Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire drain

This site may earn commission on affiliate links.
De laatste weken heeft mijn Model S (sep 2018) een flink verlies als die stil staat. Sentry staat uit, WIFI uitgeschakeld, wachtwoord aangepast en reset uitgevoerd, maar niks lijkt te helpen. Soms gaat het even goed, maar nu blijft die ook weer uren wakker. Auto verlies al gauw zo’n 3% per dag en dat is een beetje jammer.

Heb al een jaar Teslamate draaien en nooit een probleem geweest. Sinds een maand lijkt het mis te zijn. Mijn 12V accu is wel 4 jaar oud en heb gelezen dat een slechte accu de auto ook wakker kan houden(constant bijladen). Hoe kan Jemenitische controleren en kan ik zonder Teslamate ook zien of mijn auto “slaapt”?
 
De laatste weken heeft mijn Model S (sep 2018) een flink verlies als die stil staat. Sentry staat uit, WIFI uitgeschakeld, wachtwoord aangepast en reset uitgevoerd, maar niks lijkt te helpen. Soms gaat het even goed, maar nu blijft die ook weer uren wakker. Auto verlies al gauw zo’n 3% per dag en dat is een beetje jammer.

Heb al een jaar Teslamate draaien en nooit een probleem geweest. Sinds een maand lijkt het mis te zijn. Mijn 12V accu is wel 4 jaar oud en heb gelezen dat een slechte accu de auto ook wakker kan houden(constant bijladen). Hoe kan Jemenitische controleren en kan ik zonder Teslamate ook zien of mijn auto “slaapt”?
Ik zou niet weten wanneer mijn X echt slaapt, wat ik wel zie is dat de verlichting van mijn USB poorten een stuk langer aan blijven en als ik sentry mode aanzet blijven ze ook aan. Dus misschien is dat iets om naar te kijken.
 
De laatste weken heeft mijn Model S (sep 2018) een flink verlies als die stil staat. Sentry staat uit, WIFI uitgeschakeld, wachtwoord aangepast en reset uitgevoerd, maar niks lijkt te helpen. Soms gaat het even goed, maar nu blijft die ook weer uren wakker. Auto verlies al gauw zo’n 3% per dag en dat is een beetje jammer.





Heb al een jaar Teslamate draaien en nooit een probleem geweest. Sinds een maand lijkt het mis te zijn. Mijn 12V accu is wel 4 jaar oud en heb gelezen dat een slechte accu de auto ook wakker kan houden(constant bijladen). Hoe kan Jemenitische controleren en kan ik zonder Teslamate ook zien of mijn auto “slaapt”?


Ik heb het idee dat er af en toe een firmware versie tussenzit met aanmerkelijk hogere drain, maar de laatste tijd is het prima.

Ik werk nu op loopafstand dus de auto staat regelmatig dagenlang stil en zit de drain rond de halve procent per dag op SW 2023.2.10.

Misschien een idee om de auto even te laten uitlezen door Service?
 
De laatste weken heeft mijn Model S (sep 2018) een flink verlies als die stil staat. Sentry staat uit, WIFI uitgeschakeld, wachtwoord aangepast en reset uitgevoerd, maar niks lijkt te helpen. Soms gaat het even goed, maar nu blijft die ook weer uren wakker. Auto verlies al gauw zo’n 3% per dag en dat is een beetje jammer.

Heb al een jaar Teslamate draaien en nooit een probleem geweest. Sinds een maand lijkt het mis te zijn. Mijn 12V accu is wel 4 jaar oud en heb gelezen dat een slechte accu de auto ook wakker kan houden(constant bijladen). Hoe kan Jemenitische controleren en kan ik zonder Teslamate ook zien of mijn auto “slaapt”?
Eens je pw resetten (dit sluit uit dat andere apps nog wakker houden).
Daarna hecken via de app. Kijk hoe snel het bericht “laatst gezien x minuten geleden” verdwijnt. Als dit niet binnen de 3 seconden verdwijnt, slaapt de auto. Daarna kan je de apps die je echt wil gebruiken terug connecteren
E375F073-0C89-4AA2-A344-E285E8B7E329.jpeg
 
Ik heb een X met exact hetzelfde probleem uit 2018. Bij mij is er op afstand geconstateerd dat mijn BMS stuk is. Deze wordt vervangen ik wacht echter alweer bijna 4 maanden op de vervangende onderdelen dus tot die tijd slaapt mijn auto niet langer dan 1,5 uur wordt dan weer wakker voor ongeveer dezelfde tijd. Dag en nacht herhaald dit patroon zich waardoor ik ook veel vampire drain heb…
 
Ik heb een X met exact hetzelfde probleem uit 2018. Bij mij is er op afstand geconstateerd dat mijn BMS stuk is. Deze wordt vervangen ik wacht echter alweer bijna 4 maanden op de vervangende onderdelen dus tot die tijd slaapt mijn auto niet langer dan 1,5 uur wordt dan weer wakker voor ongeveer dezelfde tijd. Dag en nacht herhaald dit patroon zich waardoor ik ook veel vampire drain heb…
Das precie het slaappatroon van Elon.
 
Eens je pw resetten (dit sluit uit dat andere apps nog wakker houden).

Dat heb ik reeds gedaan en de enige andere applicatie die een access/refresh token heeft is Teslamate. Die stop ik vaak gedurende een uur, zodat die geen requesten meer kan doen. Maar ook dan lijkt de auto wakker te blijven. Ik heb de indruk dat het echt vanuit de auto zelf komt (of de mobiele app). Is het ook mogelijk om in de auto erachter te komen dat die in slaap is? Dan kan ik namelijk het wachtwoord aanpassen, zodat ik zeker weet dat ook de mobiele app geen verbinding meer kan maken.
Daarna hecken via de app. Kijk hoe snel het bericht “laatst gezien x minuten geleden” verdwijnt. Als dit niet binnen de 3 seconden verdwijnt, slaapt de auto. Daarna kan je de apps die je echt wil gebruiken terug connecteren.

Het "probleem" daarvan is tweeledig:
  1. Je maakt de auto meteen weer wakker, waardoor je weer 15-30 minuten moet wachten om de wagen de kans te geven om in slaap te vallen.
  2. Het is niet een erg betrouwbare methode. Als de wagen een wat mindere 4G verbinding heeft duurt het soms ook wat langer (WIFI heb ik uitgeschakeld, omdat dan een kaart/software update de auto ook wakker kan houden).
Ik heb een X met exact hetzelfde probleem uit 2018. Bij mij is er op afstand geconstateerd dat mijn BMS stuk is. Deze wordt vervangen ik wacht echter alweer bijna 4 maanden op de vervangende onderdelen dus tot die tijd slaapt mijn auto niet langer dan 1,5 uur wordt dan weer wakker voor ongeveer dezelfde tijd. Dag en nacht herhaald dit patroon zich waardoor ik ook veel vampire drain heb…
Als ik met enkel de mobiele app ook problemen ondervind, dan zal ik ook eens een remote diagnose aanvragen. Wat zijn daar overigens de kosten van (auto is buiten garantie).
 
Je kan die enkel stoppen door je pw te resetten. De ‘requesten’ gebeuren vanf hun servers. De app leest hun server. Bij Jedlix hielp het zelfs niet om de app te verwijderen. Ze bleven pollen vanaf hun servers.
Ik denk dat je in de war bent met TeslaFi. Teslamate draait volledig lokaal en dat is ook primair de reden dat ik geen zaken als Teslafi wil gebruiken. Als ik die Docker containers stop, dan is het ook over. De combinatie van access- en refreshtoken is genoeg om je auto mee te lokaliseren, te openen en op afstand te starten.

Na het resetten van mijn wachtwoord is enkel Teslamate ingesteld met de nieuwe access- en refreshtokens. Ik heb nu de "time to try sleeping" opgehoogd naar 30 minuten. Nu is die weer in slaap gevallen, maar mijn Tesla valt af en toe toch in slaap. Ik kan er nog niet de vinger achter krijgen. We puzzelen nog even door...
 
Jedlix gaat toch niet continu je wagen wakker maken? Of mis ik iets.
Ik zie regelmatig "laatst gezien 20 uur geleden".

Ik dacht dat Jedlix enkel tijdens het laden de auto ging "ondervragen" en het laden "sturen"...
Ondertussen hebben ze het algoritme aangepast om dat inderdaad minder te doen.
Maar het ging hier (per mijn vergissing) over de vraag hoe je third party apps volledig uitsluit van phantom drain te veroorzaken.

Ook al doet Jedlix het minder op basis van de laadstatus en locatie van de wagen (als de wagen vol is, en je gsm is thuis, dan is het niet nodig om te checken, als hij zich op 200km van thuis bevindt, moeten ze het eerstvolgende uur ook niet leer checken…)

Maar ook Jedlix heeft wel eens bugs (gehad). Zo veroorzaakten ze bij mij ooit problemen, terwijl ik de app zekfs al verwijderd had. Die zijn tot bij Tesla roadside assistance gegaan, omdat ik niet meer kon laden.
Als je ze volledig wil uitsluiten als oorzaak van problemen, moet je je paswoord wijzigen.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
De laatste weken heeft mijn Model S (sep 2018) een flink verlies als die stil staat. Sentry staat uit, WIFI uitgeschakeld, wachtwoord aangepast en reset uitgevoerd, maar niks lijkt te helpen. Soms gaat het even goed, maar nu blijft die ook weer uren wakker. Auto verlies al gauw zo’n 3% per dag en dat is een beetje jammer.

Heb al een jaar Teslamate draaien en nooit een probleem geweest. Sinds een maand lijkt het mis te zijn. Mijn 12V accu is wel 4 jaar oud en heb gelezen dat een slechte accu de auto ook wakker kan houden(constant bijladen). Hoe kan Jemenitische controleren en kan ik zonder Teslamate ook zien of mijn auto “slaapt”?
Ik heb ook een S uit 2018 en een aantal maanden geleden de 12v accu uit voorzorg laten vervangen. Er kwam geen melding maar als de auto snachts voor de deur stond werd ik regelmatig wakker van het geklik-klak van de HV-contactor omdat de 12v moest bijgeladen. Ook regelmatig issues met de frunk openen, ik heb een automatische frunk geinstalleerd en gebruik deze heel vaak, het ding piepte dan (alsof de stroom er af ging) elke keer als ik de HV-contactors hoorde en het ding was daardoor regelmatig de weg kwijt. Ik heb het wel eens getimed en het was elke keer binnen 5min, kan nooit goed zijn voor de contactor ook al verzekerde het SeC mij dat dit geen probleem zou mogen zijn. Of dit voor hogere drain zorgt is mij niet specifiek opgevallen, uit TeslaMate word ik ook niet echt wijs maar het zal ongetwijfeld hoger zijn geweest. Nu hoor ik de contactors bijna nooit meer en de frunk gedraagt zich ook weer normaal.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Met interesse deze discussie zitten lezen maar helaas ook nog niet de oplossing voor mijn Tesla MX uit 2017 gevonden. Volgens Teslafi gaat mijn auto helemaal niet slapen. vandaag bijvoorbeeld wel 20 pogingen maar niet 1x gaan slapen. 4% van 00.00uuur tot nu 19.00uur kwijt geraakt. Deze zomer moet de auto lang op een luchthaven staan en vrees dus voor de Phantom Battery Drain. PW etc allemaal geprobeeerd. Het enige wat dus over blijft is een ticket bij Tesla inschieten?