Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was er al bang voor .... :(

Wiskundige hier. Kwadraat is een exponent, namelijk twee. Dus ja kwadratisch is exponentieel.
We hebben het over kwadratische versus exponentiële functies.

Een functie (zoals "luchtweerstand als gevolg van snelheid") heeft een invoervariabele v. In dit geval is v de snelheid. Waar en hoe die variabele v in de functie wordt gebruikt bepaalt wat voor soort functie het is.

v^2 is een machtsfunctie, in dit geval gaat het om de tweede macht, dus hebben we vaak over een kwadratische functie
2^v is een exponentiële functie

In geval van functies die iets met luchtweerstand doen, staat de v 'op de grond':

v^2 wanner we bekijken naar de benodigde energie of
v^3 wanneer we kijken naar het benodigd vermogen

Bovenstaande zijn beide geen exponentiële functies, als je het mij vraagt (zoals @horta ook al aangaf)

Machtsverband - Theorie wiskunde
Exponentieel verband - Theorie wiskunde

Maar aangezien exponentieel met een tijdfactor te maken heeft, kan ik niet anders dan je gelijk geven!
Tijd zit hier in snelheid, dus in de x. Niet relevant verder.

Tijd heeft er niets mee te maken. Kijk naar een cijferslot:

1 ring -> 10 mogelijkheden
2 ringen -> 100 mogelijkheden
...
5 ringen -> 100.000 mogelijkheden

Er is geen tijdsfactor, maar toch loopt het aantal mogelijkheden exponentieel op met het aantal ringen (R): 10^R
 
Wel wat veel negatief over de model 3. Herken dit zelf niet.

AD.nl: Zo ver komen deze tien elektrische auto's in de praktijk. DPG Media Privacy Gate
Nog even over de verbruikstest van Whatcar waarnaar verwezen wordt. De testmethode is erg dubieus: ze ziet er als volgt uit: batterij volladen, een tjid laten staan, los van het laadstation, enkele referentierondjes met een variabel snelheidsprofiel rijden, en terug volladen. Het verbruik is de hoeveelheid energie (kWh) bij de tweede laadbeurt. Het verbruik per 100km is de hoeveelheid energie gedeeld door de afgelegde afstand.
De procedure is duidelijk gebaseerd op wat voor een ICE gedaan werd en in dat geval valt er voor de methode wel iets te zeggen: je vertrekt met koude motor en je kan de tank mooi opnieuw tot hetzelfde niveau vullen en kan dus een correct verbruik bepalen.
Voor een EV ligt het toch anders. Je hebt bij zo'n laadbeurt tot vol ook het balanceren van de cellen. Dat zal niet bij alle merken even efficiënt gebeuren en het is niet elke keer nodig.
Bij een Tesla ligt 100% SOC bovendien veel dichter bij volledig volgeladen vanwege kleinere bovenbuffer dan bij de meeste andere merken. Bovenstaande is volgens mij de belangrijkste verklaring van de mindere score van Tesla. Los daarvan denk ik dat Tesla nog minder meeneemt in het totale verbruik zoals vermeld door de boordcomputer dan de meeste andere merken waardoor de weergave door de auto meer flatteert.
Het is verder trouwens niet de enige test waarbij men vaststelt dat de afwijking tussen opgegeven standaardverbruik/bereik (of het nu gaat om WLTP, NEDC of EPA) en het verbruik/bereik op een reëel gereden traject groter/kleiner is dan bij andere gelijktijdig geteste voertuigen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Nog even over de verbruikstest van Whatcar waarnaar verwezen wordt. De testmethode is erg dubieus: ze ziet er als volgt uit: batterij volladen, een tjid laten staan, los van het laadstation, enkele referentierondjes met een variabel snelheidsprofiel rijden, en terug volladen. Het verbruik is de hoeveelheid energie (kWh) bij de tweede laadbeurt. Het verbruik per 100km is de hoeveelheid energie gedeeld door de afgelegde afstand.
De procedure is duidelijk gebaseerd op wat voor een ICE gedaan werd en in dat geval valt er voor de methode wel iets te zeggen: je vertrekt met koude motor en je kan de tank mooi opnieuw tot hetzelfde niveau vullen en kan dus een correct verbruik bepalen.
Voor een EV ligt het toch anders. Je hebt bij zo'n laadbeurt tot vol ook het balanceren van de cellen. Dat zal niet bij alle merken even efficiënt gebeuren en het is niet elke keer nodig.
Bij een Tesla ligt 100% SOC bovendien veel dichter bij volledig volgeladen vanwege kleinere bovenbuffer dan bij de meeste andere merken. Bovenstaande is volgens mij de belangrijkste verklaring van de mindere score van Tesla. Los daarvan denk ik dat Tesla nog minder meeneemt in het totale verbruik zoals vermeld door de boordcomputer dan de meeste andere merken waardoor de weergave door de auto meer flatteert.
Het is verder trouwens niet de enige test waarbij men vaststelt dat de afwijking tussen opgegeven standaardverbruik/bereik (of het nu gaat om WLTP, NEDC of EPA) en het verbruik/bereik op een reëel gereden traject groter/kleiner is dan bij andere gelijktijdig geteste voertuigen.

Bovendien staat er dat ze een Model 3 LR hebben moeten lenen en batterijdegradatie merkten. De auto is dus ouder dan de andere wagens en lijkt en uitzondering te zijn. De performance-versie in dezelfde test komt dan ook verder dan de Longe Range. Wordt allemaal niet vermeldt in de artikels die de test aanhalen.
Ik stoor er me zelf ook enorm aan dat die artikels zelfs geen link naar de originele test voorzien, enkel naar de algemene website. Toch even zoeken om het origineel te vinden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: M3rik and ebullio
Zoox auto's mogen in delen van Californië zelfstandig de weg op. Dat heeft Elon nog niet voor elkaar gekregen.
Amazon-dochter Zoox heeft groen licht voor tests zelfrijdende auto's op wegen VS
Vind filmpje met self drive zeer indrukwekkend - indrukwekkender dan de filmpjes van Tesla op dat gebied. Ook interessant dat Zoox 4 lidars gebruikt. Nu maar zien of Elon eind dit jaar (zonder lidar) ook zover is.
 
  • Like
Reactions: M3rik