Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Maak jij dat zelf ???
Ja.
Als eenmalige projectje. Anderhalve week geleden kwam ik tijdens een mountainbike tochtje een mannequin pop tegen die buiten aan een huis stond. Ik heb toen de locatie opgeslagen. Tegen de tijd dat ik thuis was met de fiets zat het beeld al volledig klaar in mijn hoofd. Dan daarna met de tesla naar de locatie gereden en gevraagd of ik de pop mocht meenemen. Een dikke week later was ik er klaar mee.;).
20200419_125318.jpg 20200425_120122.jpg 20200426_143554.jpg 20200427_102445.jpg 20200429_070900.jpg
 
Ja.
Als eenmalige projectje. Anderhalve week geleden kwam ik tijdens een mountainbike tochtje een mannequin pop tegen die buiten aan een huis stond. Ik heb toen de locatie opgeslagen. Tegen de tijd dat ik thuis was met de fiets zat het beeld al volledig klaar in mijn hoofd. Dan daarna met de tesla naar de locatie gereden en gevraagd of ik de pop mocht meenemen. Een dikke week later was ik er klaar mee.;).
View attachment 537144 View attachment 537146 View attachment 537148 View attachment 537149 View attachment 537152
Creatief hoor:)
Tegen de tijd dat je tesla versleten is, kun je er misschien ook een mooi kunstwerk van maken:D
 
Bijzonder. Als je verwijst naar statistieken en experts dan krijg je het verwijt dat je alleen zwart wit kunt denken. Wie denkt er nu zwart wit? De wereld is iets breder dan alleen geld verdienen.

Blijkbaar is jouw wereldbeeld beperkt tot economie en is alles daar aan ondergeschikt. Slecht uitgangspunt voor een discussie, zeker als potentieel de wereld instort als gevolg van een pandemie, wat jij blijft ontkennen. Ook met een deathrate van 2-3 %, wat op dit moment de schattingen zijn, stort de economie in, laat staan wat er gebeurt als je het volledig vrij laat. Laat alle zwakkeren maar sterven, dat is jouw uitgangspunt. Verwerpelijk en ethisch onhoudbaar.

WHO schat in tussen de 1-0,3% en dat was voordat bleek dat het aantal asymptomatische gevallen hoger bleek te zijn.
 
WHO schat in tussen de 1-0,3% en dat was voordat bleek dat het aantal asymptomatische gevallen hoger bleek te zijn.

Het zou handig zijn om een bronvermelding te doen.

CFR 0.99% volgens een oud bericht (27 maart) in The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30244-9/fulltext

0.99% zou in Nederland neerkomen op meer dan 165.000 doden als direct gevolg van Covid-19.

Deze cijfers kunnen nog wel eens slechter worden als gevolg van onverwachte bevindingen zoals door Covid-19 getriggerde trombose. 'Helft coronapatiënten op IC heeft stollingen in longen of hersenen'

En dan vergeten we de lange hersteltermijnen van de overlevenden en de invloed daarvan op de economie.... Ja, laten we vooral de maatregelen afschaffen en 'de economie voorrang geven'. Goed plan.
 
Wat ik een beetje mis in deze discussie is de vraag of we de economie weer "op de oude manier" moeten opstarten. Hoe vreselijk de pandemie ook is, ik geniet van de heldere en frisse lucht. Ik weet niet of de staat van ons land in 2019 echt het ultieme toppunt was. Jaarlijks sterven meer mensen vroegtijdig door luchtvervuiling dan tot nu toe door Corona.
Volgens mij hadden we beter maatregelen kunnen nemen die ook in de toekomst houdbaar zijn. Hadden we niet beter een sloopregeling kunnen starten voor oude vliegtuigen? Op die manier sta je een luchtvaartmaatschappij toe "gratis" te krimpen en haar vloot in de komende jaren te vernieuwen. Nu gooien we gewoon blind een emmer geld naar de KLM. En moeten we niet eens nadenken over de 800 miljoen die we jaarlijks aan belastingkorting aan Shell geven? (dividendbelasting).

Ik vind het erg jammer dat we de huidige crisis niet zien als kans om snel de luchtvervuiling aan te pakken.
 
  • Like
Reactions: Markiemark
Wat ik een beetje mis in deze discussie is de vraag of we de economie weer "op de oude manier" moeten opstarten.
Hopelijk blijft het thuis werken wat meer hangen en als er verplaatsingen naar kantoor gaan zijn dan hopelijk wat meer verspreid over de dag zodat de files niet in oude staat herstellen. Voorheen werd altijd geroepen "in mijn baan kan ik niet thuis werken". Nu opeens vaak wel. Zelfs de telefoon van de receptie kan nu gewoon vanuit huis worden opgenomen. Zelfs docenten blijken opeens vanuit huis te kunnen lesgeven (okay, is niet ideaal maar toch).
 
Hopelijk blijft het thuis werken wat meer hangen en als er verplaatsingen naar kantoor gaan zijn dan hopelijk wat meer verspreid over de dag zodat de files niet in oude staat herstellen. Voorheen werd altijd geroepen "in mijn baan kan ik niet thuis werken". Nu opeens vaak wel. Zelfs de telefoon van de receptie kan nu gewoon vanuit huis worden opgenomen. Zelfs docenten blijken opeens vanuit huis te kunnen lesgeven (okay, is niet ideaal maar toch).

Precies. Een maatregel als korting op de winstbelasting als je minimaal 20% thuis laat werken zal een groot deel van de files oplossen.
 
Voor mezelf gaat thuiswerken heel goed, maar ik hoor wel van andere mensen die in bedrijven zitten die niet zo vooruitziend waren dat ze nog vast zitten aan hun telefooncentrale en thuiswerk dus geen oplossing is. Dit komt allemaal een beetje uit een gebrekkige contingency-planning natuurlijk; bedrijven die nooit rekening hebben gehouden met iets banaals als een risico waarbij de fysieke locatie onbereikbaar is, hoewel de bedrijven in kwestie natuurlijk +90% kantoorwerk doen (denk aan boekhoudkantoren en zo).

Zelfs qua kostenberekening ben ik niet zeker of je genoeg bedrijven 'woke' kunt maken. Tenslotte rijden er nog altijd genoeg salariswagens rond waar je nog altijd benzine of diesel moet ingieten, en na deze pandemie zullen er nog altijd bedrijven zijn die niet gaan rekenen wat het zou opbrengen om de huur van een kantoorgebouw op te zeggen en remote te gaan werken.

Onderschat ook niet het aantal mensen die niet zo vooruitziend zijn of er nooit vanuit zijn gegaan dat ze thuis gingen werken, en dus niet individuele ruimtes hebben om te kunnen werken. Iemand die al in de stad woont op een appartement en helemaal geen kantoorwerker is na zijn 9to5 zal thuis niet de nodige voorzieningen hebben om makkelijk thuis te werken.

Bottom line blijft natuurlijk wel dat het ronduit belachelijk is om 24u een kantoorgebouw te huren waar je werknemers maar 8 uren in zitten, en tijd verliezen met naar de juiste vergaderzaal te slenteren en op mekaar te wachten. Ja, met thuiswerken mis je een sociaal component met je collega's, maar binnen ons team compenseren we dat door remote vrijmibo's te organiseren.
 
WHO schat in tussen de 1-0,3% en dat was voordat bleek dat het aantal asymptomatische gevallen hoger bleek te zijn.

Dat komt ook overeen met de cijfers in NL

Volgens RIVM is 4% van NL besmet of besmet geweest.
Er zijn 4711 mensen overleden.

4% van 17.424.106 (volgens CBS het aantal mensen in NL eind maart) = 696.694 besmettingen.
4711 overledenen op 696.694 besmettingen is een deathrate van 0,68%
 
is de kans op overdracht al geminimaliseerd.
De huidige R0 wordt in België door het model van de Universiteit Hasselt geschat op 0,79. Het is dus niet zo dat de bewegingsruimte om het onder 1 te houden nu zó groot is, al kan het inderdaad wel met een veel actievere economie.

Voorbeelden genoeg van diverse verzamelingen aan maatregelen in de verschillende landen, en het ziet ernaar uit dat het beleid in Zweden nog echt te laks is (maar R0 is niet zo veel groter dan 1 dat het aantal gevallen explosief toeneemt) en het huidige beleid in Duitsland net niet restrictief genoeg (maar het scheelt niet veel).

Wat me wel opvalt is dat in Duitsland de planning om alles te doen óm de economie terug op gang te kunnen trekken veel vlotter is; hier in België beslist de regering dat ze X gaan doen met Y als voorwaarde, en dan zit iedereen vooral te klagen dat Y onmogelijk is (en vaak wordt met de vinger naar iemand anders gewezen voor Y), terwijl in Duitsland iedereen dan werkt om Y mogelijk te maken zonder al te veel te morren.

0,79 is helaas nog altijd wat te hoog om snel te kunnen overgaan tot een vrij agressieve lockdown-exit (je merkt duidelijk dat het aantal doden er langer over doet om af te nemen dan het zonder maatregelen erover deed om toe te nemen; 2,4 is natuurlijk veel hoger dan 1/0,79.
 
Last edited:
Incorrect. SARS-COV-2 bestaat maar in 1 vorm. Covid-19 kan mild verlopen of dodelijk zijn. Je gooit het virus en de daaruit volgende ziekte door elkaar.
Mild verloop kun je betitelen als lichte vorm, er aan doodgaan als de zware vorm. Dat wordt niet door het virus maar door je lichaam (en allerlei externe factoren) bepaald.
Sars CoV-2 noemen we Corona. Het virus muteert minimaal dus is het het afweersysteem van de patiënt wat het verschil maakt.
 
Dat het coronavirus een impact heeft is duidelijk. Vraag is of de impact zonder de lock downmaatregelen zoveel kleiner had geweest, of juist op wat langere termijn nog veel groter zou worden. We kunnen de impact van beide opties op de totale situatie in een land niet met elkaar vergelijken. Ik stel toch vast dat bijna alle ontwikkelde landen gelijkaardige keuzes hebben gemaakt. Dat landen die even de andere richting uitgingen daarop snel zijn teruggekomen.
Nu de situatie terug stilaan beheersbaar wordt, krijg je heel wat partijen die fulmineren tegen de maatregelen.
Hun argumenten doen me een beetje denken aan een garage die moet worden opgeruimd en gepoetst en dan krijg je iemand die na de poetsbeurt beweert: zo vuil is het toch niet, was dat poetsen nu wel nodig?
 
Status
Not open for further replies.