Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Is er geen wet in België dat al wat je op internet koopt, 7 dagen op proef is?

...geldt wel niet voor business klanten, al passen de meeste bedrijven dat wel toe.
Sowieso is er verwarring. De proeftermijn bestaat wel nog in Duitsland en Nederland. Kans is groot dat dat inderdaad onder Europese wetgeving valt, en je je niet expliciet zorgen moet maken in Europa.

Dit staat er nl in België:

upload_2020-10-18_19-22-54.png


Retourbeleid

NL hetzelfde:
Retourbeleid

GB:
Return Policy

Duitsland:
Rückgaberichtlinie
 
Is er geen wet in België dat al wat je op internet koopt, 7 dagen op proef is?


...geldt wel niet voor business klanten, al passen de meeste bedrijven dat wel toe.
Doorhalen wat niet van toepassing is... wel/niet

Bedenktijd kan ook van toepassing zijn. Afleveren na 14 dagen en probleem is opgelost.
Een internet abonnement zetten providers altijd pas na 7 dagen in werking.
 
  • Like
Reactions: Phil V
  • Informative
Reactions: Phil V
Doorhalen wat niet van toepassing is... wel/niet

Bedenktijd kan ook van toepassing zijn. Afleveren na 14 dagen en probleem is opgelost.
Een internet abonnement zetten providers altijd pas na 7 dagen in werking.
De 14 dagen van de Nederlandse wet Kopen op Afstand gaat pas in als het product is geleverd. Die vlieger gaat dus niet op. Het product van een ISP is niet vergelijkbaar met een fysiek product en valt niet onder die voorwaarden.
 
Omdat er nogal wat verwarring kan ontstaan, hierbij de wetsteksten (situatie in NL, maar het is de implementatie van de Richtlijn consumentenrechten 2011/83 EU en Richtlijn 202/65/EG die in de hele EU gelden).

In het kort: volgens mij geldt hier het alleen voor consumenten dwingende ontbindingsrecht van 14 dagen na aflevering, welke termijn overigens wordt verlengd (tot maximaal een jaar na aflevering) ‘totdat de verkoper alsnog aan zijn informatieverplichtingen van onderdeel h van lid 1 van artikel 230m heeft voldaan.’. Als iemand tijd heeft kan die eens checken of Tesla zich strikt houdt aan dat informatievereiste. Ik kan mij bijvoorbeeld niet herinneren dat ik een ‘modelformulier ontbinding’ aangeleverd kreeg bij de koop.

De uitzondering waarop in andere bijdragen wordt gehint, namelijk -artikel 230p sub f ten 1e- dat het recht op ontbinding niet geldt bij een op verzoek van de koper ‘op maat gemaakte zaak’, is m.i. niet van toepassing bij de koop van een Tesla. Ik citeer uit T&C Rutgers, aantekening 2 bij artikel 230p: Heeft een consument de keuze tussen een aantal standaardmaten van bijvoorbeeld tafels, dan is geen sprake van een volgens opgave van de consument vervaardigde zaak (onder 1; overweging 49 Richtlijn 2011/83/EU; MvT, Kamerstukken II 2012/13, 33520, 3, p. 40). De parallel met een auto waarbij je voor een andere kleur en wielen mag kiezen ligt voor de hand. Daarvoor is de uitzondering m.i. niet bedoeld.

Wetteksten:

Boek 6 Burgerlijk wetboek, artikel 230o BW

1. De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:
(..)
b.
bij een consumentenkoop:
de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;
(..)
2.
Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h*, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.

* onderdeel h luidt:
h. wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor ontbinding opgenomen in bijlage I, deel B, van de richtlijn;;

Boek 6 Burgerlijk wetboek, artikel 230p BW


De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
(…)
f.
een consumentenkoop betreffende:

de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
 

Een gezamenlijke procedure
Omdat wij weten dat er nog duizenden andere berijders zijn die ontevreden zijn over de auto en/of service, willen wij voor hen gaan procederen. Dit doen wij op een zeer laagdrempelige manier omdat wij vinden dat iedereen een kans verdient om zijn haar auto naar behoren te laten rijden en de service te krijgen die hoort bij een nieuwe auto.
 
Zoals inmiddels bekend zijn de communicatieve vaardigheden van Tesla uitstekend waar het gaat om promotie en twitterberichten van Elon en intimidatie van ontevreden klanten, maar notoir slecht communiceert op telefoontjes, emails, juridische claims en dagvaardingen. Zie deze reactie van TeslaClaim op de dreigbrief van de nederlandse advocaat van Tesla:

“Ik wil u mededelen dat de eerdere genoemde dreigingen c.q. intimidatietechnieken niet vallen onder dat wat een behoorlijk advocaat betaamt. Dergelijke gedragingen zijn immers te kwalificeren als klachtwaardig. Client is van mening dat u tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld als bedoeld in artikel 46 Advocatenwet, doordat u met uw e-mail van 7 juni 2020 en uw brief van 28 april 2020 tekort bent geschoten in de op u als advocaat rustende plicht jegens derden [in dit geval cliënt], omdat u zonder enig voorbehoud, en zonder verifieerbare onderbouwing en/of zonder dat sprake is van een daaraan ten grondslag liggend onherroepelijk vonnis, cliënt schriftelijk heeft beschuldigd van strafbare feiten en daarmee zijn eer en goede naam heeft aangetast.”
 
Zoals inmiddels bekend zijn de communicatieve vaardigheden van Tesla uitstekend waar het gaat om promotie en twitterberichten van Elon en intimidatie van ontevreden klanten, maar notoir slecht communiceert op telefoontjes, emails, juridische claims en dagvaardingen. Zie deze reactie van TeslaClaim op de dreigbrief van de nederlandse advocaat van Tesla:

“Ik wil u mededelen dat de eerdere genoemde dreigingen c.q. intimidatietechnieken niet vallen onder dat wat een behoorlijk advocaat betaamt. Dergelijke gedragingen zijn immers te kwalificeren als klachtwaardig. Client is van mening dat u tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld als bedoeld in artikel 46 Advocatenwet, doordat u met uw e-mail van 7 juni 2020 en uw brief van 28 april 2020 tekort bent geschoten in de op u als advocaat rustende plicht jegens derden [in dit geval cliënt], omdat u zonder enig voorbehoud, en zonder verifieerbare onderbouwing en/of zonder dat sprake is van een daaraan ten grondslag liggend onherroepelijk vonnis, cliënt schriftelijk heeft beschuldigd van strafbare feiten en daarmee zijn eer en goede naam heeft aangetast.”

Ja dit eindigt dus in advocatenfeestje zonder dat iemand daar beter van wordt.
 
  • Like
Reactions: Superendo