Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Hi, niet paniekeren werd er onder mijn bericht gezet :) Ik heb de MY nu 9 maanden en mijn berekening van hierboven klopt niet helemaal.
Er staat nu bijna 20.000 km op de teller en bij 90% laden heb ik nu nog een bereik van 457km. Nog minder dan de 464km van de schatting van bovenstaande berekening. In 9 maanden tijd en 20.000 km verder een verlies van 5% op de accu. Het laden is verdeeld in 40% SUC voorverwarmd en 60% 11Kwh laden aan de paal. Altijd laden tot 80% of 90% en op vakantie 2 keer doorgeladen tot 100% maar bij vol direct weer gaan rijden.
Is dit volgens de statistieken een normale degradatie van de accu? Weet iemand wat de garantiemarges zijn van Tesla op de accu's.
Als ik dit weer doorbereken net als in mijn eerdere post hierboven dan kom ik uit, met 100.000km op de teller, op 75% en een bereik van 399km van de wltp waarde. Ik word hier nou niet echt vrolijk van.

Is normaal, verlies vlakt af en zet dus niet door in het zelfde tempo. Is echt een hoop data over:


Verder geeft het BMS een schatting en geen exact getal.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
ik heb na 14 maanden en 45k/km een degradatie van 3,6%. gemiddeld laad ik om de 2 à 3 weken tot 100% omdat ik dan voor werk een langetrip doe.
Ik probeer ervoor te zorgen dat ik pas wegrij als de wagen het laden als voltooid aangeeft. het laatste %tje duurt soms nog 20min. maar dit heeft te maken met kalibratie en aftoppen van de batterij. Op die manier is de Gues-o-meter met betrekking tot range iets accurater.
 
Klopt 19 inch, maar dat had mn 2019 m3 LR ook.
Die had in het begin ook precies dezelfde getallen (499km range bij 100%), maar met een range van 525km in de “advertentie” destijds.
Dus ik had gehoop nu toch wel iets met een 5.. te zien.

Onze my rwd 2024 heeft een aangegeven range van 455 en geeft op het scherm bij 100% netjes 420km weer. En mag overigens altijd 100% vol.

Maar ik ben overigens alleen benieuwd wat andere m3 2024 LR rijders ervaren. Om er zeker van te zijn dat er niets mis is met mn accu!

Verder ben ik uiteraard fan….
 
  • Like
Reactions: job-lek
Klopt 19 inch, maar dat had mn 2019 m3 LR ook.
Die had in het begin ook precies dezelfde getallen (499km range bij 100%), maar met een range van 525km in de “advertentie” destijds.
Dus ik had gehoop nu toch wel iets met een 5.. te zien.

Onze my rwd 2024 heeft een aangegeven range van 455 en geeft op het scherm bij 100% netjes 420km weer. En mag overigens altijd 100% vol.

Maar ik ben overigens alleen benieuwd wat andere m3 2024 LR rijders ervaren. Om er zeker van te zijn dat er niets mis is met mn accu!

Verder ben ik uiteraard fan….
Welk nut heeft het dat Tesla ongeloofwaardige cijfers toont achter het percent?

Als je een realistisch beeld wil hebben van de resterende range, dan kijk je niet achter dat %, maar dan kijk je in de energie-app die kijkt naar het gemiddeld verbruik van de laatste 10, 25 of 50 km.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Is de EPA range. Omdat de WLTP norm onrealistisch is, geeft Tesla de Amerikaanse EPA norm aan.
Nog steeds te veel maar in de zomer wel enigszins haalbaar.
Ik vermoed dat je de 19” wielen hebt dan.
Vandaag de 5500 km gepasseerd na 2,5 maanden rijden met de Highland, met een realistische mix van gewone banen en snelwegen, een lange rit in het vlakke NL en wat “heuvels” (500-800 m) in de Ardennen en Duitsland. Het enige wat mist zijn enkele koude dagen.

Gemiddeld verbruik staat nu op 127 Wh/km, m.a.w. 5% lager dan de EPA.
Laatste dagen met wat zachtere weer zit ik praktisch steeds rond de 100-110 Wh/km zonder snelwegen en 110-120 Wh/km met snelwegen.

Uiteraard blijft veel afhangen van rijgedrag etc., maar voor grootste groep zal EPA een zeer realistische range geven.

Anyway, mijn standpunt uit andere post blijft: Enkel het % in de batterij is van belang, niet wat de resterende EPA/WLTP range is, daar heb je de energie-app voor.
 
Vandaag de 5500 km gepasseerd na 2,5 maanden rijden met de Highland, met een realistische mix van gewone banen en snelwegen, een lange rit in het vlakke NL en wat “heuvels” (500-800 m) in de Ardennen en Duitsland. Het enige wat mist zijn enkele koude dagen.

Gemiddeld verbruik staat nu op 127 Wh/km, m.a.w. 5% lager dan de EPA.
Laatste dagen met wat zachtere weer zit ik praktisch steeds rond de 100-110 Wh/km zonder snelwegen en 110-120 Wh/km met snelwegen.

Uiteraard blijft veel afhangen van rijgedrag etc., maar voor grootste groep zal EPA een zeer realistische range geven.

Anyway, mijn standpunt uit andere post blijft: Enkel het % in de batterij is van belang, niet wat de resterende EPA/WLTP range is, daar heb je de energie-app voor.
Klopt helamaal als je alleen naar je eigen auto kijkt.
Mijn vraag was echter: ik wil mijn aantal km’s “eiken” met andere m3 2024 LR 19 inch rijders om te kijken of ze met een vergelijkbaar aantal km’s beginnen.
Dan heb je niet zoveel aan een percentage.
 
Klopt helamaal als je alleen naar je eigen auto kijkt.
Mijn vraag was echter: ik wil mijn aantal km’s “eiken” met andere m3 2024 LR 19 inch rijders om te kijken of ze met een vergelijkbaar aantal km’s beginnen.
Dan heb je niet zoveel aan een percentage.
Geen enkele batterij zal identiek zijn, dus er zullen altijd wat minimale verschillen zijn op dat km-getal dat de wagen geeft bij aankoop, alsook zal de initiële degradatie-rate verschillen van batterij tot batterij…

Als je het hebt over de actuele range (niet de Wltp of Epa rating), dan blijft dit een zeer individuele range, niemand rijdt exact dezelfde routes onder de zelfde weersomstandigheden, noch heeft iedereen dezelfde zware voet. En zoals in eerste alinea, elke batterij zal op een andere manier degraderen. Vergelijken tot op de km die de wagen aangeeft onder het percentage is dus onmogelijk.

Het enige dat je kan doen is uw degradatie in functie van totale km-teller vergelijken tov de gemiddelden. Bv op:
 
Dat vind ik net niet. Als ik 125 rij moet ik veel minder rekening houden met ander verkeer dan wanneer ik 110 rij.
Bij 110 veel meer rijstrookwissels, waarbij je dan nog meer rekening moet houden met sneller verkeer.
Klopt. Anyway, dat is een subjectief gegeven wat je het aangenaamst vindt :)

Het is wel bewezen dat uw gezichtsveld bij hogere snelheden nauwer wordt en dat is dus vermoeiender om te concentreren. Anderzijds zal het verbruik een pak hoger liggen.
Maar ik ga ook helemaal akkoord dat rijden aan 110 ook zijn nadelen heeft, voornamelijk op tweevaks-snelwegen moet je vaak even versnellen om niemand te hinderen tijdens het inhalen.
En voor zij die niet durven inhalen op een derde vak (zo zijn er velen), die hebben pech 😁
 
MS Plaid
90% = 500km.
80% is aanbevolen = 445km.
199 Wh/km op totaal van 12.000km.

Dat is incl. af-en-toe een supersprint trekken om even de verhoudingen duidelijk te maken.
Laatst een bumperklevende Bentley Continental bijvoorbeeld. Oeps.
Verder houd ik mij braaf aan de toegestane maxima.
Als ik dan kijk naar het verbruik is mijn oude S nog zuinig met 182 Wh/km All time average :p . Vermoed dat je rijstijl wat steviger is dan de mijne.
Uiteraard laat ik me ook wel eens uitlokken tot een verkeerslichtsprintje tot aan de max snelheid.
 
Als ik dan kijk naar het verbruik is mijn oude S nog zuinig met 182 Wh/km All time average :p . Vermoed dat je rijstijl wat steviger is dan de mijne.
Uiteraard laat ik me ook wel eens uitlokken tot een verkeerslichtsprintje tot aan de max snelheid.
Mijn MS90D had een gemiddelde van 211Wh/km toen ik hem met 200000km verkocht. Bijna allemaal autoweg. Dus 125km/u.
 
  • Like
Reactions: Maurice1