Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit stond al in ons forum, maar nu ook in de NL pers:

(Wat het dan ook mooi maakt is dat de volgende "Lees ook" een artikel is dat de meeste tesla-eigenaren weer zouden kiezen voor een Tesla.)

 
M.i. heeft een Tesla er weinig mee van doen. Een kogel op de juiste plaats in het accupakket of bedrading had ook in ene keer funest kunnen zijn. Een EV in zijn algemeenheid heeft wel iets minder potentieel kritieke raakvlakken dan een ICE, maar ik zou er nog steeds geen slagveld mee op willen rijden.

Ik denk vooral dat hij een engeltje op zijn schouder heeft gehad dat hij dit heeft mogen overleven.
Verder denk ik ook dat ik blij ben daar niet te wonen en dat ik niet gelovig ben (het engeltje slaat dus ook uitsluitend op het gezegde, betekenende dat hij gelukt heeft gehad). Wat doen we elkaar toch aan...

Maar heej, toch weer een EV die niet in de fik is gegaan. Mooi nieuwsbeticht nieuwsbericht.

Edit: ongelukkige typo. Te mooi om te verwijderen.
 
De altijd negatieve experten bij HLN zijn precies op vakantie, want er staan plots 2 positieve artikels van de Model Y op HLN (achter paywall).

 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
De altijd negatieve experten bij HLN zijn precies op vakantie, want er staan plots 2 positieve artikels van de Model Y op HLN (achter paywall).

Die gaan op de vingers getikt worden door de afdeling ‘verkoop van reclameruimte’.
 
De altijd negatieve experten bij HLN zijn precies op vakantie, want er staan plots 2 positieve artikels van de Model Y op HLN (achter paywall).

De reactie eronder is goud waard:

" Twee maanden met een Tesla 3 gereden als vervangwagen. Ik kon wel huilen toen we hem moesten teruggeven en de Mercedes C300de (hybride) terugkregen. Volgende wordt een Tesla Y."
 
Nog niet in de pers, maar wel in jullie mail:

Deze week hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt: er rijden nu 1 miljoen Tesla's op de Europese wegen. De CO2 die wordt bespaard gedurende de levensduur van elk voertuig komt overeen met uw individuele uitstoot voor 50 retourvluchten tussen Barcelona en Los Angeles.*

1697908393989.png
 
  • Like
Reactions: job-lek

Stukje over de redenen waarom Tesla groei lijkt te stokken. Concurrentie van enkele Chinese merken. Eén van de belangrijkste vaststellingen is dat Tesla steeds minder als een luxemerk wordt aanschouwd, daling van de verkoopscijfers van X en S met 14% tov Q2 (ondanks de dalende prijzen).

Wanneer je naar een markt als Noorwegen kijkt, waarvoor de gedetailleerde verkoopcijfers per model beschikbaar zijn, zie je dat model S en X het eigenlijk redelijk moeilijk hebben tov andere luxe-EV's

Audi e-tron 1463 stuks
Mercedes EQS 318 stuks
Mercedes EQC 488 stuks
Porsche Taycan 174 stuks
BMW iX 294 stuks

Model S 88 stuks
Model X 116 stuks

Lucid Air 3 stuks

Gek dat wat mij betreft de minst aantrekkelijke wagen van de hele bende (e-tron, nu Q8 e-tron) het best verkoopt...
 
Wanneer je naar een markt als Noorwegen kijkt, waarvoor de gedetailleerde verkoopcijfers per model beschikbaar zijn, zie je dat model S en X het eigenlijk redelijk moeilijk hebben tov andere luxe-EV's

Audi e-tron 1463 stuks
Mercedes EQS 318 stuks
Mercedes EQC 488 stuks
Porsche Taycan 174 stuks
BMW iX 294 stuks

Model S 88 stuks
Model X 116 stuks

Lucid Air 3 stuks

Gek dat wat mij betreft de minst aantrekkelijke wagen van de hele bende (e-tron, nu Q8 e-tron) het best verkoopt...
In Noorwegen zijn nu de laggards die naar elektrisch overschakelen, en die kopen nog altijd conservatief.

En niet vergeten dat de merken aan de top heel wat auto's op stock hebben staan, dus ook incentives hebben om er af te geraken.

Bij de verkoopcijfers van de 3 en Y moet je ook meerekenen dat de fabriek in China in juli enkele weken retooling kreeg.
 
In Noorwegen zijn nu de laggards die naar elektrisch overschakelen, en die kopen nog altijd conservatief.

En niet vergeten dat de merken aan de top heel wat auto's op stock hebben staan, dus ook incentives hebben om er af te geraken.

Bij de verkoopcijfers van de 3 en Y moet je ook meerekenen dat de fabriek in China in juli enkele weken retooling kreeg
Het gaat niet over de 3 en de Y, wel over de model S en X, die zelfs met grote kortingen verder slabakt in verkoop..

Daar had Tesla er blijkbaar ook flink wat van op stock staan (net zoals die andere merken), want 14% minder verkocht maar wel 31% minder geproduceerd in Q3 tov Q2.
Ik vraag me af of dit ook niet een beetje een beperking van het online model is dat speelt. Indien Mercedes of BMW een model hebben dat wat minder goed verkoopt, dan krijgen mensen in de toonzaal een fikse korting, zonder dat dat op de catalogusprijs inhakt. Met die online verkoop kan je niet anders doen dan de catalogusprijs te verlagen, en dat is voor een luxemerk nu eenmaal geen goede zet.

Van de e-tron zijn er ondertussen dubbel zoveel wagens verkocht in Noorwegen dan van de X. Zelfs de iX is aan een flinke inhaalbeweging bezig.

En je gelooft toch zelf niet dat alle mensen die nu in Noorwegen kopen laggards zijn die overschakelen naar elektrisch? De model Y verkoopt er wel goed (model 3 absoluut niet).
 

Stukje over de redenen waarom Tesla groei lijkt te stokken. Concurrentie van enkele Chinese merken. Eén van de belangrijkste vaststellingen is dat Tesla steeds minder als een luxemerk wordt aanschouwd, daling van de verkoopscijfers van X en S met 14% tov Q2 (ondanks de dalende prijzen).

Wanneer je naar een markt als Noorwegen kijkt, waarvoor de gedetailleerde verkoopcijfers per model beschikbaar zijn, zie je dat model S en X het eigenlijk redelijk moeilijk hebben tov andere luxe-EV's

Audi e-tron 1463 stuks
Mercedes EQS 318 stuks
Mercedes EQC 488 stuks
Porsche Taycan 174 stuks
BMW iX 294 stuks

Model S 88 stuks
Model X 116 stuks

Lucid Air 3 stuks

Gek dat wat mij betreft de minst aantrekkelijke wagen van de hele bende (e-tron, nu Q8 e-tron) het best verkoopt...
De model S/X bracht weinig nieuws met het "nieuwe" model. Toch niet vernieuwend genoeg om nieuwe kopers over de streep te trekken. Ze gaan hetzelfde ervaren met de nieuwe 3, veredelde facelift maar niets nieuws. Gelukkig doet de Y het zo goed.
Nu is de e-tron ook niets werelds schokkend maar kwalitatief blijven ze boven een Tesla uitsteken.
 
Nu is de e-tron ook niets werelds schokkend maar kwalitatief blijven ze boven een Tesla uitsteken.
Zal aan mij liggen, maar waarom steekt de e-tron kwalitatief uit boven de Tesla?
Als ik hun forum bestudeer dan zijn er nogal wat issues:
- buggy software
- 12V batterij ontlading
- elektrisch systeem weigeringen
- plotselinge acceleratie. Hee volgende maand van Persfoto een berucht artikel ;)
- Zelfs olie change in 2020 .:D
 
  • Funny
Reactions: job-lek and JanG007
Marktaandeel Tesla in Noorwegen is gestegen van 15% in 2022 naar 25% dit jaar.

Er zijn nu in Noorwegen (en heel Europa trouwens) al meer Tesla’s verkocht dan in heel 2022. En dan moet het sterkste Q nog komen. De 1.8 miljoen gaan ze dit jaar dan ook op hun sloffen halen voor de ‘verplichte’ 50% groei wereldwijd.

Dat klinkt niet als tegenvallende groeicijfers.

De model S/X bracht weinig nieuws met het "nieuwe" model


Ze gaan hetzelfde ervaren met de nieuwe 3, veredelde facelift maar niets nieuws


Qua exterieur misschien maar onderhuids zijn het compleet nieuwe wagens. Range en efficiëntie zijn buitencategorie.
 
Bron: A4 naar Rotterdam bij Den Haag dicht na zwaar ongeluk

Het woord Tesla is niet gevallen maar toch opvallende foto bij een kettingbotsing: deze Model 3. Er zijn meer foto’s van: de achterkant is heel. Zou dit niet haast onmogelijk moeten zijn, de auto zal toch zelf moeten remmen, autopilot of niet?
Behalve als alle camera's aan de voorkant vol zitten met vuil?? Of waarschijnlijker: de bestuurder had zijn voet op de accelerator (="gaspedaal").