Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla m3 in de winter

This site may earn commission on affiliate links.
Edit: iemand de moed gehad om de cc of autopilot aan te zetten? Ik durfde het niet aan ivm Phantom brakes die je met gladheid liever niet hebt.

Ik heb vandaag Autopilot geprobeerd met wisselend succes.
Als alles wit is kun je niet inschakelen.
Als er een schoner stuk is en vervolgens wit zegt ie: Doe het zelf maar.
Maar het minst comfortabele is als er een schoon spoor is en de lijnen zijn zichtbaar stuur ie netjes binnen de lijnen maar dat komt niet altijd overeen met waar het schone spoor loopt.

Ik was wel verbaast hoe goed hij de lijnen kon vinden.
 
Tesla is gewoon geen winter auto! en daar moeten we het maar weer mee doen.... blij dat het in Nederland steeds warmer wordt ... los van alle dingen die er al genoemd zijn had ik ijs op mijn ventilator fan. Draaide wel maar volledig out of balance met alle gevolgen van dien.

Toch jammer dat er zo veel problemen zijn met een auto van 70k

volslagen nonsens natuurlijk, maar ik neem aan (en mag het hopen voor je) dat je dat zelf ook best beseft, maar gewoon graag wat roept.
Of dacht je dat ze in het noorden van Amerika, of in Canada, of dichterbij in Noorwegen geen winter hadden?
 
Mijn M3 kan blijkbaar niet zo goed tegen de kou. Als ik vertrek hoor ik nu altijd krakende geluiden vanuit het panoramadak.
Vooral bij slecht wegdek.
Als de wagen warm is, wel pas na 30 minuten, verdwijnt het geluid stilletjes.
Is dat normaal ? Of moet dit nagekeken worden door SeC ?
Zelfde ervaring hier. Heb het nog niet eerder meegemaakt (ook niet op wintersport met lagere temperaturen) dus als iemand meer info heeft: graag.
 
Vandaag auto 20 min voorverwarmt en wat lauw water met zout voor spiegels en een deur stijl waar flink ijs zat. Daarna flink wezen krabben en deur open gekregen. Een spiegel bleef hangen dus direct spiegels niet meer laten inklappen.

Rijden met winterbanden ging prima. Dak kraakt maar zal ijs zijn tussen glas.

Ik zie veel (door coroma tijd misschien) geïrriteerde reacties. De meesten komen hier om informatie te krijgen en soms als dit lukt anderen te helpen. Ik ben voor nu geholpen met informatie en dat ik niet de enige ben ;-)

Fijne avond!
Erik
 
  • Like
Reactions: Furb and Atredz
Zelfde ervaring hier. Heb het nog niet eerder meegemaakt (ook niet op wintersport met lagere temperaturen) dus als iemand meer info heeft: graag.

Elke auto heeft een zekere mate van torsie, afhankelijk van de stijfheid. Sommige auto’s torderen wat meer, zoals cabrio’s, en sommige wat minder. Maar ze torderen allemaal, tenzij het een blok beton is. Als je rijdt, ontstaat er door het torderen lichte beweging op de plekken waar het panoramadak aansluit op stijlen of andere glasdelen. Als daar ijs in zit, hoor je wat gekraak van het ijs. Na verloop van tijd gaat het weg omdat het ijs smelt.
 
  • Informative
Reactions: Epyx and Niek
Tesla is gewoon geen winter auto! en daar moeten we het maar weer mee doen.... blij dat het in Nederland steeds warmer wordt ... los van alle dingen die er al genoemd zijn had ik ijs op mijn ventilator fan. Draaide wel maar volledig out of balance met alle gevolgen van dien.

Toch jammer dat er zo veel problemen zijn met een auto van 70k

ik wou deze middag mijn Landrover Defender gebruiken om naar mijn afspraak te rijden. Dankzij het “winter pack” op die wagen heb ik zetelverwarming en voorruitverwarming waardoor deze bijzonder vlug ontdooit. Jammer genoeg kreeg ik echter mijn deuren niet open. Noch links, noch rechts. Ook niet na wat trekken, sleuren en “stoempen”. Ik heb dan maar mijn M3 LR (met winterbanden) genomen die mij feilloos heen en terug gebracht heeft.

ik blijf mijn Defender een prachtige auto vinden, maar Landrovers zijn waarschijnlijk geen winter auto’s. En die heeft ongeveer evenveel gekost als mijn Tesla...
 
Ik ben het wel met de OP eens. Mijn 1e echte winterervaring met de M3. Achtereenvolgens:

Deurhandels vastgevroren
Deur vastgevroren aan de rubbers

na 1.5 uur voorverwarmen kon ik in de auto

Volgende dag ramen vast. Voor de 1e keer dat ik niet blij was met het sponningsloze deurdesign. Moest echt op pad, dus grover geweld nodig.
Bij de 1e bocht kwam ik erachter dat rechter spiegel vast zat, weer de auto uit.

Ruit wel mooi ontdooid, dat is natuurlijk wel echt heel prettig.

Speelt dit bij andere auto's ook? Het zal best. Maar toch mag het genoemd worden. Mijn vrouw met de Espace op pad, niet voor verwarmd, toch deur in 1x open, spiegels niet vast en dat al 12 winters lang.

Enfin, al doende leert men. Bij de volgende sneeuwstorm van te voren:

chill mode aan
Deep rain uit
Spiegel inklappen en kantelen uit
rubbers invetten
nog iets voor de ramen verzinnen.
 
Vandaag was ook de eerste keer in de sneeuw rijden met mijn Model 3 (winterbanden uiteraard, Michelin Pilot Alpin). Was er bang voor dat het geen positieve ervaring zou worden gezien ik de SR+ RWD heb maar hij heeft het toch echt verrassend goed gedaan. De traction control is echt geweldig, laat de auto een heel klein beetje uitbreken en vangt hem direct weer op. Voelt constant alsof je volledige controle over de auto hebt. Vol op het stroompedaal vanuit stilstand geen probleem, trekt nog prima en best snel op en houdt de auto ook perfect recht. Ik vond het echt fijn en vooral ook veilig rijden. Dacht dat AWD echt nodig zou zijn in de sneeuw maar de RWD doet het toch ook echt prima, zelfs een helling op. :)

De problemen die iedereen heeft met de spiegels/ramen/deurhendels kan ik niets over zeggen, heb hem altijd in de garage staan dus geen last van. ;) Op het werk ook een afdak waar ik hem vandaag onder kon zetten dus ook daar geen problemen. Had toch wel al uit voorzorg de spiegels open laten staan en ruitenwissers uit gezet. Denk dat je dit bij veel auto toch wel moet doen.
 
ICE's en Tesla's zijn net hetzelfde in de winter: ze vriezen vast.

Enkel met een Tesla (en andere batterij-auto's en hybrides) kan je de app en de batterij gebruiken om het ding anderhalf uur op voorhand te beginnen ontdooien.

Als je dat niet doet, ja, dan ga je met je Tesla even ver als met je ICE.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Vandaag was ook de eerste keer in de sneeuw rijden met mijn Model 3 (winterbanden uiteraard, Michelin Pilot Alpin). Was er bang voor dat het geen positieve ervaring zou worden gezien ik de SR+ RWD heb maar hij heeft het toch echt verrassend goed gedaan. De traction control is echt geweldig, laat de auto een heel klein beetje uitbreken en vangt hem direct weer op.

Vergelijkbare ervaring hier. Ik was enigszins huiverig om voor het eerst met mijn M3 SR+ de sneeuw in te gaan, maar heb ondertussen een aantal keer gereden, en het ging hardstikke goed. Zondag einde middag was mijn eerste rit, af en toe voelde ik de auto iets uitbreken op rotondes, maar de traction control pakte het probleemloos op. Het rijden voelde verder stabiel en gecontrolleerd.

Ook geen problemen gehad met vastgevroren deurhendels/deuren/ramen. Na 20/30 minuutjes voorverwarmen kon ik gemakkelijk instappen. De deurhendel zat nog een heel klein beetje vast, maar nog steeds makkelijk "open te duwen", wat dat betreft zijn de hendels van de M3 toch wel praktisch. Ook het laden was geen probleem, de klep ging gemakkelijk open, en het laden ging verder "zoals gewoon".

Kortom, prima ervaring in deze winterse omstandigheden.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Mensen, niks met lauw water doen. Gewoon koud water is voldoende. Gietertje vullen en je bent zo klaar.

Dat voorverwarming begrijp ik zelf niet zo. waarom zou je 7kW wegstoken om de raampjes ijs/sneeuwvrij te krijgen?

Verder belangrijk de spiegels niet op auto-fold te zetten. Ik weet niet hoe het met de Model 3 is maar de spiegelverwarming in de Model S helpt niet bij het draaimechaniek.
 
ik wou deze middag mijn Landrover Defender gebruiken om naar mijn afspraak te rijden. Dankzij het “winter pack” op die wagen heb ik zetelverwarming en voorruitverwarming waardoor deze bijzonder vlug ontdooit. Jammer genoeg kreeg ik echter mijn deuren niet open. Noch links, noch rechts. Ook niet na wat trekken, sleuren en “stoempen”. Ik heb dan maar mijn M3 LR (met winterbanden) genomen die mij feilloos heen en terug gebracht heeft.

ik blijf mijn Defender een prachtige auto vinden, maar Landrovers zijn waarschijnlijk geen winter auto’s. En die heeft ongeveer evenveel gekost als mijn Tesla...

Mijn Defender is een beetje simpel in uitvoering, geen abs, TC en stoel-voorruitverwarming. Ook de verwarming doet niet zoveel het eerste half uur met dit weer. Dus meestal als ik nu de Defender pak is het in een thermo coverall met muts.
2016 derde kerstdag 1.jpg
 
  • Like
Reactions: Paco
ik wou deze middag mijn Landrover Defender gebruiken om naar mijn afspraak te rijden. Dankzij het “winter pack” op die wagen heb ik zetelverwarming en voorruitverwarming waardoor deze bijzonder vlug ontdooit. Jammer genoeg kreeg ik echter mijn deuren niet open. Noch links, noch rechts. Ook niet na wat trekken, sleuren en “stoempen”. Ik heb dan maar mijn M3 LR (met winterbanden) genomen die mij feilloos heen en terug gebracht heeft.

ik blijf mijn Defender een prachtige auto vinden, maar Landrovers zijn waarschijnlijk geen winter auto’s. En die heeft ongeveer evenveel gekost als mijn Tesla...
Laten wij eerlijk zijn: Defenders zijn welbeschouwd hele slechte auto's. Hoe krijg je het voor elkaar, een ontwerp dat zo'n 70 jaar mee is gegaan, en dan niet (vooruit, nauwelijks) tussentijds verbeteringen doorvoeren aan die zaken waarvan bekend is dat zij "beter" kunnen. Hoeveel moeite zou het bijvoorbeeld zijn geweest om het chassis af fabriek te galvaniseren, deuren van één metaalsoort te maken en een fatsoenlijk slotmechanisme te bedenken (ja, hij is bij mij weer stuk...)? Dit nog los van het totale gebrek aan ergonomie en de mechanische onderdelen die geregeld stuk gaan.

Maar toch blijft het de Defender mijn favoriet. Geen andere auto met deze uitstraling, geen andere auto waar je zo lekker (veel :D) aan kunt sleutelen en personaliseren!

IMG_3787.jpg

Maar toch pak ik met dit weer de X! :D
 
  • Like
Reactions: Paco and Camelroel
ICE's en Tesla's zijn net hetzelfde in de winter: ze vriezen vast.

Enkel met een Tesla (en andere batterij-auto's en hybrides) kan je de app en de batterij gebruiken om het ding anderhalf uur op voorhand te beginnen ontdooien.

Als je dat niet doet, ja, dan ga je met je Tesla even ver als met je ICE.

Precies, vandaag hier in de buurt veel mensen zien ploeteren met vastgevroren deuren en ramen van ICE's, ook veel mensen die dan de motor laten lopen om wat warmte te krijgen. En krabben, krabben en nog meer krabben, al dan niet in combinatie met lekkere chemische ontdooi middelen...

Hoefde vandaag niet weg, dus vanmiddag even de verwarming via de app aangezet, uurtje gewacht en daarna de dikke sneeuw en ijslaag (10+ cm) zo van de 3 afgeschoven. Die paar kW die het koste boeien niet echt ten opzichte van het gemak! Raamrubbers en laadklep nog even drooggemaakt en behandeld met WD40 zodat ze minder snel vastvriezen de komende dagen.
 
Mensen, niks met lauw water doen. Gewoon koud water is voldoende. Gietertje vullen en je bent zo klaar.

Dat voorverwarming begrijp ik zelf niet zo. waarom zou je 7kW wegstoken om de raampjes ijs/sneeuwvrij te krijgen?

Verder belangrijk de spiegels niet op auto-fold te zetten. Ik weet niet hoe het met de Model 3 is maar de spiegelverwarming in de Model S helpt niet bij het draaimechaniek.

Kan ik nog aan toevoegen als tip: zet de ruitenwissers bij het parkeren op Service mode. Is te vinden in het service menu. De ruitenwissers komen dan iets omhoog op de voorruit met als voordeel dat bij het voorverwarmen de vooruit warm wordt en eventueel eis en sneeuw op de wisserbladen ook ontdooit.

Verder de rubbers goed invetten, zowel van de portieren als de trunk/ frunk. Ik gebruik Gummi Plege Stift. Werkt bij mij zeer goed. O.a. te koop bij Amazon.nl met goede recensies.

En tot slot, spuit een beetje sillicone spray in de deurhandels op het draaipunt. Dat houdt vocht weg.
 
Last edited: