Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist weer eens bij Val de Meuse geladen. De V2 stalls staan er nog steeds, maar helaas geen ruimte in de auto om er een mee te nemen.

Volgens de eigenaar van het hotel komen er in September V4 stalls op de nu nog lege sokkels.
20230728_091408.jpg
 
Weet iemand wat er aan de hand is bij Metz Sud? Veel stalls staan offline volgende Chargefinder en de Tesla app. Ik gok eigenlijk dat Tesla rijders wel gewoon kunnen laden. Iemand er in de laatste dagen geweest? Gewone Metz locatie heeft ook al een tijdje veel stalls offline. Ben dit soort ongein niet gewend van Tesla. :)

@PvDr best leuk zo'n stall op de oprit. :)

 
Prijzen bij de SuperChagers zijn verder aan het dalen. Zag net bv Tilburg op € 0,26 per kWh staan (dal tarief)
Weer terug naar normale tarieven.
Blijft dan toch vreemd dat de openbare laadpalen heel hoog blijven, ff naar SuperChager scheelt de helft aan prijs.

Kreeg bij MRA-E (samenwerkende regio voor NH, Utrecht en nog wat andere steden dacht ik) het antwoord dat deze prijzen per kwartaal bekeken worden en dat ze o.a. afgestemd worden op benzineprijzen om het verschil niet te groot te laten worden. Ze liepen ook achter, omdat het gebaseerd werd op de afgelopen periodes, daarom was het ook lang goedkoop toen de prijzen stegen.

Bizar, vooral dat afstemmen op olie / benzineprijzen. Het hele punt zou moeten zijn dat je daar niet meer van afhankelijk bent. Beetje hetzelfde verhaal als stadsverwarming met pricing die afgestemd is op de gasprijs haha.

Hier op straat voor de deur kan ik AC laden voor 62ct. 10km verderop bij de SuC voor 31ct en snel ook nog. Ik ga dus bij Tesla en gebruik die palen bij mij in de buurt nooit.
 
Kreeg bij MRA-E (samenwerkende regio voor NH, Utrecht en nog wat andere steden dacht ik) het antwoord dat deze prijzen per kwartaal bekeken worden en dat ze o.a. afgestemd worden op benzineprijzen om het verschil niet te groot te laten worden. Ze liepen ook achter, omdat het gebaseerd werd op de afgelopen periodes, daarom was het ook lang goedkoop toen de prijzen stegen.

Bizar, vooral dat afstemmen op olie / benzineprijzen. Het hele punt zou moeten zijn dat je daar niet meer van afhankelijk bent. Beetje hetzelfde verhaal als stadsverwarming met pricing die afgestemd is op de gasprijs haha.

Hier op straat voor de deur kan ik AC laden voor 62ct. 10km verderop bij de SuC voor 31ct en snel ook nog. Ik ga dus bij Tesla en gebruik die palen bij mij in de buurt nooit.
I am waiting for a SuC to open near my house. There has been one on the Tesla Find Us map for a while, and the Tesla rep said it might be coming up at Van der Valk Almere. Till then, I use freshmile card and the Shell fast chargers on A1 (just after A1-A6 junction in the direction of Amsterdam). Just about the price of SuC but saves me 10 km travel
 
  • Like
Reactions: Zpeed
dat ze o.a. afgestemd worden op benzineprijzen om het verschil niet te groot te laten worden.
Wat is dit voor een bs?
Inkoopprijs electriciteit
Kosten voor de laaddienst
Eventuele gemeentelijke toeslagen
Energiebelasting
BTW
Dat zijn de componenten die de prijs bepalen. Als de prijs rucksichtlos wordt afgestemd op een prijs/km van fossiel dan zijn we ver van het pad af.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Wat is dit voor een bs?
Inkoopprijs electriciteit
Kosten voor de laaddienst
Eventuele gemeentelijke toeslagen
Energiebelasting
BTW
Dat zijn de componenten die de prijs bepalen. Als de prijs rucksichtlos wordt afgestemd op een prijs/km van fossiel dan zijn we ver van het pad af.

Ik zal het antwoord hieronder zetten, om het standpunt van mra-e volledig te hebben. Probleem is denk ik dat in Haarlem TotalEnergies zonder uitzondering het prijsplafond aanhoudt. En dat wordt weer vastgesteld met de benzineprijs als component. Bizar, als je het mij vraagt. Het antwoord zag er zo uit:

De samenwerkende overheden spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om zo te bewaken dat elektrisch rijden een aantrekkelijk alternatief is ten opzichte van rijden op benzine. Om dit voordeel vast te houden stelden MRA-Elektrisch en TotalEnergies daar bovenop ook een nieuw prijsplafond vast voor de laadprijs ter hoogte van de actuele benzineprijs, omgerekend naar kosten per kilometer. De eerstvolgende indexatie staat gepland voor half juli.
 
Ik zal het antwoord hieronder zetten, om het standpunt van mra-e volledig te hebben. Probleem is denk ik dat in Haarlem TotalEnergies zonder uitzondering het prijsplafond aanhoudt. En dat wordt weer vastgesteld met de benzineprijs als component. Bizar, als je het mij vraagt. Het antwoord zag er zo uit:

De samenwerkende overheden spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om zo te bewaken dat elektrisch rijden een aantrekkelijk alternatief is ten opzichte van rijden op benzine. Om dit voordeel vast te houden stelden MRA-Elektrisch en TotalEnergies daar bovenop ook een nieuw prijsplafond vast voor de laadprijs ter hoogte van de actuele benzineprijs, omgerekend naar kosten per kilometer. De eerstvolgende indexatie staat gepland voor half juli.
Ah het gaat dus om een *maximum* prijs, gerelateerd aan de benzineprijs. Dat was afgelopen jaar met die gestegen electraprijzen geen slecht idee. Maar wat anders dan dat de prijsstelling omhoog zou worden geschroeft om nabij de prijs van benzine te komen.
 
Ah het gaat dus om een *maximum* prijs, gerelateerd aan de benzineprijs. Dat was afgelopen jaar met die gestegen electraprijzen geen slecht idee. Maar wat anders dan dat de prijsstelling omhoog zou worden geschroeft om nabij de prijs van benzine te komen.
Niet echt anders in de praktijk, voor mij iig.

De prijs volgt in theorie de stroomprijzen, dat is duidelijk geworden afgelopen kwartaal. Verder is de max prijs zo opgezet dat hij op basis vd benzineprijs gesteld wordt.

En Total houdt gewoon 1 op 1 de max prijs aan dus, want waarom niet als dat zo in die hele regio afgesproken is. Maw, in Haarlem is de prijs dus in lijn met de benzineprijs omdat we hier gewoon de max prijs betalen. En die is 61ct / kWh. Waardeloos, bij Tesla is het nu 26ct. Hoezo elektrisch rijden promoten.
 
Niet echt anders in de praktijk, voor mij iig.

De prijs volgt in theorie de stroomprijzen, dat is duidelijk geworden afgelopen kwartaal. Verder is de max prijs zo opgezet dat hij op basis vd benzineprijs gesteld wordt.

En Total houdt gewoon 1 op 1 de max prijs aan dus, want waarom niet als dat zo in die hele regio afgesproken is. Maw, in Haarlem is de prijs dus in lijn met de benzineprijs omdat we hier gewoon de max prijs betalen. En die is 61ct / kWh. Waardeloos, bij Tesla is het nu 26ct. Hoezo elektrisch rijden promoten.
Eens 61ct is idioot hoog. Maar het is inmiddels half juli geweest, zou het niet weer moeten zijn bijgesteld?
Total Energies in Amsterdam rekent 32ct/kWh ex BTW. </end oftopic topic>
 
Wij zijn vorige week zaterdag rond 7:00 uur vertrokken naar een tussenstop voor paar dagen in Normandië. Normaal statten we veelal in de vroege ochtend/nacht en niet op een zaterdag. Het ging allemaal erg voorspoedig. Tweemaal laden bij 30-70 gevulde SUC -> laden ging sneller dan de sanitaire stop en/of koffie.

Nb: Bij de tankstations was het op deze route mega druk -> ca. 7-10 wachtende voor iedere rij was eerder regel dan uitzondering. Bij 1 tankstation zelfs file tot aan de oprit! Ik weet zeker dat wij sneller klaar waren met laden dan de ICE-ers met tanken!

We zitten op dit moment in Zuid Frankrijk. Genoeg laders in de regio en altijd vrije plekjes. Maar itt 1e run hoeven we nu niet meer op zaterdag te laden. Frankrijk heeft overigens ook gunstige SUC-prijzen van iets meer dan 30 cent. (tol loopt harder op dan laden 😅 )
 
Ik zag het alleen in de app, ik was niet op locatie.
Vraag me wel af waarom het zo druk was. Nederlanders die terug kwamen van Spa? Dan moet je toch beter plannen want Nederland is makkelijk te halen, dichterbij de autosnelweg en goedkoper.

Het is druk in heel Europa met terugkerend en vertrekkend verkeer, plus een GP in Belgie. Maar het kan ook een momentopname zijn. Met 5min wachttijd en V3 laders, zou ik gewoon aansluiten.

Wij gaan aankomende vrijdag en route: 4.00 proberen we weg te rijden in Hsum en het plan is om meteen door te trekken naar San Sebastiaan. Dan ligt Frankrijk achter ons op de zwarte zaterdag en hoeven we nog maar een paar uurtjes naar de Picos. Locaal kan en mag ik bij het huisje laden, dus dat is erg relaxed.

Weekje later gaan we door naar de westkust en gaan we gebruik maken van SUC Santiago de Compostella. Met 2 stalls de kleinste SUC van Tesla?
 
Ik zag het alleen in de app, ik was niet op locatie.
Vraag me wel af waarom het zo druk was. Nederlanders die terug kwamen van Spa? Dan moet je toch beter plannen want Nederland is makkelijk te halen, dichterbij de autosnelweg en goedkoper.
Het valt me op dat er vooral heel veel Franse Tesla's laden (ca. 80 - 90%) op de plekken waar wij geweest zijn in Frankrijk.
Op de zwarte reisuren zal dat wellicht anders zijn.

Een zeer drukke locatie kan na een uur zomaar weer rustig zijn. Niet zo vreemd als iedereen binnen 15-30 minuten weer vertrekt en andere Tesla's geneigd zijn drukke locaties te mijden.

Tot op heden nog nooit meer dan 1 "vreemd EV merk" tegelijk gezien aan een SUC.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Het is druk in heel Europa met terugkerend en vertrekkend verkeer, plus een GP in Belgie. Maar het kan ook een momentopname zijn. Met 5min wachttijd en V3 laders, zou ik gewoon aansluiten.

Wij gaan aankomende vrijdag en route: 4.00 proberen we weg te rijden in Hsum en het plan is om meteen door te trekken naar San Sebastiaan. Dan ligt Frankrijk achter ons op de zwarte zaterdag en hoeven we nog maar een paar uurtjes naar de Picos. Locaal kan en mag ik bij het huisje laden, dus dat is erg relaxed.

Weekje later gaan we door naar de westkust en gaan we gebruik maken van SUC Santiago de Compostella. Met 2 stalls de kleinste SUC van Tesla?
Warschau heeft ook 2 stalls, beide 120kW. Dat zijn dan ook gelijk de enige stalls in de hele stad van 3,8 miljoen mensen.
 
  • Like
Reactions: NielsA