Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Echt niet. Tenzij je rekent dat een Tesla Model 3 niet/amper zakt in waarde na enkele jaren gebruik. Wat bij de Model S wel het geval was, maar niet realistisch is om te herhalen.

Ben ik niet met je eens!
De waarde daling van de S was vooral het gevolg van de grotere functionaliteit van de nieuwere modellen!
De classic had geen AP en alleen achterwiel aandrijving.
Ik heb om deze reden mijn fijne Classic verkocht!
De waardedaling die deze S heeft was zondermeer lager dan elk andere €112k wagen na 22 maanden zou hebben gehad!!
Ik denk zelfs dat de nieuwe eigenaar nog minder last zal hebben van verdere grote waarde dalingen.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Zelfs al doven de voordelen na X jaar uit, het is duidelijk dat wat de fiscale aspecten betreft het de komende 20 a 30 jaar relatief voordeliger gaat zijn om electrisch te rijden dan met een ICE.

Als er massaal naar electrisch rijden overgeschakeld wordt dan loop je op termijn van 15 jaar toch al snel kans dat de overheid accijns-vervangende belasting zal heffen op electriciteit die gebruikt wordt om electrisch te rijden. Dat kan technisch relatief eenvoudig ingevoerd worden.
 
ik zie dat het dubbelzinnig is verwoord. Ik bedoelde dat de S niet sterk in waarde daalt, maar de factoren die zo'n klimaat hebben gecreëerd zich waarschijnlijk niet herhalen bij de Model 3 (o.a. evolutie koers USD/EUR)
In had een Classic van november 2013. Die heeft 0% bijtelling tot 2018. Daarna gaat de 22% bijtelling boven de 50.000 euro in. Mijn Classic was evenwel van november 2013 en dat betekent dat het bedrag boven de 50.000 euro tot 2023 maar 4% bijtelling heeft. Dat leverde een heel hoge restwaarde op. Per saldo voor een paar duizend euro meer een identieke Model S met AP van eind februari 2015 gekocht.
 
Als er massaal naar electrisch rijden overgeschakeld wordt dan loop je op termijn van 15 jaar toch al snel kans dat de overheid accijns-vervangende belasting zal heffen op electriciteit die gebruikt wordt om electrisch te rijden. Dat kan technisch relatief eenvoudig ingevoerd worden.
Diesel was ook eerst accijnsvrij. Totdat de dieselpersonenauto aan zijn opmars begon.
 
In had een Classic van november 2013. Die heeft 0% bijtelling tot 2018. Daarna gaat de 22% bijtelling boven de 50.000 euro in. Mijn Classic was evenwel van november 2013 en dat betekent dat het bedrag boven de 50.000 euro tot 2023 maar 4% bijtelling heeft. Dat leverde een heel hoge restwaarde op. Per saldo voor een paar duizend euro meer een identieke Model S met AP van eind februari 2015 gekocht.
Laten we ons niet rijk rekenen met de aandeel van bijtelling in de restwaarde. de hogere restwaarde komt mn ook door de $ koersstijging. Een jongere Tesla heeft ondanks het netto verschil ook weer andere voordelen voor de koper: langere garantie meestal en AP bijvoorbeeld. Prijzen liggen nu ook gewoon hoger voor 2014/15 ondanks het belastingvoordeel. Geldt ook niet voor iedereen, en wie van een 25% auto komt bespaart zich dan € 400 ipv 600 bij 0% per maand, dat is ook interessant natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: basvk
Wim, volgens autobrief 2 gaat de 22% bijtelling boven 50k per 1 januari 2019 in. Ook gaan we na de eerste periode van 60 maanden per jaar de dan geldende bijtelling krijgen, de tweede termijn van 60 maanden is komen te vervallen.
De info in Wiebes autobrief 2 van juni dit jaar, was eind vorig jaar nog niet bekend. Ik vraag me af of toezeggingen uit het verleden zomaar kunnen worden teruggedraaid.
 
Aanstaande Prinsjesdag zullen er weer de gebruikelijke cadeautjes aan de kiezers beloofd worden vanwege het komende verkiezingsjaar. Die zoethoudertjes moeten ook ergens van betaald worden en op een of andere manier heeft de huidige coalitie geen zin meer in fiscale stimulering van elektrisch rijden.
 
Ik zie op m'n Superchargers app (sinds vandaag) de aankondiging van Superchargers op Shiphol en wel 6 stalls.

Hopelijk verlicht dat de drukte bij Tesla Arena wat.
Ik zie hem ook staan op www.supercharge.info

Ligt dicht naast de A4, maar wel ver van een oprit/afrit. Gaan denk ik veel Taxi's staan en weinig reguliere rijders.

Sowieso vind ik de SuC in Amsteram maar een drama, die P-plek is echt veel te klein voor zo veel voertuigen.
 
SuC Schiphol is wel handig, het is net een beetje krap om vanuit Enschede naar Schiphol te gaan en dan bijv. 1-2 weken later weer terug (zelfs met energy saving aan verlies ik wel een paar kilometers). Dan is het eigenlijk al welkom om enkele tientallen kilometers aan rijbereik bij te laden.
 
Ergens zal, door de nieuwe functionaris, je weet wel, die tien projecten tegelijk aan moet kunnen, een plan klaarliggen voor de invulling van SuC's in Nederland. Met het ongetwijfeld forse aantal reserveringen zal men er iets moois van maken.
Zo af en toe, als de formaliteiten rond zijn, zien we er eentje bijkomen die op dat moment wel of niet op een ideale lokatie staat ( al dan niet ogenschijnlijk).
Deze vind ik persoonlijk wel handig, zo vlak bij lang parkeren (maar wil niet een eerdere discussie weer oprakelen:) )
Maar er komen er nog meer bij en men heeft nog tot 2018 om het plaatje in te kleuren, ook met destination chargers en wellicht nog een verrassing.
Prima, kaartje van Europa ziet er al indrukwekkend uit inmiddels, ook het aantal destination chargers groeit en zal tussen nu en de wintersport nog explosief stijgen in de wintersportgebieden.