Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Het zijn net de ICE-rijders die betaald hebben voor de grote expansie van het SuC-netwerk via uitstootkredieten. Logisch dat die dan mee mogen genieten bij hun overschakeling naar EV. (Sorry, kon het niet laten)

Als Tesla-rijder zou ik natuurlijk ook liever geen files aan SuC zien staan en zal helemaal niet als daar een hoop auto's tussen staan die aan 50 kW lagen. Anderzijds, als Musk echt idealistisch is, is het gebrek aan laadinfrastructuur één van de grote bottlenecks voor een brede uitrol van EV's en kan hij dat makkelijk oplossen.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen overheidsmaatregelen en bedrijfsinvesteringen ;)

Dat van die laadsnelheden heb ik ook al over zitten denken. Wellicht een minimum snelheid of een maximale laadtijd instellen. Maar eerst het principe besluit
 
Realistisch gezien hoe vaak moet de gemiddelde rijder nu echt langs een supercharger buiten de vakantieperiode?
Ik denk dat meer dan 90% 's-avonds kan laden thuis of aan een laadpaal of overdag bij het werk. Die infrastructuur zal in elk geval ook belangrijk zijn.
 
Ik ben helemaal niet blij met het open stellen van de superchargers voor andere merken (ik zie een hoop technische bezwaren, gaande van laadpoorten aan de foute kant, te korte kabels, betaalmogelijkheden, ...) maar als ze open gaan hoop ik dat ze aan hetzelfde tarief gaan als wat Tesla eigenaars betalen.

Waarom?

Omdat de IONITY's en in mindere mate FastNed's van deze wereld teveel geld vragen voor snelladen. Beide zijn duurder dan je ICE vol benzine tanken, en dat ~kan~ niet als je weet wat elektriciteit qua inkoop kost, en we willen dat mensen massaal aan de EV gaan.
 
Realistisch gezien hoe vaak moet de gemiddelde rijder nu echt langs een supercharger buiten de vakantieperiode?
Ik denk dat meer dan 90% 's-avonds kan laden thuis of aan een laadpaal of overdag bij het werk. Die infrastructuur zal in elk geval ook belangrijk zijn.
In het verleden hadden we hier verhitte discussies tussen vakantiegangers en mensen die regelmatig hun S gingen inprikken op een lokale supercharger omdat het goedkoper dan thuis of zelfs gratis was.
 
In het verleden hadden we hier verhitte discussies tussen vakantiegangers en mensen die regelmatig hun S gingen inprikken op een lokale supercharger omdat het goedkoper dan thuis of zelfs gratis was.
Moet eerlijk bekennen dat het makkelijk is. Je rijdt richting het werk prikt de auto 15 minuten aan de lader en geniet van een kop koffie. Daarna echt naar het werk en 's-avonds weer naar huis. Thuis laden op de 220V met 1 fase werkt ook goed de hele nacht, maar het bij de SuC genieten van een kop koffie is ook fijn.
 
En laten we niet vergeten dat Big Auto miljoenen subsidie heeft gehad voor het eigen laadnetwerk (Ionity heeeeel veel) en tesla helemaal niks.

Tesla heeft voor de aanleg van de SuCs wellicht niet direct subsidie gehad. Maar wat dacht je van die miljoenen subsidies die zijn gegaan naar de kopers van een Tesla? Heel veel mensen die een Model S rijden (incl. ik) hadden geen Model S gekocht als er niet zoveel overheidssubsidie op zat. Daardoor kon Tesla de prijs hoog houden en toch blijven verkopen. Toen de concurrentie kwam kon de prijs ineens met 25.000 euro omlaag, maar was de grens al op 50K gesteld, waardoor het veel minder interessant werd. Vanaf dat moment is de verkoop van de Model S ook redelijk ingestort.
 
Tesla heeft voor de aanleg van de SuCs wellicht niet direct subsidie gehad. Maar wat dacht je van die miljoenen subsidies die zijn gegaan naar de kopers van een Tesla? Heel veel mensen die een Model S rijden (incl. ik) hadden geen Model S gekocht als er niet zoveel overheidssubsidie op zat. Daardoor kon Tesla de prijs hoog houden en toch blijven verkopen. Toen de concurrentie kwam kon de prijs ineens met 25.000 euro omlaag, maar was de grens al op 50K gesteld, waardoor het veel minder interessant werd. Vanaf dat moment is de verkoop van de Model S ook redelijk ingestort.
Wat je kreeg was een lagere bijtelling. Niet cash in het handje.

Die lagere bijtelling kan je overigens nog altijd scoren bij waterstofauto's.
 
Wat je kreeg was een lagere bijtelling. Niet cash in het handje. Die lagere bijtelling kan je overigens nog altijd scoren bij waterstofauto's.
De opmerking was dat big-auto subsidie had gekregen voor de aanleg van Ionity. Tesla heeft die subsidie indirect gehad. Als Toyota bij de Mirai ook SuCs had gemaakt en ik thuis waterstof uit de kraan kon halen, dan had ik het wellicht overwogen ;-)
 
Tesla heeft voor de aanleg van de SuCs wellicht niet direct subsidie gehad. Maar wat dacht je van die miljoenen subsidies die zijn gegaan naar de kopers van een Tesla? Heel veel mensen die een Model S rijden (incl. ik) hadden geen Model S gekocht als er niet zoveel overheidssubsidie op zat. Daardoor kon Tesla de prijs hoog houden en toch blijven verkopen. Toen de concurrentie kwam kon de prijs ineens met 25.000 euro omlaag, maar was de grens al op 50K gesteld, waardoor het veel minder interessant werd. Vanaf dat moment is de verkoop van de Model S ook redelijk ingestort.

Laten we wel even eerlijk blijven: er bestaat *geen* Tesla subsidie, wel een subsidie voor elektrisch rijden. Beetje raar om dan te stellen dat een reden zou kunnen/moeten zijn om de SuC's voor andere merken open te gooien.
Pas die redenering maar eens toe op andere producten waar subsidie op wordt gegeven, van zonnepanelen via landbouw tot onderzoek.
 
De opmerking was dat big-auto subsidie had gekregen voor de aanleg van Ionity. Tesla heeft die subsidie indirect gehad. Als Toyota bij de Mirai ook SuCs had gemaakt en ik thuis waterstof uit de kraan kon halen, dan had ik het wellicht overwogen ;-)
Nee dus (zie bovenstaande post). De rijders van andere merken hebben ook subsidie kunnen krijgen. Big auto, in jouw redenering, dus dubbel.
 
Nee dus (zie bovenstaande post). De rijders van andere merken hebben ook subsidie kunnen krijgen. Big auto, in jouw redenering, dus dubbel.
Nee, want die andere merken hadden geen EV's die je kon kopen, dus daar was ook geen bijtellingsvoordeel te halen. Dat dit wellicht hun eigen schuld is staat buiten kijf, maar het limieteren van de bijtellingsvoordeel is in de volksmond natuurlijk niet voor niets Tesla-tax genoemd. Daar is ook niets mis mee, maar laten we niet doen alsof big-auto alleen maar cadeautjes krijgt en Tesla alleen maar beperkt wordt. Ook Tesla heeft flink geprofiteerd...
 
  • Disagree
Reactions: Koifim
Realistisch gezien hoe vaak moet de gemiddelde rijder nu echt langs een supercharger buiten de vakantieperiode?
Ik denk dat meer dan 90% 's-avonds kan laden thuis of aan een laadpaal of overdag bij het werk. Die infrastructuur zal in elk geval ook belangrijk zijn.
Dan ben ik waarschijnlijk niet gemiddeld. Ik heb mijn X sinds eind januari en heb 2047kWh thuis geladen 347 kWh bij andere laders en diesel generatoren :rolleyes: en 937 kWh bij SuC's. Ik heb hem dan ook gekocht als lange afstand auto. Mijn meest bezochte Suc is dan ook Lauenau.
 
Nee, want die andere merken hadden geen EV's die je kon kopen, dus daar was ook geen bijtellingsvoordeel te halen. Dat dit wellicht hun eigen schuld is staat buiten kijf, maar het limieteren van de bijtellingsvoordeel is in de volksmond natuurlijk niet voor niets Tesla-tax genoemd. Daar is ook niets mis mee, maar laten we niet doen alsof big-auto alleen maar cadeautjes krijgt en Tesla alleen maar beperkt wordt. Ook Tesla heeft flink geprofiteerd...
Er waren wel EV's van andere merken anders hadden ze nooit subsidie voor laadinfra gehad. Eens dat dat er minder waren dan Tesla's. Des te vreemder dat ze die subsidie *als fabrikanten* kregen.

Maar let's agree to disagree en positief nieuws over Superchargers plaatsen.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Tesla heeft voor de aanleg van de SuCs wellicht niet direct subsidie gehad. Maar wat dacht je van die miljoenen subsidies die zijn gegaan naar de kopers van een Tesla? Heel veel mensen die een Model S rijden (incl. ik) hadden geen Model S gekocht als er niet zoveel overheidssubsidie op zat. Daardoor kon Tesla de prijs hoog houden en toch blijven verkopen. Toen de concurrentie kwam kon de prijs ineens met 25.000 euro omlaag, maar was de grens al op 50K gesteld, waardoor het veel minder interessant werd. Vanaf dat moment is de verkoop van de Model S ook redelijk ingestort.
Inderdaad, @bugboy and I disagree @Hbrink.
Die aanschaf subsidie gold voor ALLE EV's van ondernemers (dus niet voor mij als privé persoon) en niet Tesla in het bijzonder. Die Superchargers hebben Tesla en haar klanten betaald, volledig. Dat is dus echt een verschil. En die aanschafsubsidie heeft meegeholpen om de draai naar EV wereldwijd te starten, dus erg goed gewerkt in de richting waarin we met z'n allen willen.
 
Inderdaad, @bugboy and I disagree @Hbrink.
Die aanschaf subsidie gold voor ALLE EV's van ondernemers (dus niet voor mij als privé persoon) en niet Tesla in het bijzonder. Die Superchargers hebben Tesla en haar klanten betaald, volledig. Dat is dus echt een verschil. En die aanschafsubsidie heeft meegeholpen om de draai naar EV wereldwijd te starten, dus erg goed gewerkt in de richting waarin we met z'n allen willen.

Volgens mij ben jij het in jouw tekst met mij eens <big grin>