PriOkkie
Member
(De nieuwe Prius is trouwens wel goed opgedroogd)
Zeker, en de Mirai ziet er ook niet verkeerd uit. Als ze van beide nou eens een 100% BEV versie maken, komt het nog wel goed met Toyota.
Hoe komen ze eigenlijk aan x aantal g/km CO2 voor de Tesla en de Nio, de uitstoot is toch 0 ?
Dat komt omdat er steevast met twee maten gemeten wordt. Bij brandstofmotoren wordt er aan de uitlaat gemeten. Bij EV's meten ze daar niks, dus gaan zeuit pure wrok de produktie er bij tellen. Zouden ze dat ook bij die oliederivaten doen, dan komt de EV er nog gunstiger uit.
Ik vraag me bij de Mirai overigens twee dingen af. Ten eerste, hoe hebben ze 3 werkende stations kunnen vinden op de route. Ten tweede, hoe komen ze aan die 117,5 gr/km? Als ze H2 hebben gebruikt die verkregen is door electrolyse, dan zouden ze diezelfde 317 gr/kWh als van de Tesla moeten gebruiken. Stroom is immers stroom. Om 1 kg H2 te maken, heb je grofweg 50 tot 60 kWh nodig als je het transport en de opslag niet meetelt. Bij 0,96 kg/100km zit je dan op een uitstoot van 152 tot 183 g/km.