robertvg
Extremely Well-Known Member
Zo jammer dat Maarten zijn account alweer heeft verwijderd, hij zou hier nog eens nuttige informatie kunnen vinden
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maarten is helemaal niet geïnteresseerd in nuttige informatie. Hij heeft zich vastgebeten in een totaal onzinnige vergelijking tussen de energiedichtheid van een liter olie tegen een accu.Zo jammer dat Maarten zijn account alweer heeft verwijderd, hij zou hier nog eens nuttige informatie kunnen vinden
Interessant om te zien wie zo iemand nou volgt op twitter: @ClimateRealists, @mariannezw, @ton_aarts, @SteveKBannon, @thierrybaudet, @RealAlexJones en nog vele anderen. De enige die ik echt mis is onze vriend Van Ulzen.Hilarisch figuur die Maarten Kaskens, ook tragisch hoe je slachtoffer wordt van een lobby.
Goed gespot. Wim had helemaal gelijk toen hij vaststelde dat Maarten een trolletje was.Kijk - dit is de aanleiding voor die rare discussie over de semi - die eigenlijk geen discussie was. Komt onze @tonaarts ook weer in terug..
Goed gevonden Egbert!Kijk - dit is de aanleiding voor die rare discussie over de semi - die eigenlijk geen discussie was. Komt onze @tonaarts ook weer in terug..
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”We zouden hem op zijn twitter nog eens onze wetten van de fysica kunnen uitleggen...
Maarten Kaskens on Twitter
Grijze stroom? Ik dacht dat Musk wilde overstappen op zon?Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.
Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.
Daar heb je ook weer gelijk in!"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
― George Carlin
Precies, een mooie samenvatting van de huidige stand van zaken, vandaag de dag.Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.
Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.
Ik vind persoonlijk het plaatje voor vrachtwagens toch ook minder overtuigend. Het blijft vooral overeind omwille van het vermijden van de lokale uitstoot, hetgeen natuurlijk al heel wat is.
Energetisch is het verschil tussen een moderne dieselvrachtwagen met een rendement van 40% en zelfs meer en een elektrische vrachtwagen, geladen met de actuele elektriciteitsmix erg klein, misschien zelfs in het voordeel van de dieselvrachtwagen. De meest moderne kolencentrale haalt een rendement van 46%. Transportverliezen en ladingsverliezen nemen dat klene voordeel weg.
De hoofdreden voor het verschil met een personenwagen is voor mij dat vrachtwagens bijna permanent op nominaal vermogen draaien en dus bijna permanent op hoog rendement. Dat verklaart ook die 1:3 voor zo'n zwaar beladen vrachtwagen.
In de file of bij leveringen in verstedelijkt gebied zal het hoge rendement van de dieselvrachtwagen lang niet gehaald worden en komt de elektrische opnieuw ook energetisch in het voordeel.
Wat geldt voor energie geldt ook voor CO2-uitstoot. 1l diesel = 2640 gram + ontginning. Voor een kWh grijze stroom vond ik 464g.
Rekening houdende met de rendementen zal de CO2-uitstoot niet erg ver van elkaar afliggen. Ruwe berekening: 90% rendement voor elektrisch geeft voor 10 kWh een uitstoot van 5155g. 45% rendement geeft voor 10 kWh (1 liter) diesel 5867g.
Lange afstandsvervoer zou niet over de weg moeten trouwens, de trein is dan een beter alternatief.
Is een PR disaster als je nu als bekend bedrijf niet een handjevol trucks bestelt bij Tesla...DHL bestelt er ook 10, waarmee er nu minstens 200 bestellingen/reserveringen zijn gedaan voor de Tesla truck. Tesla Semi gets 10 more electric truck orders from delivery giant DHL, bringing reported total to ~200