Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Premie wordt niet bepaald door diefstal alleen...naar het schijnt claimen tesla-rijders meer schade dan 'normaal'
Helemaal mee eens maar begin 2019 lag de nadruk tijdens afsluiten verzekering wat meer op diefstal nav een aantal berichten over MS welke via keyless entry waren gestolen/geopend. Een totaal ander systeem dan bij M3 maar voor de verzekering wel een aanleiding om bij ons wat moeilijk te doen met dekking & premie. De M3 was ook nieuw voor verzekeraars 02-2019 in NL -> zal ook wel een rol hebben gehad.

Op dit moment speelt aantal schades inderdaad ook een rol. En het feit dat een schadereparatie bij een Tesla doorgaans wat duurder is dan bij andere merken (grote ruiten / kalibratie camera's / alu-delen / etc.)
 
Je kunt ook gewoon enkel WA verzekeren :). Ik durf het nog niet... waarschijnlijk wel komende december.

De M3 staat nog op de zaak maar zal na 5 jaar idd WA verzekerd worden als we overschrijven naar privé.
Privé ook 3 andere voertuigen WA verzekerd (nieuw gekocht -> direct WA)
Zolang je voldoende buffer hebt om de consequenties te dragen kun je het overwegen. Ook al scheelt het niet eens zo veel in de jaarpremie met 75% no claim.

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat andere mensen andere keuzes maken!
 
Ik vraag me af hoe 'steelbaar' een Tesla is als de pincode is geactiveerd.

Hadden die 5 gestolen auto's geen actieve pincode, of was de pincode eerst op een andere manier ontvreemd? Mij lijkt de pincode toch wel een redelijk afdoende manier om diefstal te voorkomen (uiteraard: als men ECHT WIL, dan jatten ze hem alsnog, desnoods takelen ze hem op een vrachtwagen).
Ik zou net denken dat het interessanter is ze te stelen voor onderdelen. Want met heel die software integratie, denk ik niet dat een Tesla nog steelbaar is.
Beetje zoals de duurdere smartphones, bijvoorbeeld Iphone is ook niet meer bruikbaar als je die gestolen hebt. De onderdelen kan je dan wel nog steeds gebruiken.
 
De M3 staat nog op de zaak maar zal na 5 jaar idd WA verzekerd worden als we overschrijven naar privé.
Privé ook 3 andere voertuigen WA verzekerd (nieuw gekocht -> direct WA)
Zolang je voldoende buffer hebt om de consequenties te dragen kun je het overwegen. Ook al scheelt het niet eens zo veel in de jaarpremie met 75% no claim.

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat andere mensen andere keuzes maken!
Ik ben er nog niet uit. Normaal gesproken zou ik de verzekering van een 5 jaar oude auto wel downsizen naar WA. Maar bij mijn Tesla twijfel ik nog. Ik heb 25 schadevrije jaren, maar er kan altijd iets met het batterypack gebeuren (hoge vluchtheuvel meepakken, stuk staal op de weg, aanrijding door eigen schuld) en je hebt een schade van 25.000 euro. Tesla repareert je batterypack niet, maar installeert een compleet nieuwe/refurbished met bijbehorende hoge rekening. Het loont zich waarschijnlijk om dergelijke schade te verzekeren.
 
Voor die paar honderd euro op jaarbasis is een groot risico afgedekt. Ik betaal 1200 per jaar all risks (Interpolis). WA zal misschien 40% schelen…
Met een hoge eigen bijdrage krijg je zo ‘the best of both worlds’.
Een verzekering is er voor rampen. Niet voor een beetje portefeuillepijn.
Voordeel is ook nog dat je kleinere schades niet claimt en dus geen nadeel op gebied van schadevrije jaren veroorzaakt.
 
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Tesla op een munt:
 
Tesla op een munt:
En als je de commentaren leest, is het uiteindelijk toch weer allemaal de schuld van Elon Musk. ;)
 
Ja, dat lijken ze te zeggen. Waarmee het overduidelijk is dat ze elk geproduceerd exemplaar nu en straks moeiteloos aan de man denken te kunnen brengen. Ze verwachten terecht dat de vraag naar dit model de komende jaren groter zal zijn dat wat er geproduceerd wordt, ondanks de toename van hun wereldwijde productiecapaciteit.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik denk dat de meeste Model Y-kopers helemaal niet weten dat er een verschil zou zijn tussen China en Europa Model Y's. Daarnaast verwacht ik dat er een hele hoop Model Y kopers gewoon 6 maanden lang met een gloednieuw model willen rondrijden, wat ze daarna nog voor een leuke prijs kunnen inruilen op een 4680 Model Y. En verandert er op fiscaal gebied niet iets met de overgang naar het nieuwe jaar, waardoor zo een MIC Y toch wel interessant is?
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Er verandert fiscaal in België niets. In Nederland wel, daar gaat de bijtelling tot 40.000 euro naar verwachting en volgens klimaatakkoord naar 16%. Het wordt dus wel degelijk duurder. Nu verwacht ik geen grote toestroom op Tesla meer in Nederland gezien de reeds leverbare concurrentie.