Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik deze even bumpen? Komen voor mij een hoop termen langs die me weinig zeggen, maar het komt over als een vrij rommelig gebeuren. IT’ers, hoe lezen jullie dit?

Die tweets hebben voor mij geen geheimen (sterker nog, ik werk dagelijks met de genoemde technologieën).

Ik zal de belangrijkste nuggets even quoten: "I haven't worked there in 3 years". (Dat is vergelijkbaar met een decennium en in elke andere job.)
Andere belangrijke quote: "...which has not changed to this day". Mooi, dat betekent dat in plaats van spul te vervangen met versere code met meer bugs, het bestaande (hopelijk) robuuster is gemaakt.

De developer klinkt als een junior of misschien jonge medior, nog erg naïef in ieder geval. Iemand die afgeeft op oude technologie die zijn sporen verdiend heeft en die vindt dat alles wat blijkbaar niet goed genoeg werkt maar gewoon vervangen moet worden door het te herschrijven in de technologie du jour.
Of dat oude code gewoon vervangen moet worden omdat het oud is...
Wat hij (nog) niet begrijpt is dat de complexiteit niet vermindert wanneer je dingen opnieuw bouwt (integendeel, meestal wordt er meer functionaliteit verwacht), en dat het er dus meestal niet beter op wordt.
Verder de gebruikelijke vijandigheid tegen management (zich onbegrepen voelen maar zelf het grotere beeld niet willen/kunnen zien).

Zo te lezen was er toen hij bij Tesla zat een tekort aan mensen (waar niet in de IT?) en was er een transitie gaande waarbij (denk ik) veel startup cowboys/diva's de toko verlieten (of gevraagd werd te vertrekken).
Dat is noodzakelijk, (hier volgt wat stereotiepe generalisatie, er zijn uitzonderingen) want startup cowboys documenteren niet, weten heel veel beter en kunnen zich vooral niet aanpassen aan de snelle groei van de user base, de bijbehorende organisatie, proces en risico's. De code die ze schrijven is meestal wel goed, want de complexiteit is meestal lager omdat veel details genegeerd kunnen worden in eerste versies. Ze zijn pragmatisch en doelgericht (om die eerste versies maar zo snel mogelijk werkend en op de markt te krijgen). (Ik beschrijf mezelf hier :D)

Het gevolg bij zo'n transitie is dan ook gebrek aan goede overdracht, en veel code waar men niet meer teveel aan kan wijzigen omdat de kennis verloren is gegaan bij het vertrek van de cowboy. Dat is overigens niet noodzakelijk slecht...

Verder lees ik dat in plaats van de backend processen voor model S en X opnieuw te bouwen, de verbeteringen vooral in de model 3 lijn zijn gekomen. Dat lijkt me vanuit management oogpunt de juiste keuze.
Het isoleert de (verder wel goede maar beperkte) cowboycode van de nieuwe code/processen, waardoor de model S/X lijnen niet in gevaar worden gebracht (de moneymakers totdat de model 3 op stoom is).

Verder noemt hij een aantal security issues die intussen allemaal wel zullen zijn opgelost. Ook hier veel naïviteit in zijn opmerkingen. Het lijkt erop dat hij zich niet goed realiseert dat het risico dat je de vloot stillegt door een ondoordachte snelle fix veel groter is dan het risico of de kans dat iemand misbruik maakt van het security issue om schade aan te richten.

Uit ervaring weet ik dat je als geen ander kunt aanwijzen wat er allemaal fout gaat of verbeterd kan worden in je eigen team/code/project/bedrijf (uiteraard want tegen de tijd dat er niets meer fout gaat vertrek je naar het volgende project).
Het is pas na meerdere projecten en bedrijven dat je er achter komt dat het elders niet beter is...

Conclusie: ik ben als oude rot in het vak blij om te zien dat er met bewezen volwassen technologie is gewerkt zoals Perl, Ruby on Rails en oudere versies van linux distributies. Deze technologieën veranderen niet (zo snel) meer (ze zjin stabiel zoals we dat noemen), de meeste bugs zijn er uit en ze worden door oude rotten onderhouden voor security issues.
Verder zie ik dat er (toentertijd) voor gekozen is om verkregen inzichten vooral in de nieuwe code voor de model 3 lijnen te verwerken en de werkwijze voor de model S/X intact te laten, ook prima.
Ik ben er na het lezen van de tweets niet somberder op geworden, eigenlijk gewoon business as usual inderdaad.
 
Lijken me mensen die een Tesla te duur vinden. Als je van een Outlander komt, lig je niet wakker van luxe, toch? En de V60'ers vinden een Tesla te groot.

Niet alle V60 rijders vinden een Tesla te groot. Heb me altijd opgesloten gevoeld in mijn V60 PIH, maar de 0% bijtelling maakte veel goed, en vond in 2013 een Tesla gewoon te duur. Nu eindelijk weer een wagen van formaat.
 
Mag ik deze even bumpen? Komen voor mij een hoop termen langs die me weinig zeggen, maar het komt over als een vrij rommelig gebeuren. IT’ers, hoe lezen jullie dit?
  1. Ben ITer
  2. Het is rommelig
  3. Het is overal rommelig, niet alleen bij Tesla
  4. Relax.

Deze compilatie op Reddit is wat leesbaarder. Ben zelf geen hard-core IT'er. Hoor graag hoe anderen dit beoordelen.
Aan de andere kant heeft Tesla ook een hele berg draaien bij Amazon in Kubernetes, daar was een tijdje geleden nog een datalek: Criminelen misbruikten Tesla-serverinfrastructuur voor cryptomining

3 jaar is een eeuwigheid in IT-tijd en er kan héél veel veranderd zijn. Wel denk ik dat óók Tesla last heeft van IT-juniors. Probeer maar eens de echte goede IT-ers te vinden die snappen dat je geen 20MB JSON moet gaan sturen, dat je altijd correcte validatie op data moet doen, etc, etc.

Maar ik schrik er niet echt van eigenlijk. Het is gewoon érg spannend dat aan te pakken, maar ik vermoed dat het wel gaat gebeuren.

Relax!
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Op die iets te lange remweg van de model 3 na is er softwarematig nog niet veel mis gegaan volgens mij . En dat met zoveel updates. Mij lijkt dat ze hun ontwikkelstraat wel onder controle hebben.

Kwaliteit van software is altijd een discussie tussen programmeurs.

Het enige wat ik nog steeds niet fijn vind is koppelen van apps van derden. Dat moet kunnen zonder dat ze voertuigfuncties aan kunnen. Dat geeft ook aan dat security niet zo’n hoge prioriteit heeft. Anders zou je dat zo niet maken.
 
Tesla is on track for a production record this quarter but slightly behind ambitious Model 3 goal

Blijkbaar heeft Electrek redelijk betrouwbare cijfers gekregen door "people familiar to the matter". Moet zeggen dat ik claims van hen doorgaans wat beter verteer dan van andere outlets. Blijkbaar zou de Bloomberg tracker te positief zijn en produceert Tesla momenteel onder de 5k per week. Niet eens onlogisch...gezien het feit dat er slechts een "extrapolated burst rate" van 5k is gehaald tijdens het bouwen van 1 uitvoering van de 3. Nu produceert men naast de LR ook de AWD, Performance en Performance met optie pakket. Dat is ongetwijfeld wat ingewikkelder.

Hopelijk komen ze inderdaad in de buurt van de 50k productie voor de Model 3 en halen ze hun "bruto marge" doel.
 
En op NOS.nl zien we bij dit bericht natuurlijk het interieur van.....

'Auto's met slimme veiligheidsopties rijden vaker schade'

Heb geen toegang tot het oorspronkelijke artikel in het FD, maar de bron (verzekeraars) heeft een mogelijke bias in zich. Auto’s met meer veiligheidssystemen aan boord zijn nieuwer en duurder en daardoor vaker all risk verzekerd, al dan niet met ‘no-claim beschermer’. Verder zijn dit mogelijk vaker zakelijke (lease) auto’s, waarbij de schade vaker geclaimd wordt, zonder dat dit voor de rijder financiele consequenties heeft. Ik ben benieuwd of er ook een verband bestaat tussen bv clinderinhoud of nieuwprijs of bouwjaar van de auto en laten we zeggen parkeerschade.
 
Eerste Tesla Model 3’s voor Europa zijn geproduceerd
Eerste Tesla model 3's voor Europa zijn geproduceerd

Solid Source: 51,821 = Tesla Model 3 Production Estimate For Q3 | CleanTechnica

Tesla-Quarterly-Production.png
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN