Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik luisterde zojuist naar het autoprogramma op BNR. Wat is die man van de BOVAG een droeftoeter zeg. Toentallen open deuren werden weer ingetrapt, zo vaak mogelijk het wordt subsidieslurper, enzovoorts. Zo'n man kan je toch niet met goed fatsoen je organisatie laten vertegenwoordigen?
 
Zo'n man kan je toch niet met goed fatsoen je organisatie laten vertegenwoordigen?
Als je organisatie leeft van de fossiele industrie, dan lukt dat wel.

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”

― Upton Sinclair
 
Zo'n man kan je toch niet met goed fatsoen je organisatie laten vertegenwoordigen?

BOVAG = BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders.

De business case van Tesla omvat het overbodig maken van de autohandelaar en van onderhoud bij de garagehouder.

De volgende in lijn lijkt mij het verbond van verzekeraars. Met zo veel cash en data is het aanbieden van een autoverzekering door Tesla ook vast wel nabije toekomst.
 
En AD dat het klakkeloos overneemt...
Tesla-eigenaren vragen tot 10 mille boven nieuwprijs voor bijtellingsvriendelijke Model 3

Maar liefst 26 exemplaren! :eek:

(autoweek bron-artikel link geeft error, wellicht stiekem door ze verwijderd:D)
Allemaal van die artikelen waar je ook niet op kunt reageren. Ik bedoel 26 van de 30.000, is dat nou echt zo vreemd dat er 26 gevallen zijn in Nederland waarbij er één besteld is en 2 maanden later degene voor wie het besteld is ontslagen is of iets dergelijks? Ik heb in het verleden zo vaak een Model S te koop zien staan voor 120k terwijl dezelfde gloednieuw voor 100k te krijgen is maar je nog wel even moet wachten tot hij in Amerika in elkaar gezet is en hierheen verscheept is.
 
Wat ik ervan begreep is dat Kobalt nodig is om benzine/diesel te extraheren uit olie
Bij de opmerking van Rowan256 heb ik gekeken welke onderbouwing er is.
Het lijkt erop dat het grote kobalt gebruik door EV’s een hoax is.

De katalysatoren van om olie te ontdoen van zwavel en de uitlaatgassen van NOxxen verbruiken een deel van hun kobalt. Respectievelijk 40 gram en 1,3 kg per ton. (Desulphurisation | Cobalt Institute)
Als je olie schoont wilt verbranden in auto’s(wat we niet doen en waardoor we met zijn alle 4 maanden eerder dood gaan) dan is daar 74.000 ton kobalt voor nodig.
Ieder jaar weer.

Indien alle auto’s worden uitgerust met een 75kWh batterij is daar jaarlijks 2 mln ton kobalt voor nodig. Echter de kobalt wordt niet VERbruikt maar GEbruikt. Batterijen in EV’s zijn tamelijk eenvoudig te recyclen. De Kobalt blijft eeuwig in de gebruikscyclus.
Na 25 jaar is er geen nieuwe toevoer van Kobalt meer nodig. Dit met de huidige stand van de techniek waarbij iets onder dan 300gr kobalt per kWh opslagcapaciteit gebruikt wordt. Vermoedelijk daalt dit nog wel verder.

Dit zie ook in de prijs van kobalt. Ondanks de groeiende vraag is deze sinds 2005 niet gestegen. Historical Cobalt Prices and Price Chart
 
Er wordt nergens iets gezegd over de prestaties. Bijvoorbeeld als de batterij leeg is en je het dus feitelijk moet doen met de benzinemotor.
Het is een range extender. Boven de 40 km/h draait het ding constant om de accu's bij te laden. Als zo'n ding constant draait moet je wel heel erg je best doen om je accu leeg te krijgen. Gemiddelde vermogensvraag met een Tesla ligt echt niet zo hoog als je een beetje normaal doet.

Vraag me wel af hoeveel piek belasting dat pack aan kan, los van ladingstoestand. Een 17.3 kWh accu, dan zit je om aan de 80 kW te komen al boven de 5C (nou ja, wat er uit het torretje komt niet mee gerekend, natuurlijk).
 
Vraag me wel af hoeveel piek belasting dat pack aan kan, los van ladingstoestand. Een 17.3 kWh accu, dan zit je om aan de 80 kW te komen al boven de 5C (nou ja, wat er uit het torretje komt niet mee gerekend, natuurlijk).

Dat is wel interessant. In teslafi weleens gezien dat bij beetje sportief rijden tussen de 70 en 150 km/h er soms 270 kW uit de accu getrokken wordt. Lijkt me voor een 17.3 kWh accu erg moeilijk. Zelfs als de range extender continu 40 of 50 kW kan leveren
 
Nog even gekeken: 54 pk. Daar trek je een flinke caravan mee de Alpen over, echt waar. Maar voor een Model 3 is 't nie veul ....

upload_2020-1-7_17-6-19.png
 
Roze bril af, dan lees je niet ver genoeg:

NHTSA also is investigating the Connecticut crash, in which the driver told police that the car was operating on Autopilot, a Tesla system designed to keep a car in its lane and a safe distance from other vehicles. Autopilot also can change lanes on its own.

en

NHTSA has started investigations into 13 Tesla crashes dating to at least 2016 in which the agency believes Autopilot was operating. The agency has yet to issue any regulations, though it is studying how it should evaluate similar "advanced driver assist" systems.

alsmede

Doubts about Tesla's Autopilot system have long persisted. In September, the National Transportation Safety Board, which investigates transportation accidents, issued a report saying that a design flaw in Autopilot and driver inattention combined to cause a Tesla Model S to slam into a firetruck parked along a Los Angeles-area freeway in January 2018. The board determined that the driver was overly reliant on the system and that Autopilot's design let him disengage from driving for too long.

Tesla communiceert wel dat je niet kan en mag vertrouwen op Autopilot, alleen wordt de indruk gewekt dat 'het wel kan'. Ook hier op het forum. Vooralsnog lijken er met Autopilot minder ongelukken te zijn dan zonder Autopilot, maar je kunt er niet 100% op vertrouwen. Zelfrijdende auto's van Tesla lijken toch verder weg dan voorgesteld wordt.