Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire drain

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan ook alleen de state van de auto opvragen bij de Tesla API, zo kan je pollen zonder wakker te maken. Als je alle data (batterij %, temperatuur etc) opvraagt, wordt ie wel wakker.

Na X minuten geen verandering stopt TeslaFi met data opvragen en checkt dan alleen nog maar de state. Mijn MYP staat soms dagen achter elkaar te slapen op de oprit, met TeslaFi enabled.

Edit: spuit 11 hier, dus wat SpaceWagon zei.
Zo werkt TeslaMate inderdaad ook. Goed alternatief voor TeslaFi. Draait gewoon thuis op RaspBerry Pi
 
En hoe weet Teslafi dan dat het weer mag herbeginnen met pollen?
De wagen stuurt niet spontaan een berichtje dat hij weer actief is? Volgens mij kan hij dat enkel weten door te pollen. Dat is net het probleem van al die apps: ze moeten blijven info pullen omdat Tesla nooit info pusht.
Wellicht polt hij minder bij inactiviteit, maar af en toe zal zal toch eens moeten gecheckt worden.
Volgens mij kun je vrij eenvoudig testen of Teslafi de boosdoener is en dat is inderdaad gewoon een pasword reset en Teslafi even geen toegang geven.
 
Ik heb al makkelijk 2 jaar dat mijn X niet meer 'slaapt'. Vroeger sliep ie helemaal niet, maar sinds een jaar of 2 gaat ie gewoon een uur offline om dan weer een kwartier online te zijn. Misschien is het Teslamate, misschien is het Teslafi, geen idee, maar ik heb quasi geen vampire drain. Afgelopen kerstvakantie heeft ie 2 weken stil gestaan en heb ik een vampire drain gehad van 92% naar 69%. Ik dacht dat ik TeslaFi had uit gezet maar die is blijkbaar gewoon blijven door doen. Gemiddeld 1,5% per dag.
 
Er zijn twee verschillende calls. Zie: Enabling sleep settings to limit vampire loss. / Knowledge base / TeslaFi

Only a few data points are returned from this call. The most useful point is the online state of the vehicle such as online/offline/asleep/waking/unknown. The important part of this call is that it can be called without affecting the vehicle’s state. This means it can be called and it won't prevent the vehicle from sleeping and it won't wake the vehicle if it's asleep.

Zodra je auto slaapt, wordt deze door TeslaFi dus niet meer wakker gemaakt. Pas als de auto wakker is, gaat TeslaFI de data pollen. Met een andere call.

Je kan ook alleen de state van de auto opvragen bij de Tesla API, zo kan je pollen zonder wakker te maken. Als je alle data (batterij %, temperatuur etc) opvraagt, wordt ie wel wakker.

Na X minuten geen verandering stopt TeslaFi met data opvragen en checkt dan alleen nog maar de state. Mijn MYP staat soms dagen achter elkaar te slapen op de oprit, met TeslaFi enabled.

Edit: spuit 11 hier, dus wat SpaceWagon zei.

Dus dan wordt een poll van type 1 wellicht beantwoord door de Tesla servers en niet door de wagen. De wagen kan toch niet antwoorden zonder wakker te worden.
Tesla kan voor zijn eigen servers wellicht wel push berichten sturen met de statuswijzigingen bij het gaan slapen en bij het weer actief worden. Met een type 1 poll kan je die status dan wellicht aan de server vragen alvorens een type 2 poll te sturen.
Ik heb geen externe apps draaien en hij gaat heel duidelijk wel in slaap. Je merkt het door zen zwart scherm met een groene bol op het scherm tijdens het heropstarten nadat je de wagen unlockt hebt. Gaat wel heel snel. Bij mijn MS moest ik er vroeger soms een paar seconden op wachten om te kunnen vertrekken. Nu verlies ik er geen rijd meer door.
 
Ik herhaal even mijn oproep omdat er een andere discussie tussendoor is gekomen. Iemand met dezelfde ervaring? Iemand nog tips?
Ik heb ook een X van 2017 en ik heb een paar apps geprobeerd en die veroorzaakten allemaal extra drain. Volgens hun engineering kon het niet of lag het aan mijn X. Met de apps zat ik ongeveer 3% drain per dag en zonder 1% of minder. Het gebeurd niet vaak dat ie 3 dagen stil staat dus over langere periode weet ik niet.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Heb hier in maart heel veel last van gehad. Auto geladen en met 80% aangekomen op het werk. 9u later gezakt naar 71%. Dag nadien 8% verlies.
Ik heb dit een week opgevolgd. Verlies als de auto binnen stond varieerde van 4 tot 6% / nacht. Buiten tussen de 5 en 9%. Totaal kon dit oplopen tot 15% tussen de laadbeurten in.

Ik had hier een serviceverzoek voor ingediend maar geen reactie op gehad tot het verlies plots stopte. Nu staat de auto hier al zes dagen buiten en heb ik een totaal verlies van maar 2%.

Blijkbaar 'overair' opgelost maar dan hadden zij mij toch een berichtje mogen laten wat het probleem was en wat ze er aan gedaan hebben.

Vind een verlies tussen de 10 en 15% / dag veel. Iemand idee vanwaar dit zou kunnen komen?
 
Heb hier in maart heel veel last van gehad. Auto geladen en met 80% aangekomen op het werk. 9u later gezakt naar 71%. Dag nadien 8% verlies.
Ik heb dit een week opgevolgd. Verlies als de auto binnen stond varieerde van 4 tot 6% / nacht. Buiten tussen de 5 en 9%. Totaal kon dit oplopen tot 15% tussen de laadbeurten in.

Ik had hier een serviceverzoek voor ingediend maar geen reactie op gehad tot het verlies plots stopte. Nu staat de auto hier al zes dagen buiten en heb ik een totaal verlies van maar 2%.

Blijkbaar 'overair' opgelost maar dan hadden zij mij toch een berichtje mogen laten wat het probleem was en wat ze er aan gedaan hebben.

Vind een verlies tussen de 10 en 15% / dag veel. Iemand idee vanwaar dit zou kunnen komen?
Sentry Mode voor zover dat al niet is uitgezet op bijvoorbeeld een thuis/werk locatie of in z'n geheel?
 
Ik heb al makkelijk 2 jaar dat mijn X niet meer 'slaapt'. Vroeger sliep ie helemaal niet, maar sinds een jaar of 2 gaat ie gewoon een uur offline om dan weer een kwartier online te zijn. Misschien is het Teslamate, misschien is het Teslafi, geen idee, maar ik heb quasi geen vampire drain. Afgelopen kerstvakantie heeft ie 2 weken stil gestaan en heb ik een vampire drain gehad van 92% naar 69%. Ik dacht dat ik TeslaFi had uit gezet maar die is blijkbaar gewoon blijven door doen. Gemiddeld 1,5% per dag.
1,5% per dag met een 100kWh accu is dus 1,5kWh/dag (vergelijkbaar met een 60W verbruiker die 24/7 draait). Dat is gewoon teveel en niet echt ecologisch verantwoord. Ik ben er zelf ook verder ingedoken, want met TeslaMate had ik ook wat issues. Uiteindelijk ben ik op het volgende uitgekomen.

Ik had TeslaMate en Home Automation integratie actief en toen viel de auto ook niet meer in slaap. Alle functies in de auto die het wakker kunnen houden waren uitgeschakeld. Bij het uitschakelen van TM en HA was het probleem over. Als ik enkel TM inschakelde leek het goed te gaan, totdat ik HA inschakelde. Dan ging het soms weer fout.

Ik heb de Home Assistant integratie nu maar weer uitgezet, maar dat vind ik wel jammer. Ik had een automation lopen die automatisch begon met laden als de stroomprijs onder de 20ct zakte. Dat werkte erg prettig, maar als de auto niet meer in slaap valt dan is de winst snel weg. Helaas kan de Tesla integratie van HA niet echt lekker (bidrectioneel) overweg met de MQTT van TeslaMate.

Enkel Teslamate actief werkt overigens wel prima. Soms blijft de auto wel onverklaarbaar lang wakker. Wellicht dat die dan een update download o.i.d. Maar vrijwel altijd valt de auto netjes op tijd in slaap.
 
Heb hier in maart heel veel last van gehad. Auto geladen en met 80% aangekomen op het werk. 9u later gezakt naar 71%. Dag nadien 8% verlies.
Ik heb dit een week opgevolgd. Verlies als de auto binnen stond varieerde van 4 tot 6% / nacht. Buiten tussen de 5 en 9%. Totaal kon dit oplopen tot 15% tussen de laadbeurten in.

Ik had hier een serviceverzoek voor ingediend maar geen reactie op gehad tot het verlies plots stopte. Nu staat de auto hier al zes dagen buiten en heb ik een totaal verlies van maar 2%.

Blijkbaar 'overair' opgelost maar dan hadden zij mij toch een berichtje mogen laten wat het probleem was en wat ze er aan gedaan hebben.

Vind een verlies tussen de 10 en 15% / dag veel. Iemand idee vanwaar dit zou kunnen komen?
Ik heb hetzelfde, bij mij is het verlies de laatste tijd bijna 1% per uur.
Ik heb geen externe apps gekoppeld, gepland laden staat wel aan maar staat gepland voor 2:30h terwijl het verlies overdag is. Alleen Sentry mode staat aan.
Onlangs in de ander auto ook een flink verlies (10% in een nacht) terwijl Sentry mode niet aan stond.

Software versie s 2023.6.8 Het probleem was ook voor deze versie al aanwezig.