Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga vaak een rondje hardlopen (7km). Als de auto ongeveer 10% lading heeft, dan zet ik de charge-limit op 90% en dan ga ik 40 minuten hardlopen en dan ben ik meestal terug als de auto nog ongeveer 10 minuten moet laden (heb liever wat reserve).

Wat ik wel vreemd vind is dat ik een notificatie krijg dat de auto bijna klaar is met laden, maar als ik dan bij de auto kom staat op het scherm nog doodleuk '15 minutes remaining'. Of vindt de supercharger bij 80% dat je vol zit? Waar kun je zien of je idle-fee moet betalen? Volgens mij ben ik altijd nog op tijd terug, maar zou het lullig vinden als ik bij mijn eerste SeC bezoek onverwachte bedragen heb.
Ik zag dit vanmorgen in Oosterhout toevallig ook gebeuren.. dame van middelbare leeftijd in een P85+, sluit de auto aan, ze doet een belletje en een paar minuten later wordt ze opgehaald door een kennis/bekende/collega...
Laten we van het goede uitgaan en aannemen dat ze snel weer terug was... maar het doet toch op z'n minst vreemd aan bij een snellaadplek. :confused:
Als je weet dat je 30 minuten moet laden, dan vind ik het niet vreemd dat je dan even weggaat bij de auto. Je krijgt netjes een app als de auto bijna klaar is, dus dan ben je ook wel weer op tijd terug.
 
Eigenlijk is dit discriminatie van EV/Tesla rijders.
Een ICE kan ongestraft op een laadplaats blijven staan terwijl een EV beboet wordt als je lunch wat uitloopt terwijl de auto aan het laden was:confused:
In Kortrijk, waar mijn kantoor is, is icing dagelijkse kost.
Is het niet belangrijker dat men daar iets aandoet?
Als het wettelijk niet aangepakt kan worden moeten ze met poortjes of slagbomen beginnen werken want door de groeimarkt van Tesla (komst van M3) gaat men alle laadplekken hard nodig hebben.
 
. Of vindt de supercharger bij 80% dat je vol zit?

Je krijgt bij Superchargen inderdaad altijd een notificatie als je de 80% hebt gehaald, ongeacht je ingestelde charge niveau.

Je krijgt uit mijn hoofd 2 meldingen:
- Als je SoC voldoende is om je volgende bestemming te halen (andere SuC of bestemming)
- Als je 80% hebt gehaald

Misschien ook nog als je echt vol zit en laden is gestopt, maar dat heb ik zelf nog nooit gehad.
 
Wat ik wel vreemd vind is dat ik een notificatie krijg dat de auto bijna klaar is met laden, maar als ik dan bij de auto kom staat op het scherm nog doodleuk '15 minutes remaining'. Of vindt de supercharger bij 80% dat je vol zit?

Als je wat aan het eten bent is het juist fijn dat die notificatie eerder komt. Je kunt natuurlijk met de app altijd even check hoe vol hij nu is en wat de charge time nog is om tot je gewenste nivo te komen. Een simpele klik op de notificatie is dus voldoende om meer inzicht te krijgen.
 
Eigenlijk is dit discriminatie van EV/Tesla rijders.
Volgens mij mag je zonder idle-fee je Tesla bij de SuC parkeren als je maar niet je kabel aansluit. ;)
Als je wat aan het eten bent is het juist fijn dat die notificatie eerder komt. Je kunt natuurlijk met de app altijd even check hoe vol hij nu is en wat de charge time nog is om tot je gewenste nivo te komen. Een simpele klik op de notificatie is dus voldoende om meer inzicht te krijgen.
Ik vraag me alleen af wanneer de idle-fee begint te tellen. Is dat bij 80% vol of als ik hem tot 100% laat laden pas bij 100%?
 
Ik vraag me alleen af wanneer de idle-fee begint te tellen. Is dat bij 80% vol of als ik hem tot 100% laat laden pas bij 100%?

Hier een quote van de uitleg van Tesla zelf:

De Tesla-app stelt gebruikers in staat om op afstand hun voertuig in de gaten te houden. De app meldt wanneer het voertuig bijna is opgeladen en geeft nogmaals een melding als het voertuig volledig is opgeladen. Voor elke extra minuut dat een auto verbonden blijft met de Supercharger, zal er een idle fee in rekening worden gebracht. Als de auto binnen vijf minuten wordt verplaatst, worden de kosten kwijtgescholden. Idle fees zijn van toepassing wanneer een Supercharger-station 50% bezet is, en worden verdubbeld wanneer het station 100% bezet is. Dit is uitsluitend bedoeld om de klanttevredenheid te verhogen en wij hopen er nooit geld aan te verdienen.

bron: https://www.tesla.com/nl_NL/support/supercharger-idle-fee
 
  • Like
Reactions: bugboy
"Idle fees zijn van toepassing wanneer een Supercharger-station 50% bezet is, en worden verdubbeld wanneer het station 100% bezet is"

Dit betekent toch dat een idle fee alleen van toepassing is, als je al vol geladen bent PLUS de hele SuperCharger locatie minimaal 50% bezet is, bij volledige bezetting gaat de verdubbelaar in..