Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een model 3 Rwd Highland (nieuw bij 100% 438 km , na 2.000 km nog steeds 100% 438 km). Aangezien ik niet zo veel rijd en zelden langere afstanden laad ik 2-3 keer per week op van 80 naar 100%. Is dit slecht voor de batterij of toch eens richting 10% gaan ? Ik laad overigens aan een gewoon stopcontact (10a/2.3kw) en dat voldoet prima voor mij.
Altijd eerst stopcontact insteken en dan pas de type 2
 
@To3ornotto3? Ik had op een gegeven moment ook een slechte range volgens de schatting. Volgen Tesla was er echter niks mis met mijn batterij. Ik ben toen overgegaan op uitgesteld laden, dus na thuiskomst laten staan en pas een paar uur later, bijvoorbeeld altijd pas om 00:30 laden. Dat schijnt het schattingsalgoritme beter te laten werken en heeft bij mij destijds langzaam in een paar weken de schatting van de range weer helemaal terug naar normaal gebracht.
Wij gebruiken Jedlix als we thuiskomen pluggen we in maar het laden start pas als de dynamische stroom tarieven het laagst zijn meestel een uur of 4-5 na het inpluggen.
 
Last edited:
Ik heb mijn Model 3 Long Range (ook van maart 2019) nu een jaar en hij heeft bij mij nooit hoger gestaan dan 422km op 90%. Met dit weer geeft hij bij mij ook rond de 415km aan. Lijkt me dus vrij normaal die 412km. De mijne heeft overigens 72.000km gereden.
Ik laad hem sinds een paar maanden ook tot 80% en daarbij geeft hij een range aan van ongeveer 365km sinds 2 weken geleden. Daarvoor was het altijd rond de 380km.
412km is bij ons bij 100% SoC ik had een typefout gemaakt in de eerste regel van m'n post. (wilde eerst alles in 100% SoC doen maar zag later dat dit topic over 90% SoC gaat en heb niet alles correct aangepast)
90% Soc is nog maar 374km range sinds een week.

Binnen een dag zijn wij van een nette accu degradatie (11% na 190000km) naar een best wel forse accu degradatie (16,8% na 190300) gegaan.
 
412km is bij ons bij 100% SoC ik had een typefout gemaakt in de eerste regel van m'n post. (wilde eerst alles in 100% SoC doen maar zag later dat dit topic over 90% SoC gaat en heb niet alles correct aangepast)
90% Soc is nog maar 374km range sinds een week.

Binnen een dag zijn wij van een nette accu degradatie (11% na 190000km) naar een best wel forse accu degradatie (16,8% na 190300) gegaan.
Dat is idd wel een plotseling fors verschil.
Is het meerdere keren na elkaar gebeurd (90% / 374 km) of zo maar 1 keer?
Staat het percentage ook op de ingestelde waarde nadat je klaar bent met laden? (stel ingesteld op 90% --> na het laden staat er ook echt 90%)?
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Dat is idd wel een plotseling fors verschil.
Is het meerdere keren na elkaar gebeurd (90% / 374 km) of zo maar 1 keer?
Staat het percentage ook op de ingestelde waarde nadat je klaar bent met laden? (stel ingesteld op 90% --> na het laden staat er ook echt 90%)?
5,8% verlies na 1 keer snelladen.
Wij laden (bijna) altijd tot 80% en dat klopt redelijk, ik heb wel eens 83% gezien direct na het laden maar dat is zeldzaam.
 
Ik heb ook wel eens een paar uur na het laden dat hij ineens op 83% staat. Heeft met het balanceren van de cellen en het weer te maken.
Ik heb het idee dat ze bij de update de rating van de range weer aan hebben gepast zodat het beter klopt met de werkelijkheid. Voor het degraderen van de accu zou je dus ook niet zozeer naar de displayed range moeten kijken maar naar hoeveel kWh er nu daadwerkelijk in de accu zit.
Sinds hij trouwens zo'n 20km minder aangeeft (na de update) bij 80%, merk ik niet dat ik vaker moet laden of met minder SoC aankom na dezelfde ritten te hebben gereden. Het lijkt er dus op dat de displayed range nu beter klopt met de werkelijkheid.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Sinds afgelopen dinsdag is onze typical range bij 90% laden gezakt van 445km naar 412km.
Wij hebben een model 3 longrange van maart 2019 (76kWh) en deze heeft ondertussen 190.000km gereden, we laden bijna altijd op tot 80% en een paar keer per jaar tot ongeveer 95% en dan vertrekken we direct.
Afgelopen dinsdag moesten we even laden bij een SuC (15 tot 40% geladen) en sindsdien is de range met een extra 5,8% afgenomen.
Onderstaande cijfers zijn geïnterpoleerd van 80% (omdat we normaal gesproken maar tot 80% laden) naar 90% om on-topic te blijven.

Nieuw had onze auto bij 90% lading 450,00km range (0% range verlies)
Na 190.000km was 90% lading 400,50km range (11% range verlies, lijkt me normaal?)
Na 190.300km plus een SuC bezoek was 90% lading 374,40km range (16,8% range verlies 5,8% extra verlies na 1 x SuC laden en 300km)

Ik kijk dagelijks naar de range van onze auto in combinatie tot het laadpercentage en wij hebben nog nooit eerder zo'n groot verlies gezien binnen 1 dag (5,8%) heeft iemand hier een gelijksoortige ervaring?
Is dit opgelost, gelijk gebleven of erger geworden?
Dat KM getal zegt toch niets over de degradatie? Als je nu minder kwh er in kan stoppen dan voorheen kan je spreken over degradatie.
 
Dat KM getal zegt toch niets over de degradatie? Als je nu minder kwh er in kan stoppen dan voorheen kan je spreken over degradatie.
Bij een model 3 werkt dit anders dan bij een S of X.
Een model 3 deelt de beschikbare capaciteit door een door Tesla ingevoerd verbruik in ons geval 153Wh/km, daardoor kun je het degradatie proces bijna perfect volgen door de range te delen door het percentage en dat te vermenigvuldigen met 100.
Je moet dan wel weten wat de range was toen de auto nieuw was om de degradatie te kunnen berekenen in ons geval was nieuw 500km helaas is dat nu nog maar 414km terwijl dit vorige week nog 445km was.
 
  • Like
Reactions: Gsteen and Phil V
Bij een model 3 werkt dit anders dan bij een S of X.
Een model 3 deelt de beschikbare capaciteit door een door Tesla ingevoerd verbruik in ons geval 153Wh/km, daardoor kun je het degradatie proces bijna perfect volgen door de range te delen door het percentage en dat te vermenigvuldigen met 100.
Je moet dan wel weten wat de range was toen de auto nieuw was om de degradatie te kunnen berekenen in ons geval was nieuw 500km helaas is dat nu nog maar 414km terwijl dit vorige week nog 445km was.
Klopt. Km getal zegt inderdaad wel degelijk iets over degradatie. Ook bij de legacy X en S.
Is dat bij de nieuwe anders?
Bij mijn MS (2016) zag ik het cijfer om de paar maanden met 1 km dalen. Heel uitzonderlijk kwam dat we even een km bij, maar dat was een afrondingsgevalletje denk ik. We spreken hier over een correctheid van 99,75%. Wat technisch gezien heel veel is.
Bij de lfp is het moeilijker om de resterende capaciteit te bepalen en stopt een wagen wel eens vroeger met laden dan gevraagd, omdat de gemeten waarden al eerder overeen komen met wat gevraagd is. Daar zal het dus meer schommelen.
Ook bij 100%, want 100% is niet het moment dat er geen wattuurtjes meer bij kunnen, maar wat het BMS als 100% (al dan niet verkeerdelijk) inschat. Er is immers een bovenmarge die niet gebruikt wordt om te veel stress op de cellen te vermijden.
 
Dan zou hij toch juist meer aan moeten geven of minstens gelijk moeten blijven?
Ik spreek over 20km minder displayed range en dit klopt beter met de werkelijkheid dan toen hij nog 20km meer aangaf
Wat hij aangeeft blijft gelijk. Of het nu warm is of niet. Is geschatte capaciteit in KWh gedeeld door EPA verbruik (voor de MYAWD ongeveer 150 Wh/km).
De werkelijkheid stijgt echter met het warme weer en komt dichter bij wat de wagen toont.