Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Recent geopend, Katowice polen. Beetje een lastig te bereiken plek. Tankstation lijkt nog niet operationeel even kijken of de shop wel open is.
IMG_7456.JPG

IMG_7457.JPG
 
Zie ik het goed? Staan er drie grijze SuC's in NL op de pagina van Tesla? Supercharger | Tesla Nederland

Ik zag het ook net. Lastig op die schaal om een een locatie te gokken. Maar als ik zou moeten gokken....Den Haag/Rotterdam, Apeldoorn en .....Akersloot? De grijze "linksboven" lijkt in NH te liggen en wel boven het Noordzeekanaal. Bij Akersloot is een vd Valk. Daar is al laadinfra van andere aanbieders. Zou dus zomaar kunnen.

Aangezien ik in Uitgeest woon en hopelijk in 2018 een III ga rijden, zou het niet slecht uitkomen ;). Weer wat leuks om in de gaten te houden :D
 
Ik zag het ook net. Lastig op die schaal om een een locatie te gokken. Maar als ik zou moeten gokken....Den Haag/Rotterdam, Apeldoorn en .....Akersloot? De grijze "linksboven" lijkt in NH te liggen en wel boven het Noordzeekanaal. Bij Akersloot is een vd Valk. Daar is al laadinfra van andere aanbieders. Zou dus zomaar kunnen.

Aangezien ik in Uitgeest woon en hopelijk in 2018 een III ga rijden, zou het niet slecht uitkomen ;). Weer wat leuks om in de gaten te houden :D
Ik kan dit niet vinden !
 
Good news travels fast en ik ben een beetje spuit 11 als ik het zo lees :). Het was me net opgevallen en zag hier een opmerking er over. Alleen maar goed nieuw dat er bij wordt gebouwd...nog los van waar en hoeveel.

Eigenlijk vind ik SuC en hotels een beetje vreemde combi. Juist door de problemen die hier vaak gemeld worden...mensen die daar eten of vergaderen. Daar zijn de DeC juist voor verzonnen. Medium speed laden voor een langere tijd. SuC voor korte tank/plas/snelle hap sessie van max 30 min...en door.

Ook hier op het forum lees ik (te) vaak dat mensen hem "vol" laden bij een SuC. Begrijpelijk wanneer thuisladen en laden op het werk problematisch is...maar dat is eigenlijk "oneigenlijk" gebruik natuurlijk. De verleiding is groot doordat het (nog) gratis is voor alle auto's.

Naast de aangekondigde "idle-fee", zou er naar mijn mening nog een "rangecharge-fee" moeten komen. Betaal € 1 voor ieder % boven de 80% SoC. Mensen die percé hun Tesla naar 100% willen laden, zijn dan €20 kwijt omdat ze dan een half uur langer geladen hebben dan waar het concept voor bedoeld was.

Ben je een PWC'er die de Tesla tot 100% laadt en hem twee uur idle laat staan...ben je in dat geval € 62 kwijt. Lijkt me een prima incentive ;).
 
  • Disagree
Reactions: simonsmidt
Ik zag het ook net. Lastig op die schaal om een een locatie te gokken. Maar als ik zou moeten gokken....Den Haag/Rotterdam, Apeldoorn en .....Akersloot? De grijze "linksboven" lijkt in NH te liggen en wel boven het Noordzeekanaal. Bij Akersloot is een vd Valk. Daar is al laadinfra van andere aanbieders. Zou dus zomaar kunnen.

Aangezien ik in Uitgeest woon en hopelijk in 2018 een III ga rijden, zou het niet slecht uitkomen ;). Weer wat leuks om in de gaten te houden :D
Ik zou juist niet blij zijn met een SuperCharger in je achtertuin. Als je daar laadt krijg je de rekening van Tesla gepresenteerd.
En eerlijk is eerlijk, als je de SuperCharger in je achtertuin kan bereiken kun je normaliter ook thuis laden.
 
Ik zou juist niet blij zijn met een SuperCharger in je achtertuin. Als je daar laadt krijg je de rekening van Tesla gepresenteerd.
En eerlijk is eerlijk, als je de SuperCharger in je achtertuin kan bereiken kun je normaliter ook thuis laden.

Tesla heeft niets gezegd over het "bestraffen" van lokaal laden. Maar wel een aanpassing in het "altijd gratis" model door een bedrag per kWh te gaan vragen en 400 kWh per jaar te geven. En de Idle-fee van € 0.35 per minuut.

Of ik moet ergens een bericht gemist hebben.

Met andere woorden....wanneer mijn Model III in 2018 zou komen, heb ik waarschijnlijk geen "altijd gratis laden" mogelijkheid en alleen de 400kWh gratis per jaar. En dan nog de idle-fee om rekening mee te houden.

Ofwel...het is maar de vraag of en hoe ik van SuC in NL gebruik zal maken tegen die tijd. Maar stel ik rijd uit Friesland naar huis, dan is het fijn om even vlak voor thuiskomst een bodempje in de accu te leggen (50-60% oid).

Bij een hoop retour trips in NL zou het fijn zijn even 5-10 min per (heen en/of terug) reis een "spash and dash" te doen. Dus hoe meer locaties, hoe beter :)
 
Tesla heeft niets gezegd over het "bestraffen" van lokaal laden. Maar wel een aanpassing in het "altijd gratis" model door een bedrag per kWh te gaan vragen en 400 kWh per jaar te geven. En de Idle-fee van € 0.35 per minuut.

Of ik moet ergens een bericht gemist hebben.

Met andere woorden....wanneer mijn Model III in 2018 zou komen, heb ik waarschijnlijk geen "altijd gratis laden" mogelijkheid en alleen de 400kWh gratis per jaar. En dan nog de idle-fee om rekening mee te houden.

Ofwel...het is maar de vraag of en hoe ik van SuC in NL gebruik zal maken tegen die tijd. Maar stel ik rijd uit Friesland naar huis, dan is het fijn om even vlak voor thuiskomst een bodempje in de accu te leggen (50-60% oid).

Bij een hoop retour trips in NL zou het fijn zijn even 5-10 min per (heen en/of terug) reis een "spash and dash" te doen. Dus hoe meer locaties, hoe beter :)
Ik rij nu ruim 3 jaar een Model S. Jouw idee om vlak voor thuiskomst nog even langs de SuperCharger te gaan, werkt in de praktijk niet.
Niemand, nou vrijwel niemand dan, gaat een half uur wachten bij een SuperCharger als ie ook direct naar huis kan en de auto thuis kan opladen. Degenen die toch naar de SuperCharger in hun onmiddellijke omgeving gaan laden, krijgen daarvoor een hogere rekening gepresenteerd dan ze thuis moeten betalen. En die 400 kWh, zeg ergens tussen de 1500 en 2000 km, kan Tesla ook zo weer verbeurd verklaren.
Ik zou een lokale SuC alleen gebruiken als ik na een lange rit min of meer leeg thuis kom en dezelfde dag nog een stuk moet rijden. Thuis laden met 45 km/u schiet dan tekort.
 
  • Like
Reactions: chrgra
Superchargers zijn niet bedoeld voor lokaal laden.
Zie uitleg Tesla: "Superchargers zijn gratis oplaadstations waarmee u Model S of Model X kunt opladen in een aantal minuten in plaats van uren. De stations zijn strategisch geplaatst om het aantal stops tijdens reizen over lange afstanden te minimaliseren".
 
Ik rij nu ruim 3 jaar een Model S. Jouw idee om vlak voor thuiskomst nog even langs de SuperCharger te gaan, werkt in de praktijk niet.
Niemand, nou vrijwel niemand dan, gaat een half uur wachten bij een SuperCharger als ie ook direct naar huis kan en de auto thuis kan opladen. Degenen die toch naar de SuperCharger in hun onmiddellijke omgeving gaan laden, krijgen daarvoor een hogere rekening gepresenteerd dan ze thuis moeten betalen. En die 400 kWh, zeg ergens tussen de 1500 en 2000 km, kan Tesla ook zo weer verbeurd verklaren.
Ik zou een lokale SuC alleen gebruiken als ik na een lange rit min of meer leeg thuis kom en dezelfde dag nog een stuk moet rijden. Thuis laden met 45 km/u schiet dan tekort.

Helemaal waar. Als je leeg aankomt, gebruik je alleen een local SuC als je snel weer weg moet. Ik rij ICE momenteel en het tanken bij aankomst is meer het ICE model natuurlijk. Het thuisladen zal een twijfelachtig verhaal gaan worden straks...gezien mijn situatie...rijtjes huis, geen "eigen" parkeergelegenheid...een uitdaging dat niet direct veel met SuC te maken heeft natuurlijk ;). Ik verwacht ook niet dat ik een lokale SuC zal gebruiken, anders dan wat u net aangaf.

Maar het is natuurlijk wel "stoer" en je hebt als eigenaar dan ook de mogelijkheid mensen in je omgeving het laadproces bij een SuC te laten zien, zonder daarvoor van Uitgeest naar Drachten of Amsterdam te hoeven rijden (al zal dat ook geen straf zijn natuurlijk :) ).

De prijs per kWh buiten de 400kWh "tegoed" is nog onbekend en ook zijn er voor zover ik weet geen maatregelen bekend om lokaal laden te bestraffen...door naheffingen of tegoed verbeurd te laten verklaren. Bij te veel misbruik, zal dat ongetwijfeld volgen.

Ik vermoed dat ik de SuCs in NL slechts kort zal zien voor de trips waarbij een korte splash and dash prettig is. Wanneer ik voor een SuC om moet rijden, zal ik eerder bijvoorbeeld een Fastned opzoeken. Zeker wanneer CCS 150kW beschikbaar is (in de model III en langs te weg). Hoe vaak dat nodig is, zal moeten blijken....(hoe groot accu van de Model III, praktijk verbruik, etc).

Superchargers zijn niet bedoeld voor lokaal laden.
Zie uitleg Tesla: "Superchargers zijn gratis oplaadstations waarmee u Model S of Model X kunt opladen in een aantal minuten in plaats van uren. De stations zijn strategisch geplaatst om het aantal stops tijdens reizen over lange afstanden te minimaliseren".

Daar is geen woord Spaans bij ;)
 
Het thuisladen zal een twijfelachtig verhaal gaan worden straks...gezien mijn situatie...rijtjes huis, geen "eigen" parkeergelegenheid...een uitdaging dat niet direct veel met SuC te maken heeft natuurlijk ;). Ik verwacht ook niet dat ik een lokale SuC zal gebruiken, anders dan wat u net aangaf.
Zelfs dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Ik zit in dezelfde situatie, en laad in het weekend tot 90%. Dat is voldoende voor een hele week woon-werkverkeer (250 km) en nog wat extra ritjes. Ik rol overdag een kabel over de stoep en heb in drie jaar tijd één keer een dame van een jaar of 60 gesproken die zich daarover moest beklagen. (Ik heb dit voorval hier al meer naverteld, sorry voor de oudgedienden).

Het probleem was dat haar moeder erover kon vallen. Ik weet niet meer zeker of ik haar vroeg of ze al zo'n 100 meter terug was gaan bedenken wat ze tegen me zou zeggen; je ziet die oranje kabel al van ver(der) liggen. En of die kabel gevaarlijker was dan de beroerde staat van het trottoir, dat geen oranje strepen heeft bij de los- en scheefliggende tegels. Die brutale vragen heb ik waarschijnlijk voor me gehouden en alleen in gedachten gehad. Ik blijf een brave burger.

Het echte antwoord kwam van de moeder zelf, minstens 80 jaar oud. Dat ze niet moest zeuren. :D

Afijn, ik doe dat normaliter alleen bij daglicht. Deze winter waag ik het doordeweeks ook weleens 's avonds als ik toch niet uitkom met de 345km range die ik in het weekend heb geladen. Omdat de kabel dan in feite nog meer opvalt zie ik er geen probleem in.

Mijn buren houden in elk geval zoveel mogelijk rekening met mijn oplaadwensen en laten de plek voor mijn huis zoveel mogelijk vrij. Leven en laten leven.

Een echte snellader in de wijk zou wel fijn zijn. Een SuC is dan voor verkapt thuisladen volledig overbodig. Misschien kan Tesla daar ook eens wat mee gaan doen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Zelfs dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Ik zit in dezelfde situatie, en laad in het weekend tot 90%. Dat is voldoende voor een hele week woon-werkverkeer (250 km) en nog wat extra ritjes. Ik rol overdag een kabel over de stoep en heb in drie jaar tijd één keer een dame van een jaar of 60 gesproken die zich daarover moest beklagen. (Ik heb dit voorval hier al meer naverteld, sorry voor de oudgedienden).

Het probleem was dat haar moeder erover kon vallen. Ik weet niet meer zeker of ik haar vroeg of ze al zo'n 100 meter terug was gaan bedenken wat ze tegen me zou zeggen; je ziet die oranje kabel al van ver(der) liggen. En of die kabel gevaarlijker was dan de beroerde staat van het trottoir, dat geen oranje strepen heeft bij de los- en scheefliggende tegels. Die brutale vragen heb ik waarschijnlijk voor me gehouden en alleen in gedachten gehad. Ik blijf een brave burger.

Het echte antwoord kwam van de moeder zelf, minstens 80 jaar oud. Dat ze niet moest zeuren. :D

Afijn, ik doe dat normaliter alleen bij daglicht. Deze winter waag ik het doordeweeks ook weleens 's avonds als ik toch niet uitkom met de 345km range die ik in het weekend heb geladen. Omdat de kabel dan in feite nog meer opvalt zie ik er geen probleem in.

Mijn buren houden in elk geval zoveel mogelijk rekening met mijn oplaadwensen en laten de plek voor mijn huis zoveel mogelijk vrij. Leven en laten leven.

Een echte snellader in de wijk zou wel fijn zijn. Een SuC is dan voor verkapt thuisladen volledig overbodig. Misschien kan Tesla daar ook eens wat mee gaan doen.

Ja, ik zou met mijn buren kunnen overleggen en het gooien op de "gun" factor. Zelfs zou de kabel netjes onder een mat kunnen met reflectiestrepen. Probleem is echter, dat je in die situatie er niet op kunt rekenen dat je de plek voor je deur kunt gebruiken. Dus los van alle APV discussies ten aanzien van de laadkabel over de stoep, is het jammer dat je niet de plek voor de deur kunt "huren" van de gemeente. Althans...dat vermoed ik. Openbare ruimte is altijd een lastig verhaal.

Dus ik zou het oud hollandsche verlengsnoer kunnen gebruiken en thuis laden met 10A en op het werk kan dat ook met 16A (laadpaal). Niet echt ideaal....en een beetje off topic omdat het niet over SuC ging. ;) Verder heeft VdV Akersloot al een CHAdeMO volgens mij en ligt er richting Amsterdam bij Beverwijk een Fastned. Dus...first world problems :)
 
Ja, ik zou met mijn buren kunnen overleggen en het gooien op de "gun" factor. Zelfs zou de kabel netjes onder een mat kunnen met reflectiestrepen. Probleem is echter, dat je in die situatie er niet op kunt rekenen dat je de plek voor je deur kunt gebruiken. Dus los van alle APV discussies ten aanzien van de laadkabel over de stoep, is het jammer dat je niet de plek voor de deur kunt "huren" van de gemeente. Althans...dat vermoed ik. Openbare ruimte is altijd een lastig verhaal.

Dus ik zou het oud hollandsche verlengsnoer kunnen gebruiken en thuis laden met 10A en op het werk kan dat ook met 16A (laadpaal). Niet echt ideaal....en een beetje off topic omdat het niet over SuC ging. ;) Verder heeft VdV Akersloot al een CHAdeMO volgens mij en ligt er richting Amsterdam bij Beverwijk een Fastned. Dus...first world problems :)
Veel gemeentes bieden ook de mogelijkheid een openbaar laadpunt aan te vragen indien er geen mogelijkheid bestaat op eigen terrein een laadpunt te plaatsen, ik zou eens informeren bij de gemeente.
 
En dan niet te hard schrikken van de kosten tov thuisladen :) Gemeentepalen zijn vrij prijzig. Daarnaast, opmerking bij een bijeenkomst voor EV-rijders van een van de laadpaalzetters, zet het aantal ICE's en hun tankstations eens uit tegen de hoeveelheid (PH)EVs en de laadpalen. De getalverschillen in wielen kennen jullie al, die andere is 4420 tegenover 20.000+ Hoe haalbaar zal moeten blijken, maar laden als nu ICE-tanken (ruime charge (lees; niet vol, wel doende) in 6-8 minuten). Dan kan vanzelf het aantal paaltjes ook weer naar beneden, maar ik zie nu de diverse tax-increases al op de horizon (ook) voor thuisladen :)

Terug naar SuC, nu al aantal keren op reis mogen gebruiken - maar ook - indien niet druk, gebruik gemaakt van Amsterdam op heen- of terugweg van het werk. Dus ja, na het werk half uur vertraging onderweg naar huis (of ... een half uur minder file kan natuurlijk ook, het blijft de A2). An sich niets op tegen, zeker niet aangezien de 'oplossing' van Tesla mbt langdurig bezethouden nog niet door de laadpaalzetters gehandhaaft kan worden. Hun grootste uitdaging, een poging om charge-kosten na laden aan (met name PHEVs) door te rekenen; "zaak betaald .... boeien" mislukte dus.
 
Wiener Neustadt met 10 stalls is vandaag open gegaan. Voor verkeer vanuit het zuiden een uitkomst en daardoor hopelijk een verlichting voor de overbelaste SuC van Wenen zelf.
Gezien de toekomstkaart van Tesla zelf zal het volgend jaar niet meer nodig zijn om in Wenen zelf te laden. Bij Sankt Pölten (vòòr Wenen) en dan bij Gyor tussen Wenen en Budapest. Voor ons betekent het dat het langste traject minder dan 200 km zal zijn (i.p.v. 340) als we naar Hongarije gaan (plus 2x een kwartier rijden om bij de SuC in Wenen te komen vervalt).

Overigens in één week wereldwijd nu 15 SuC's geopend. supercharge.info