Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Autoweek heeft een verhaal over de Model 3. Alle negatieve punten worden benoemd. Gelukkig ook wat positieve punten:
2cc8673a-f954-4455-b700-4952d52be5bb.jpg
cc56cb99-54bd-4e90-bc73-d50353ec042d.jpg

a54c948c-623f-464a-a65b-a5c6215c325c.jpg
42a4b471-1cfc-4e35-8e1b-efd7a74aa851.jpg
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Nick-m and MLKRMR
Is de lak nu nog steeds een probleem eigenlijk?

Bij mijn vorige auto’s nooit mee ingezeten of problemen gehad en met de Tesla(s) eigenlijk ook nooit.
Ben ik dan niet kritisch genoeg?
Pearl white is het sterkst denk ik. Dat zitten het meest lagen op. Raar dat die het goedkoopst is.
Solid black is het zwakst, maar is dan weer gemakkelijker herstelbaar.
Bij alle merken is de verf verslechterd sedert men geen solventen meer mag gebruiken.
 
  • Like
Reactions: NielsA
LT vs KT.

Een bedrijf dat failliet gaat heeft weinig aan mooie doelstellingen. Enkel Belgische vakbonden en politici snappen dit niet. ;)
Heeft de politiek in BE dan mooie doelstellingen?
Tesla heeft lang op het randje gebalanceerd en zou het zonder die premium prijzen niet gehaald hebben.
Daar hebben ze ook nooit een geheim van gemaakt. Dus wat is je punt?
Zoals iedere onderneming zal het zijn tarieven zoveel mogelijk in functie van de prijselasticiteit bepalen.
Klopt en dus moet de rest nu ook mee.
 
Pearl white is het sterkst denk ik. Dat zitten het meest lagen op. Raar dat die het goedkoopst is.
Solid black is het zwakst, maar is dan weer gemakkelijker herstelbaar.
Bij alle merken is de verf verslechterd sedert men geen solventen meer mag gebruiken.
Ik heb zowel Pearl White gehad en Solid black en gaan bijvoorbeeld altijd door de wasstraat….geen probleem.
Ik ben er wel nog niet met een vergrootglas overgegaan. (en ga dat ook niet doen)
 
Ik heb zowel Pearl White gehad en Solid black en gaan bijvoorbeeld altijd door de wasstraat….geen probleem.
Ik ben er wel nog niet met een vergrootglas overgegaan. (en ga dat ook niet doen)
Ik had met mijn MS vooral problemen met het aluminium dat heel schadegevoelig is, eerder dan met de verf.
Ooit liet de buurman aan de SuC de stekker van de lader op mijn achtervleugel vallen, onder het achterlicht. Ik zag het gebeuren en dacht niet dat er schade zou zijn. De stekker schampte meer af eigenlijk dan dat hij er met kracht op viel. Toch was er een blutsje in. Met staal zou het zeker geen schade nagelaten hebben.
Later kreeg ik hier en daar schadegevalletjes waarvan ik de oorzaak niet gezien had.
 
Men is dan wel zo eerlijk om in het vet in het artikel het volgende te melden:

Met dezelfde energie die nodig is om synthetische brandstof te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden.

3. Is het dan niet efficiënter om de energie voor het maken van e-fuels te gebruiken voor elektrische auto's?​

Ja, daar lijkt het wel op. Want met dezelfde energie die nodig is om synthetische brandstof te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden. Dat betekent dat het totale rendement van e-fuels rond de 16 procent ligt en dat van elektrische auto’s rond de 70 procent. Het verlies zit hem volgens het International Council on Clean Transportation vooral in de productiefase van e-fuels, maar ook door warmteverliezen in de radiator en de uitlaat. De energiebalans van op elektriciteit gebaseerde brandstoffen is daarmee aanzienlijk slechter dan die van elektriciteit zelf. Met andere woorden: je kunt die energie beter meteen in een accu stoppen dan er e-fuel van te maken.

 
Men is dan wel zo eerlijk om in het vet in het artikel het volgende te melden:

Met dezelfde energie die nodig is om synthetische brandstof te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden.

3. Is het dan niet efficiënter om de energie voor het maken van e-fuels te gebruiken voor elektrische auto's?​

Ja, daar lijkt het wel op. Want met dezelfde energie die nodig is om synthetische brandstof te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden. Dat betekent dat het totale rendement van e-fuels rond de 16 procent ligt en dat van elektrische auto’s rond de 70 procent. Het verlies zit hem volgens het International Council on Clean Transportation vooral in de productiefase van e-fuels, maar ook door warmteverliezen in de radiator en de uitlaat. De energiebalans van op elektriciteit gebaseerde brandstoffen is daarmee aanzienlijk slechter dan die van elektriciteit zelf. Met andere woorden: je kunt die energie beter meteen in een accu stoppen dan er e-fuel van te maken.


Alles qua synthetische brandstoffen overziende kan ik niet anders concluderen dan dat het een politiek zoethoudertje is. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Alles qua synthetische brandstoffen overziende kan ik niet anders concluderen dan dat het een politiek zoethoudertje is. :rolleyes:
En een lobby van de petrochemie denk ik…..
Overigens zal old-school auto ook graag brandstof (e-fuel) auto’s willen want daar is periodiek onderhoud voor nodig en hebben meer slijtage onderhevige onderdelen dan een BEV, mooi verdienmodel voor de fabrikanten.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Maarten
Ik heb wat zitten filosoferen over de toekomst van de auto. Voor niet-technisch geschoolden. En daar ook de e-fuel aan het eind genoemd met het volgende:
En wat is de toekomst van de E-fuel auto?
Duitsland en Italië hebben in de EU het voor elkaar gekregen dat “het verbod op brandstofauto’s vanaf 2035” niet geldt voor auto’s op E-fuel. E-fuel is “synthetische benzine” gemaakt uit waterstof. Een lobby van sentimentele autofabrikanten (BMW, Italianen) heeft deze uitzondering in de Europese wetgeving voor elkaar gekregen. Om zo hun auto’s op benzine dan nog nieuw te mogen verkopen.
Niet dat we hier serieus naar moeten kijken; het is een stuiptrekking van de stervende auto industrie. Fabrikanten die niet overgaan naar elektrisch, zullen in 2035 nog maar weinig verkopen. De prijs van de E-fuel auto is veel te hoog (kleine series, nog complexer dan nu al) en ze hebben nog steeds dezelfde uitlaatgassen waarmee ze dan de binnenstad niet in mogen. Ook is E-fuel wel tien keer duurder dan benzine; dat willen maar weinig mensen betalen.

Wie het hele verhaal wil lezen: Filosoferen over de ontwikkeling van de auto
 
In het artikel worden al conclusies getrokken voordat vast staat wat de oorzaak is…..

Het is onduidelijk wie de veroorzaker is, mogelijk ging het mis doordat de elektrische auto op automatische piloot stond. Door het ongeluk is de N9 deels afgesloten voor verkeer.

Ik heb al heel veel kilometers op AP gereden, maar eigenlijk nog nooit een situatie gehad op dit soort wegen dat er een aanrijding zou ontstaan door het gebruik van AP. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hier geen fout van Tesla is geweest.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Ik heb al heel veel kilometers op AP gereden, maar eigenlijk nog nooit een situatie gehad op dit soort wegen dat er een aanrijding zou ontstaan door het gebruik van AP. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hier geen fout van Tesla is geweest.
Bij een bocht naar rechts hangt hij wel eng dicht tegen de middenstreep aan. Vind dat vaak te spannend met een (brede) tegenligger.