Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
SuC Flachau (oostenrijk)
18 stals. Vlak aan een rodelbaan en diverse speeltuigen voor kinderen.
View attachment 317631
Dit had een nieuwe kunnen zijn voor Elon Bear. Maar hij ging liever nog eens naar Noorwegen iov naar Kroatië.

Zag er ‘s nachts in de winter net iets anders uit 24-2

DE05442B-9EE1-46D8-B836-16AB2B0169C9.jpeg
35FE028F-AA71-42F2-825B-EF79E3A33DF9.jpeg
 
Voor wie in Budapest een oplader zoekt, het enige hotel in de stad met destination charger vindt het prima als je in de garage parkeert en laadt, zonder dat je daar slaapt. Gewoon het tarief voor de parkeergarage betalen (3 euro per uur / 27 euro max per dag) en opladen verder prima.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Voor wie in Budapest een oplader zoekt, het enige hotel in de stad met destination charger vindt het prima als je in de garage parkeert en laadt, zonder dat je daar slaapt. Gewoon het tarief voor de parkeergarage betalen (3 euro per uur / 27 euro max per dag) en opladen verder prima.

Kempinski, perfect in het midden van de stad, op loopafstand van alle bezienswaardigheden. Veilige parking.
Er staan ook gratis 22 Kw palen verspreid door de stad maar daar moet je je eerst voor aanmelden voor een code waarna je met een app de lader kunt starten. En dan is parkeren zelfs gratis. Voor frequent bezoek aan te bevelen. Voor incidenteel prima om Kempinski te gebruiken.
 
Kempinski, perfect in het midden van de stad, op loopafstand van alle bezienswaardigheden. Veilige parking.
Er staan ook gratis 22 Kw palen verspreid door de stad maar daar moet je je eerst voor aanmelden voor een code waarna je met een app de lader kunt starten. En dan is parkeren zelfs gratis. Voor frequent bezoek aan te bevelen. Voor incidenteel prima om Kempinski te gebruiken.
Er zijn ook enkele Chademo laders. Bv in De parkeergarage van Varkert Bazaar.
 
Maar als Model 3 een CCS input krijgt zou deze nog steeds met de huidige SuC connector kunnen laden lijkt mij.

Dat CCS op de v3 komt lijkt mij dan ook logischer voor hoger vermogen.

Tesla maakt nu de keuze door te gebruiken wat ze hebben om de uitrol niet stil te zetten en vervangen later weer.

Ik ben benieuwd of dat wordt geaccepteerd. Volgens mij is ccs als standaard dermate dichtgetimmerd dat afwijkingen niet zijn toegestaan.
 
SuC Flachau (oostenrijk)
18 stals. Vlak aan een rodelbaan en diverse speeltuigen voor kinderen.
View attachment 317631
Dit had een nieuwe kunnen zijn voor Elon Bear. Maar hij ging liever nog eens naar Noorwegen iov naar Kroatië.

IMG_1080.jpg


Drie kwartiertjes om de rodelbaan af te gaan en wat rond te kijken, en dan had ik genoeg geladen om een lusje langs de Grossglockner Hochalpenstraße te doen.
 
  • Like
Reactions: FVO and S-19910
Ik ben benieuwd of dat wordt geaccepteerd. Volgens mij is ccs als standaard dermate dichtgetimmerd dat afwijkingen niet zijn toegestaan.

Dat speelt niet. Model 3 neemt, als deze een CCS aansluiting krijgt, CCS af via de twee extra pinnen, de SuC gaat via de Type 2, net zoals nu, evenals AC laden.
Ik zou me over de geruchten over een tweede kabel niet te druk maken :)
 
Ik ben benieuwd of dat wordt geaccepteerd. Volgens mij is ccs als standaard dermate dichtgetimmerd dat afwijkingen niet zijn toegestaan.
Dat zou hem er dan in moeten zitten dat verlengde pinnen in het AC gedeelte niet zijn toegestaan.
En dat je vanaf het AC gedeelte geen verdeler mag maken rechtstreeks naar de DC batterij.

De Duitsers zijn er gek genoeg voor om Tesla ook op dit vlak flink tegen te werken (gezien de tegenwerking bij de subsidies voor EV’s in Duitsland, en Tesla mag ook de Chademo adapter niet leveren in DE begreep ik).

Zou zomaar kunnen dat er op de achtergrond een behoorlijk politiek spelletje wordt gespeeld, mede met als inzet de derde Gigafactory wel of niet in DE.
 
Dat zou hem er dan in moeten zitten dat verlengde pinnen in het AC gedeelte niet zijn toegestaan.
En dat je vanaf het AC gedeelte geen verdeler mag maken rechtstreeks naar de DC batterij.

De Duitsers zijn er gek genoeg voor om Tesla ook op dit vlak flink tegen te werken (gezien de tegenwerking bij de subsidies voor EV’s in Duitsland, en Tesla mag ook de Chademo adapter niet leveren in DE begreep ik).

Zou zomaar kunnen dat er op de achtergrond een behoorlijk politiek spelletje wordt gespeeld, mede met als inzet de derde Gigafactory wel of niet in DE.

Laten we er maar van uitgaan dat dit prima in orde is. Tesla mag natuurlijk aan de autokant monteren wat men wil. En zit niet voor niets ook in het CCS consortium. En ja, de Duitsers laten geen mogelijkheid onbenut maar tot nu toe zonder veel resultaat.

En die tweede kabel met CCS is voor mij niet meer dan een gerucht (en heeft hier ook eigenlijk weinig mee te maken).

En volgens mij mag Fastned geen adapter op de lokatie hangen zoals in NL. Volgens mij kan iedereen er eentje kopen. Maar ook typisch weer iets voor de Duitsers, komt mij voor.
 
Last edited:
Voor wie in Budapest een oplader zoekt, het enige hotel in de stad met destination charger vindt het prima als je in de garage parkeert en laadt, zonder dat je daar slaapt. Gewoon het tarief voor de parkeergarage betalen (3 euro per uur / 27 euro max per dag) en opladen verder prima.
Extra tip voor Boedapest: Parkeergarage van de WestEnd shopping mall. Zit tegen het centrum aan, ik denk +/- 20 minuten lopen bij het parlementsgebouw vandaan. En er zit een metrostation naast voor als je snel wat verder het centrum in wilt.

Er staan verdeeld over de verdiepingen iets van 12 laders. Opladen is er gratis. Parkeren kost dacht ik 1-2 euro per uur. Het schijnt dat je gratis 4 uur kunt parkeren als je aan het laden bent, dan moet je een nummer bellen, maar ik had voor die paar euro geen zin om die moeite te doen.
 
Gisteren toen ik aan de SuC Otocac (Kroatië) aan kwam stonden een 5 tal jongeren lol te maken aan de SuC. Ze hadden hun landrover met de looks van een kamel trofee achtig iets aan de stal geparkeerd en hadden de stekker in de benzinetank gestoken. Hilariteit alom en maar foto's nemen. Jammer dat je met de APP de suc niet kan activeren:cool:
Na een paar boze blikken van mijn kant, dropen ze af. Daarna kwam er nog een BMW i3 aan met nog 14 km op de teller. Ze hadden hem naar daar gestuurd om aan de SuC te gaan laden. Hij parkeerde zich en kwam aan mij vragen hoe hij die moest activeren/ betalen. Ik heb hem moeten teleurstellen en een woordje uitleg moeten geven over "ons" Tesla concept ;)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Daarna kwam er nog een BMW i3 aan met nog 14 km op de teller. Ze hadden hem naar daar gestuurd om aan de SuC te gaan laden. Hij parkeerde zich en kwam aan mij vragen hoe hij die moest activeren/ betalen. Ik heb hem moeten teleurstellen en een woordje uitleg moeten geven over "ons" Tesla concept ;)
Echt wel jammer...
Ik kwam enkele dagen geleden een Duitse Hyundai Ioniq tegen die aan een 0,60€/kWh paal aan het laden was bij een Van der Valk. Gewoon omdat ie op vakantie was, en aan enkelfase je dat ding echt niet vol krijgt aan een Type 2 lader...
 
Waarom zo hij hem niet vol krijgen? Dat het lang duurt oké maar niet vol wil er bij mij niet in.
Sorry, en off topic voor dit topic, ik bedoelde vol krijgen door ergens aan een type 2 lader te parkeren en 2 uurtjes op terras te zitten of de stad rond te wandelen, of in hun geval aan een vakantiewoning inpluggen 's nachts.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Vorige week was ik in Cantabria, Baskenland Spanje. Daar zou een SC al 46 dagen onder Construction staan.
Maar helaas, nog geen enkel begin gemaakt.

Communiceer je dat even met supercharge.info? [email protected]

op supercharge.info kan je via het 'discuss'-knopje zien waar de info vandaan komt.
In dit geval : SuC en Cantabria, en el Hotel Puerta de Santillana.
Laatste post : "Tienes que entrar al parking trasero del Hotel Puerta de Santillana. De momento lo único que hay es la subestación transformadora, aún no han hecho obra propiamente dicha."
Er zou wel een vergunning zijn, maar tot nu enkel een trafo staan.

@Daniel 74 kan mogelijk meer vertellen.
 
Ik heb het van mij bekende vermoeden, Wido, dat er van een CCS kabel in het geheel geen sprake is of zal zijn voor de komende tijd. Model 3 laadt gewoon aan de SuC maar kan volgens berichten ook CCS (en AC) laden (min. 11 Kw, moet je er tegenwoordig bij zeggen). CCS lijkt mij zeer waarschijnlijk :) Roadster straks natuurlijk ook.

Door vakantie loop ik zo te zien wat achter met de geruchten. De info van de "duitse Tesla meneer" klink mij overigens helemaal niet onlogisch. Natuurlijk zal veel meer duidelijk worden aan het eind van het jaar wanneer SuC3.0 getoond wordt aan de wereld. Echter...

Dat er CCS aansluitingen aan de SuC's gaan komen, lijkt me onvermijdelijk gezien de regels van de EU betreffende DC snellaadstations (uitbreiden en nieuwe bouwen). Iedere DC laadplek moet voorzien zijn van CCS volgens die regels. Allemaal geldend voor "publiekelijk toegankelijk, etc".

Tesla is heel goed in elektrotechniek en ze zullen ongetwijfeld een prachtig ontwerp hebben voor nieuwe stalls het het verbouwen van de huidige. Een tweede, vloeistof gekoelde kabel met een reservoir in de stall, klinkt mij als een echte Tesla-oplossing. Slim, elegant en algemeen toepasbaar.

Hoe hoog het vermogen gaat worden, geen idee natuurlijk. We weten nog niet hoe we de 200kW moeten interpreteren. Wordt dat de max per auto? En zo ja, onder welke voorwaarden?

Elon Musk heeft al eens laten doorschemeren dat de Powerpacks een rol zouden moeten krijgen bij SuC3.0. Dus de stacks met laders zouden niet eens aangepast hoeven te worden. Zeker niet als de packs tussen de laders en de stalls gaan komen. De Packs zijn ook DC-DC converters, dus daar zal in de spanning (V) hoek dan ook meer mogelijk moeten zijn.

Het is een gerucht. En we moeten nog wachten. Maar de "tweede kabel met vloeistof koeling in combinatie met Powerpacks" lijkt me een zeer logisch scenario. Je houdt compatibility met de huidige auto's, voldoet aan EU regels en het geeft flexibiliteit voor de toekomst.

Ik vind het nogal stellig dat je vermoedt dat er geen tweede kabel komt. Maar goed...het wordt vanzelf 2019 en dan zal alles duidelijk zijn :).
 
  • Like
Reactions: Duke-U and Diederik