Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Op de origineel geplande supercharger locatie in Delft, waar deze bij een nieuw te bouwen Van der Valk hotel zouden komen, is alleen nog maar een zandvlakte te zien:
IMG_20200614_170522.jpg


Vlak daarnaast wordt een food court gebouwd, deze is al wel wat verder gevorderd:
IMG_20200614_170732.jpg


Ik hoop dat de superchargers bij Delft nog wel komen, dit is echt een gunstige plek direct aan de A4.

Op de locatie in Rijswijk (mogelijk de vervangende/nieuwe locatie voor superchargers Delft?) is de elektra al wel aanwezig. Interessant om te zien dat er 'V3' op de meterkastjes staat, wellicht staat dit er op omdat het superchargers V3 (versie 3) zijn?
IMG_20200614_163819.jpg

Daarnaast ook een wat serieuzer transformator huisje:
IMG_20200614_163834.jpg


En een overzicht van de parkeerplekken:
IMG_20200614_163905.jpg


De locatie in Rijswijk is een stuk ongunstiger, je moet best een stukje van de snelweg, langs wat stoplichten, door een nauw poortje bij het hotel, om er te komen. Maar wel leuk om de V3 laadsnelheid te kunnen testen.
 

Attachments

  • IMG_20200614_170537.jpg
    IMG_20200614_170537.jpg
    406.3 KB · Views: 37
@laodicea Dank je wel voor de update en de foto's.. woon er 5 minuten vandaan en dus voor mij zou het ideaal zijn met mijn gratis Superchargen..Maar ben het met je eens dat die andere locatie veel logischer zou zijn.. ook voor de impact op de locatie voor niet-Tesla mensen
V3 is wel alleen CCS only. Dus alleen ombouw S en X zouden daar gratis kunnen laden. Las deze week trouwens ergens dat de 100 uitvoering wel naar 200kw konden laden met CCS. Dan betaald zon ombouw zichzelf gewoon terug.

Zag dat er ook een boot met Tesla cargo vanuit NY onderweg is naar Zeebrugge. Staan de nieuwe V3-chargers daar niet op?
Iets moet er wel aan de hand zijn. Er zijn op dit moment bijna 300 stalls nodig in Europa welke V3 worden en helemaal klaar zijn. Alle V3 locaties zijn volledig klaar op stalls en cabinets na. Het begint er veel weg van te hebben dat beide dus nog niet zijn geleverd/vertraagd zijn.
 
@smartdriver Oh dat wist ik niet - dacht dat ze het zouden doen zoals het nu ook is.. met de normale laadport en CCS.
Was al van plan om die upgrade te nemen - maar dan nu helemaal..

Wel een heel aparte keuze als je het mij vraagt.. als je kijkt naar alle Model S en Model X rijders... die kunnen dus allemaal niet bij een v3 Supercharger terecht? Dat zou echt heel apart zijn..
V3 is CCS only. Locaties welke in Europa operationeel zijn hebben dat al uitgewezen.
 
@smartdriver Oh dat wist ik niet - dacht dat ze het zouden doen zoals het nu ook is.. met de normale laadport en CCS.
Was al van plan om die upgrade te nemen - maar dan nu helemaal..

Wel een heel aparte keuze als je het mij vraagt.. als je kijkt naar alle Model S en Model X rijders... die kunnen dus allemaal niet bij een v3 Supercharger terecht? Dat zou echt heel apart zijn..
Weet nog heel goed dat er maar enkele CCS aansluitingen waren bij de chargers en dat ik heel vaak niet kon laden omdat er MS en MX rijders er totaal niet om gaven daarop te letten, kan mij het nu o zo goed voorstellen hoe ze dit nu vinden. (buiten schot de rijders die daar wel op hebben gelet, daar vind ik het nog erger voor)
 
@smartdriver Oh dat wist ik niet - dacht dat ze het zouden doen zoals het nu ook is.. met de normale laadport en CCS.
Was al van plan om die upgrade te nemen - maar dan nu helemaal..

Wel een heel aparte keuze als je het mij vraagt.. als je kijkt naar alle Model S en Model X rijders... die kunnen dus allemaal niet bij een v3 Supercharger terecht? Dat zou echt heel apart zijn..

De oudere MS/MX met een type 2 laadpoort aan de V3 supercharger hangen zou zonde van het onbenutte beschikbare vermogen van die laders zijn. Er kan gewoonweg niet meer over die stekker.
 
De oudere MS/MX met een type 2 laadpoort aan de V3 supercharger hangen zou zonde van het onbenutte beschikbare vermogen van die laders zijn. Er kan gewoonweg niet meer over die stekker.
Punt is dat wanneer er locaties komen met enkel v3 superchargers, dat wel opmerkelijk zou zijn. De oudere MS/MX rijders hebben een aanzienlijk deel van de superchargers gefinancierd en konden daarom gratis laden. Als meer en meer locaties worden omgebouwd naar v3 en daarmee deze auto's niet meer op deze locaties kunnen laden, is dat wel erg slecht nieuws voor deze aanzienlijke groep rijders.
 
Punt is dat wanneer er locaties komen met enkel v3 superchargers, dat wel opmerkelijk zou zijn. De oudere MS/MX rijders hebben een aanzienlijk deel van de superchargers gefinancierd en konden daarom gratis laden. Als meer en meer locaties worden omgebouwd naar v3 en daarmee deze auto's niet meer op deze locaties kunnen laden, is dat wel erg slecht nieuws voor deze aanzienlijke groep rijders.

[NL/BE] CCS Adapter ervaringen
 
Punt is dat wanneer er locaties komen met enkel v3 superchargers, dat wel opmerkelijk zou zijn. De oudere MS/MX rijders hebben een aanzienlijk deel van de superchargers gefinancierd en konden daarom gratis laden. Als meer en meer locaties worden omgebouwd naar v3 en daarmee deze auto's niet meer op deze locaties kunnen laden, is dat wel erg slecht nieuws voor deze aanzienlijke groep rijders.
Volgens mij gaat het niet om ombouw toch?
 
Punt is dat wanneer er locaties komen met enkel v3 superchargers, dat wel opmerkelijk zou zijn. De oudere MS/MX rijders hebben een aanzienlijk deel van de superchargers gefinancierd en konden daarom gratis laden. Als meer en meer locaties worden omgebouwd naar v3 en daarmee deze auto's niet meer op deze locaties kunnen laden, is dat wel erg slecht nieuws voor deze aanzienlijke groep rijders.
Hoezo? Tesla heeft daar de CCS Combo 2-adapter toch voor gemaakt? Heb je een S/X van na mei 2019 dan kost het €170,- omdat de retrofit al standaard aanwezig is en is de S/X van voor mei 2019 dan kost het €500,- inclusief de kosten van een CCS Combo 2-adapter. Zijn al genoeg mensen die dit hebben laten uitvoeren en deze kunnen voor maximaal €500,- van alle V3 locaties gebruik gaan maken. Ik denk dat het een goede deal is. Maar ik hoop als M3P rijder dat niemand van de S/X'en dit gaat uitvoeren zodat de V3 SuC's leeg blijven. Merk maar al te vaak op dat het 100% laad gedrag bij 3 rijders minder aanwezig is dan bij de S/X rijders. Daarbij zie ik de meeste 3 rijders slechts laden wat ze nodig hebben om thuis te komen (beperkte SuC stops in tijd) aangezien thuis of SuC laden toch in prijs niks uit maakt. Bij veel S/X rijders is dat wel een verschil waardoor er andere keuzes worden gemaakt.
 
Hoezo? Tesla heeft daar de CCS Combo 2-adapter toch voor gemaakt? Heb je een S/X van na mei 2019 dan kost het €170,- omdat de retrofit al standaard aanwezig is en is de S/X van voor mei 2019 dan kost het €500,- inclusief de kosten van een CCS Combo 2-adapter. Zijn al genoeg mensen die dit hebben laten uitvoeren en deze kunnen voor maximaal €500,- van alle V3 locaties gebruik gaan maken. Ik denk dat het een goede deal is. Maar ik hoop als M3P rijder dat niemand van de S/X'en dit gaat uitvoeren zodat de V3 SuC's leeg blijven. Merk maar al te vaak op dat het 100% laad gedrag bij 3 rijders minder aanwezig is dan bij de S/X rijders. Daarbij zie ik de meeste 3 rijders slechts laden wat ze nodig hebben om thuis te komen (beperkte SuC stops in tijd) aangezien thuis of SuC laden toch in prijs niks uit maakt. Bij veel S/X rijders is dat wel een verschil waardoor er andere keuzes worden gemaakt.

Die adapter zit er zelfs al bij vanaf Mei 2019:

upload_2020-6-18_16-0-8.png


Oplaadconnectoren
 
Hoezo? Tesla heeft daar de CCS Combo 2-adapter toch voor gemaakt? Heb je een S/X van na mei 2019 dan kost het €170,- omdat de retrofit al standaard aanwezig is en is de S/X van voor mei 2019 dan kost het €500,- inclusief de kosten van een CCS Combo 2-adapter. Zijn al genoeg mensen die dit hebben laten uitvoeren en deze kunnen voor maximaal €500,- van alle V3 locaties gebruik gaan maken. Ik denk dat het een goede deal is. Maar ik hoop als M3P rijder dat niemand van de S/X'en dit gaat uitvoeren zodat de V3 SuC's leeg blijven. Merk maar al te vaak op dat het 100% laad gedrag bij 3 rijders minder aanwezig is dan bij de S/X rijders. Daarbij zie ik de meeste 3 rijders slechts laden wat ze nodig hebben om thuis te komen (beperkte SuC stops in tijd) aangezien thuis of SuC laden toch in prijs niks uit maakt. Bij veel S/X rijders is dat wel een verschil waardoor er andere keuzes worden gemaakt.
Wat mij betreft is dat zeker geen goede deal. Ik rij nu ca. 5 jaar in mijn model S. In al die tijd is het aantal laadsessies aan de SUC beperkt gebleven tot ca. 20 keer. Bij de aanschaf van de auto destijds, was het voor een model S met een kleinere batterij een optie van 2.000 euro om onbeperkt superchargen erbij aan te schaffen, bij een 85 batterij was die optie standaard aangevinkt en was superchargen dus gratis en onbeperkt. Wanner Tesla nu over zou gaan op de v3 superchargers, eindigt langzaamaan voor mij de mogelijkheid tot gratis superchargen (waarvoor destijds dus gewoon betaald is) en moet ik 500 euro betalen om minder dan 4x per jaar te superchargen. Dat vind ik een buitensporig hoog bedrag voor een reeds betaalde dienst. Vandaar dat ik hoop dat Tesla op de bestaande locaties voldoende laders beschikbaar houdt voor de eerste generaties Tesla's.
Over laadgedrag bij superchargers tussen Model 3 en Model S/X, laten we niet stigmatiseren. Dan krijg je onzinnige discussies.
 
Ik begrijp je punt @Pascal-R . Ik denk echter dat het onvermijdelijk is dat er overgegaan wordt naar V3. Voorsprong door techniek om maar eens verkeerd te citeren ;) Ik zie het net als met een telefoon. Vroeger bureaustands, extra laders gekocht en bij het volgende toestel kon alles de prullenbak in. En nog steeds want de harmonisatie heeft het tussen de merken wel geharmoniseerd (behalve Apple), maar we hebben nog steeds USB mini, USB micro, USB-C enz...

Ook ik heb gratis SuC'n waar ik maar heel weinig gebruik van maak (heb luxe lader aan het huis). Toch maarde ugrade laten doen voor het geval als....
 
Wat mij betreft is dat zeker geen goede deal. Ik rij nu ca. 5 jaar in mijn model S. In al die tijd is het aantal laadsessies aan de SUC beperkt gebleven tot ca. 20 keer. ........ Wanner Tesla nu over zou gaan op de v3 superchargers, eindigt langzaamaan voor mij de mogelijkheid tot gratis superchargen (waarvoor destijds dus gewoon betaald is) en moet ik 500 euro betalen om minder dan 4x per jaar te superchargen. Dat vind ik een buitensporig hoog bedrag voor een reeds betaalde dienst.
Dienst is toch laden bij een SuC dat blijft toch gewoon bestaan. Je kan alleen niet op nieuwe locaties aan de SuC maar die mis je ook niet want die staan niet in je navigatie.