een nieuwe batterij is geen optie (die gebruikt Tesla liever voor nieuwe auto's werd mij verteld).
Ik vind dit zeer teleurgesteld. Het is ook BS.
De nieuwe 85/90 batterij bestaat, met referenties 1014116-00-A tot 1014116-00-C.
Ze zijn in het officiële catalogus van Tesla. Voor wie hier niet op de hoogt is, lees erover in deze discussies:
350V 85/90 kWh - not Ludicrous compatible en
Just got my pack replaced: 1014116-00-c.
Die batterijen zullen nooit in eender welke nieuwe S of X nodig zijn. Capaciteit is van een 90, er zijn geen nieuwe 90 gebouwd. Mss bedoelen ze de cels, maar toch vindt ik dat Tesla “the ball drops” voor de oude S eigenaars.
Ze zijn uiteraard dubbel zo duur, maar geven meer capaciteit en laad snelheid is beter dan de originele 85. En uiteraard zullen ze hoogstwaarschijnlijk een veel beter levensduur hebben.
Een reman, zelfs met 4j/80000km is een grote risico: er zijn nogal veel threads op TMC waar de reman batterij, gratis onder garantie vervangen, toch het begeeft net na of enkele maanden na verloop van garantie. Dus ik verwacht dat die reman sowieso geen grote levensduur brengt op de tafel.
Uiteraard iemand die geen 20000km jaarlijks rijdt heeft dan 4 jaar “gerust”, maar iemand die veel rijdt en na 2j zonder garantie zit, zal hoogstwaarschijnlijk opnieuw moeten betalen.
Mijn oordeel, en ik ben misschien te pessimistisch.
Ik heb nog tot eind juni 2023 garantie, en mijn besluit is zolang mogelijk mijn auto bewaren. Hopelijk, wanneer mijn batterij ooit het opgeeft na garantie, zal dit geen probleem meer zijn, anders zal ik zeker aandringen om een nieuw batterij te mogen kopen.