Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Wat de schrijver vergeet dat als je het virus ongeremd zijn gang laat gaan om de economie te redden, mogelijk een zeer groot deel van NL (en de wereld) lange tijd ziek thuis zit, als 10-20% (maar misschien veel meer) van de werknemers gedurende langer periode thuis komen te zitten en mogelijk halve of hele bedrijven zijn geïnfecteerd, dat dan ook de economie stil ligt en bedrijven de fles op gaan. Het idee dat het alleen oudere mensen treft, is natuurlijk niet het geval, dat daar de meeste sterfgevallen bij zitten ja, maar het is niet zo dat de rest fluitend doorloopt en de economie gewoon blijft doordraaien. Afgezien dat het ethisch een discutabel artikel is, is het ook nog eens kortzichtig. En het is echt geen griepje, vraag maar de artsen en verpleegkundigen, ook voor jongeren niet.

Stel die MKB-er moet twee man ziek personeel doorbetalen voor ongeveer 4 weken, dan gaat die dat ook niet trekken en dan mist die eveneens omzet mede omdat een deel van zijn klanten ziek thuis zit. En een zzp-er die na 2-3 weken het niet meer trekt, kan dus eigenlijk nooit op vakantie, of als die ziek wordt of een been breekt is die ook failliet; dan ben je niet goed bezig. En ja ik weet dat er heel wat schijn zzp-ers zijn die verplicht zzp-er moeten worden en feitelijk geen ondernemer zijn en bizar weinig vet op de botten hebben, maar dat is een andere discussie (wel zijn daar juist de bijstandsloketten voor geopend).

Ik denk dat de overheden nu heel bewust kiezen uit twee kwaden: Virus proberen te onderdrukken met beperkingen en lockdowns met een relatief korte economische schadeperiode (China gaat na vier maanden weer een beetje draaien), of het virus volledig zijn gang laten gaan met als gevolg een volledige instorting van de medische zorg (ook voor niet corona patiënten) en totaal niet weten hoe lang het gaat duren en mogelijk veel meer economische schade.

mijn 2 centen

btw: aan de Spaanse Griep, ruim 100 jaar geleden zijn naar schatting 17 tot 50 miljoen doden gevallen, als je dat extrapoleert naar de huidige wereldbevolking dan praat je over 70 tot 200 miljoen doden. En dan ligt echt de wereld economie stil en breekt overal de maatschappelijk pleuris uit.

Je kan corona in 2020 niet vergelijken met de Spaanse griep in 1918.

Het artikel is wat ongenuanceerd, maar de algehele lijn ondersteun ik wel: we moeten ook aan de economie denken.

Dat zou wat mij betreft inhouden dat er razendsnel middels test wordt bezien hoeveel mensen al besmet zijn geweest. Capaciteit op de IC zoveel mogelijk ophogen en toch ook keuzes maken.

In een artikel werd cijfermatig betoogd dat voor corona 100x zoveel wordt uitgegeven voor gewonnen levensjaar als dat we normaal doen. Dat is raar (overigens wat het artikel niet zonder weerwoord).

Hoe meer we in beeld krijgen hoeveel mensen daadwerkelijk besmet zijn, hoe lager de mortaliteit blijkt te zijn. 0,1% of minder is reeel. Dat betekent dat we wellicht 10.000 doden te betreuren hebben. Als het tegenvalt 20.000. Het dubbele van wat de griep enkele jaren geleden opleverde.

En nee, dan is niet door het virus ongecontroleerd te laten woeden, maar eerst de tijd gebruiken om noodvoorzieningen te maken. En daarna de maatregelen afbouwen. Waarbij je natuurlijk grote evenementen nog altijd vooralsnog op kan schorten (waarbij je dan als overheid wel de portemonnee moet trekken).

De semi-lockdown was als eerste reactie prima, maar het lijkt wel ernstig te ontbreken aan creativiteit.

De economie als geheel komt echt wel op zijn pootjes, maar het gaat ten koste van vele individuen en er zijn ook mensen die er garen bij spinnen.

Kortom: het is een discussie die gevoerd moet worden. Hoeveel economisch verval is het waard om 1.000 levensjaren te redden.

Dat is geen fijne discussie, maar als je het hele plaatje ziet, dan is het wel een discussie waar we niet aan ontkomen.
 
Ten eerste lijkt het corona virus ongeveer dezelfde r-factor (rond de 2,5) te hebben als de Spaanse griep en ook is het sterfte percentage vergelijkbaar, misschien iets lager, maar zeker niet de 0,1% van een normale griep, daar zijn alle wetenschappers het wel over eens. Het lijkt minimaal toch 1% te zijn of zelfs meer, helaas nauwelijks te achterhalen omdat vele landen niet volledig (kunnen) testen door wereldwijd gebrek aan testen. Het ziektebeeld wijkt wel af van de twee virussen en de Spaanse griep kon om zich heen grijpen in WO1 met hoge concentraties van soldaten op dezelfde plek. Maar sommige miljoenensteden zoals New-York hebben ook een hoge dichtheid van mensen en je ziet hoe hard het daar nu gaat en ze verwachten de piek pas eind april... In landen als India en Indonesië moet het nog los gaan en men vreest het ergste.

Op dit moment met de beperkende maatregelen gaan we het net wel of net niet redden. Het lijkt nu iets beter te gaan, maar morgen kan er zo weer een tegenvaller zijn. En op het moment dat de medische zorg echt begint in te storten kan het hard gaan en dan stijgt je sterfte cijfer ook navenant. En ik denk dat er heel vindingrijk nu veel extra capaciteit gecreëerd wordt, maar het wordt denk ik toch minimaal nog even heel erg spannend.

IC capaciteit ophogen: ja, IC bedden en zelfs beademingsapparatuur kan je nog maken, maar mensen opleiden om ze te bedienen en de juiste zorg te geven op een IC afdeling duurt veel langer, dan is het virus al lang uitgewoed.

En tests: ja leuk... maar de keuze om gericht te testen en niet grote aantallen is voortgekomen uit een te kort aan testen en capaciteit. O.a. omdat een aantal andere landen eerder al hele voorraden hadden opgekocht omdat ze eerder aan de beurt waren met het virus. En omdat de hele wereld er mee zit, is het niet even de medische groothandel binnenlopen en een paar miljoen testen kopen.

En ik snap de economische discussie, maar ik denk dat het nogmaals kiezen is uit twee kwaden: een korte hevige pijn (en gelukkig kunnen we in NL de staatsschuld weer fors laten oplopen met ondersteunende maatregelen omdat we zo veel afgelost hebben in de afgelopen jaren), of een veel langere pijn die mogelijk net zo heftig of nog heftiger is. En ik ben geen Rutte fan, maar denk wel dat het een juiste uitspraak is: met 50% van de kennis moeten we 100% van de beslissingen nemen. Ik hoop ook dat eind april we een heel eind zijn en dan weer een stuk normaler kunnen gaan leven, maar ik vrees dat we net zoals China toch snel 4 maanden verder zijn. Als we eind van de zomer weer redelijk opgelucht adem kunnen halen dan trek ik een fles champagne open (of is dat omdat ik dan jarig ben?)
 
Ten eerste lijkt het corona virus ongeveer dezelfde r-factor (rond de 2,5) te hebben als de Spaanse griep en ook is het sterfte percentage vergelijkbaar, misschien iets lager, maar zeker niet de 0,1% van een normale griep, daar zijn alle wetenschappers het wel over eens. Het lijkt minimaal toch 1% te zijn of zelfs meer, helaas nauwelijks te achterhalen omdat vele landen niet volledig (kunnen) testen door wereldwijd gebrek aan testen. Het ziektebeeld wijkt wel af van de twee virussen en de Spaanse griep kon om zich heen grijpen in WO1 met hoge concentraties van soldaten op dezelfde plek. Maar sommige miljoenensteden zoals New-York hebben ook een hoge dichtheid van mensen en je ziet hoe hard het daar nu gaat en ze verwachten de piek pas eind april... In landen als India en Indonesië moet het nog los gaan en men vreest het ergste.

Op dit moment met de beperkende maatregelen gaan we het net wel of net niet redden. Het lijkt nu iets beter te gaan, maar morgen kan er zo weer een tegenvaller zijn. En op het moment dat de medische zorg echt begint in te storten kan het hard gaan en dan stijgt je sterfte cijfer ook navenant. En ik denk dat er heel vindingrijk nu veel extra capaciteit gecreëerd wordt, maar het wordt denk ik toch minimaal nog even heel erg spannend.

IC capaciteit ophogen: ja, IC bedden en zelfs beademingsapparatuur kan je nog maken, maar mensen opleiden om ze te bedienen en de juiste zorg te geven op een IC afdeling duurt veel langer, dan is het virus al lang uitgewoed.

En tests: ja leuk... maar de keuze om gericht te testen en niet grote aantallen is voortgekomen uit een te kort aan testen en capaciteit. O.a. omdat een aantal andere landen eerder al hele voorraden hadden opgekocht omdat ze eerder aan de beurt waren met het virus. En omdat de hele wereld er mee zit, is het niet even de medische groothandel binnenlopen en een paar miljoen testen kopen.

En ik snap de economische discussie, maar ik denk dat het nogmaals kiezen is uit twee kwaden: een korte hevige pijn (en gelukkig kunnen we in NL de staatsschuld weer fors laten oplopen met ondersteunende maatregelen omdat we zo veel afgelost hebben in de afgelopen jaren), of een veel langere pijn die mogelijk net zo heftig of nog heftiger is. En ik ben geen Rutte fan, maar denk wel dat het een juiste uitspraak is: met 50% van de kennis moeten we 100% van de beslissingen nemen. Ik hoop ook dat eind april we een heel eind zijn en dan weer een stuk normaler kunnen gaan leven, maar ik vrees dat we net zoals China toch snel 4 maanden verder zijn. Als we eind van de zomer weer redelijk opgelucht adem kunnen halen dan trek ik een fles champagne open (of is dat omdat ik dan jarig ben?)

Ik denk dat het groot verschil met de Spaanse griep is dat die op een 'perfect moment' opstak, op 't einde van een wereldwijd conflict, met mensen die op hun tandvlees zaten. De medische sector staat ondertussen ook veel verder.

Ik denk dat er slimme manieren zijn om terug uit de lockdown te komen. Ik zie echt wel opportuniteiten voor softwarebedrijven om dingen te maken die de opening van heel wat winkels zou kunnen faciliteren (en winkelen veilig zou kunnen maken).
 
Ten eerste lijkt het corona virus ongeveer dezelfde r-factor (rond de 2,5) te hebben als de Spaanse griep en ook is het sterfte percentage vergelijkbaar, misschien iets lager, maar zeker niet de 0,1% van een normale griep, daar zijn alle wetenschappers het wel over eens. Het lijkt minimaal toch 1% te zijn of zelfs meer, helaas nauwelijks te achterhalen omdat vele landen niet volledig (kunnen) testen door wereldwijd gebrek aan testen. Het ziektebeeld wijkt wel af van de twee virussen en de Spaanse griep kon om zich heen grijpen in WO1 met hoge concentraties van soldaten op dezelfde plek. Maar sommige miljoenensteden zoals New-York hebben ook een hoge dichtheid van mensen en je ziet hoe hard het daar nu gaat en ze verwachten de piek pas eind april... In landen als India en Indonesië moet het nog los gaan en men vreest het ergste.

Op dit moment met de beperkende maatregelen gaan we het net wel of net niet redden. Het lijkt nu iets beter te gaan, maar morgen kan er zo weer een tegenvaller zijn. En op het moment dat de medische zorg echt begint in te storten kan het hard gaan en dan stijgt je sterfte cijfer ook navenant. En ik denk dat er heel vindingrijk nu veel extra capaciteit gecreëerd wordt, maar het wordt denk ik toch minimaal nog even heel erg spannend.

IC capaciteit ophogen: ja, IC bedden en zelfs beademingsapparatuur kan je nog maken, maar mensen opleiden om ze te bedienen en de juiste zorg te geven op een IC afdeling duurt veel langer, dan is het virus al lang uitgewoed.

En tests: ja leuk... maar de keuze om gericht te testen en niet grote aantallen is voortgekomen uit een te kort aan testen en capaciteit. O.a. omdat een aantal andere landen eerder al hele voorraden hadden opgekocht omdat ze eerder aan de beurt waren met het virus. En omdat de hele wereld er mee zit, is het niet even de medische groothandel binnenlopen en een paar miljoen testen kopen.

En ik snap de economische discussie, maar ik denk dat het nogmaals kiezen is uit twee kwaden: een korte hevige pijn (en gelukkig kunnen we in NL de staatsschuld weer fors laten oplopen met ondersteunende maatregelen omdat we zo veel afgelost hebben in de afgelopen jaren), of een veel langere pijn die mogelijk net zo heftig of nog heftiger is. En ik ben geen Rutte fan, maar denk wel dat het een juiste uitspraak is: met 50% van de kennis moeten we 100% van de beslissingen nemen. Ik hoop ook dat eind april we een heel eind zijn en dan weer een stuk normaler kunnen gaan leven, maar ik vrees dat we net zoals China toch snel 4 maanden verder zijn. Als we eind van de zomer weer redelijk opgelucht adem kunnen halen dan trek ik een fles champagne open (of is dat omdat ik dan jarig ben?)

De wetenschappers weten niet wat de mortaliteit is, maar in Zuid-Korea waar men veel heeft getest zat het onder de 0,3%.

Nogmaals: hoe meer je test, hoe lager het cijfer wordt. In België ligt het aantal geïnfecteerden officieel op 14.000, maar op basis van een steekproef zou het werkelijke cijfer wel eens een kleine 1 miljoen geïnfecteerden kunnen zijn.

Dat maakt nogal uit voor de mortaliteit.

Vwb testcapaciteit wordt nu opgeschaald. Ook de WHO geeft aan dat veel testen belangrijk is. Die data is van belang om besluiten te nemen.
 
De wetenschappers weten niet wat de mortaliteit is, maar in Zuid-Korea waar men veel heeft getest zat het onder de 0,3%.

Nogmaals: hoe meer je test, hoe lager het cijfer wordt. In België ligt het aantal geïnfecteerden officieel op 14.000, maar op basis van een steekproef zou het werkelijke cijfer wel eens een kleine 1 miljoen geïnfecteerden kunnen zijn.

Dat maakt nogal uit voor de mortaliteit.

Vwb testcapaciteit wordt nu opgeschaald. Ook de WHO geeft aan dat veel testen belangrijk is. Die data is van belang om besluiten te nemen.
Over 2 weken weten we hoe de besmettingsgraad is, er worden nu tweewekelijks 400 niet corona-gerelateerde bloedsamples getest op antistoffen (zodat we weten wie al Corona heeft gehad). Dat zou iedere 2 weken gebeuren...
Een steekproef van 400 stuks, dat is echt een steekproefgrootte die een redelijk duidelijk beeld gaat geven...

En die mortaliteit, die is alleen van tel als je het spel niet op zijn beloop laat gaan. In de provincie Bergamo (de provincie, niet de stad) wonen 1.1 miljoen mensen, aantal officiële Corona-gerelateerde doden was twee dagen geleden al 1686. En het echt aantal doden zou echt nog een pak hoger liggen (sterfgevallen in huis of rustoorden worden niet (altijd) meegeteld, werkelijk cijfer zou 2 tot 4 keer hoger liggen). Dus op een moment dat de piek bereikt wordt in de provincie, is minstens 0.3% van de bevolking gestorven aan Corona.

Ik weet dat dit een kleine steekproef is, maar het stadje Nembro in Bergamo wordt als één van de zwaarst getroffen gemeentes beschouwd. Er zijn in maart (tot 26/03)120 doden gevallen in dat dorp, op 11500 inwoners (bron, Claudio Cancelli, de burgemeester van het dorp). De officiële cijfers voor Nembro: 31 doden ten gevolge corona.
Je ziet dat dus goed op die grafiek, een dorp van 11500 inwoners waren meerdere dagen na mekaar 8 doden per dag vallen....
tab2-kCkD-U317019249828386UG-593x443@Corriere-Web-Sezioni.jpg
 
In Zweden neemt per dag nog het aantal patiënten toe (elke dag meer dan de dag ervoor), zij zitten nog in een stijgende curve, waar anderen al de eerste tekenen hebben van afvlakking. Ik denk dat het nog even duurt en ook daar gaan ze naar verder beperkende maatregelen.
 
Ik denk dat er slimme manieren zijn om terug uit de lockdown te komen. Ik zie echt wel opportuniteiten voor softwarebedrijven om dingen te maken die de opening van heel wat winkels zou kunnen faciliteren (en winkelen veilig zou kunnen maken).
Ik denk dat je het nog niet eens zo ver moet zoeken. De foto's van 1918 zeggen genoeg: iedereen liep er met mondmaskers rond. Dat is ook wat in Taiwan de regel is geworden, tezamen met een opgelegde quarantaine van 15 dagen voor iedereen die van buiten Taiwan arriveerde, en alle lessen die men had geleerd uit vorige pandemieën zodat men voldoende capaciteit had om zelf mondmaskers, omtsmettingsalcohol en andere te produceren.

Met de uitbraak van corona in Italië had elk ander Europees land net dezelfde maatregelen moeten nemen maar iedereen ging lekker op vakantie en kwam vrolijk terug werken. Ik verwijt niemand iets - ik heb het risico ook zelf onderschat - maar we moeten nu wel roeien met de riemen die we hebben (dwz prioriteit voor PBM's voor hulpverleners en de rest zichzelf zoveel mogelijk isoleren) en leren uit onze fouten (zelfredzaam worden qua PBM's en veel sneller en vroeger ingrijpen).

Gisteren overigens nog eens gaan winkelen in België en
  • het leek erop of niemand van de andere klanten besef had van wat 1,5 meter betekent. Ik koos regelmatig een ander rayon om niet voorbij iemand te passeren maar ik voelde me de enige die dat deed
  • In een winkel met een georganiseerde wachtrij buiten voelde ik nog enig respect voor die 1,5m, maar in een andere winkel trokken de meeste klanten zich nergens van aan. Er waren er zelfs die gingen graaien achter de plexiglas wanden die de kassiersters moeten beschermen, en ik zag mensen die overduidelijk niet bij mekaar wonen lekker hun boodschappen in 1 kar doen.
  • Anderzijds, als je je reflex om aan je gezicht te zitten kan onderdrukken, is het wel mogelijk om het risico te beperken. En daarin kan zo een stom mondmasker wel in helpen om een barrière tussen je handen en je gezicht te worden.
 
Het wordt straks een tijdje een '1.5 meter economie' hier in Nederland. Gewoon wel naar buiten, werken, winkelen, terras bezoeken maar dan met voldoende tussenruimte en blijvende aandacht voor handen wassen. Hogere temperaturen en hogere luchtvochtigheid in huis en buiten plus een betere weerstand (vitamine d door zonlicht) gaat in de zomer helpen om de besmettingsgraad verder te verlagen.Komend najaar en de winter zullen echter weer spannend worden met mogelijk weer een oplaaing van het virus her en der.

Zo beïnvloedt het weer de verspreiding van het coronavirus
 
Het wordt straks een tijdje een '1.5 meter economie' hier in Nederland. Gewoon wel naar buiten, werken, winkelen, terras bezoeken maar dan met voldoende tussenruimte en blijvende aandacht voor handen wassen. Hogere temperaturen en hogere luchtvochtigheid in huis en buiten plus een betere weerstand (vitamine d door zonlicht) gaat in de zomer helpen om de besmettingsgraad verder te verlagen.Komend najaar en de winter zullen echter weer spannend worden met mogelijk weer een oplaaing van het virus her en der.

Zo beïnvloedt het weer de verspreiding van het coronavirus

Het zal zeker effect hebben maar als ik naar de wereldkaart met besmettingen kijk dan zie ik geen duidelijke relatie tussen "temperatuur/klimaat" en "aantal Corona besmettingen". Bevolkingsdichtheid in relatie tot aantal verplaatsingen heeft waarschijnlijk meer invloed. (naast de maatregelen zoals social distance, etc.)
 
Het wordt straks een tijdje een '1.5 meter economie' hier in Nederland. Gewoon wel naar buiten, werken, winkelen, terras bezoeken maar dan met voldoende tussenruimte en blijvende aandacht voor handen wassen. Hogere temperaturen en hogere luchtvochtigheid in huis en buiten plus een betere weerstand (vitamine d door zonlicht) gaat in de zomer helpen om de besmettingsgraad verder te verlagen.Komend najaar en de winter zullen echter weer spannend worden met mogelijk weer een oplaaing van het virus her en der.

Zo beïnvloedt het weer de verspreiding van het coronavirus

Toch is er ondanks de hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid op bijvb Curacao daar wel sprake van een lockdown, een strengere maatregel dan hier in Nederland.
 
In Nederland zijn winkels verplicht toegangsbeleid te hebben om de 1.5 m te garanderen. Niet meer dan zoveel mensen binnen dus wachtrijen buiten. In België niet blijkbaar?

Het lijkt er wel op dat iedereen hier weer naar buiten en naar de winkel/milieustraat wil. Rijen auto's voor de milieustraat (waar ik niet heen ging). Volgens mijn vrouw ook weer druk bij de winkels, zij is omgekeerd.
 
Ik wil er echt geen NL vs BE van maken, maar dat wordt moeilijk als NL er zelf NL vs de rest van maakt.

Hendrik Vos over houding Nederland in Europese coronacrisis: "Straks moeten ze chrysanten verkopen in plaats van tulpen"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/01/hendrik-vos-europa-coronacrisis/
In dit stuk wordt tegen het argument van NL de drogreden gebruikt dat het nu niet de tijd is om orde op zaken te stellen.
Als dit de eerste keer zou zijn en het woord van Italië in het verleden enige waarde zou hebben gehad dan zou deze drogreden nog enig hout zagen. Echter heeft Italië in het verleden bewezen dat ze keer op keer de kluit belazeren en dat hun woord geen cent waard is.

Hoekstra: een miljard Nederlands geld in coronafonds voor zwaar getroffen landen

Hiermee laat NL zien dat ze wel compassie hebben met de zuidelijke landen maar dat er geen blanco cheque meer wordt gegeven want dat is wat ze vragen. De tijd dat er blanco cheques gegeven worden is voorbij omdat het vertrouwen alleen maar is beschaamt.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and horta
In Nederland zijn winkels verplicht toegangsbeleid te hebben om de 1.5 m te garanderen. Niet meer dan zoveel mensen binnen dus wachtrijen buiten. In België niet blijkbaar?

Het lijkt er wel op dat iedereen hier weer naar buiten en naar de winkel/milieustraat wil. Rijen auto's voor de milieustraat (waar ik niet heen ging). Volgens mijn vrouw ook weer druk bij de winkels, zij is omgekeerd.

Klopt en hier wordt ook op gehandhaafd door de overheid en de belofte dat er een volledige lockdown komt als te veel mensen deze instructies negeren.
 
Doe dat dan ook niet.

Zo simpel.

Omdat @wooter maar door blijft zeuren: Wat heeft België tot nu toe bijgedragen in de kredietcrisis? Hoe ver is de pensioenleeftijd gestegen in België? Of hoort België bij zuidelijk Europa?

Antwoord: Pensioenleeftijd let ook op het bestaan van het in Nederland al lang afgeschafte vroegpensioen.

Bij ons is die inmiddels al gestegen van 65 tot 67 en 3 maanden. Die pijn heeft België nog vermeden, en blijven ze vermijden tot 2025 als het ooit zo ver komt.

Wellicht ten overvloede: dat zijn maatregelen als gevolg van het tekort door de bailout van onder andere Griekenland. Ook de korting op de gezondheidszorg zijn een gevolg van die bailout.

Verbeter de wereld en begin vooral bij jezelf.
 
Last edited:
Omdat @wooter maar door blijft zeuren: Wat heeft België tot nu toe bijgedragen in de kredietcrisis? Hoe ver is de pensioenleeftijd gestegen in België? Of hoort België bij zuidelijk Europa?

Antwoord: Pensioenleeftijd let ook op het bestaan van het in Nederland al lang afgeschafte vroegpensioen.

Bij ons is die inmiddels al gestegen van 65 tot 67 en 3 maanden. Die pijn heeft België nog vermeden, en blijven ze vermijden tot 2025 als het ooit zo ver komt.

Wellicht ten overvloede: dat zijn maatregelen als gevolg van het tekort door de bailout van onder andere Griekenland. Ook de korting op de gezondheidszorg zijn een gevolg van die bailout.

Verbeter de wereld en begin vooral bij jezelf.

Dezelfde tip geldt voor jou. :)
 
  • Like
Reactions: Tom X
Dezelfde tip geldt voor jou. :)

Weet ik, maar ik erger me nogal aan de wildwest verhalen van @wooter die het ene verwijt na het andere over de schutting blijft gooien. Enig realisme ontbreekt volkomen, hij heeft werkelijk geen idee waar hij het over heeft en weigert te lezen en te begrijpen wat er geschreven wordt. Volgens mij ben ik niet de enige die zich ergert aan zijn opstelling. Spiegel voorhouden is dan het enige dat nog helpt.Dit was overigens inderdaad mijn laatste reactie op @wooter in dit verhaal.
 
Status
Not open for further replies.