Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Zo jammer dat Maarten zijn account alweer heeft verwijderd, hij zou hier nog eens nuttige informatie kunnen vinden :D
Maarten is helemaal niet geïnteresseerd in nuttige informatie. Hij heeft zich vastgebeten in een totaal onzinnige vergelijking tussen de energiedichtheid van een liter olie tegen een accu.
Waar het werkelijk om gaat, hoeveel km kun je met een accu afleggen en vooral hoeveel tijd het kost om onderweg weer bij te laden, gaat totaal aan hem voorbij. En juist met die twee facetten, bereik en laadtijd, heeft Tesla voor trucks onwaarschijnlijk geachte doelen gehaald. De truckwereld is er tot vorige week heilig van overtuigd geweest dat diesel nog tientallen jaren nodig zou zijn voor het zware transport. Overigens ook Nicola trucks, zij zetten volledig in op waterstof, zullen zich rot geschrokken zijn.

Trollen als Maartenkas kunnen we missen als kiespijn.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.

Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
@fivari De huidig situatie is maar een gedeelte van het verhaal. Met je berekening ben je 1 stap verwijderd van de conclusie “dus electrisch transport is vervuilend en heeft geen zin.”
Als de dieseltruck en de e-truck nu allebei evenveel CO2 zouden produceren dan is dat een mooi uitgangspunt.
Met elke windmolen erbij wordt de electriciteitsmix schoner, en daarmee de electrische truck ook (volgende maand opent een nieuwe inschrijving voor windpark Hollandse Kust Zuid - alleen partijen die het zonder subsidie denken te kunnen gaan doen mogen meedoen).

Het alternatief is jaarlijks 3.5 miljard euro subsidie blijven geven om CO2 te produceren, en daarnaast jaarlijks hetzelfde bedrag gaan uitdelen om het weer onder de grond te stoppen.
 
Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.

Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.
Grijze stroom? Ik dacht dat Musk wilde overstappen op zon?
Check: https://co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#elektriciteit
Zon 70gr/kWh, wind 12gr/kWh.
Laagte record kosten PV Mexico $0,0177(UPDATED: Cheapest electricity on the planet is Mexican (actually) wind power at 1.77¢/kWh)
Verwachting voor 2019: dalend naar minder dan $0,01
Check U.S. energy sources and uses: everything you need to know in one lovely chart
voor rendementsverliezen.
 
Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.

Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.
Precies, een mooie samenvatting van de huidige stand van zaken, vandaag de dag.
Waarbij nog moet worden meegenomen dat Tesla becijfert dat de TCO 20% lager is in het voordeel van de Tesla Semi, wat een enorme dealmaker is. En de prijs voor een tesla truck kan dus vanaf hier op termijn eigenlijk alleen maar omlaag...

Als we dit alles nu eens extrapoleren naar de toekomst, hoe ziet het er dan uit voor het elektrisch en het diesel scenario?
 
Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.

Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.

Fivari, wat maak je me nou?
Je gaat er van uit dat elektrische trucks zullen rijden op de actuele energiemix. Dan gaat natuurlijk niet gebeuren. Net zo goed als de meeste Tesla rijders op duurzaam opgewekte elektrische energie rijden, zullen de gebruikers van een Tesla Semi dit ook doen.
Je krijgt dan een zo goed als volledig CO2 vrije operatie. Vergelijk dit met de immense plas dieselolie van bijna 500.000 liter dieselolie die nodig is om één 40-tons dieseltruck gedurende zijn levensduur aan de gang te houden.
Ik denk dat het rekenen met rendementsverschillen tussen diesel en elektrisch gewoon niet ok is. Ik wil domweg die 500.000 liter dieselolie niet zien verbranden.
 
Volledig eens met de reacties op mijn wat provocatieve post. Alleen Maarten twijfelt er nog aan dat elektrisch en dan elektrisch hernieuwbaar, de toekomst is, voor alles trouwens.
Maar tot zolang rijdt een elektrische truck, globaal genomen op de huidige energiemix en is het verschil minder groot dan voor een personenwagen.
Een trol zou kunnen stellen dat globaal genomen de 500.000 liter olie dan 450.000 kg kolen worden.
Alleen... de elektrische vrachtwagen maakt zo'n vergroening mogelijk. Met de diesel hebben we het uiterst haalbare bereikt.
 
Ik las hier toch wel weer een aantal posters die niet bij de feiten konden blijven maar op de man gingen spelen. Kan het Maarten dus niet kwalijk nemen dat hij zijn account heeft verwijderd. Volkomen terecht. Dat we al die jaren al heel veel onzinnige argumenten hebben moeten aanhoren is geen excuus. Integendeel, dat moet het voor ons juist routine maken om zonder emotie een feitelijke relaas te doen. Sommigen lukt dat wel. Dus ik stel voor dat iedereen even de laatste 5 pagina's herleest en voor zichzelf uitmaakt of hij/zij in deze correct in de discussie stond.