Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Het lijkt mij sterk dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben. Tesla recycled nu al alle end of life packs en cellen en ik mag aannemen dat ze dat blijven doen.
Ik denk dat ze structural battery pack bewust zo hebben ontwikkeld. Levensduur >176.000km/8 jaar zodat er bijna geen garantieclaims zijn. En daarna alleen maar te vervangen door een nieuwe batterij (reparatie niet meer mogelijk, alleen recyclebaar).

En toevallig heeft een van de grondleggers van Tesla net een recycle bedrijf opgetuigd voor de batterijen. Perfecte recycle-keten.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Helaas lijkt het erop dat de HV batterij van onze Model S 85 uit 2014 het ook heeft begeven, met 136559 km op de teller en net 3 maanden nadat de garantie is verlopen... Nooit issues met de batterij gehad, prima bereik en thuis meestal opgeladen rond de 60%.
Anderhalve week geleden thuis op de oprit startte de auto niet meer op (reset had geen effect). Uiteindelijk de 12V accu opgeladen (via de pennen achter de neus) en de schermen gingen weer aan, echter een lijst met foutmeldingen waaronder dat de 12V accu vervangen moest worden en dat rijden niet mogelijk was (ging ook niet in drive).
Mobiele service afspraak gemaakt voor vervangen 12V accu, maar na contact met Tesla en hulp van ANWB de auto uiteindelijk naar service center in Eindhoven gebracht (maandag 11 juli).
Vandaag uiteindelijk bericht gekregen dat de HV batterij vervangen moet worden (omdat verbinding in de batterij versleten zou zijn). Kosten indicatie is 12460.91 euro voor vervangen HV en 12V batterijen. De refurbished pack is een 1088815-01-D met 4 jaar/80000 km garantie. Verwachtte levertijd zo'n 4 weken (net voor geplande autovakantie over anderhalve week...). Prijs is inclusief inruil defecte pack (die mag ik dus niet houden) en een nieuwe batterij is geen optie (die gebruikt Tesla liever voor nieuwe auto's werd mij verteld).
We hebben de auto ruim 3 jaar geleden tweedehands gekocht en hadden toch wel gehoopt iets langer zonder (grote) problemen ermee te kunnen rijden. Ik zou graag nog wat meer alternatieve opties uitzoeken voordat we wel/niet akkoord gaan met de reparatie. Mocht iemand nog tips hebben, dan horen we het graag.
 
een nieuwe batterij is geen optie (die gebruikt Tesla liever voor nieuwe auto's werd mij verteld).
Ik vind dit zeer teleurgesteld. Het is ook BS.
De nieuwe 85/90 batterij bestaat, met referenties 1014116-00-A tot 1014116-00-C.
Ze zijn in het officiële catalogus van Tesla. Voor wie hier niet op de hoogt is, lees erover in deze discussies: 350V 85/90 kWh - not Ludicrous compatible en Just got my pack replaced: 1014116-00-c.
Die batterijen zullen nooit in eender welke nieuwe S of X nodig zijn. Capaciteit is van een 90, er zijn geen nieuwe 90 gebouwd. Mss bedoelen ze de cels, maar toch vindt ik dat Tesla “the ball drops” voor de oude S eigenaars.
Ze zijn uiteraard dubbel zo duur, maar geven meer capaciteit en laad snelheid is beter dan de originele 85. En uiteraard zullen ze hoogstwaarschijnlijk een veel beter levensduur hebben.
Een reman, zelfs met 4j/80000km is een grote risico: er zijn nogal veel threads op TMC waar de reman batterij, gratis onder garantie vervangen, toch het begeeft net na of enkele maanden na verloop van garantie. Dus ik verwacht dat die reman sowieso geen grote levensduur brengt op de tafel.
Uiteraard iemand die geen 20000km jaarlijks rijdt heeft dan 4 jaar “gerust”, maar iemand die veel rijdt en na 2j zonder garantie zit, zal hoogstwaarschijnlijk opnieuw moeten betalen.
Mijn oordeel, en ik ben misschien te pessimistisch.
Ik heb nog tot eind juni 2023 garantie, en mijn besluit is zolang mogelijk mijn auto bewaren. Hopelijk, wanneer mijn batterij ooit het opgeeft na garantie, zal dit geen probleem meer zijn, anders zal ik zeker aandringen om een nieuw batterij te mogen kopen.
 
De methode zoals door Gruber beschreven klinkt in theorie heel goed en de uitvoering ziet er ook ok uit maar ik geloof dat het in de praktijk problemen op kan gaan leveren op de lange termijn omdat er toch te grote onbalans onderling kan gaan ontstaan waar de bms niet mee om kan gaan.
Vroegah bracht je je kleurentv (met beeldbuis, 30kg) naar de elektronicazaak en ging iemand met het elektronica schema op zoek naar de condensator die geen capaciteit meer had. En dat voor een TV van 400 gulden.

Tegenwoordig gooien we de complete batterij weg omdat 1 van de 7000 cellen defect is. Je kunt mij niet uitleggen dat er niet een cel te vinden is die zich weer netjes kan gedragen in dat pack. Of dat het BMS niet aangepast/verbeterd kan worden.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: wooter and OttoR
Bedankt voor de reacties en filmpjes (die had ik al bekeken; kijk uit naar deel 2)!
Donderdag zijn we nog bij Tesla in Eindhoven langsgeweest en met degene verantwoordelijk voor de werkplaats gesproken. In onze 85 kWh batterij is er één brick (van de 16*6=96) die geen goed voltage aangeeft...
In principe repareert Tesla de batterijen trouwens wel, maar doet dit in de fabriek in Tilburg en je krijgt dus niet je eigen terug maar een eerder remanufactured exemplaar (met 4j/80000km fabrieksgarantie).
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Tegenwoordig gooien we de complete batterij weg omdat 1 van de 7000 cellen defect is. Je kunt mij niet uitleggen dat er niet een cel te vinden is die zich weer netjes kan gedragen in dat pack. Of dat het BMS niet aangepast/verbeterd kan worden.
Je moet je echt eens inlezen wat ‘refurbished’ betekent.
Er wordt juist niets weggegooid. Dat is net het punt.
Dat er een uitwisseling gebeurt ipv een herstelling ter plaatse is om de hersteltijd in te korten. Gebeurde in old auto ook al met alternators. Herstelling gebeurt dan ‘elders’ zonder tijdsdruk, waar beschikt over de meest geavanceerde apparatuur die te duur is om in elke werkplaats te voorzien (bij een alternator was dat een herwikkelinstallatie van de stator).
Er gaan nog maar weinig batterijen kapot momenteel, ik zie het in de toekomst, als er meer batterijen de geest gaan geven (vb model 3), wel gebeuren dat er per regio of land herstelcapaciteit komt. Dan wordt er wellicht wel overgegaan tot herstelling van de eigen batterij.
 
Je moet je echt eens inlezen wat ‘refurbished’ betekent.
Er wordt juist niets weggegooid. Dat is net het punt.
Dat er een uitwisseling gebeurt ipv een herstelling ter plaatse is om de hersteltijd in te korten. Gebeurde in old auto ook al met alternators. Herstelling gebeurt dan ‘elders’ zonder tijdsdruk, waar beschikt over de meest geavanceerde apparatuur die te duur is om in elke werkplaats te voorzien (bij een alternator was dat een herwikkelinstallatie van de stator).
Er gaan nog maar weinig batterijen kapot momenteel, ik zie het in de toekomst, als er meer batterijen de geest gaan geven (vb model 3), wel gebeuren dat er per regio of land herstelcapaciteit komt. Dan wordt er wellicht wel overgegaan tot herstelling van de eigen batterij.
Klopt, en in Belgie spreken ze in de garagewereld over ruilalternator of ruilmotor of …
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter
Je moet je echt eens inlezen wat ‘refurbished’ betekent.
Refurbished klinkt als oude wijn in nieuwe zakken. Gewoon van zeventien 85S-batterijen 16 Reman's maken. Geen ingewikkeld werk met high-end apparatuur, gewoon de modules wat op elkaar matchen qua capaciteit/slijtage en de pack weer in elkaar schroeven. Ik krijg ook de indruk dat je 2000 euro betaald voor het werkloon en 10.000 euro voor de nieuwe garantie voor 4 jaar...

Ik hoop voor de Tesla eigenaren dat er snel wat 3rd party reparatie diensten bij komen, anders kun je bijna niet met een Tesla zonder garantie blijven rondrijden omdat de kans groot is dat het een moneypit wordt.
 
  • Disagree
Reactions: job-lek
Refurbished klinkt als oude wijn in nieuwe zakken. Gewoon van zeventien 85S-batterijen 16 Reman's maken. Geen ingewikkeld werk met high-end apparatuur, gewoon de modules wat op elkaar matchen qua capaciteit/slijtage en de pack weer in elkaar schroeven
Dit is niet het jank draadje, als je het beter weet doe het dan ook vooral zelf, de prijs voor een refurbished accu is acceptabel
 
Update: na 3 weken nog geen HV batterij leverbaar voor mijn S. Doorgeschoven naar 27 juli.
Update: refurbished HV pack was binnen, aflevering auto stond voor vandaag maar de accu bleek niet goed (?) en er is vandaag met spoed een andere besteld.
Leverdatum is weer een week doorgeschoven naar 5 augustus. (Dan 5 weken)
Dat gaan ze vast ook niet redden. Dat wordt een lange adem…
 
Update: refurbished HV pack was binnen, aflevering auto stond voor vandaag maar de accu bleek niet goed (?) en er is vandaag met spoed een andere besteld.
Leverdatum is weer een week doorgeschoven naar 5 augustus. (Dan 5 weken)
Dat gaan ze vast ook niet redden. Dat wordt een lange adem…
Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Erg vervelend voor je dat het zo lang duurt. Hopelijk kan je volgende week weer lekker rondrijden. 🍀
 
  • Like
Reactions: RuudL