon tussen de 200 en 250 km rijden met mijn auto. Prima bruikbaar voor mij. Verder rij ik niet aan een stuk. Ik kan nu alleen nog tegen de 200 halen als ik niet harder dan 80 op de snelweg achter een vrachtwagen kleef met de kachel uit. Maar de auto, en batterijcapaciteit is nog hetzelfde. Dus zodra de software een keer gehacked wordt, of Tesla besluit het toch weer een keer te repareren, ook voor de oudere auto's, dan is hij weer helemaal prima. Maar Tesla als bedrijf heb ik geen goed woord voor over.
 
Dat is ook allemaal zo, maar daar kan de auto niets aan doen.. Het ligt aan de software, dus aan Tesla. Niet aan de hardware, die is van mij, en daar ben ik prima tevreden mee. Zit net toevallig door mijn oude Teslafi data te kijken. Toen ik hem kocht kon ik gewoon tussen de 200 en 250 km rijden met mijn auto. Prima bruikbaar voor mij. Verder rij ik niet aan een stuk. Ik kan nu alleen nog tegen de 200 halen als ik niet harder dan 80 op de snelweg achter een vrachtwagen kleef met de kachel uit. Maar de auto, en batterijcapaciteit is nog hetzelfde. Dus zodra de software een keer gehacked wordt, of Tesla besluit het toch weer een keer te repareren, ook voor de oudere auto's, dan is hij weer helemaal prima. Maar Tesla als bedrijf heb ik geen goed woord voor over.
Als jouw vermoeden juist is dat er niks mis is met je accu an sich maar dat de software onnodig afknijpt zou dat toch ook moeten betekenen dat alle andere MS 60 bezitters amper 200km kunnen rijden op één lading tenzij ze onder de 80 blijven, kleven en kou lijden? Heb ik je ook niet eens zien posten dat je met normaal rijden nauwelijks verder komt dan een dikke 100km?
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Als jouw vermoeden juist is dat er niks mis is met je accu an sich maar dat de software onnodig afknijpt zou dat toch ook moeten betekenen dat alle andere MS 60 bezitters amper 200km kunnen rijden op één lading tenzij ze onder de 80 blijven, kleven en kou lijden? Heb ik je ook niet eens zien posten dat je met normaal rijden nauwelijks verder komt dan een dikke 100km?
Met 'normaal' rijden, zeg maar gewoon even vlot optrekken als de andere weggebruikers en gewoon de kachel en zo aan én korte stukjes van max 15 km per ritje haal ik ergens tussen de 100 en 150 km op dit moment bij de huidige temperaturen. Door het minder regenereren gebruik ik nu ongeveer gemiddeld 100wh per kilometer meer gemiddeld dan een jaar geleden op de korte stukjes.
Maar ik neem aan dat de andere 60 bezitters dit ook ervaren. Je hoort ze helaas niet omdat er maar zo weinig zijn. Ik ken een paar engelse 60 rijders die hem inmiddels hebben weggedaan ivm de in het slechtste geval bijna halvering van de range.

Ik heb nu Teslafi weer geactiveerd, dat gebruikte ik niet meer, om het weer eens allemaal te gaan loggen voor de zekerheid.
 
Was eigenlijk 31 mille, maar de verkoper deed er vier nieuwe 21" Pirelli banden met antilawaai schuimpjes bij. Mooie prijs, maar 't is dan ook maar een lousy achterwielaandrijver met maar liefst 77.000 km op de teller. Zitten ook rare remmen op van Brembo. Ook de luchtvering komt uit een vreemd huis, dat van Bilstein. Er zitten zwarte aniline leren stoelen in en geen mooi vegan leather. Ook het volledig mat carbon interieur is even wennen. Er is me gezegd dat er pas een nieuw chippie inzit, dus dat valt weer mee. :):):)
Je vergeet nog de volkomen achterhaalde versie 1.0, in het Midden-Oosten geproduceerde Autopilot soft- en hardware. Die meuk ontbrak gelukkig in mijn, ruim een jaar geleden aangeschafte, tweedehandsje.
 
Je vergeet nog de volkomen achterhaalde versie 1.0, in het Midden-Oosten geproduceerde Autopilot soft- en hardware. Die meuk ontbrak gelukkig in mijn, ruim een jaar geleden aangeschafte, tweedehandsje.
Die 5 jaar oude Autopilot kan snelheidsborden lezen, rijdt keurig binnen de lijntjes, remt niet plotseling heel hard en is feitelijk de enige reden waarom ik geen nieuwe Tesla wil.
 
Die 5 jaar oude Autopilot kan snelheidsborden lezen, rijdt keurig binnen de lijntjes, remt niet plotseling heel hard en is feitelijk de enige reden waarom ik geen nieuwe Tesla wil.
Correctie, mijn oude S met AP1 ging ook soms onverwacht op de rem staan. Met name in het buitenland. Inherent aan het gebruik van de radar als primary bron voor autopilot, sinds firmware versie 8
 
Met 'normaal' rijden, zeg maar gewoon even vlot optrekken als de andere weggebruikers en gewoon de kachel en zo aan én korte stukjes van max 15 km per ritje haal ik ergens tussen de 100 en 150 km op dit moment bij de huidige temperaturen. Door het minder regenereren gebruik ik nu ongeveer gemiddeld 100wh per kilometer meer gemiddeld dan een jaar geleden op de korte stukjes.
Maar ik neem aan dat de andere 60 bezitters dit ook ervaren. Je hoort ze helaas niet omdat er maar zo weinig zijn. Ik ken een paar engelse 60 rijders die hem inmiddels hebben weggedaan ivm de in het slechtste geval bijna halvering van de range.

Ik heb nu Teslafi weer geactiveerd, dat gebruikte ik niet meer, om het weer eens allemaal te gaan loggen voor de zekerheid.
100Wh/km méér? Wat was je gemiddelde gebruik dan voor dat je problemen begonnen?
 
Ik zit nu op mijn ochtendritje heel wissellend tussen de 300 en 600 wh per km. Zonder kachel en op fietssnelheid kan ik 269 halen.. Doordat ik af en toe een lange hele langzame rit doe kom ik gemiddeld wel rond die 269 uit nu. Maar ik weet het niet precies, ik ga weer even een paar maanden loggen met Teslafi om een wat beter beeld te krijgen..
 
Was eigenlijk 31 mille, maar de verkoper deed er vier nieuwe 21" Pirelli banden met antilawaai schuimpjes bij. Mooie prijs, maar 't is dan ook maar een lousy achterwielaandrijver met maar liefst 77.000 km op de teller. Zitten ook rare remmen op van Brembo. Ook de luchtvering komt uit een vreemd huis, dat van Bilstein. Er zitten zwarte aniline leren stoelen in en geen mooi vegan leather. Ook het volledig mat carbon interieur is even wennen. Er is me gezegd dat er pas een nieuw chippie inzit, dus dat valt weer mee. :):):)

enkel achterwielaandrijving is volgens mij idd veel goedkoper. Ik kom vaak in de Achterhoek en daar is met al die modder awd wel fijn met regen.

nog los dat awd wat zuiniger is, meer bereik en ook nogeens meer tractie.

mooie prijs iig.
 
Die 5 jaar oude Autopilot kan snelheidsborden lezen, rijdt keurig binnen de lijntjes, remt niet plotseling heel hard en is feitelijk de enige reden waarom ik geen nieuwe Tesla wil.

Ze Wim,

meevaart U ook dat de snelheden niet altijd juist van de navigatie? Hier op de A4 bijvoorbeeld geeft hij de snelheid van de B-weg aan. En op meer plekken. Heeft U ook last van wegvallen 3G en dat dan de radio heel even wegvalt?
 
Ze Wim,

meevaart U ook dat de snelheden niet altijd juist van de navigatie? Hier op de A4 bijvoorbeeld geeft hij de snelheid van de B-weg aan. En op meer plekken. Heeft U ook last van wegvallen 3G en dat dan de radio heel even wegvalt?
Het kan dat de GPS de positie een aantal tientallen meters verkeerd weergeeft. Dan denkt de auto onterecht dat ie op de naastliggende weg rijdt. Kwam bij mij voorheen een doodenkele keer voor, de laatste tijd valt het mij niet meer op.
Ik heb sinds de eMMc vervanging LTE, 4G dus. Ik weet niet of dat de radio beïnvloedt, maar radio valt sowieso wel eens weg.
Maar niet hinderlijk regelmatig dus.