Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
@Pascal-R
Wat ik schreef/bedoel is dat de overheid de accijnzen op elektriciteit helemaal niet hoeft te vergroten als de accijnsinkomsten op benzine/diesel terug gaan lopen. Of zelfs nieuwe inkomsten hoeft te zoeken (wishful thinking). In plaats van accijnsinkomsten op benzine/diesel worden het dan accijnsinkomsten op elektriciteit. En die zijn op dit moment al hoger dan op benzine/diesel. Dus voor de overheid gaat iedereen het liefst morgen al over op EV's. Simpel.
 
@Pascal-R
Wat ik schreef/bedoel is dat de overheid de accijnzen op elektriciteit helemaal niet hoeft te vergroten als de accijnsinkomsten op benzine/diesel terug gaan lopen. Of zelfs nieuwe inkomsten hoeft te zoeken (wishful thinking). In plaats van accijnsinkomsten op benzine/diesel worden het dan accijnsinkomsten op elektriciteit. En die zijn op dit moment al hoger dan op benzine/diesel. Dus voor de overheid gaat iedereen het liefst morgen al over op EV's. Simpel.
De belasting per hoeveelheid energie is dan wel (veel) hoger voor elektriciteit, maar een EV gebruikt zoveel minder energie dat de opbrengst voor de schatkist toch afneemt met elke EV die er bij komt. En BPM zat er ook al niet op...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Laten we tt ff uitrekenen. :)

Adviesprijzen / gemiddelde prijzen hanterend kom ik op:
Code:
Diesel
8 l/100km
40% accijns
€ 1,22 literprijs
€ 3,90 accijns / 100km

Benzine
10 l/100km
49% accijns
€ 1,57 literprijs
€ 7,69 accijns / 100km

Elektriciteit
20 kWh/100 km
54,55% energiebelasting
€ 0,22 kWh prijs
€ 2,40 energiebelasting / 100km
Bron accijnzen.

Natuurlijk met wat aannames qua verbruik.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
Laten we tt ff uitrekenen. :)

Adviesprijzen / gemiddelde prijzen hanterend kom ik op:
Code:
Diesel
8 l/100km
40% accijns
€ 1,22 literprijs
€ 3,90 accijns / 100km

Benzine
10 l/100km
49% accijns
€ 1,57 literprijs
€ 7,69 accijns / 100km

Elektriciteit
20 kWh/100 km
54,55% energiebelasting
€ 0,22 kWh prijs
€ 2,40 energiebelasting / 100km
Bron accijnzen.

Natuurlijk met wat aannames qua verbruik.

Het is duidelijk dat de totale accijnzen lager uitvallen, maar een verbruik van 8l/100km en 10l/100km is wel heel fors. 6l/100km diesel en 8l/100km benzine zou al wat realistischer zijn denk ik.
 
6l/100km diesel en 8l/100km benzine zou al wat realistischer zijn denk ik.
Inderdaad. Met mijn Peugeot 607 2.7v6 HDI (6 cilinder 2,7l diesel; ca. 1700 kg) kwam ik de laatste tijd niet boven de 6,5l/100km uit. Dat is nou niet bepaald de meest zuinige auto (energielabel F), al heb ik wel een redelijk zuinige rijstijl. Daarbij reed ik overal de toegestane maximumsnelheid, inclusief stukken snelweg van 120 en 130.
 
Eenhedenpolitie!!!
Gaf alleen maar aan dat ik buiten de laadpaal ook een snoer met deze stekker kan aansluiten,
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    47.4 KB · Views: 38
Nogmaals, de accijnzen op elektriciteit zijn al enorm hoog. Natuurlijk begrijp ik dat als de overheid minder inkomsten krijgt, zij deze elders gaat zoeken. Maar ik denk niet dat men dat zal doen op elektriciteit. Mag de overheid bijvoorbeeld accijns en BTW heffen op stroom die ik zelf met mijn zonnepanelen (eigen investering) heb opgewekt en waarmee ik vervolgens mijn auto heb geladen. Veel mensen zullen in de toekomst aangewezen zijn op publiek laden. Indien iemand publiek laadt, zijn de kosten per km al nagenoeg niet lager dan benzine of diesel. De overheid zal daar echt geen enorme bedragen bovenop kunnen gooien.
Inderdaad wel offtopic...
De overheid gaat geen belasting heffen op door je eigen zonnepanelen opgewekte stroom. Maar de overheid gaat in de toekomst wel de volledige verrekening van je eigen kWuren beperken. Je blijft in Nederland afhankelijk van het net. De Belgen betalen al een flink bedrag om hun zonnestroom in het net te kunnen dumpen en stroom af te kunnen nemen als de panelen even niks opleveren.
 
De overheid gaat geen belasting heffen op door je eigen zonnepanelen opgewekte stroom. Maar de overheid gaat in de toekomst wel de volledige verrekening van je eigen kWuren beperken. Je blijft in Nederland afhankelijk van het net. De Belgen betalen al een flink bedrag om hun zonnestroom in het net te kunnen dumpen en stroom af te kunnen nemen als de panelen even niks opleveren.

Dat wordt dan het moment om de Powerwall (dan versie 3.0) te overwegen.
 
Het is duidelijk dat de totale accijnzen lager uitvallen, maar een verbruik van 8l/100km en 10l/100km is wel heel fors. 6l/100km diesel en 8l/100km benzine zou al wat realistischer zijn denk ik.
De accijnsopbrengsten mogen dan wellicht lager uitvallen, ik ben van mening dat er er minder milieuvervuiling is door het gebruik van EV's wat ook een besparing oplevert voor de overheid voor het terugdringen van CO2 uitstoot.
 
Gaat niet lukken Hans. Mogelijk wel in de zomer, in de winter zit je toch vast aan dat vermaledijde net.
Nee, offgrid gaat inderdaad vooralsnog niet lukken.... Tenzij.... Je een warmtepomp hebt op aardwarmte (zomers flink koelen ok in de winter minder te hoeven te stoken), een flinke dak vol met zonnepanelen (rendement gaat de komende jaren boven de 30% komen, waardoor je in de zomer een overschot hebt,
en over een jaar of 10 mogelijk Zelfs richting de 40), flinke warmte buffering en powerwall en... een aggregaat op groengas, of misschien zelfs een brandstofcel, of... Teruglevering vanuit je auto, enkel om een langere reeks aan donkere dagen af te vangen.
Ook in de winter leveren zonnepanelen op dagen nog best wat op. En de meest koude dagen zitten normaliter in februari. En dan leveren panelen al weer wat meer op dan in december.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Nee, offgrid gaat inderdaad vooralsnog niet lukken.... Tenzij.... Je een warmtepomp hebt op aardwarmte (zomers flink koelen ok in de winter minder te hoeven te stoken), een flinke dak vol met zonnepanelen (rendement gaat de komende jaren boven de 30% komen, waardoor je in de zomer een overschot hebt,
en over een jaar of 10 mogelijk Zelfs richting de 40), flinke warmte buffering en powerwall en... een aggregaat op groengas, of misschien zelfs een brandstofcel, of... Teruglevering vanuit je auto, enkel om een langere reeks aan donkere dagen af te vangen.
Ook in de winter leveren zonnepanelen op dagen nog best wat op. En de meest koude dagen zitten normaliter in februari. En dan leveren panelen al weer wat meer op dan in december.
Tsja of een container accu's in de tuin (of onder de oprit, of in de kelder, of...) Wie weet ontstaat er dan wel een gigafactory voor goedkope thuisbatterijen voor opslag van zonne-energie.
Vroeger hadden we ook enorme stookolie (...mazout) tanks in de tuin begraven, waarom nu geen thuisaccu's? Zolang als de levensduur de terugverdientijd ver overstijgt en de investering enigszins te overzien is...
Voeg daar nog wat retail brokers aan toe die de particulier toegang geven tot de onbalansmarkt voor elektriciteit en je hebt meteen voor velen een nieuwe hobby gecreëerd ;)

Edit: bovenstaande is ironisch bedoeld. We hebben het beste elektriciteitsnet ter wereld hier, laten we het alsjeblieft koesteren en er de vruchten van plukken. Off grid gaan met zo weinig ruimte als de meesten hier hebben is zowat onmogelijk. Daarnaast, voor die 180 euro per maand besteed ik mijn energieopwekking met plezier uit in plaats van het zelf te doen.
 
Last edited:
Ook in de winter leveren zonnepanelen op dagen nog best wat op. En de meest koude dagen zitten normaliter in februari. En dan leveren panelen al weer wat meer op dan in december.
Dat is een veel gebruikte misvatting.
Pv-panelen werken idd efficiënter bij koude temperaturen. Maar wanneer het in onze lage landen kouder is, gaat dat meestal gepaard met mindere zonneuren en kortere zonnebanen. Waardoor er alsnog minder wordt opgewekt.
Vergelijk het met een F1wagen, die haalt misschien een thermische effiëntie van 45% maar ook niet op de momenten dat je in het normale verkeer ze tegenkomt.

Ik treed dus Hendrik bij.