Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Dat werd een maand geleden al door een Tesla monteur aangegeven dat deze automatisch inschakelt.

Er werd wel aangegeven dat de heater (weer) werkt. Weet niet wat door de monteur is uitgevoerd. AP moest ook weer opnieuw gecalibreerd worden. Even gecontroleerd of de heater ook daadwerkelijk aan gaat en zoals te zien lichten de elementen nu wel op.
Wat voor mij nu nog steeds niet helder is wat er automatisch inschakelt, alléén het verwarmingselement of ook de ontwasemingsventilator? En als ik die ventilator (via het voorruitverwarmings symbooltje) inschakel gaat dan ook altijd het verwarmingselement aan? M.a.w. er kunnen mogelijk verschillende zaken kapot zijn?
 
Wat voor mij nu nog steeds niet helder is wat er automatisch inschakelt, alléén het verwarmingselement of ook de ontwasemingsventilator? En als ik die ventilator (via het voorruitverwarmings symbooltje) inschakel gaat dan ook altijd het verwarmingselement aan? M.a.w. er kunnen mogelijk verschillende zaken kapot zijn?
Alleen de kleine verwarmingsspoeltjes bij de camera’s.
 
Wat voor mij nu nog steeds niet helder is wat er automatisch inschakelt, alléén het verwarmingselement of ook de ontwasemingsventilator? En als ik die ventilator (via het voorruitverwarmings symbooltje) inschakel gaat dan ook altijd het verwarmingselement aan? M.a.w. er kunnen mogelijk verschillende zaken kapot zijn?

Zo ver ik weet zit er enkel een verwarmingselement en geen ventilator achter de spiegel. Dit element schakelt automatische in op basis van zicht.

De ventilator zit onder het dashboard en deze draait standaard al tenzij je HVAC uitzet.

Als ik de ontwaseming inschakelt dan gaat bij mijn S ook de het verwarmingselement bij de AP cameras aan de voorzijde aan.
 
Alleen de kleine verwarmingsspoeltjes bij de camera’s.
Zo ver ik weet zit er enkel een verwarmingselement en geen ventilator achter de spiegel. Dit element schakelt automatische in op basis van zicht.
Dus de camera schakelt het verwarmingselement aan bij weinig zicht.
Als ik de ontwaseming inschakelt dan gaat bij mijn S ook de het verwarmingselement bij de AP cameras aan de voorzijde aan.
Dat is wat Tesla SeC zei en kennelijk getest heeft. Maar daar heb ik eigenlijk nog niks aan want als de camera zichtdetectie het verwarmingselement niet schakelt dan werkt het nog niet goed en dat ging kennelijk mis bij mij, want de ontwaseming stond uit en de camera had geen zicht meer (autopilot hield op en gaf die melding: camera geen zicht en dat was ook duidelijk te zien). De ontwaseming heb ik aangezet en toen kreeg de camera weer zicht.
 
Net weer 1150 km achter de rug naar de Franse Alpen. Mijn vrouw rijdt op tacc en ik zo veel mogelijk op NOA. Wij beiden vinden het vervelend dat hij zo vroeg in gaat houden als je inrijdt op een auto die langzamer rijdt. Al op 200 meter of meer gaat hij inhouden. Het lijkt vooral bij vrachtwagens te gebeuren, maar dat kan ook komen omdat het snelheidsverschil dan vaak groot is. Je wordt gedwongen al heel vroeg naar de inhaalstrook te gaan of evt gas bij te gaan geven. De instelling van de afstand (rechterwieltje) lijkt helemaal geen effect te hebben. Al zet je hem op afstand 1, hij blijft zo vervelend vroeg inhouden.
Omdat het soms erg rustig was, kon ik wat experimenteren en dan blijkt weer dat de verschillende functies (tacc, autosteer, NOA) absoluut niet met elkaar communiceren. Ik reed in op een vrachtwagen die langzamer reed en dan gaat tacc eerst inhouden en dan pas komt NOA met een rijstrookwissel. Je zou toch verwachten dat dat op elkaar afgestemd wordt, maar nee.
Idem het bekende voorstel voor een rijstrookwissel, terwijl het helemaal niet. NOA stelt blijkbaar de wissel voor, terwijl autosteer weet dat het helemaal niet kan (rijstrookmarkering is rood).
Er is nog veel te doen voor dat stuur eruit kan.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Al op 200 meter of meer gaat hij inhouden. Het lijkt vooral bij vrachtwagens te gebeuren, maar dat kan ook komen omdat het snelheidsverschil dan vaak groot is. Je wordt gedwongen al heel vroeg naar de inhaalstrook te gaan of evt gas bij te gaan geven. De instelling van de afstand (rechterwieltje) lijkt helemaal geen effect te hebben. Al zet je hem op afstand 1, hij blijft zo vervelend vroeg inhouden.

Dat is het vreemd... de auto lijkt op basis van CAMERA zicht snelheid te reduceren want de camera kijkt verder, maar NOA komt pas met een rijbaan wisselsuggestie zodra de RADAR ook feedback geeft.

Althans... dat is wat ik denk wat er gebeurd op basis van mijn ervaringen.
 
Geheel eens met de OP. Ik ervaar precies hetzelfde.

Heb een M3P met “volledige zelfsturing” (FSD) en een HW3 bord erin.

Laatst reed ik de tunnel bij Schiphol binnen (A4 naar Amsterdam) op de rechter rijstrook en de Tesla ging vol in de ankers. Voor mij geen enkele auto. Schrok mij wezenloos en zeker weten de bestuurder achter mij ook. Waarschijnlijk een verkeerd geintepreteerde schaduw. Hij vertoont soortgelijk gedrag ook met matrixborden. Onverklaarbaar.

In de file is het wel een verademing. Lekker onderuitgezakt met 1 vinger aan het stuur.

Maar of dat de investering waard is ...
 
Geheel eens met de OP. Ik ervaar precies hetzelfde.

Heb een M3P met “volledige zelfsturing” (FSD) en een HW3 bord erin.

Laatst reed ik de tunnel bij Schiphol binnen (A4 naar Amsterdam) op de rechter rijstrook en de Tesla ging vol in de ankers. Voor mij geen enkele auto. Schrok mij wezenloos en zeker weten de bestuurder achter mij ook. Waarschijnlijk een verkeerd geintepreteerde schaduw. Hij vertoont soortgelijk gedrag ook met matrixborden. Onverklaarbaar.

In de file is het wel een verademing. Lekker onderuitgezakt met 1 vinger aan het stuur.

Maar of dat de investering waard is ...
Sinds het begin van dit draadje zijn er veel zaken veel beter geworden, hoewel panthom brakes nog steeds voorkomen. Maar bij b.v. matrixborden remt hij nu nog maar zelden en nauwelijk af en hersteld meestal meteen bij mij. Wat irritant is dat hij een enkele afremt zonder dat je in de verste verte maar kan bedenken waarom, geen borden, geen auto's schaduwen en toch afremmen. Ik heb nog HW 2.5, maar kennelijk maakt 3.0 niet veel uit begrijp ik uit meerdere video's. Ik gebruik autopilot op de autoweg altijd maar ook op veel binnenwegen. Zodra er fietspaden streepjes zijn waar je half overheen moet rijden dan is echter zelfs adaptive cruiscontrol totaal onbruikbaar en gaat hij bij ettelijke tegenliggers of geparkeerde auto's vol in de ankers. Ik vind autopilot een genot op de autoweg. Totaal relaxed honderden km's rijden ook 's avonds.
 
Last edited:
Sinds het begin van dit draadje zijn er veel zaken veel beter geworden, hoewel panthom brakes nog steeds voorkomen. Maar bij b.v. matrixborden remt hij nu nog maar zelden en nauwelijk af en hersteld meestal meteen bij mij. Wat irritant is dat hij een enkele afremt zonder dat je in de verste verte maar kan bedenken waarom, geen borden, geen auto's schaduwen en toch afremmen. Ik heb nog HW 2.5, maar kennelijk maakt 3.0 niet veel uit begrijp ik uit meerdere video's. Ik gebruik autopilot op de autoweg altijd maar ook op veel binnenwegen. Zodra er fietspaden streepjes zijn waar je half overheen moet rijden dan is echter zelfs adaptive cruiscontrol totaal onbruikbaar en gaat hij bij ettelijke tegenliggers of geparkeerde auto's vol in de ankers. Ik vind autopilot een genot op de autoweg. Totaal relaxed honderden km's rijden ook 's avonds.

Tuurlijk. Het is ook allemaal niet zo negatief als het misschien lijkt. We zijn gewoon gezond kritisch op “onze” Tesla
 
Tuurlijk. Het is ook allemaal niet zo negatief als het misschien lijkt. We zijn gewoon gezond kritisch op “onze” Tesla
Heb wel de indruk dat ik met de 2020 update meer phantom brakes heb dan met de voorlaatste 2019 versie. Ook vandaag weer op de A27 volkomen onverklaarbaar inhouden op de meest rechter baan zonder verkeer voor en achter me. Dit op een paar plaatsen, geen afrit/oprit oid. Rij in chill mode en ervaar ook dat vreemde gedrag mbt afstand tov andere voertuigen en inhouden voor langzamer rijdende voertuigen ( scroll wheel afstand lijkt ook geen invloed te hebben)
 
Ik heb de indruk dat-ie onrustiger geworden is in files. Inderdaad ongeacht de afstand instelling. Hij wacht langer als je voorganger weer een stukje opschuift om dan ineens tamelijk wild de achtervolging in te zetten en natuurlijk ook weer abrupt af te remmen als de voorganger een eindje verderop weer stilstaat.
Tja....
 
Het is nog steeds in ‘beta’, dus er wordt een en ander getest en uitgeprobeerd.

Dit grillige gedrag wordt vastgelegd en gedeeld met de analisten van Tesla, dus bij de volgende release zal men weer wat hebben zitten tweaken.

Soms pakt dat niet zo goed uit en ik heb de indruk dat de laatste update het gedrag wat onstuimiger heeft gemaakt.

Het blijft een beta..
 
Net weer 1150 km achter de rug naar de Franse Alpen. Mijn vrouw rijdt op tacc en ik zo veel mogelijk op NOA. Wij beiden vinden het vervelend dat hij zo vroeg in gaat houden als je inrijdt op een auto die langzamer rijdt. Al op 200 meter of meer gaat hij inhouden. Het lijkt vooral bij vrachtwagens te gebeuren, maar dat kan ook komen omdat het snelheidsverschil dan vaak groot is. Je wordt gedwongen al heel vroeg naar de inhaalstrook te gaan of evt gas bij te gaan geven. De instelling van de afstand (rechterwieltje) lijkt helemaal geen effect te hebben. Al zet je hem op afstand 1, hij blijft zo vervelend vroeg inhouden.

Een hele goede beschrijving van mijn reden om geen Tesla met verplichte TACC te willen. Je bent continu aan het ingrijpen in Randstad verkeer itt tot de relaxte CC autopilot die je zelf kan zijn. Een simpele menu optie om TACC uit te kunnen zetten zou me wel over de streep trekken.
 
Ach het kan zeker ook in je voordeel werken. Vorige week reed ik op AP op de middelste rijbaan ter hoogte van Den Bosch. Plotseling komt er een vrachtwagen naast mij van de rechterbaan mijn kant op en deze had mij zeker niet gezien. Nog voordat ikzelf had kunnen ingrijpen ging de auto al vol in de remmen en wist daarmee te voorkomen dat ik een vrachtauto in de frunk had. Dan zijn de veiligheidssystemen toch wel handig:D
 
Gisteren een plastic tas op de snelweg vlak voor de auto voorbij zien sjoeven - hield mijn hart vast (en voet bij gaspedaal en rechterhand bij de handpedaal). Maar gelukkig werd het rond dwarrelende object compleet genegeerd. Dus het kan wel!

Mijn vermoeden was altijd dat spookremmen en vergelijkbare stomme fouten kwamen doordat er verschillende systemen los van elkaar opereerden en slechts losjes met elkaar waren verbonden. Laatst las ik dat er veel vooruitgang was om de camera's onder 1 neuraal netwerk te zetten ipv allemaal losse, dus ze zijn er mee bezig - nu nog hopen dat dit het gaat oplossen.
 
Misschien leuk om te kijken naar de huidige status van FSD 2020.48.10. bij testers allemaal kan.
Ongelooflijk wat hij allemaal kan. Maar pas had ik de schrik van mijn leven. Ik rij op een smal weggetje pak weg 20-30km/h. Links staat auto met aanhanger. Twee mensen laden wat bladeren van de kant van de weg in de aanhanger.Er was zat ruimte om er ongehinderd langs te gaan. Ik reed helemaal zelf. Stampt Tesla ineens vol op de remmen. Ik dacht tegen een betonblok te rijden zo'n abrupte klap was dat. Ik keek verschrikt, deed mijn raam open en vroeg of ik ergens tegenaan zat. Uiteraard was dat niet zo, maar realiseerde ik me toen dat Tesla de bewegingen van de personen had geïnterpreteerd als iemand die probeerde over te steken. Er zat gelukkig niemand achter me. Maar toch een situatie die Tesla waarschijnlijk vrijwel nooit zal leren juist te onderscheiden. Goed echter te weten dat hij ook zonder gebruik van FSD op de rem trapt.
 
Last edited:
Misschien leuk om te kijken naar de huidige status van FSD 2020.48.10. bij testers allemaal kan.
Ongelooflijk wat hij allemaal kan. Maar pas had ik de schrik van mijn leven. Ik rij op een smal weggetje pak weg 20-30km/h. Links staat auto met aanhanger. Twee mensen laden wat bladeren van de kant van de weg in de aanhanger.Er was zat ruimte om er ongehinderd langs te gaan. Ik reed helemaal zelf. Stampt Tesla ineens vol op de remmen. Ik dacht tegen een betonblok te rijden zo'n abrupte klap was dat. Ik keek verschrikt, deed mijn raam open en vroeg of ik ergens tegenaan zat. Uiteraard was dat niet zo, maar realiseerde ik me toen dat Tesla de bewegingen van de personen had geïnterpreteerd als iemand die probeerde over te steken. Er zat gelukkig niemand achter me. Maar toch een situatie die Tesla waarschijnlijk vrijwel nooit zal leren juist te onderscheiden. Goed echter te weten dat hij ook zonder gebruik van FSD op de rem trapt.
Zo’n onverwachte remactie is natuurlijk nooit leuk en het zal ook lastig zijn voor de software om dit soort situaties goed in te schatten.
Aan de andere kant wat zou je er van vinden als de auto de situatie niet juist had ingeschat en er wel iemand plotseling voor de auto zou staan.
Misschien is dit wel iets waar we mee moeten leren leven als we de besturing aan de auto overlaten. Andere merken zijn ook niet perfect.
Wat de andere automerken doen
 
  • Like
Reactions: Robipad
Zo’n onverwachte remactie is natuurlijk nooit leuk en het zal ook lastig zijn voor de software om dit soort situaties goed in te schatten.
Aan de andere kant wat zou je er van vinden als de auto de situatie niet juist had ingeschat en er wel iemand plotseling voor de auto zou staan.
Misschien is dit wel iets waar we mee moeten leren leven als we de besturing aan de auto overlaten. Andere merken zijn ook niet perfect.
Wat de andere automerken doen
Leuke tests. In al deze filmpjes zijn de overstekers al op de weg als er geremd wordt. Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als de intentie om te gaan oversteken aanwezig is maar de persoon op het laatste moment toch stopt. Dat is meer vergelijkbaar met wat mij overkwam, waarop Tesla kennelijk in ieder geval ook toch remt. Leuke extra test.